7 צפייה בגלריה
הרגעים הגדוליפ
הרגעים הגדוליפ
(איור: ליאו אטלמן)
כשחושבים על האירועים שליוו את מדינת ישראל לאורך 75 שנות קיומה, הישגים ספורטיביים הם לא בדיוק האסוציאציה הראשונה שקופצת לראש. ובכל זאת, גם הספורט בכחול-לבן עבר כברת דרך מרשימה מהימים של השתתפות בכבוד עד לפודיומים אולימפיים מוזהבים.
לרגל יום העצמאות הרכבנו את רשימת 75 הרגעים הגדולים בתולדות הספורט הישראלי על שלל ענפיו - פרויקט נוסטלגי בסדר כרונולוגי. ותתפלאו, למרות הציניות שכל כך התרגלנו אליה כאן, הגרף נמצא בעיקר בעלייה. מעשור לעשור הספורטאים שלנו גורמים לנו ליותר ויותר גאווה. חג שמח.
שנים של קליטת עולים, התמודדות עם פיגועי הפדאיון ותקופת הצנע. הספורט הציוני עוד בחיתוליו עם קשיים בזירה הבינלאומית, ובכל זאת, ישראל ערכה הופעתה הראשונה אי פעם במשחקים האולימפיים בהלסינקי (1952) ומיתוס צהוב ראשון תוצרת מכבי ת"א בכדורסל.

הסבנטיז החלו עם ההישג בו הכדורגל הישראלי מתהדר עד היום אך לא הצליח לשחזר - ההופעה של הנבחרת במונדיאל 1970 והשער הבלתי נשכח של מוטל'ה שפיגלר. הכדורסל הישראלי עלה על המפה עם נס וירטון, גביע אירופה הראשון לת"א וההופעה ההירואית של הנבחרת באליפות אירופה.
בתחילת האייטיז אבי כהן פרח בליברפול ופתח את השער האירופי ללגיונרים ישראלים נוספים, הכדורסל המשיך לככב, והטניס נכנס ללבם של הישראלים בזכות נבחרת הדייויס של גליקשטיין ומנסדורף.

הניינטיז היו העשור שבו הגיעה המדליה האולימפית הראשונה שלנו, קבוצה קטנה מהגליל טילטלה את הכדורסל הישראלי ושדר ספורט אחד איבד את הקול ברגע של אקסטזה.

העשור הראשון של המילניום היה אולי המוצלח ביותר בספורט הישראלי. מדליית זהב אולימפית ראשונה, אלוף אירופה באתלטיקה, ארבעה גביעי אירופה בכדורסל, שגרירים ראשונים ב-NBA וב-WNBA, ניצחונות מדהימים במפעלים האירופיים בכדורגל, הצלחות ענק בטניס - וזה על רגל אחת.

העשור השני של שנות האלפיים היה שייך לג'ודו הישראלי: אלופי עולם ואירופה, מדליסטים אולימפיים - הכל היה לנו שם. חוץ מזה קיבלנו קבוצת נשים שהניפה גביע אירופי, מאמן ישראלי בגמר ה-NBA, נבחרת עתודה שזכתה באליפויות אירופה בק טו בק, ואתלטית אחת שהוכתרה כאלופת היבשת וכבשה את לבנו.

העשור הנוכחי די בחיתוליו, אבל כבר מאותת שיהיה כנראה טוב יותר מכל קודמיו. שתי מדליות זהב באולימפיאדה אחת, נבחרת כדורגל בגמר אירופי, שלל מדליות באתלטיקה, שחיינית מהטופ העולמי - וזאת רק ההתחלה.
פורסם לראשונה: 21:43, 25.04.23