קשה להאמין שבישראל 2020 יהיו ילדים שלא עוסקים בספורט רק כי הם לא מצאו את עצמם במסגרת התחרותית, או רק כי אין להם את המימון, המודעות או האמצעים. לשם כך מוקם בימים אלו פרויקט ספורט ייחודי (עמותה) העונה לשם "ניקה", אשר שם לעצמו למטרה להנגיש אימוני ספורט המשולבים בערכים ותוכן לכל ילד, בין אם הוא אינו במסגרת קיימת, פרש ממסגרת תחרותית או שידו אינה משגת לממן אימונים מקצועיים. המטרה פשוטה: להגיע לכל אלו ובאמצעות מערך אימונים חווייתי ליצור שינוי תפישה: "אני עוסק בספורט כי אני רוצה, לא כי אני חייב".
"ניקה" הוא יוזמה של קבוצת אנשים שספורט, חינוך וקהילה קרובים ללבם. בימים אלו (אחרי "פגרת הקורונה") הפרויקט לובש צורה והצוות מגבש את תשתיות הפעילות, גיוס ותיאום של שיתופי הפעולה השונים, הכל במטרה לצאת לפעילות מיד לאחר החגים. הפרויקט הציב לעצמו מטרת-על: ליצור שינוי חברתי באמצעות ספורט. לילדים ונוער יש המון כוח, הם יכולים לחולל מהפכות והם יודעים להוביל מהלכים באופן מעורר השראה, צריך לתת להם את הכלים המתאימים והם כבר ידעו איך לייצר מהפכה ושינוי באמצעות הספורט ומתוך התשוקה לספורט. בין היתר מתוכננים ימי ספורט המשלבים מספר מוקדים לרבות משפחות השחקנים, מחנות אימון בחגים ובחופש הגדול ועוד.

1 צפייה בגלריה
ילדים משחקים
ילדים משחקים
ילדים משחקים
(צילום: shutterstock)

ערך חשוב ונוסף הוא יצירת "החיבורים" בין ילדים מרקעים שונים, לכן ובאופן דיסקרטי, אלו המשתייכים לקבוצות מוחלשות יזכו לסבסוד מלא, לרבות ערכת ציוד אישית עשירה ביותר, ויתנהלו כשווים בין שווים. מערך האימון יכלול שני אימונים פונקציונליים בשבוע (בכל מוקד יוקמו 5-4 קבוצות אימון בהתאם לגילים), כאשר כל אימון משלב בנוסף לחלק הפיזי נושאי ערך ותוכן מקצועי, מפגש עם מאמנים מנטליים, תזונאים, ספורטאי-על והשתתפות באירועי וחוויות ספורט מגוונות. הכל במטרה להטמיע בילדים הללו את אהבת הספורט ולאפשר להם ליהנות מהכלים שספורט מייצר עבורם כבני אדם. האמונה הבסיסית התומכת בפרויקט פשוטה מאוד: "ספורט משנה אנשים".
מעבר לתמיכה המלאה לה יזכו ילדים שידם אינה משגת לממן אימונים סדירים, הרי שחלק מהקונספט ותפישת העולם של הפרויקט (ולכן הוקם כעמותה) היא כי ספורט לא צריך להיות "מותרות או פריבילגיה". לפיכך עלות האימונים הבסיסית תהיה נמוכה ואטרקטיבית -המטרה אינה הרווח הכספי אלא הרווח בשינוי אורחות החיים של אלפי ילדים.
הפרויקט מתוכנן באופן שיאפשר לילדים לעסוק בספורט ברמה הגבוהה ביותר. ממקום של בחירה והעצמה. לכן ישולבו בו הרבה ערכים, תוכן וכלים מעצימים שיש בהם לקדם את אותם מרכיבים חשובים שספורט יכול להעניק: נחישות, התמדה, רצון, משמעת והצבת מטרות. באמצעות הפרויקט ניתן יהיה ליישם את המונח "מספורט של אלופים לספורט של אלפים". ליצור שינוי תודעתי, לחבר קהילות של מתאמנים מערים שונות והכל סביב הספורט והחוויה.
בשלב זה פועל צוות הפרויקט לגיוס מכלול של משאבים, גיוס תרומות, מאמנים וצוותי הדרכה. אחת הדרכים לגיוס הנה באמצעות "פרויקט האלופים" במסגרתו ספורטאי-על ישראלים, אולימפיים, אלופי עולם ואירופה, מתבקשים לתרום פריט אישי אותו תעמיד העמותה למכירה באתר ובאירוע ההשקה. ההיענות עד כה טובה מאוד, ובין היתר נתרמו פריטים מחנה מיננקו (סגנית אלופת העולם בקפיצה משולשת), אלון דאי (אלוף אירופה במרוצי NASCAR), ערן זהבי (מלך השערים בליגת העל הסינית), נילי בלאק (4 פעמים אלופת העולם ואירופה באיגרוף תאילנדי), אנסטסיה גלושקוב לבנטל (שחיינית אמנותית ושיאנית הייצוג האולימפי של ישראל עם השתתפות בארבע אולימפיאדות) ואחרים. כל ההכנסות קודש למימון מלגות אימון נוספות והגדלת מעגל המתאמנים.
המשימה מלאת שליחות וחשיבות, והתקווה היא כי יצטרפו אליה רבים ויתמכו בה, לא רק ספורטאים אלא כל מי שמאמין בערכי חינוך, ספורט, קהילה וערבות הדדית. השנה חשיבות התרומות מכרעת היות והעמותה צעירה ויקשה עליה בשלב זה לקבל תמיכות ממסדיות. לשיתוף פעולה ניתן לפנות בכתב אל: dekel@simbams.com.