בשבוע שעבר השיקה הפועל באר-שבע קמפיין לקידום מכירת חולצות, במטרה להעלות את הכנסות המועדון בתקופה כלכלית לא פשוטה. שני שחקנים מובילים את הקמפיין. הראשון, מיגל ויטור, נמצא בקבוצה כבר ארבע שנים. השני, ז'וזואה, הגיע רק בתחילת העונה, אבל לא סתם משתמשים דווקא בו: מדובר בכוכב החדש של באר-שבע.
רבים ידעו שז'וזואה, או "ז'וס" כפי שהוא מכונה בבאר-שבע, הוא כדורגלן אדיר, אבל בעידן של אחרי פגרת הקורונה הוא קפץ לדרגת הכוכב הגדול. יש לכך שתי סיבות, הראשונה מקצועית: באר-שבע כבשה ארבעה שערים במשחקי הליגה והגביע שלה מאז חזרת הכדורגל, וז'וזואה הבקיע בעצמו שלושה מהם (וגם פנדל בבעיטות ההכרעה בחצי הגמר). נתון מרשים, ודאי בהתחשב בעובדה שלפני הפגרה טור הכיבושים שלו עמד על שער בודד בכל העונה.
6 צפייה בגלריה
ז'וסואה חוגג
ז'וסואה חוגג
זרקור שמשכיח את העונה הרעה של ב"ש. ז'וזואה
(צילום: ראובן שוורץ)
הסיבה השנייה לשיפור הדרמטי במעמד היא חברתית, או יותר מדויק החיבור למועדון. הפגרה הכפויה החלה רע עבור ז'וזואה. מיד לאחר הודעת אלונה ברקת על עזיבה צצו דיווחים לפיהם הפורטוגלי הוא אחד השחקנים שהובילו את ההתנגדות לתוכנית הקיצוץ שיזמה בעלת הבית. יש כאלה שסימנו אותו כאחד האחראים לעזיבת הבעלים, אבל מספר שבועות מאוחר יותר הוא הפך לשחקן הראשון שחותם על חוזה לעונה הבאה תוך הסכמה לקיצוץ משמעותי בשכרו. מאותו רגע גם יחס הקהל השתנה, והחיבור עם היכולת המקצועית כבר קבע שיש אליל חדש בטרנר.

שחקן בסגנון הישן

ז'וזואה (29) היה אמור להיות אליל, כוכב, בליגה בכירה יותר. בקיץ 2013 התקיים טקס נבחרי העונה בפורטוגל. נמניה מאטיץ', אז שחקן בנפיקה והיום במנצ'סטר יונייטד, נבחר לשחקן העונה. ג'קסון מרטינס, שבהמשך עבר מפורטו לאתלטיקו מדריד, היה מלך השערים. הפרס הנוסף, תגלית העונה, חולק לקשר של פאסוש דה פריירה הצנועה, בחור בשם ז'וזואה. שנה קודם לכן זכה חאמס רודריגס באותו הפרס ובסמוך לתקופת הטקס עבר הקולומביאני למונאקו. ז'וזואה נבחר להחליף אותו בפורטו. השמיים היו הגבול.
6 צפייה בגלריה
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר

