לפני מספר שנים, כאשר נבחרת ישראל הייתה מגיעה למשחק מול איי פארו או שאחת מקבוצות ליגת העל הייתה מקבלת בהגרלה את נציגת האיים הסקנדינביים במפעלים האירופיים, התחושה הייתה של ניצחון מובטח בכיס.
החיוכים המתנשאים, הדיבורים המזלזלים והכתבות בעיתונים על המקצועות של השחקנים הלא מקצוענים (דייגים, סוכני ביטוח, מתקני אוניות) של נציגי היריבה נהגו ליצור ציפיות לניצחונות קלים, וכאשר אלה לא הגיעו בקלות נשלפו סכיני הביקורת. אחר כך הייתה מגיעה הסטירה מהיריבות החזקות יותר, שהעמידה שוב את הכדורגל הישראלי במקומו.
10 צפייה בגלריה
איי פארו
איי פארו
מחכים לישראל. סולבי וטנהאמר ו-ויליאורמור דוידסן
(צילום: getty images)
בשנה שעברה נפל דבר ואנשי הכדורגל בארץ נכנסו להלם. הנבחרת הצעירה של ישראל ספגה הפסד 3:1 לאיי פארו במוקדמות אליפות אירופה, לא הצליחה לעמוד במטרתה ובעקבות זאת שילם המאמן ניר לוין על הכישלון ולא המשיך בתפקידו.
"ביזיונרים" ו"ההשפלה הגדולה בהיסטוריה" נכתב ברשתות החברתיות, תוך אזכור שמה של סנטה קולומה מאנדורה בהפסד המביש ההוא של מכבי תל אביב מלפני יותר מעשור. רק לפני כשבועיים מכבי חיפה הפסידה לטורשבאן בחוץ (למרות שבראשון הביסה אותה 2:7 - האם זה אומר משהו? לא בטוח. השאלה היא האם נבחרת ישראל תעמוד במשימה ותנצח את איי פארו ביום רביעי במוקדמות מונדיאל 2022, או שנצפה שוב בתצוגה מביכה?
10 צפייה בגלריה
אוהדי איי פארו
אוהדי איי פארו
אוהד איי פארו
(צילום: gettyimages)
כדאי להזכיר שגם בשנים הטובות יותר של נבחרת ישראל, בתקופת אברם גרנט, כאשר היא לא הייתה רחוקה מלהעפיל למונדיאל 2006 ולא השיגה את מטרתה למרות שלא הפסידה בשום משחק, היא לא ליקקה דבש מול איי פארו.
המשחק בחוץ הסתיים בניצחון 0:2 לא משכנע וברמת גן, בזמן שהשחקנים עודכנו ששער שוויון 1:1 של שווייץ מול צרפת הרחיק אותם מהמטרה, הם ספגו וניצחו בקושי 1:2.
10 צפייה בגלריה
גם בתקופת בניון וגרנט ב-2005 ישראל בקושי ניצחה את איי פארו
גם בתקופת בניון וגרנט ב-2005 ישראל בקושי ניצחה את איי פארו
גם בתקופת בניון וגרנט ב-2005 ישראל בקושי ניצחה את איי פארו
(צילום: AP)

