אתמול (ראשון) היה אמור להתקיים ערב הסיום החגיגי של היורוליג בלנקסס ארנה בקלן – גמר הפיינל־פור. אבל הקורונה הקפיאה הכל, ובמקום הכתרה של אלופת היבשת אנחנו מקבלים בשעה זו ישיבה דרמטית, שבסיומה ייקבע אם העונה בכלל תתחדש או שתתבטל כפי שנעשה ברוב ליגות הכדורסל באירופה.

על מה מצביעים?

היום בשעות הצהריים המוקדמות תתקיים ישיבת זום של הוועד המנהל של היורוליג, שבה יחליטו אם לחדש את העונה אחרי עצירתה בעקבות נגיף הקורונה ב־12 במארס. לפני שכל אחת מהקבוצות תביע את דעתה, המנכ"ל ג'ורדי ברתומאו צפוי להציג את המתווה לחזרה, שכולל טורניר מרוכז בעיר אחת, עם כל ההשלכות הבריאותיות, הכלכליות והלוגיסטיות.
3 צפייה בגלריה
ווילבקין וסטודמאייר
ווילבקין וסטודמאייר
יחזרו ליורוליג?
(צילום עוז מועלם)

איך נראים יחסי הכוחות בהצבעה?

ביורוליג משחקות 18 קבוצות, אבל בישיבה ישתתפו רק 11 המועדונים בעלי רישיון A (החברות הקבועות בליגה): מכבי ת"א, אולימפיאקוס, מילאנו, אנאדולו אפס, ברצלונה, ז'לגיריס, באסקוניה, פנאתינייקוס, פנרבחצ'ה, צסק"א מוסקבה וריאל מדריד. אם אחת הקבוצות תימנע בהצבעה וייווצר מצב של שוויון, הקול המכריע יהיה של ברתומאו. נכון לעכשיו מסתמן רוב להחזרת המשחקים, כשבין התומכות מוליכת הליגה אנאדולו אפס שלא תוותר על ההזדמנות לזכות בתואר, אולימפיאקוס שנותרה ללא מסגרת אחרי שהליגה היוונית נסגרה בשבוע שעבר (כזכור, משחקת בליגה השנייה), ז'לגיריס שמועמדת לארח את הטורניר, שתיים משלוש הספרדיות שיוכלו לשחק גם בליגה המקומית וגם מכבי ת"א. עם זאת, עד ההצבעה הכל יכול להשתנות.
3 צפייה בגלריה
לארקין בפעולה
לארקין בפעולה
אנאדולו רוצה לחזור, שיין לארקין פחות בעניין
(צילום: EPA)

איך יתנהל טורניר סוף העונה, אם יאושר?

התוכנית הראשונית שעליה דיברו ראשי היורוליג (שעשויה להשתנות לפי דרישת הקבוצות) הייתה שכל הקבוצות יגיעו לעיר אחת, ובה ייכנסו לבידוד מ־29 במאי עד ל־11 ביוני, ולאחר מכן יקיימו מחנה אימונים מ־12 ביוני עד 2 ביולי. בין 4 ל־26 ביולי ייערכו כל 54 המשחקים שנותרו לעונה הסדירה והפלייאוף, שיוחלף בפיינל־8 בשיטת נוקאאוט. המדינות שמועמדות לארח את הטורניר הן יוון (סלוניקי/אתונה), גרמניה (קלן), סרביה (בלגרד) וליטא (קובנה/וילנה). חוץ מהשיקול של מצב הקורונה, ההעדפה היא לבחור במדינה שאין בה חובה להיכנס לבידוד ובכך לדלג על התקופה הזאת ולהוזיל עלויות של שבועיים. זה גם יקל על הקבוצות שאמורות לשחק בליגות המקומיות שלהן כמו ישראל, ספרד וגרמניה. בתוך התוכנית כלולות גם בדיקות קורונה שכל הקבוצות יעברו בהפרשים של מספר ימים, גם במהלך ימי המשחקים.

מה המשמעות הכלכלית של חידוש העונה?

