החצוף

גוטמן יורד על ואן לוון
בחודש האחרון זה כבר נראה כמו סיכול ממוקד. אלי גוטמן, שמחניף מדי שבוע לחבריו הכושלים דוברי העברית, ירד על מאמן מכבי ת"א פטריק ואן לוון, והגיע לשיאו אחרי ה־2:2 במשחק העונה. "עם מאמן כזה אתה לא יכול לזכות באליפות", הכריז הגיגן הגגות.
"הוא מאמן טירון, שענה כמו טירון ולא עזר לשחקנים שלו בישורת האחרונה", הוסיף הפרשן הקשקשן, והתכוון לדברי ההולנדי בסיום המשחק: "תשאלו את השחקנים שלי איך מכבי חיפה חוזרת מפיגור 2:0". אבל כשהחבר שלו יוסי אבוקסיס התרסק בישורת האחרונה או הפיל אחריות על השחקנים, גוטמן לא העז לצייץ, ולבנו שקיבל קידום לליגת העל בעודו באיבו, לא זכור שקרא "טירון".
7 צפייה בגלריה
אלי גוטמן
אלי גוטמן
עשה סיכול ממקוד לוואן לוון. אלי גוטמן
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
אלי גוטמן ושפי פז
אלי גוטמן ושפי פז
אלי גוטמן ושפי פז
(איור: אופיר בגון)
אחרי ה־1:1 של מכבי ת"א בבאר־שבע, חלה הסלמה בירידות על ההולנדי. "לא יכול להיות שיעשה סדרות חינוך לשחקנים, הוא לא יודע לשנות מערכים", פסק האיש שמשחק בנדמה לי עם בוני גינצבורג, מלמד כדורגל את אנטוניו קונטה ומרגיש כמו תומאס טוכל.
בדיוק שבוע קודם, כשמכבי חיפה חזרה מבאר־שבע עם אותה תוצאה בדיוק, לבש הפרשן את חליפת החנפן. "ברק, עד כמה אתה מאוכזב?" שאל גוטמן. "מאוכזב מאוד", ענה בכר. "עד כמה?" התעקש התחקירן בעמדת השידור, ובתום הראיון הנוקב סיכם: "ראינו שברק בכר לא הפסיד. גם כשאתה לא טוב, ואתה יוצא עם נקודה, זה בסדר"... אלא אם אתה מחזיק דרכון זר.
ככה הוא, התשובה של הכדורגל לפעילה החברתית שפי פז. מוחה נגד המסתננים שחדרו לטריטוריה שלו ומקפיד ללקק לאחוקים מהשכונה, שאיתם הוא נפגש בהשתלמויות וזורק דאחקות במגרשים. "רוני לוי הכין את הקבוצה נכון", החמיא סחבק אחרי התיקו של באר־שבע מול מכבי חיפה. לאלונה ברקת הוא לא המליץ להיפרד מהמאמן, שלא עזר לשחקניו לנצח בשום משחק בישורת האחרונה.
"אבוקסיס מאמן מצוין, אבל כל מאמן טוב צריך שחקנים טובים", אמר ידידו אחרי הפסד לאשדוד. "ניר קלינגר הגיע עם אסטרטגיית משחק נכונה", הסביר לא מזמן, אחרי שהקולגה המקרטע רשם עוד הפסד שביסס את קבוצתו בתחתית. "ניר, הכל סבבה, אתם נראים מצוין. אתם קבוצה מאומנת, אתה יודע לאמן את הקבוצה שלך", המשיך גוטמן להתרפס בראיון שאחרי.
7 צפייה בגלריה
ניר קלינגר
ניר קלינגר
בפניו גוטמן דווקא התפרס. ניר קלינגר
(צילום: ראובן שוורץ)
"מה שרוצים שני המאמנים זה מחויבות למשחק ההגנה, וזה מה שהם מקבלים. בית"ר עושה התאמות, משחקת, השחקנים שלה נותנים את הנשמה במגרש", החמיא למאמני בית"ר ירושלים אחרי תיקו אפס עם מכבי ת"א, והמשיך בנימה הדביקה בראיון עם שי ברדה: "היום ראיתי משחק הגנה, אחריות, אגרסיביות, קומפקטיות, דרך שם אתם תגיעו לאן שאתם רוצים להגיע". ברור. למרות שדרך שם שניהם הגיעו לקריסה אגרסיבית וקומפקטית, באחריות.
אבל נחזור לוואן לוון, שחייבים לכסח ולפטר, ולבכר שצריך לשבח ולפאר. ב־22 המחזורים מאז מונה ההולנדי למאמן צברה מכבי ת"א 51 נקודות, לעומת 47 של מכבי חיפה, ובשלושת המפגשים ראש בראש, הישראלי הגאון לא ניצח אף פעם את ההולנדי הטירון.
אגב, כשוואן לוון קיבל את התפקיד אחרי המחזור ה־11, גוטמן הכריז: "מכבי ת"א היו צריכים להבין מזמן שהטקס שלהם תם". בצירוף מקרים מעניין, המחזור ה־11 בעונת 2018/19 היה גם האחרון בו כיהן הוא עצמו כמאמן מכבי חיפה, הפסיד 3:1 בדרבי, ונתקע עם העגלה הירוקה עמוק בתחתית. מעניין מה היה אומר אז הפרשן גוטמן על יכולתו של גוטמן המאמן לעזור לשחקניו ולשנות מערכים.
בכלל, בישורת האחרונה של הקריירה הוא עשה בושות, בנבחרת ובהפועל ת"א. אבל בדבר אחד חייבים להודות: בליגת האלופות, עם החרוזים הצבעוניים על הלוח המגנטי, גוטמן משנה מערכים תוך שניות.
7 צפייה בגלריה
ואן לוון
ואן לוון
אז מה אם ואן לוון השיג יותר נקודות מבכר
(צילום: עוז מועלם)

