לאחר שלושה הפסדים במשחקים צמודים, מכבי ת"א סוף סוף ניצחה, ועוד בהארכה. המשחק מול חימקי מוסקבה היה מרתק, וההרגשה בסיום טובה, אבל מבט מפוקח יראה שכלל לא היה צורך להגיע למצב הזה – אם מכבי היתה משכילה לקלוע עוד נקודת עונשין אחת בזמן החוקי.
הטענה שלי כבר כמה שנים, היא שמכבי ת"א, מועדון מקצועני לכל הדעות, שבורך במנהיג נדיר ובניהול מצוין (לרוב), מתרשלת בכל הנוגע לאחד היסודות הפשוטים של המשחק – הזריקות מקו העונשין. לו השכילה הקבוצה להשקיע ולשפר את האלמנט הזה, מאזן הניצחונות לאורך השנים היה עולה משמעותית.
1 צפייה בגלריה
מונרו רודף אחרי ווילבקין
מונרו רודף אחרי ווילבקין
מונרו רודף אחרי ווילבקין
(צילום: gettyimages)
ניתוח הסטטיסטיקות של השנים האחרונות מגלה תמונה ברורה ועגומה: מכבי תל אביב מדורגת עמוק בתחתית היורוליג מבחינת אחוזי הקליעה מהקו. לפני 4 עונות קלעה הקבוצה 72.5% מהקו ודורגה במקום ה-14 מתוך 16 קבוצות הליגה בהיבט הזה. לפני 3 עונות זה עמד על 70.7% והמקום הלפני אחרון בליגה. זה גם היה הדירוג לפני שתי עונות (70.9%), ובעונה האחרונה דורגה מכבי במקום ה-16 (מתוך 18) עם 72.6%. ואם תרצו מבט כולל יותר, הרי שבעשר השנים האחרונות היה ממוצע הקליעות מהקו של מכבי 70.8%, מה שהקנה לה את המקום ה-43 (מתוך 52 הקבוצות שהשתתפו במפעל. כל הנתונים מתוך אתר יורוליג.נט.
והרי דווקא את אחוזי הקליעות מהעונשין כל כך קל לשפר. קליעת סלים תוך כדי מהלך המשחק נעשית בתנועה ותחת לחץ הגנתי של היריבה. קליעות מהקו נעשות בעמידה וללא הפרעה. לא בכדי המונח באנגלית הוא free throw – הקליעה היא חופשית לגמרי. אין שום סיבה לקלוע ב־70% עלובים. כפי שאומר מורי ורבי אריה מליניאק – כדורסל הוא משחק פשוט. וקליעה חופשית מהעונשין היא האלמנט הכי פשוט והכי קל לשיפור. אפשר להדריך שחקן כיצד לשפר יציבה, לשלוט בנשימה, לשחרר כדור נכון. כל ילד ששיחק כדורסל יודע, שאפשר לסיים כל אימון ב־100 זריקות מהקו. וגם 200 אינן בושה.
לא ברור מדוע מועדון הכדורסל מכבי תל אביב משלים עם היותו בתחתית היורוליג מבחינת אחוזי הצלחה מהקו. מה שבטוח – מכבי "משאירה על הפרקט" נקודות רבות, רבות מדי, שעולות לה לא אחת בהפסדים מיותרים. לא חבל?
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.