רוב ליגות הכדורסל באירופה ננעלו, כך שגם ברז ההכנסות של הקבוצות נסגר בזמן שהן עדיין צריכות לשלם את שכר השחקנים ואנשי הצוות. ההפסד של מכבי ת"א, למשל, נאמד ביותר משישה מיליון שקל. חידוש העונה יביא להזרמת כספים מחודשת מזכויות שידור, פרסומות וספונסרים, ובנוסף יש מענקי ניצחון (30 אלף יורו בעונה הסדירה) ועלייה לפיינל פור (מיליון יורו, 500 אלף, 300 אלף ו־200 אלף, לפי הדירוג הסופי). לפי ההסכם שנחתם בין ראשי היורוליג לארגון השחקנים של המפעל, חוזי השחקנים יוארכו בחודש כדי לפתור את בעיית הביטוח, ואם הליגה תימשך הם יקבלו 85 אחוז מהשכר העונתי שנקבע בחוזים המקוריים. אם הליגה לא תחודש, הם יקבלו 80 אחוז משכרם. ההבדל לא גדול, כך שלקבוצות כדאי לחזור לשחק ואילו לשחקנים לא.
3 צפייה בגלריה
שמעון מזרחי וג'ורדי ברתומאו
שמעון מזרחי וג'ורדי ברתומאו
שמעון מזרחי וג'ורדי ברתומאו
(צילום: עוז מועלם)

מה מכבי ת"א רוצה?

הצהובים נמצאים בתסבוכת בגלל ההתנגשות בין לוחות הזמנים של הליגה הישראלית והיורוליג. היו"ר שמעון מזרחי כבר הודיע ליו"ר מינהלת הליגה שמואל פרנקל כי מכבי ת"א החליטה לשחק ביורוליג ולא להשלים את העונה בארץ, אבל בשבוע שעבר הציעו ראשי הקבוצה מתווה מחודש לליגה, שיאפשר לה לרקוד על שתי החתונות. עם זאת, במתווה יש לא מעט חורים ובעיות, וקשה לראות איך הוא מתממש, אבל במכבי מצפים שהעניין יעלה שוב על הפרק אם יוחלט היום על חזרת היורוליג. הצהובים מתכוונים להצביע בעד חידוש העונה האירופית משתי סיבות מרכזיות: הכלכלית (כפי שפירטנו קודם) והמקצועית, מתוך רצון להשלים את העונה האירופית המוצלחת שעשו עד כה. עד לסיום העונה הסדירה נותרו שישה מחזורים, ומכבי כבר הבטיחה את מקומה ברבע הגמר.

מה עמדת השחקנים?

מצד אחד השחקנים מודעים ליתרונות של חידוש הליגה, כולל החשיפה הגדולה, החזרה ליכולת ספורטיבית והמשמעות ביחס לחוזים לעונה הבאה, אבל מצד שני רבים מהם חוששים לבריאותם. בסוף השבוע שוחחו נציגי השחקנים עם ראשי היורוליג, וכרגע רובם לא מעוניינים לחזור. כוכב אנאדולו אפס, שיין לארקין, אף כתב ברשתות החברתיות: "בנוסף לסיכון בהידבקות בקורונה, הסיכוי להיפצע גבוה הרבה יותר. זה לא אידיאלי, מנטלית ופיזית, להחזיר אותנו ישר לסיטואציה אינטנסיבית ותחרותית. אני לא חושב שאלופת היורוליג צריכה להיות מוכרעת לפי מי שיכולה להתאמן ומי שלא, אלא לפי מי שעבדה הכי קשה לאורך כל העונה ומי הייתה הכי טובה. הפגרה הארוכה יוצרת יתרון לא הוגן עבור חלק מהשחקנים והקבוצות". טייריס רייס מפנאתינייקוס הוסיף: "לקבוצות לא אכפת, זה הכל ביזנס כמו תמיד".
הבוקר פורסם כי ארגון שחקני היורוליג שלח מכתב לקבוצות ובו עמדתו החד משמעית לביטול העונה. במכתב ציין הארגון כי כ-70 שחקנים נמצאים עדיין בארה"ב ולא חזרו לקבוצות שלהם. הם צפויים להיתקל בקשיים לחזור ליבשת הישנה. כמו כן, טוען הארגון כי לא ניתן להבטיח באופן מלא את בריאות השחקנם: "לא נסכים לחזור לשחק בתנאים האלה".
פורסם לראשונה: 10:01, 25.05.20