כבר כמעט יותר משני עשורים שהכדורגל האירופי נשלט בידי שתי מעצמות, אנגליה וספרד. בעשור האחרון ראינו שליטה כמעט בלעדית של הספרדים בליגת האלופות ובליגה האירופית, לצד ההישגים הבלתי נשכחים של הנבחרת ורשימת זוכי כדור הזהב שהגיעו אך ורק מריאל מדריד או ברצלונה. בעשור שלפני כן הייתה זו הממלכה הבריטית ששלטה בכדורגל המועדונים עם מנצ'סטר יונייטד האימתנית של פרגוסון, צ'לסי וארסנל. יודעים מה? אפשר אפילו להכניס את איטליה לרשימה בזכות יובנטוס ואינטר. כשמגדירים שחקן ששיחק ב"'3 הליגות הגדולות'', כולם פה אחד מתכוונים לאנגליה, ספרד ואיטליה.
ויש עוד שתי ליגות של מעצמות כדורגל, שאולי נחשבות למייצרות השחקנים הגדולות ביותר, שלנבחרות שלהן יש מספר לא מבוטל של הישגים בינלאומיים - אך לא נכנסות תחת הקטגוריה של הליגות הגדולות. אני מדבר כמובן על צרפת וגרמניה. אבל לקראת גמר ליגת האלופות בין אלופת גרמניה החזקה לאלופת צרפת הבלתי מעורערת, בהחלט יש ריח של שינוי באוויר. יש כאלה שיגידו שזה נראה כמו טקס העברת השרביט לליגות הגדולות החדשות של אירופה.

1 צפייה בגלריה
לבנדובסקי, ניימאר
לבנדובסקי, ניימאר
לבנדובסקי וניימאר
(צילום: Getty Images)

כבר בחצי הגמר היו לנו כבר שתי קבוצות מגרמניה ושתי קבוצות מצרפת, ונוסיף על כך 3 מאמנים גרמנים - כאשר המאמן הגרמני הבכיר בכלל לא נמצא שם וזכה העונה באליפות עם ליברפול. אם נלך קצת אחורה, לזכייה של צרפת במונדיאל האחרון ב-2018 ולהעפלה של מונאקו לחצי גמר ליגת האלופות ב-2017 עם תצוגות כדורגל מרהיבות, אפשר לראות תהליך של שינוי.
כל הדברים האלו מצביעים על שינוי. אלו היו ליגות שהשחקנים הטובים בהן מיהרו לעזוב אותן, ופתאום זה הפוך. המקומיים לא ממהרים לשום מקום, והרבה שחקנים מסמנים לעצמם את באיירן מינכן, דורטמונד, פ.ס.ז' וכו' כקבוצות שיכולות לקדם להם את הקריירה ושניתן להגיע איתן להישגים.
אמנם עוד מוקדם להכריז, אבל נראה שאנחנו אכן בתחילתו של שינוי מעניין במפת הכדורגל.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים=