ה"מחנך"

סלט היריקות של שחר
"אם היה לך שחקן כמו ז’וזואה שיורק, מה היית עושה?", נשאל בשבוע שעבר יעקב שחר על הפרחח של הפועל באר־שבע, והשיב: "נותן לו סטירה כזאת חזקה, שהוא היה כבר במטוס הביתה". תגובה נחושה ואלימה למדי שהרתיחה לא מעט אנשים, לא בגלל שנמל התעופה היה סגור. גם בלי קשר לפרשת עומר אצילי, שקיבל ממנו ליטוף.
אמנם היו מי שהזכירו למחנך הקשוח את ידו הרכה במקרה של רובן ראיוס (שגמר לרפי דהן את הקריירה), את סבלנותו מעוררת ההשתאות כלפי ירדן שועה וכיו"ב, אך מכיוון שמדובר בביטויים שונים לחלוטין של חוסר חינוך ו/או זלזול בזולת, הביקורת אינה רלוונטית. מן הראוי להתרכז בעמדתו ההיסטורית של נשיא מכבי חיפה בתחום הרוק בלבד. לא כל שכן הרוק הכבד.
6 צפייה בגלריה
יעקב שחר
יעקב שחר
יעקב שחר
(איור: אופיר בגון)
הראשון שהעמידו במבחן היה ראובן עטר, שירק ב-1994 על חברו לקבוצה איל ברקוביץ'. "הנושא יטופל בחומרה בוועדת משמעת פנימית", מסר אז דובר המועדון גיא פלג, שאף הבהיר כי "עטר לא הושעה ולא יושעה". תמלול של הדו-שיח שקדם ליריקה פלג לא פירסם, אבל זה בטח נשמע בערך ככה: עטר: "למה אתה לא מוסר, יא פישר?"...
ברקוביץ': "למה מי אתה חושב שאתה, הא? הא?"...עטר: "איזה ילד חוצפן, טפו טפו טפו".
בפברואר 2000 הפסידה מכבי חיפה 4:1 למכבי פ"ת בגמר גביע הטוטו, וקשרה הפרובלמטי גיורגי גחוקידזה חטף ג'ננה על שחקני היריבה. אחרי שנכנס בפראות בצחי שמריהו, ועוד לפני שהשופט שלף לו אדום, נגח בפניו של שרון צופין וקינח ביריקה. בית הדין של ההתאחדות הרחיק אותו לשישה משחקים, וגם שחר פעל במהירות. הוא קנס את הגיאורגי ב-10,000 דולר, הודיע לו כי הוא משוחרר לאלתר והדגיש כי ההחלטה סופית. ומה בסוף? גחוקידזה סיים את העונה במכבי חיפה, שחר ויתר על הסטירה החזקה וסתר רק את עצמו.
6 צפייה בגלריה
שיעור בהחזרת שוער שהתחפש לממטרה להרכב. סטויקוביץ'
שיעור בהחזרת שוער שהתחפש לממטרה להרכב. סטויקוביץ'
שיעור בהחזרת שוער שהתחפש לממטרה להרכב. סטויקוביץ'
(צילום: אורן אהרוני)
באפריל 2016, אחרי 1:1 באצטדיון טרנר, דיווח השופט זיו אדלר כי "שוער מכבי חיפה ולדימיר סטויקוביץ' ירק פעמיים על אוהדי הפועל באר שבע". מהמועדון, שעמד בפני חצי גמר גביע המדינה, נמסר כי "השוער יתרום סכום נכבד למשפחות נזקקות וירצה בפני תלמידי בית ספר בחיפה בנושא אלימות בספורט". על הדרך קיבלו התלמידים גם שיעור בנושא: איך מחזירים במהירות להרכב שוער שהתחפש לממטרה.
מאי 2019. מכבי חיפה מפסידה 2:0 להפועל חדרה. קצת אחרי הגול הראשון החליט מוחמד עוואד להראות לכולם שלא סתם אמרו עליו שיגיע רחוק. הוא ירק על יהב גורפינקל מחדרה, נקלט ב-VAR וקיבל אדום. דיין ההתאחדות קבע כי מדובר באירוע "חמור, מבייש ומבזה", והרחיקו לשלושה משחקים, מה שסיים עבורו את העונה. החלוץ התנצל, מכבי חיפה גינתה את המעשה והשעתה אותו גם מהאימונים.
6 צפייה בגלריה
מכבי חיפה
מכבי חיפה
מוחמד עוואד. לטיסה בלי סטירה
(צילום: עוז מועלם)
היום, שחר מנסה להעלות אותו על מטוס הביתה, בלי סטירה חזקה, אלא בחיזורים. את מי מעניינים הרוקיסטים, כשרוקאביצה פצוע ומכבי ת"א במרחק יריקה. עוואד מצידו, שהתייבש על הספסל של לך פוזנן הפולנית, יצטרך למצוא דרכים אחרות להוכיח שלא נס ליחו.

