אם עד עכשיו החרם של הגוש הסובייטי על אולימפיאדת לוס־אנג'לס 1984 נחשב לצעד תגמול על החרם האמריקאי על משחקי מוסקבה 1980, עוד קרב במלחמה הקרה, הרי שספר חדש טוען כי הרוסים החרימו את המשחקים מפני שלא יכלו להסתיר תרמית סמים ענקית. כן, ממש כמו השערורייה הנוכחית שהובילה להשעיית רוסיה מאולימפיאדת טוקיו הקרובה. הפוליטיקאים הרוסים, כך על פי הספר, חששו מחשיפה מבישה ומבושה עולמית באירוע שבו תמיד הצליחו להדגיש את עליונותם הספורטיבית וגאוותם הלאומית.
הספר, "פרשת רודצ'נקוב", יצא אתמול למכירה בחנויות הספרים, ואין ספק שהוא לא יתקבל בקורת רוח בקרמלין. אם השם מוכר לכם, זה לא במקרה: הכותב הוא גריגורי רודצ'נקוב, לשעבר מנהל המעבדה הלאומית הרוסית למניעת סימום בספורט, והאיש שחשף ב־2016 בראיון סנסציוני ב"ניו יורק טיימס" את מנגנון הסימום השיטתי בספורט הרוסי. כעת הוא חושף פרטים מדהימים על היקף הזיוף והשקרים בקרב אתלטים סובייטיים, שהפכו במשיכת קולמוס מאלופים אולימפיים גאים לרמאים.
5 צפייה בגלריה
בדיקה למציאת חומרים אסורים
בדיקה למציאת חומרים אסורים
ספר שפתח תיבת פנדורה נוספת. בדיקה למציאת חומרים אסורים
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
ד"ר גרגורי רודצ'נקוב
ד"ר גרגורי רודצ'נקוב
פרשת סימום חדשה. ד"ר גרגורי רודצ'נקוב
(צילום: EPA)
והוא לא מסתפק בהם: רודצ'נקוב חושף בנוסף בספר כי האצן הקנדי בן ג'ונסון, אולי הרמאי האולימפי הידוע בהיסטוריה, שזכור מאותו גמר 100 מטרים בסיאול 1988 (זכה בזהב עם שיא עולמי, ונפסל כעבור יומיים לאחר בדיקת סמים), נתפס על שימוש בחומרים אסורים בבדיקת שתן כבר ב־1986, ב"משחקי הרצון הטוב" במוסקבה. רודצ'נקוב ערך בעצמו את הבדיקה, ואז קבר את הממצאים שלה ביחד עם עוד 13 בדיקות שליליות כדי לא לפגוע במוניטין של התחרות.

"המכונה התחילה להשתולל"