המחרים

יונתן כהן נזכר בתושבי הדרום
בין כל הציוצים והפוסטים שקרעו את הרשת, הנוקב מכולם היה יונתן כהן. עוד לפני שחצי הגמר נדחה שוב, הציב חלוץ מכבי ת"א אולטימטום לכל הצדדים, וכתב: "לאור הזדהות עם המצב, ובמיוחד עם תושבי הדרום, לא אשתתף במשחק ביום חמישי, עד אשר נהיה חופשיים ובטוחים בארצנו"... הצהרה מעניינת, במיוחד למי שצבע אדום עושה לו רע בלי קשר למצב.
חוץ מזה, הפוסט הלוחמני הנ"ל דווקא מחזק את הסטיגמה על הכדורגלנים שמתעוררים מאוחר. את המציאות המזעזעת הזו חווים תושבי הדרום כבר שנים ארוכות, ועל הצעד הדרסטי החליט כהן רק עכשיו, כשהטילים ביטלו את יתרון הביתיות שלו. זה יהיה גם מבחן רציני ליכולתו של החלוץ הצעיר לעמוד במילתו, כי אם בוחנים את הצלחת הממשלה לשמור על ביטחון תושבי הדרום בדור הנוכחי, ייתכן בהחלט שמדובר בהודעת פרישה.
בכל מקרה, המחווה של כהן מרגשת ומפתיעה. אחרי ההתבכיינות על התיקו שהשיגה קבוצתו מול תושבי הדרום בשבוע שעבר, דווקא היה צפוי שיעביר מסר תקיף לחמאס: "כולם רוצים להרוס לנו, כי אנחנו מכבי ת"א".
7 צפייה בגלריה
יונתן כהן חוגג
יונתן כהן חוגג
הציב אולטימטום. יונתן כהן חוגג
(צילום: אורן אהרוני)