בעל הנס

חוגג מעביר שיעור לשולמנים
יום ראשון השבוע, שעה 11.31, שני שחקני החיזוק של בית"ר ירושלים לא הצליחו להגיע ארצה, ומשה חוגג הנסער מצייץ בטוויטר: "שואלים אנשים, אם יש אלוהים, איך זה שבעידן של היום אין ניסים גלויים? לאחר שאני נחשף לאחרונה להתנהלות משרדי הממשלה בנושאים פשוטים כמו אישורי כניסה לארץ הקודש וחוסר היכולת של יד ימין לדבר עם יד שמאל, אני נחרד מלדמיין כיצד מתנהלים נושאים הרי גורל ומבין שקיומנו הוא עצמו בגדר נס גלוי".
6 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
חוגג. ניסים גלויים בדיור המוגן בבית וגן
(צילום: עוז מועלם)
אותו יום, שעה 21.59, חוגג שוב מצייץ: "חוץ מביבי, כל הממשלה הייתה עסוקה היום בלאשר כניסה למתיאוסיניו וינקוביץ' והמאמצים ברוך השם נשאו פירות, האישור הנכסף הגיע, תודה לכל העוסקים במשימה הסבוכה"... אז מי אמר שאין ניסים (גלויים) בכדורגל? והעיקר שהשולמנים והילדים ששכחו מה זה בית ספר, למדו איך מטפלים בקבוצת סיכון, מהדיור הלא מוגן בבית וגן.

החוצפן

פרנקו מבקר את קאסטריטיס
לפני כשנתיים וחצי נפרדה הפועל ת"א מדני פרנקו בתום עונה כושלת. לפני חודש וחצי התפטר המאמן מעירוני נהריה המתרסקת. בסוף השבוע שעבר חזר להפועל ת"א, וכעבור שלושה ימים כבר הובס יחד איתה במשחק מול הפועל חיפה. בסיום הקפיד פרנקו להחמיא לבוסים החדשים ("רמי כהן ועידן פלדה לא נולדו אתמול ויודעים כדורסל"), ורק למאמן שהחליף - היווני יאניס קאסטריטיס - לא דפק חשבון.
"אני בטוח שאף אחד מהשחקנים שהיו על המגרש לא נהנה... צריכים להתחיל מא'... אני צריך בעצם לשנות הכל, כי כנראה כל מה שהיה עד עכשיו, לשחקנים פה פחות נוח", אמר המאמן שהובס, ועבר לדבר על עצמו בתפקיד פופאי המלח: "לא הייתי בא לפה סתם... התפקיד שלי זה לנסות לסובב את הסירה הזו ב-180 מעלות... זאת העבודה של מאמן, יותר קל לשבת בבית או לשחק עם הילדים בפארק"...מוזר, כי פארקים יש גם בנהריה.
6 צפייה בגלריה
דני פרנקו
דני פרנקו
דני פרנקו. מי מאמן פחות גרוע?
(צילום: שרון צור)
אז מי מאמן טוב יותר (או שמא פחות גרוע)? בשביל זה שווה לבדוק את המפגש האחרון בין שתי הקבוצות שבנו, כלומר התחילו מא'.
זה קרה לפני פחות מחודשיים, כשהפועל ת"א של קאסטריטיס התארחה אצל נהריה של פרנקו ופירקה אותה 71:94. ארבעת הקלעים הבולטים של האדומים בקבוצה של המאמן היווני, שיחקו גם השבוע בתבוסה של הפועל ת"א תחת פרנקו. אבל לפחות במשחק ההוא בנהריה הם מאוד נהנו. בזכותו!

