האח הגדול שנותר בצל. ארווין קומאן, מאמנה החדש של בית"ר ירושלים, הוא האח הבוגר של רונלד, מאמן ברצלונה, והוא גם היה כדורגלן לא רע בכלל ובעל קריירה לא מבוטלת כמאמן. ולמרות כל מה שעשה, אחיו הצעיר ממנו בשנתיים נחשב להרבה יותר גדול - והרבה יותר מוצלח.
שני האחים זכורים היטב ככדורגלנים, אבל רונלד שכיכב כבלם ענק בברצלונה הגדולה של יוהאן קרויף, והיה מעמודי התווך של נבחרת הולנד שזכתה ביורו 1988 בגרמניה (לצידו של ארווין), זכה באופן טבעי להרבה יותר כותרות מאחיו הבוגר.
4 צפייה בגלריה
ארווין ורונאלד קומאן
ארווין ורונאלד קומאן
רונאלד וארווין קומאן. זכורים היטב ככדורגלנים
(צילום: גטי אימג'ס)
ארווין (59) זכור כקשר מוכשר שכמו אחיו וכמו אביהם המנוח מרטין (הלך לעולמו ב-2013), לבש את מדי כרונינגן בתחילת הקריירה, אבל את שנותיו הגדולות רשם במדי מכלן הבלגית ופ.ס.וו איינדהובן. שני האחים, ולפניהם האב, נחשבים לאגדות בכרונינגן. בדצמבר האחרון הוצב סמוך לאצטדיון פסל של האב המנוח.
לאוהדי הכדורגל בישראל זכור ארווין כמי ששיתף פעולה בהצלחה עם אלי אוחנה במדי מכלן בסוף שנות ה-80. אוחנה הגיע למועדון אחרי שקומאן זכה איתו בגביע הבלגי ב-1987 והשניים הוליכו את הקבוצה לזכייה בלתי נשכחת בגביע המחזיקות האירופי ב-1988, כאשר החלוץ הישראלי בישל לפיט דן בור את שער הניצחון על איאקס בגמר. שנה לאחר מכן הם זכו עם הקבוצה באליפות בלגיה.
קומאן שיחק בפ.ס.וו בשתי קדנציות, הראשונה בין 1979 ל-1982 והשנייה הייתה מוצלחת יותר, בין 1990 ל-1994, בה זכה עם הקבוצה בשתי אליפויות הולנד (1991 ו-1992). בנבחרת הולנד הוא רשם 31 הופעות ושני שערים, כשגולת הכותרת מבחינתו הייתה כשהיה שותף כאמור עם אחיו לזכייה המזהירה של האורנג' ביורו 1988 בגרמניה, בזכות ניצחון 0:2 על ברית המועצות בגמר (שער נגיחה של רוד חוליט ועוד שער אדיר בוולה בלתי נשכח של מרקו ואן באסטן).
צפו: ארווין קומאן ואוחנה כובשים נגד אנדרלכט ב-1989
צפו: ארווין קומאן ומכלן מנצחים את סמפדוריה ב-1989