המוסר הכפול

דאבור, אצילי והתאחדות הצנזורים
בגזרת הר הבית נרשמה במגרשי הכדורגל רגיעה. מונס דאבור חזר לעסוק בכיבוש וכתב: "אללה ממתין ליום הדין", הצנחן מנשה זלקה השיב: "הר הבית בידינו", הצרחן איל ברקוביץ' פלט עוד צרור, והצנזורים בהתאחדות נבהלו משום־מה ומיהרו להוכיח שהר הבית ברגלינו.
גם בסבב הקודם של העימות, על רקע תמונת ששת השחקנים מהמגזר במלון הנבחרת - שבירם כיאל כתב מתחתיה "הבוסים" - קמה מהומה, וההתאחדות הודיעה ש"מדובר בפוסט לא מוצלח". למה בעצם?
"אללה ממתין ליום הדין", כתב השבוע דאבור, וזה הרי בדיוק מה שמאמינים בו גם השחקנים היהודים. אז או שסומכים על הכרעתו או שתארגנו משחק בין המגזרים בנבחרת, אלה יתקפו לשער האריות וההם לשער שכם, הבוסים מהמגזר יהיה נחושים לאללה, והיהודים ייצאו ממנהרת הכותל כמו מלוע של תותח, ויראו כמה הם מסוכנים כשהם עם הגב אל הקיר. על החומות יישבו כמובן האוהדים ויצעקו כהרגלם: "ישרא־א־אל מל־ח־מה".
"ההתאחדות מצפה מכל ספורטאי, ודאי משחקני נבחרת, להקפיד להתבטא באופן שתורם לאחדות, לפיוס ולרגיעה", התריעו מהחמ"ל של אורן חסון בעקבות דברי דאבור. "השחקנים, דמויות מובילות ומודל לחיקוי, חייבים להכיר בהשפעתם על השיח".
מוזר, כי כמה ימים קודם, כשפורסם על כוונת המאמן הלאומי לזמן את עומר אצילי לנבחרת, הוציאה ההתאחדות הודעה: "אין לנו שום סיבה להתערב. זו החלטה מקצועית נטו של רוטנשטיינר"... אז איפה המודל לחיקוי שמשפיע על השיח? כנראה מאחורי העץ.
7 צפייה בגלריה
עומר אצילי
עומר אצילי
בזימון הצפוי שלו ההתאחדות דווקא לא התערבה. עומר אצילי
(צילום: אורן אהרוני)

הצבועים

סטארט־אפ ניישן באדום
דווקא החלטה שקראה תיגר על אחד מנכסי צאן הברזל של המדינה, עברה כאן בשקט: "קבוצת הרכיבה 'יזראל סטארט־אפ ניישן' החליטה על שינוי במדים מכחול־לבן לאדום־בורדו, ספיישל לג'ירו ד'איטליה – כמחווה לאחד התומכים הגדולים שלה – חברת היין האיטלקית 'ויני פנטיני'. הגוונים נבחרו כדי לדמות את צבע היין".
״האמת, קצת קשה לי עם אדום כאוהד שרוף של מכבי חיפה״, התלוצץ הרוכב הישראלי היחיד בג'ירו, גיא ניב, וטוב שהוא לא מועמד לנצח בטור דה פראנס, כי אז הייתה לו בעיה עוד יותר גדולה עם הצבע. ככה זה באופניים, מריצים קטעים.
מצד שני, צבעי קבוצה שמתיימרת לייצג מדינה הם לא דבר שיורד בכביסה. הנה, כך אמר מייסד הקבוצה וחובב הפרסום סילבן אדמס, כששינה את שמה לפני כשנה וחצי: "אנחנו הולכים לעשות רעש ברחבי העולם... 3.5 מיליארד צופים ברחבי העולם יראו כחול־לבן". גם באוקטובר האחרון, כש"סטארט־אפ ניישן" התחרתה באמירויות, אדמס סיפר בהתרגשות: "רכבנו לבושים בצבעי כחול ולבן ברחובות מדינה ערבית, שלא היו לנו איתה יחסים דיפלומטיים"...
והנה עכשיו, הפכנו לנבחרת מד"א.
7 צפייה בגלריה
אלסנדרו דה מארקי בפעולה
אלסנדרו דה מארקי בפעולה
כחול-לבן? לא בדיוק. דה מארקי עם המדים האדומים
(צילום: נועה ארנון)