"הפטיש היהודי"

קרקס אבדיה שובר שיאים
וושינגטון מובסת על ידי מיאמי, אמצע הרבע האחרון, דני אבדיה שבקושי תרם יושב על הספסל. "יש עוד שאלה שצריכה להישאל", מודיע השדר בהרצליה. "משחק כזה, לא מגיע לו לקבל גם צ'אנס עם המחליפים, לקבל קצת יותר החלטות, להוביל כדור? מעבר לעניינים של ווסטברוק, יש פה בעיה בכל מה שקשור לפיתוח של שחקן?... בסיטואציה הנוכחית קשה להתפתח ועדיין אבדיה עושה את המקסימום... אלה דקות שיכולות לתרום לו לביטחון. הרי ב-NBA אתה יכול להפסיד ב-25 הפרש אבל אם היה לך ערב מוצלח באופן אישי, בטח בשנה הראשונה או שנייה, זה בונה אותך, זה מחשל אותך, משפר אותך, וכאן אני חושב שסקוט ברוקס טועה".
מי היה השדר? זה לא באמת משנה. פס הקול דומה אצל כולם: מאז שהוויזארדס בחרו באבדיה, הקבוצה אינה אלא חממה שמטרתה אחת – לבנות את מי שהם מכנים: "היהלום הישראלי".
6 צפייה בגלריה
הייוורד משקיף על אבדיה
הייוורד משקיף על אבדיה
הייוורד משקיף על אבדיה. פטיש עברי
(צילום: AP)
שלושה ימים קודם השיגו הוויזארדס ניצחון חשוב במיאמי, 100:103, במשחק טוב מאוד עם 13 נקודות של אבדיה. אצלנו עסקו כמובן ב"דאנק הראשון" שלו ב-NBA, ודיווחו כי כבר זכה לתואר "הפטיש העברי". ככה זה כשפרובינציאליות ופטישיזם נפגשים. כל סל הוא כמו גול, כשמפסידים זה בגלל ווסטברוק, וכשגיבור ישראל על הספסל למאמן אין מושג.
וזה ממש חבל, כי אבדיה עצמו הוא באמת שחקן ובחור מצוין, שיודע בדיוק לאן הוא רוצה להגיע ולא שוכח מאיפה הוא בא. באחד הפרומואים למשחקי וושינגטון, כשנשאל "מי גיבור העל האהוב עליך?" הוא השיב כמובן: "וונדר וומן". רק על השאלה "מי היית רוצה שיגלם את דמותך בסרט?" (שייקרא כנראה "הפטיש העברי"?) אבדיה נתן תשובה קצת מאכזבת: "מארק וולברג".
כי אם כבר שחקן בגובה 1.73 מטר צריך לגלם כדורסלן שמתנשא ל-2.06, למה לא לבחור בכוכב ישראלי עם ניסיון בסרטי כדורסל? דובי גל!

מילה זו מילה

"לא שמענו שום גינוי מברקת או מהמועדון. להפך, חיבוק דוב אוהב וחזק"
השדר מוטי פשכצקי מדווח על פרשת היריקה של ז'וזואה, ומספק לצופים שירות דוב