יותר כבשים מתושבים, אבל הכדורגל פופולרי

בכלל, על פי התוצאות האחרונות מסתבר שלא רחוק היום בו המדינה הקטנה בת 52,000 התושבים (כן, קטנה פי 5 אפילו מאיסלנד) תשאיר לישראל אבק. יתכן אף שנחזה בכך כבר ביום רביעי וכל הדיבורים על המאבקים מול אוסטריה ודנמרק החזקות יהיו מיותרים לגמרי.
10 צפייה בגלריה
האלור הנסון
האלור הנסון
קפטן איי פארו האלור הנסון
(צילום: AP)
מדובר אגב, במדינה שעל פי הנתונים הרשמיים יש בה יותר כבשים (כ-80,000) מאנשים והגשמים בה יורדים בממוצע 300 ימים בשנה.
איי פארו גילתה שיפור כבר בליגת האומות, כאשר ניצחה 2:3 את מלטה בבית ו-0:1 את אנדורה בחוץ והכניעה את האנדוראים 0:2 בבית. היא גם סיימה פעמיים בתיקו 1:1 עם לטביה. בטורניר המוקדמות הנוכחי היא סיימה בתיקו 1:1 במולדובה וספגה הפסדים מאוסטריה (3:1) וסקוטלנד (4:0). אחר כך הגיע הפסד 1:0 לאיסלנד במשחק ידידות, אבל ניצחון 1:5 על ליכטנשטיין ביוני האחרון הזכיר שהיא כבר לא בליגה של הקטנות.
10 צפייה בגלריה
כבשה באיי פארו. לא מראה נדיר
כבשה באיי פארו. לא מראה נדיר
כבשה באיי פארו. לא מראה נדיר
(צילום מסך)
אם בדירוג האחרון של פיפ"א שפורסם מדורגת ישראל במקום ה-81 ואיי פארו במקום ה-114, הפער עשוי להיסגר אם השחקנים של וילי רוטנשטיינר יפסידו ביום רביעי, ובכך יאפשרו ליריבה להשוות את מאזן הנקודות של שתיהן בטבלת הבית.
שני הניצחונות הרצופים שהשיגה איי פארו בליגת האומות היוו מקרה נדיר עבור נבחרת שלא מרבה להשיג שלוש נקודות במשחקיה ורשמה אז שני ניצחונות רצופים לראשונה מאז 1997. הייתה זו פתיחה מוצלחת עבור המאמן הקאן אריקסון. השבדי, שאימן בעבר את הנבחרת הצעירה של מולדתו, החליף את הדני לארס אולסן שעמד על הקווים שמונה שנים רצופות.
10 צפייה בגלריה
הקאן אריקסון
הקאן אריקסון
מאמן נבחרת איי פארו הקאן אריקסון
(צילום: AP)
קפטן נבחרת איי פארו הוא הקשר האלור האנסון (29), שנפרד בתחילת הקיץ מהורסנס הדנית אבל בנבחרת נחשב למנהיג אחרי שרשם 57 הופעות.
הבלם סוני רגנאר נטסטאד גבה הקומה (1.97 מטר) מדנדלק האירית עשוי להוות איום בשל משחק הראש המשובח שלו. לא רק שלחלוצים הישראלים יהיה קשה להתמודד איתו בגובה, הוא גם ניצל את היתרון הזה וכבש את השער היחיד מול אוסטריה.
10 צפייה בגלריה
איי פארו
איי פארו
אצטדיון "טורסוולור" בו יתקיים המשחק
(צילום: getty images)
גם בחלוץ יוהאן סימון אדמונסון לא כדאי לזלזל. השחקן מבוורן הבלגית, שכבש 7 שערים ב-64 הופעות בנבחרת, סייע לארמיניה ביליפלד לעלות לליגה הראשונה בגרמניה ב-2020, בעיקר בזכות הבעיטות המשובחות ברגל שמאל והמצבים הנייחים בהם הוא מסוכן. אדמונסון, שגדל על מגרשים סינטטיים באיי פארו, עשה היסטוריה לפני שנה כשהפך לשחקן הראשון מהמדינה ששיחק בבונדסליגה.
לצידו אמור לשחק קלמינט אולסן (31) מ-NSI רונאביק, מלך שערי הליגה של איי פארו בכל הזמנים שסיים בראש טבלת הכובשים בשש השנים האחרונות. אגב, אם אריקסון יחליט להציב מערך 4-5-1, אותו ניסה בשני משחקי הידידות האחרונים, צפוי אולסן לשמש כחלוץ היחיד.
המגן ויליאורמור דוידסן (בן 30, 51 הופעות) משחק כבר שמונה שנים בוויילה הדנית ובסגל נכלל גם הקשר הוותיק (35) סולבי וטנהאמר מקבוצת ויקינגור גוטה, אשר עובד במקביל בענף הבנייה.
הקשר הורדור אשקאם זומן במקום רוגבי באלדבינסון הפצוע. וחוץ מזה, גם את השוער המנוסה גונאר נילסן (בן 35, 93 הופעות) מ-BH האיסלנדית ממש לא יהיה קל להכניע.
10 צפייה בגלריה
איי פארו
איי פארו
איי פארו מפורסמת בעיקר בזכות הנופים
(צילום: getty images)

"השחקנים מלאי מוטיבציה, רוצים להתאמן כל הזמן"

גם היום רבים משחקני איי פארו עובדים בעבודות נוספות כמו חקלאים, דייגים ומתקני גגות, אז איך זה שהיא רושמת הצלחה יחסית לגודל האוכלוסיה והתנאים העומדים לרשותה? הנתונים המצביעים על כך ש-168 מאמנים מקומיים עובדים באיים (מאמן אחד לכל 309 תושבים) ו-26 אצטדיונים קיימים בו, רק מעידים על התשוקה הגדולה.
"אין כאן הרבה מה לעשות, אז הרבה ילדים הולכים לשחק כדורגל ואם מישהו מהם הופך למקצוען ההורים שלו גאים בזה מאוד", טוענים אוהדים מקומיים.
10 צפייה בגלריה
איי פארו
איי פארו
300 ימים גשומים בממוצע בשנה. איי פארו
(צילום: AP)
"כל השחקנים כאן מלאי מוטיבציה ורוצים להתאמן כל הזמן", סיפר לפני שנה עוזר המאמן של טורשבאן קווין שינדלר (32) בראיון לאתר של פיפ"א. "אנחנו מתקדמים ורוצים להמשיך לבנות פה משהו, בייחוד עם הדור הצעיר".
לדברי הגרמני, השחקנים מתאמנים בחוץ גם כאשר הליגה מושבתת בין ינואר לאפריל בעקבות תנאי מזג האוויר: "הבעיה היא לא הקור, אלא הרוח העזה הנושבת, אבל זה לא מטריד אותם וכולם מגיעים לאימונים".
שינדלר סיפר שבגלל הרוחות העזות, במדינה נהוג לאפשר לאחד השחקנים להצמיד את הכדור ברגלו לקרקע כדי לאפשר לחברו לבעוט לפני בעיטות חופשיות: "אכן, החוק הזה קיים אצלנו, אבל למזלנו זה לא קורה הרבה".
10 צפייה בגלריה
קלמינט אולסן
קלמינט אולסן
מלך שערי הליגה באיי פארו בכל הזמנים. קלמינט אולסן
(צילום: AP)
הניצחונות בליגת האומות הזכירו לאוהדים הוותיקים של איי פארו את ה-0:1 ההיסטורי על אוסטריה ב-1990, ניצחון שהשיגה בתחילת דרכה כנבחרת והדהים את העולם.
אז נכון שאף אחד באיים לא חולם על העפלה למונדיאל, אבל לנבחרת חסרת מסורת והישגים כמו ישראל אסור בהחלט לזלזל בה. אם רוטנשטיינר ושחקניו ייכשלו באצטדיון טורסוולור (5,000 מקומות ישיבה, אחרי שיפוצים), כנראה שבפעם הבאה אף אחד בארץ לא ישמח לקבל בהגרלה יריבות מהאיים שעד היום היו מפורסמים בעיקר בזכות הלווייתנים החיים בקרבת החופים שלהם.