ישנם ספורטאים שייזכרו בזכות הישגים מקצועיים יוצאי הדופן. המורשת של אחרים היא בעקבות פעילותם מחוץ למגרש. נדירים למדי הם המקרים של "דאבל" - כאלה שהרוויחו את מקומם בספרי ההיסטוריה בזכות הצלחה יוצאת דופן בשתי הגזרות. אחד שדווקא עשה זאת – ובגדול הוא לואיס המילטון
שש אליפויות עולם הפכו את נהג הפורמולה 1 לאגדה ולאחד הספורטאים המצליחים והמשפיעים בעולם, ובתקופה האחרונה הוא גם מנצל זאת באומץ כדי להוביל לשינוי חברתי. הבריטי נחשב כבר שנים לפעיל זכויות אדם שלא חושש להביע את דעתו, אבל מאז מותו של ג'ורג' פלויד לקח זאת צעד קדימה והפך לאחד הקולות החשובים ביותר בתנועת ה- Black Lives Matter הבריטית והעולמית.
7 צפייה בגלריה
לואיס המילטון
לואיס המילטון
לואיס המילטון. קול חשוב
(צילום: Getty Images)
כל מאבק הוא מורכב, אבל נדמה שבמקרה של המילטון האתגר גדול אף יותר. בשונה מה-NBA או ה-NFL ואפילו הכדורגל העולמי, שם יש נציגות מכובדת למיעוטים, עולם הספורט המוטורי ובמיוחד הפורמולה 1 נחשבים באופן מסורתי ל"לבנים". עד כמה? המילטון בן ה-35 הוא הנהג השחור הראשון - והיחיד עד כה ב-70 שנות הקיום של סבב המרוצים היוקרתי בעולם. רצה הגורל וההגה והמילטון הוא לא סתם עוד נהג מוכשר, אלא אחד בדור. עד כמה הוא גדול? אם לא יקרה משהו יוצא דופן הוא יזכה העונה באליפות העולם בפעם השביעית בקריירה, ובכך ישווה את שיא כל הזמנים של מיכאל שומאכר האגדי.
הבריטי יכול היה לבחור להתנתק מרעשי הרקע ולהתמקד בהשגת המטרה בגזרה הספורטיבית, כנראה שגם אף אחד לא היה מאשים אותו אם כך היה בוחר. אבל המילטון הוא לא ספורטאי שגרתי ואחרי שראה את האירועים בארה"ב החליט שאת הרגל על הגז הוא שם הפעם במאבק נגד הגזענות.
7 צפייה בגלריה
צפוי להשוות את השיא של שומאכר
צפוי להשוות את השיא של שומאכר
צפוי להשוות את השיא של שומאכר
(צילום: gettyimages)
"התמלאתי זעם נוכח הזלזול הבוטה בחיי אדם", כתב באינסטגרם לאחר מותו של פלויד. "חוסר הצדק ממנו סובלים האחים והאחיות שלנו בכל רחבי העולם חייב להסתיים". בכלל, המילטון הוא דוגמא לשימוש ברשתות החברתיות גם למטרות שאינן בהכרח מסחריות ונוהג לעדכן באופן קבוע את 17.8 מיליון העוקבים באינסטגרם שלו בתכנים הנוגעים לתנועת המחאה השחורה. בחודש שעבר הוא אף הצטרף לאלפי המפגינים בלונדון בצעדה למען השוויון.
מלבד המאבק חשוב בזירה החברתית, המילטון קורא תיגר גם על הסדר הישן במסלול המרוצים ולא מהסס להטיח ביקורת נוקבת בכיוונם של תאגידי הענק בתחומו: "קבוצות שומרות על שתיקה בנושא. קחו לדוגמא את פרארי שמעסיקה אלפי עובדים – ולא הביעה שום עמדה עד עכשיו. אנחנו צריכים את הקבוצות איתנו. כולם חייבים לעמוד ביחד בסיפור הזה".
במקרה או שלא, זמן קצר לאחר מכן הודיעה הפורמולה 1 על הקמת כוח משימה מיוחד שתפקידו הגברת המועדות לנושא. גם כשהמיליארדר ברני אקלסטון, לשעבר האיש החזק בפורמולה 1 טען ש"שחורים לעיתים גזענים יותר מלבנים", המילטון עלה להתקפה והגיב: "בגלל אנשים כמוהו, אני מבין למה לא פעלו עד עכשיו כדי לשנות".
קבוצה שדווקא כן עומדת לצידו היא כמובן מרצדס, שמעניקה גב לביצת הזהב שלה. לפני פתיחת העונה הכריזה אלופת היצרנים בשש השנים האחרונות, שהיא מוותרת על הצבע הכסוף שאפיין את המכונית שלה במשך שנים והציגה מכונית שחורה, כצעד של תמיכה במאבק נגד הגזענות. "מחשבה נכונה אינה מספיקה אם אתה לא נוקט במקביל גם במעשים", אמר מנהל הקבוצה טוטו וולף. "לכן בחרנו לנצל את הבמה הגלובלית, ולצעוד למען השוויון". במקביל הכריז וולף כי מרצדס תפעל מעתה כדי לגייס כוח עבודה מגוון יותר מבחינה אתנית (כיום רק שלושה אחוזים מהעובדים הם מקבוצות מיעוט) וכן תפעל לשילוב נשים, שמהוות רק 12 אחוז מכוח העבודה בחברה.
7 צפייה בגלריה
לואיס המילטון
לואיס המילטון
המרצדס השחורה של המילטון
(צילום: AP)
המילטון פנה ישירות גם לחבריו הנהגים וביקש מהם להשמיע את קולם: "השתיקה שלכם מחרישת אוזניים. אנחנו צריכים שתצאו מאזור הנוחות ותביעו עמדות נגד הגזענות, כדי שהציבור ידע איפה אתם עומדים במאבק הזה". גם במקרה הזה ההצלחה שלו הייתה מרשימה והוא הצליח לגייס כמעט את כל 20 הנהגים בסבב למחאה יוצאת דופן בעולם המרוצים.
לפני ההזנקה של שני המרוצים הראשונים של העונה, לבשו הנהגים חולצות עם הכיתוב "די לגזענות". בנוסף, חלקם הגדול גם הצטרף להמילטון לכריעת בכך שהפכה לסמל המחאה. השיא הגיע לאחר הניצחון של הבריטי בשטיריה ביום ראשון, כשהניף אגרוף באוויר כמחווה כמובן למחאה המפורסמת של טומי סמית' וג'ון קרלוס האמריקנים, על הפודיום באולימפיאדת מקסיקו-סיטי 1968.
7 צפייה בגלריה
לואיס המילטון כורע ברך
לואיס המילטון כורע ברך
כריעת הברך באוסטריה
(צילום: MCT)

