ערן זהבי יכול בהחלט להתאים לרמה של ליגה הולנדית. הבעיה היא כמו בהרבה מקרים בראש. זהבי היה רגיל לאורך רוב הקריירה, בוודאי במכבי ת"א ובסין, שהוא הכוכב הבלתי מעורער, והיו לו קבלות. אבל בליגה נחשבת באירופה, אלה קבלות ממקור סוג ד', והן לא באמת נחשבות. הוא היה רגיל להיות שלוש רמות מעל שאר השחקנים סביבו והיה כוכב על. עכשיו הוא שחקן טוב בקבוצה שיש בה לא מעט שחקנים שלא פחות מוכשרים, וכנראה גם הרבה יותר מוכשרים ממנו. יותר מזה הוא היה רגיל להפציץ בלי סוף, ומי שמבקיע שני שערים כמעט בכל משחק לא באים אליו בטענות.
באיינדהובן זה כבר סיפור אחר. הציפיות היו גבוהות מדי וזהבי נלחץ, כי הוא רוצה להוכיח, בראש ובראשונה לעצמו, אבל גם להוריד את הקוף מהגב. אותו קוף שמלווה אותו מאז שעזב את פאלרמו. אז הוא מנסה להבקיע בכל הכוח, כי זה מה שהוא מכיר ובדרך הזו הוא יצליח ויוכיח, אבל בשכונה החדשה זה הרבה הרבה יותר קשה והוא מצטייר כאגואיסט ואחד שטובתו חשובה לו מטובת הקבוצה.
1 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
ערן זהבי
(צילום: gettyimages)
ישנה נקודה חשובה שאף אחד לא מתייחס אליה. הולנד היא מדינת כדורגל עם היסטוריה ומסורת אדירים. מבחינת התקשורת, האוהדים והשחקנים, שחקנים ראויים הם כאלה שהגיעו ממדינות כדורגל אחרות שהם יודעים להעריך, אם זה ברזיל, ארגנטינה, מקסיקו, בטח אנגליה, גרמניה, שווייץ, בלגיה, אפילו סקנדינביה, וב-20 השנים האחרונות גם מדינות אפריקה.
ישראל, מדינות מזרח תיכון ודומיהן, נחשבות כבדיחה במונחי כדורגל בעיניי הצופה ההולנדי הממוצע, וחובת ההוכחה של שחקן שמגיע משם, עליו ועליו בלבד. נקודת המוצא היא ששחקן שהגיע מאיפה שהגיע ערן זהבי לא יכול להצליח שם. לא יתנו לו הזדמנות, לא יתנו לו שקט להאקלם, בטח לא אחרי שהגיע על תקן כוכב שאמור להוביל את הקבוצה. כל טעות שהוא יעשה תשמש כדי לחזק את הטיעון שהאיש הזה מתאים, הוא לא יכול להצליח ועדיף שיחזור לסין.
זהו תסריט שניתן היה למנוע, ואירוע שניתן היה לנהל בצורה הרבה יותר שקולה. המאמן הגרמני שהביא את זהבי, ממדינת נידחת במונחים של כדורגל, ועוד על תקן כוכב (יחד עם שחקן כמו מריו גצה, ולא משנה שהוא כבר לא פוגע מאז השער בגמר המונדיאל 2014) והציב אותו על תקן ה"מנטור" לצעירים. זו הייתה לדעתי הטעות מספר אחת של המאמן, ומכאן השתלשלות העניינים הייתה בבחינת כרוניקה ידועה מראש. זהבי היה צריך להשתלב כשחקן מוכשר ומוכח אבל עם מעט מאוד ניסיון בליגה משמעותית, לתת לו להתאקלם ולצבור ביטחון. לאפשר לשחקנים סביבו להכיר אותו ולהתחבר אליו, אולי עם הזמן אפילו לכבד ולהעריך אותו.
מה שקרה בפועל היה ההפך הגמור. הנחיתו את זהבי משום מקום על הראש של שחקנים שחלקם שחקני הסגל המורחב של נבחרות הולנד למיניהן, עם הרבה אגו ורצון להוכיח, והוא קורס תחת הלחץ. לא מוכנים שהשחקן שהצליח רק במכבי ת"א ובסין, מהשכונה במזרח התיכון יהיה ה"מנטור" שלהם. אפשר לומר שזו גישה ילדותית, אבל בתכל'ס, מדובר בילדים, חלקם מאוד צעירים, מאוד מוכשרים, עם הרבה אגו ורצון להוכיח והתגובה היא אנושית וניתן היה לצפות לה מראש. את תפקיד המנטור צריך להרוויח. תנאי מקדים לכך הם כבוד והערכה מצד השחקנים האחרים שאותם הוא היה עתיד להדריך ולהנחות, לא תואר שניתן ע"י כך שמניחים לך כתר על הראש. הטעות כבר נעשתה, ולא בטוח שניתן לתקן בשלב הזה. בעיני זהבי הוא אישיות ספורט יוצאת דופן. האמביציה, ההתמדה הרצון להוכיח והמוכנות לעבודה קשה, שכל כך מבדילים אותו מהשחקן הישראלי הממוצע, הם שהביאו אותו להיות כל כך מרשים ומצליח, דווקא בגלל שלא מדובר פה בכישרון יוצא דופן כדוגמת איל ברקוביץ', חיים רביבו או יוסי בניון. דווקא המוכנות לעבודה קשה וההתמדה הם שתמיד הביאו אותו להצלחה, ומגיעה לו ההזדמנות להוכיח שהוא יכול להיות חלק מהרמות היותר גבוהות. אני מקווה שההזדמנות הזו לא התפספסה סופית.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
*אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
*אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.