רודצ'נקוב מכיר היטב את שיטות הפעולה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כלפי רוסים שהפנו את גבם למולדת, וכבר הספיק להימלט לארה"ב ב־2015, שנה לאחר שרוסיה אירחה את אולימפיאדת החורף בסוצ'י. זאת בעקבות חשדות כבדים לרמאות של הרוסים שהביאו לחקירות עיתונאיות ושל הארגון למניעת סימום בספורט, אשר חשפו כמה חתיכות מפאזל השקרים שהוא ניהל.
5 צפייה בגלריה
בן ג'ונסון בסיום הריצה בסיאול
בן ג'ונסון בסיום הריצה בסיאול
נתפס שנתיים קודם, אך העניין הושתק. בן ג'ונסון בסיום הריצה בסיאול
(צילום: getty images)
"רימיתי כי לא קיימת ברוסיה שום סטיגמה נגד רמאות או שימוש בסמים, וגם לא היו שליטה או פיקוח", כותב רודצ'נקוב בספר. "כל האמצעים היו כשרים כדי להאדיר את עליונות הספורטאי הרוסי, וכדי לספק את הרצון של הביורוקרטים להשתמש בספורט ובבמות המרכזיות שלו לשם האדרת אמא רוסיה". רודצ'נקוב מספר על ספורטאי רוסי שקבע שיא עולם, זכה בשתי מדליות אולימפיות והיה אלוף עולם ואלוף אירופה: "פעם אחת הוא בלע כל כך הרבה סטנוזולול (סוג של סטרואיד), שכשהכנסנו את הדגימה לבדיקה המכונה פשוט התחילה להשתולל ולהשמיע אזעקות בגלל שהיא הייתה מזוהמת כל כך. לאחר מכן היא עוד המשיכה להוציא לנו תוצאות חיוביות של ספורטאים שבדקנו, למרות שידענו כי אין להם סמים בגוף". המכונה הזו, של חברת HP, קיבלה בהמשך את הכינוי הסרקסטי "צ'רנוביל". "הספורטאים שלנו תוכנתו לנצח", קובע רודצ'נקוב. "הם היו דוגמאות זוהרות לקשר שבין תוכנית הסימום המדינית לבין האידיאולוגיה הקומוניסטית".
כאמור, רודצ'נקוב מגלה עוד שההחלטה להחרים את משחקי 1984 הגיעה לאחר שהתוכנית הרוסית לסימום ספורטאי המדינה נכשלה. לפני המשחקים הודיעו המארגנים כי יוכלו לאתר את כל סוגי החומרים האסורים בשתן של המשתתפים. הטענה הזו הובילה את הרוסים להקים מעבדה ניידת שמטרתה לבדוק את הספורטאים ממש על סף התחרויות, והיא הוסתרה על אונייה רוסית שהייתה אמורה לעגון ליד חופי קליפורניה – אבל בלוס־אנג'לס לא איפשרו לה לעגון בנמל ורוסיה החליטה לפרוש מהמשחקים. רודצ'נקוב מוסיף כי המזימה הצליחה במשחקים האולימפיים של 1988, והרוסים הקימו מעבדה על אונייה שהגיעה לחופי דרום־קוריאה.
5 צפייה בגלריה
אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984
אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984
למה באמת נעדרה רוסיה? אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984
(צילום: AP)

המדליות עדיין על הצוואר

רודצ'נקוב מעיד בספרו כי סימום הספורטאים הרוסים באליפות העולם באתלטיקה בהלסינקי 2005 היה כל כך מסיבי עד ש"לא יכולנו למצוא שתן נקי. היינו צריכים שתן נקי כדי לרמות איתו ולהחליף לספורטאים שידענו שלקחו חומרים אסורים". הוא מתאר, כמו בסיפור ריגול, שעובד ברשות האולימפית למלחמה בסמים הצליח להשיג דגימות שתן של ההלכים ואלרי בורצ'ין ואולגה קניסקינה, שבוע לפני פתיחת אולימפיאדת בייג'ינג 2008 – ושאיש השירותים החשאיים ברוסיה הצליח להוציא ממנו את הדגימות הנגועות. בורצ'ין זכה בזהב בהליכה ל־20 ק"מ לגברים, קניסקינה עשתה זאת בתחרות הנשים, ולמרות שהשם שלהם טונף שנים לאחר מכן, השניים עדיין רשומים כאלופים האולימפיים. רודצ'נקוב טוען כי שתי אתלטיות איימו לחשוף את תעשיית הסמים בספורט הרוסי, אבל הושתקו.
לטענת רודצ'נקוב, מקרה אחד מייצג בצורה הטובה ביותר את הסימום בספורט הרוסי: "ב־2015 השחיינית יאנה מרטינובה, גיבורה לאומית, קראה את שבועת הספורטאי באליפות העולם בקאזאן, שכוללת הבטחה לאי־שימוש בסמים ולכך שלא ירמו. כמה מטרים ממנה עמד פוטין. באותם רגעים ישבתי במעבדה שלי במוסקבה, והבדיקה שלי גילתה שמרטינובה נכשלה בבדיקת השתן".
5 צפייה בגלריה
ואלרי בורצ'ין
ואלרי בורצ'ין
עדיין האלוף האולימפי. ואלרי בורצ'ין
(צילום: AP)