שגריר האו"ם לענייני חינוך

המאבק לשוויון הוא לא היחיד שמעסיק את הנהג המחונן. המילטון הוא גם טבעוני, פעיל למען איכות הסביבה ובתקופה האחרונה מונה לשגריר מיוחד של האו"ם לענייני חינוך.
הלהט הזה לשינוי חברתי טמון במידה רבה בסביבה בה גדל המילטון ובדרך הלא פשוטה שנאלץ לעבור כדי להצליח בכלל להפוך לנהג מקצועני. בשונה מענפים אחרים, עולם הספורט המוטורי מחייב השקעה כספית עצומה כבר מגיל צעיר ומוכשר ככל שתהיה, ללא כיסים עמוקים הסיכויים להתקדם אפסיים.
7 צפייה בגלריה
לואיס המילטון
לואיס המילטון
לואיס המילטון מניף אגרוף באוויר
(צילום: EPA)
המילטון נולד למשפחה בין גזעית (אמא לבנה ואבא שחור) ממעמד הביניים באנגליה, והוריו התגרשו כשהיה בן שנתיים בלבד. בגיל 12 עבר להתגורר עם אביו, שנאלץ לעבוד בשלוש עבודות במקביל ולהשקיע את כל חסכונותיו, כדי לממן את המשך דרכו של בנו, אשר סומן כבר מגיל צעיר ככישרון יוצא דופן.
כמעט בכל תחנה בדרך, המילטון הרגיש שונה ונאלץ לגייס כוחות נפשיים לא פשוטים כדי להתמיד במטרה. "כל חיי אני נלחם בגזענות", סיפר. "כבר התרגלתי לכך שאני אחד השחורים היחידים בכל קבוצה שהייתי בה וזאת גם הסיבה שאחרים לא מבינים כמה זה קשה להתמודד עם גזענות. בסופו של דבר - ולמרות ההצלחה שלי, פורמולה 1 הוא עדיין מקום מאוד אליטיסטי".
7 צפייה בגלריה
לואיס המילטון
לואיס המילטון
נלחם בגזענות מגיל צעיר. המילטון בתחילת הקריירה
(צילום: AP)
בעקבות החוויות הללו הכריז בחודש שעבר על הקמת "קרן המילטון", שמטרתה להשתמש בספורט המוטורי ככלי לקידום חברתי וכך לעודד שחורים לעסוק בתחומי הטכנולוגיה והמדע ובסופו של דבר גם להשתלב בקבוצות המרוצים ולהפוך אותן למגוונות יותר.

"מפוקס בשני הנושאים"

עונת 2020 בפורמולה 1 עברה טלטלה בעקבות משבר הקורונה. העונה הייתה אמורה להתחיל במרץ, אבל נפתחה רק בתחילת יולי, כאשר מספר המרוצים שייערכו ישתנה בהתאם למצב המגפה בעולם.
7 צפייה בגלריה
שבע אליפויות
שבע אליפויות
שבע אליפויות
(צילום: גטי אימג'ס)
בגזרה הספורטיבית המילטון מכוון כאמור לזכייה שביעית באליפות הנהגים, שתציב אותו יחד עם שומאכר. "זכייה בתואר השנה תהיה משמעותית יותר מאי פעם", הודה. "גם בגלל הקורונה שעדיין משתוללת, אבל גם ברמה אישית בגלל המאבק בחוסר הצדק ולמען השוויון".
לפחות מבחינה מקצועית, המילטון בוודאי יעדיף לשכוח, את מרוץ פתיחת העונה באוסטריה, אחרי שנותר מחוץ לפודיום עם מקום רביעי מאכזב. כשנשאל האם העיסוק במחאה פגע בריכוז שלו ענה בביטחון: "אני מפוקס בשני הנושאים - לזכות באליפות הזאת, אבל גם להילחם למען שוויון זכויות".
והוא כנראה ידע על מה הוא מדבר. במרוץ השני הוא כבר חזר לעצמו. כבר במקצה הדירוג הוא היה רמה מעל כולם, כולל הקפה כמעט מושלמת שלו תחת גשם שוטף במקצה הדירוג. במרוץ עצמו הוא כבר שלט ובסופו חזר למקום שהוא מכיר הכי טוב – פסגת הפודיום.