6 צפייה בגלריה
ז'וזואה היה אמור להיות המחליף שלו. חאמס במדי פורטו
ז'וזואה היה אמור להיות המחליף שלו. חאמס במדי פורטו
ז'וזואה היה אמור להיות המחליף שלו. חאמס במדי פורטו
(צילום: Gettyimages)
ז'וזואה היה תמיד איש פורטו. הוא נולד תשעה ק"מ מהעיר, גדל במועדון, ולמעט שנתיים באמצע, היה שייך אליו כמעט 18 שנים. הוא חזר אז, עם התואר האישי, מהדלת הקדמית, אפילו זומן לנבחרת פורטוגל ושיחק במדיה ארבע פעמים (הבכורה בתיקו 1:1 מול ישראל), אבל לא הסתגל לדרישות המועדון. הוא הושאל לבראגה, זכה איתה בגביע כולל שער מול קבוצת האם פורטו בגמר, ועבר בין ארבע קבוצות טורקיות. הקריירה לא התרוממה לגובה שציפה.
מבחינת כדורגל ז'וזואה היה שחקן בולט במשך רוב הזמן בטורקיה, אבל לרבים היה ברור שהוא לא מתאים לכל מקום. ז'וזואה הוא שחקן מסוג שהיינו רואים בעבר, בשנות ה־90. כדורגלן שהכל צריך לעבור דרכו, שהקבוצה כולה נשענת עליו. כשהגיע לבאר-שבע ברק בכר התלהב, אבל הזיז את ז'וזואה בין עמדות וזה לא הוציא מהקשר את המקסימום. יוסי אבוקסיס, לעומת זאת, החליט שמדובר בשחקן ברמה אחרת ולכן, גם אם מדובר בגישה שלא מקובלת על כל מאמן, צריך להתייחס אליו בהתאם.
אצל אבוקסיס מתופקד ז'וזואה כקשר התקפי, שבזמן שהקבוצה חוטפת כדור יכול לקבל אותו בעמדה גבוהה במגרש, כפי שקרה במשחק האחרון מול מכבי ת"א. עם זאת, כשבאר-שבע מחזיקה בכדור, יש לפורטוגלי חופש לרדת לאחור ולנהל את המשחק בעצמו. החיבור בין ז'וזואה למאמן מיוחד, והיה אפשר לראות את החיבוקים ביניהם במהלך חצי גמר הגביע. מספר ימים קודם לכן, בזמן אסיפה קבוצתית, אמר אבוקסיס לז'וזואה, "אתה השחקן הכי טוב שאימנתי", לא משפט שנהוג לומר בפני כולם.
6 צפייה בגלריה
ז'וסואה
ז'וסואה
חיבור מיוחד עם אבוקסיס
(צילום: עוז מועלם)
ברור שז'וזואה הוא אחד השחקנים המובילים בליגה. יש לו אלגנטיות מרשימה בבעיטה, יכולת להזיז את הכדור ולנווט את המשחק, אבל התכונה הבולטת מכל היא המסירה. מקטרגיו יגידו שהמספרים אינם מראים זאת, הרי לז'וזואה שלושה בישולים בלבד, אבל גם סטטיסטית אפשר לראות שהדבר נובע מהחמצות השחקנים שאליהם הוא מוסר. מדד "הבישולים הצפויים" קובע שמדובר באחד המוסרים הבולטים בליגה (ראו מסגרת).

אצבע משולשת

אם ז'וזואה שחקן כה איכותי, אז מה הפריע לקריירה ומנע ממנו לככב בליגת כדורגל בכירה יותר? התשובה טמונה אולי באישיותו או התנהגותו, תלוי את מי שואלים. ז'וזואה הוא השחקן שראה הכי הרבה כרטיסים צהובים בליגה העונה, לא פחות מ-12, וחלקם בגלל דיבורים עם שופטים. בעבר, כשהיה חלק מסגל נבחרת פורטוגל במשחק המפורסם מול שוודיה (2:3 לפורטוגל שעלתה למונדיאל עם הצגות של כריסטאנו רונאלדו וזלאטן איברהימוביץ'), צולם שולח אצבע משולשת לעבר האוהדים השוודים.
בשנה שעברה נזרק לתמיד מסגל הקבוצה הטורקית אקהיסארספור, ממנה הגיע לישראל, אחרי שהתעמת פיזית עם שחקנים אחרים בחדר ההלבשה. במהלך האירוע ז'וזואה פצע את השוער פתיח אוזטורק.
"מבחינת כדורגל כולם רואים מה הוא שווה, אבל מבחינת אישיות הוא בעייתי", מספר אחד משחקני הקבוצה. "הוא התעמת מספר פעמים עם שחקנים ויש כמה צעירים שחטפו ממנו הרבה קללות". בקבוצה מספרים גם על עימותים שהיו לו עם חנן ממן, שעזב בינואר לבית"ר ירושלים ועד אז נאבק עם ז'וזואה על מקום בהרכב. לפני שבועיים, כשנפגשו על המגרש ראש בראש, הם התעמתו בדרך לחדרי ההלבשה.
אנשי באר-שבע שמים בצד את הטענות האלה. "ז'וזואה הוא פשוט ווינר גדול שחולה על כדורגל", אומר אחד מהם. "הוא מגיע לכל אימון כמו אל מלחמה ונותן מאה אחוז. לפעמים מהצד זה נראה לא טוב, אבל זה גם מה שהופך אותו לכל כך טוב".
6 צפייה בגלריה
ז'וסוואה מול פלומן
ז'וסוואה מול פלומן
"ווינר שחולה על כדורגל". מול פלומן
(צילום: עוז מועלם)
ז'וזואה הוא בהחלט אחד השחקנים הטובים בליגה, ובכושרו הנוכחי אולי אף יוביל את הפועל באר-שבע לזכייה בגביע המדינה. בעונה כה נוראית של הקבוצה, גם על הדשא וגם עם כל מה שקורה מסביב, הקשר הפורטוגלי הוא לא רק נקודת אור אלא ממש זרקור המציף אנרגיה מתוך החשכה.
פורסם לראשונה: 10:56, 18.06.20