אם ככדורגלן נהנה רונלד מתהילה גדולה יותר מזו של ארווין, ההבדל בין השניים גדול עוד יותר כאשר מדובר באימון. בעוד שרונלד אימן את נבחרת הולנד, את כל הקבוצות הגדולות במדינה וכיום משמש כמאמנה של ברצלונה, בהולנד לא רואים את ארווין כמי שמסוגל להגיע לרמות הגבוהות ביותר.
לארווין יש אמנם קריירה בלתי מבוטלת על הקווים, אבל הוא אינו אמביציוזי כמו רונלד, נחשב לצנוע ונחבא אל הכלים לעומת אחיו הדואג להישאר באור הזרקורים, וגם לא רשם הישגים מזהירים כמוהו. הוא גם נחשב, כמו הולנדי טיפוסי, לאחד שאינו נוהג להרים את הקול ולמישהו שיודע להתאקלם במקום חדש.
ארווין פרש מכדורגל ב-1998 אחרי שבילה את ארבע שנותיו האחרונות על הדשא במדי כרונינגן, קבוצת האם שלו. מאז ועד היום הוא התקשה להשלים עם הפרישה ושנים ארוכות השתתף במשחקים של קבוצות חובבניות. "עד היום קשה לי להאמין שאני כבר לא כדורגלן", אמר באחד הראיונות שהעניק.
לאחר שפרש עבד ארווין כמאמן במחלקת הנוער של פ.ס.וו ובאוקטובר 2001 מונה לעוזרו של אריק גרטס בקבוצה הבוגרת. בשנת 2004 קיבל את תפקידו הראשון כמאמן ראשי ב-ר.ק.ס ואלוויק וכעבור שנה עבד לראשונה כמאמן בקבוצה גדולה, פיינורד.
4 צפייה בגלריה
ארווין קומאן
ארווין קומאן
ארווין קומאן. אימן בפיינורד כשנתיים
(צילום: AP)
את פיינורד אימן קומאן במשך שנתיים (2005-2007) והחליט לעזוב בגלל חוסר מוטיבציה לטענתו, אחרי שהקבוצה סיימה במקום השביעי. הוא לא ממש הצליח במועדון התובעני שהתמודד עם קשיים כלכליים באותה תקופה ולא היה מסוגל להתמודד על האליפות עם היריבות המושבעות, איאקס ופ.ס.וו. לאחר מכן אימן במשך שנתיים את נבחרת הונגריה (2008-2010) והצליח לחולל בה שיפור ניכר, אבל לא הוביל אותה לעלייה למונדיאל בדרום אפריקה (סיימה רביעית בבית המוקדם אחרי דנמרק, פורטוגל ושבדיה).
ב-2011 מונה למאמן אוטרכט, אבל עזב כעבור מספר חודשים בעקבות מחלוקת עם חברי ההנהלה אחרי שהתאכזב מכך ששחקנים רבים מהסגל נמכרו. ב-2012 אימן את פ.צ איינדהובן מהליגה השנייה בהולנד. ביוני 2014 הצטרף לרונלד ושימש כעוזרו בסאות'המפטון. ב-2016 עברו השניים לאמן את אברטון.

כשארווין חולל סערה בברצלונה והביך את אחיו

היחסים בין שני האחים קרובים וככוכב עבר, העיתונאים בהולנד נוהגים לראיין את ארווין גם על ברצלונה. בפברואר האחרון הוא עלה לכותרות במדינה וחולל סערה בספרד כשאמר לעיתון "פוסבאל": "אנחנו בקשר, מדברים על בארסה ולפעמים אני מייעץ לו. רונלד במתח, כי לאמן את ברצלונה זה לא כמו לאמן את נבחרת הולנד כל שלושה חודשים. כל הזמן הראש שלו רק בקבוצה. בחודשים הראשונים שלו שם היו כאלה שהדליפו את ההרכב, אבל רונלד הצליח לפתור את הבעיה הזו".
בקטאלוניה ביקשו מרונלד תגובה לדברי אחיו והוא הכחיש אותם: "לגבי הדלפת ההרכב, זה לא נכון. הדברים שלו הפתיעו אותי, וזה לא באשמתו. אנחנו נוהגים לדבר ונראה לי שהעיתונאי לא הבין את ארווין כראוי, זה פורסם ביום בו ניהלתי שיחה עם ריקי פוץ'". באותו ראיון שנוי במחלוקת אמר ארווין על מסי: "שחקנים שמגיעים לברצלונה חושבים בטעות שתהיה להם בעיה להסתדר איתו. בגלל זה לשחקני רכש שהגיעו כמו דמבלה ודה יונג לקח זמן ליצור כימיה איתו".
4 צפייה בגלריה
פרנקי דה יונג
פרנקי דה יונג
ארווין קומאן דיבר על היחסים של אחיו איתו. פרנקי דה יונג
(צילום: AFP)
באוגוסט 2018 מונה קומאן לעוזרו של פיליפ קוקו בפנרבחצ'ה ומאוחר יותר הוא קיבל את התפקיד הראשי אחרי שקוקו פוטר. הוא סיים את תפקידו בקבוצה הטורקית אחרי 9 משחקים בהם השיג שלושה ניצחונות, ספג שלושה הפסדים וסיים שלושה בתיקו.
בפברואר 2019 מונה קומאן לתפקידו האחרון - מאמנה של נבחרת עומאן, שהרשימה בהדרכתו במוקדמות מונדיאל 2022, טורניר בו ספגה הפסד אחד בלבד תוך שניצחה בכל משחקיה האחרים וסיימה שנייה בבית בסיבוב השני אחרי קטאר.
"נהניתי שם", סיפר קומאן בראיון בארצו. "היה לי בית על יד הים והיה לי המון זמן חופשי. האנשים שם מאוד פתוחים ונחמדים". לצערו, ההצלחה ההיא לא נמשכה והוא פוטר מתפקידו אחרי שעומאן הודחה בשלב הבתים של גביע המפרץ, טורניר אליו הגיעה כאלופה המכהנת. "לא הבנתי מדוע נאלצתי לעזוב", הוא הגיב. "הם חושבים כנראה שעומאן היא ברזיל ומנצחת כל הזמן. ככה זה עובד שם ולומדים גם מזה".

