בשיתוף נובו נורדיסק

בשנים האחרונות הפכה תזונה קטוגנית פופולרית מאוד, עד כי חיפוש של הביטוי בגוגל יניב מאות מיליוני תוצאות חיפוש. בפודקאסט התארחה הפעם עדינה בכר\ דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית מחברת הספר, הדיאטה הקטוגנית ויו"ר עמותת עתיד עמותת הדיאטנים בישראל, שמסבירה מדוע:
"זו בעצם שיטה, הייתי קוראת לה יעילה וגם בטוחה, להשגת כמה מטרות. מטרה הראשונה היא הירידה במשקל. אנחנו רואים שאם את משווה את זה לדיאטות אחרות אז הדיאטה הקטוגנית היאיותר יעילה במובן של השגת היעד - קרי ירידה במשקל".
במה היא נבדלת מדיאטות אחרות?
"ראשית אין פגיעה בחילוף חומרים, ואפילו את מרוויחה כביכול עלייה בחילוף חומרים של בין 200-500 מאות קלוריות ביום. שנית, מכיוון שאוכלים פחות פחמימות, קל יותר לרווח בין הארוחות. אנחנו מנשנשים פחות, רעבים פחות והאינסולין שלו לא עולה בגוף".
אנשים בתזונה קטגונית אוכלים לפעמים בשרים וגבינות מאוד שמנות, איך הם לא משמינים?
"אנשים לא מבינים שאתה משמין מאכילת סוכר, מאכילת פחמימות, כי מה קורה? יש לי מאגר מאוד מאוד מצומצם של פחמימות בגוף, כ-200 קלוריות. עכשיו בצום יום כיפור תתפסי בן אדם ברחוב תמדדי לו קטונים, הוא יהיה קטוגני כי הוא צם כי הוא חיסל את המלאי של הגליקוגן בכבד, ונגמר. עכשיו כשנגמר המאגר אין ברירה אלא לדאוג למוח לאנרגיה, והגוף מתחיל למצוא את הנפט. זאת אומרת, הוא מוצא את מאגרי השומן בגוף, איפה הנפט נמצא? ונכון, הוא חייב, הוא חייב לייצר אנרגיה. אם אין לגוף מספיק פחמימה, הוא מתחיל לנצל את השומן שיוצר בעצם גופי קיטו ומזה באה המילה קטוגני, וגופי הקיטו זה בעצם סוג של שריפה של שומן, טבעית"
צפו בפודקאסט המצולם
התמדה לאורך זמן
"אני רוצה להעלות כמה שאלות בעקבות מה שאת אמרת", אומר פרופ' רז. "אז קודם כל הבעיה העיקרית היא קשה להחזיק את זה לאורך זמן. זה מצוין להורדת משקל בסדר גודל של 10% ממשקל גופך אפילו, אבל קשה להחזיק את זה לאורך זמן. והבעיה שכשאתה מפסיק פעמים רבות, אתה עולה חזרה במשקל".
"השאלה השנייה היא האם זה בטיחותי? אז יש כבר היום מחקרים שבדקו שנתיים של דיאטה קטוגנית, ואולי גם יותר נשמע מעדינה שהראו שאין סכנה בדיאטה הזאת, והיא לא גורמת נזק. אבל ממש חשוב לקרוא באותיות הקטנות של המחקרים. למשל – בדקו פעם אחת ב12 שנות מעקב את מה שאנשים אוכלים על פי דיווח עצמי. לעומת הדיאטה הקיטוגנית ישנן דיאטות אחרות - ים תיכונית, יש דיאטה ים תיכונית ירוקה, שכבר יש עבורן הוכחות שהן מורידות אירועים לבבים כי למה, בואו נשכח רגע את החולים הסוכרתיים השמנים שאצלם אתה יכול להביא לאיזון מצוין של הסוכרת. בוא נסתכל על סך כול האוכלוסייה. איפה הרווח ארוך הטווח של הדיאטה הקטוגנית?"
אז מה מותר ואסור לאכול בתזונה קטגונית? האם יש בה גם סכנות? ומה מראים המחקרים?
האזינו


בשיתוף נובו נורדיסק
פורסם לראשונה: 20:59, 24.12.23