"עברתי בדיקה, והרופא אמר שזה נראה לא טוב"

משפחת קומאן, כך מתברר, סובלת מבעיות תורשתיות של מחלות לב. האב מרטין מת מהתקף לב ב-2013 ושני דודים של האחים הלכו גם הם לעולמם בשל בעיות דומות. ביוני 2020, חצי שנה אחרי פיטוריו מנבחרת עומאן, עבר ארווין ניתוח לב פתוח, וגם רונלד עבר התקף לב במאי 2020, בעת ששימש כמאמנה של נבחרת הולנד וחודשיים לפני שהגיע לברצלונה.
"זה תורשתי אצלנו", גילה ארווין בראיון. "אבא שלי ושני דודים שלי הלכו לעולמם בגלל בעיות בלב. הייתי צריך לעבור בדיקות לפני כן, אבל חייתי מחוץ להולנד במשך חמש שנים. לא חשבתי נכון והייתי המום מאיך שנראיתי אחרי הניתוח".
4 צפייה בגלריה
ארווין קומאן
ארווין קומאן
ארווין קומאן. התמודד עם ניתוח לב פתוח
(צילום: גטי אימג'ס)
ארווין סיפר מדוע התעקש לעבור בדיקות וכיצד נותח: "אחרי שרונלד עבר את התקף הלב התקשרתי מיד לקבוע בדיקות. אמרתי לרופאים שאני מבין שזה בלתי אפשרי להיבדק בגלל הקורונה, אבל שאלתי בכל זאת כמה זמן אני צריך לחכות. למרבה המזל, הם הבינו שהמצב רציני ואיפשרו לי להיבדק. היו צריכים לבדוק אם העורקים שלי סתומים. עברתי בדיקת CT ואחרי חצי דקה הרופא אמר שזה לא נראה טוב. הייתי צריך לעבור ניתוח לב פתוח. זה היה נראה כמו שוק אמיתי, אבל לא ממש היה כזה בהתחשב בהיסטוריה המשפחתית שלנו".
קומאן סיכם: "טוב שעשיתי את הכל בזמן. אם הייתי מחכה יכול להיות שהייתי עובר התקף לב ואז זה היה יכול להיות מאוחר מדי. הייתי בכושר, רכבתי הרבה על אופניים, שיחקתי כדורגל ולא סבלתי מקוצר נשימה לפני כן. זה הקל על הרופאים ואחרי הניתוח נאסר עליי לראשונה לעשות פעילות ספורטיבית. התחלתי לבקר בבית החולים פעמיים בשבוע לצורך החלמה והייתי צריך להחזיר לעצמי את הביטחון. הייתי צריך לקחת כדורים וכל הזמן חשבתי אם אחזור לעצמי או שזה יגיע שוב. אחרי 10 שבועות חזרתי לשחק כדורגל בפעם הראשונה למשך 25 דקות, זה היה נפלא".
קומאן סיפר כיצד החוויה הקשה השפיעה עליו: "הניתוח לא ממש שינה אותי. אני לא אחד שחושב 'אני צריך לשרוד', אלא אחד שמשתדל ליהנות. כבר לפני 30 שנה חשבתי שזה נהדר לשבת על המרפסת עם קפה ועיתון, אתה צריך לעשות דברים שאתה נהנה לעשות אותם. זו הסיבה שחייתי הרבה מחוץ להולנד בשנים האחרונות, זה דבר מיוחד. הכדורגל עזר לי להגיע לכל מיני מקומות בעולם, להכיר תרבויות ואנשים אחרים. ככה אתה מרחיב את החיים שלך ומעשיר אותם".
לפני החתימה בבית"ר לא פסל קומאן את האופציה לאמן פעם נוספת בחו"ל וכעת יכיר מקרוב גם את ישראל. בארץ, שרק יהיה בריא וירגיש טוב, הוא יצטרך להתמודד עם הדרישות התובעניות של הקהל בטדי. כמאמן הוא נוהג להציב את המערך ההולנדי המסורתי 4-3-3 שעשוי להתאים לדרישות האוהדים למשחק פתוח והתקפי. השאלה תהיה כרגיל אם התוצאות שישיג על המגרש יהיו מספקות לאור חוסר הסובלנות בבית"ר ירושלים.