הקדנציה הראשונה של דני פרנקו בהפועל תל אביב מבחינת הישגים הייתה לא רעה בכלל, אפשר להגדיר אותה אפילו כטובה. בכל זאת, הוא המאמן היחיד שהוביל את האדומים במתכונת החדשה שלהם כקבוצת אוהדים לפיינל פור, וגם בעונה השנייה הצליח להעפיל איתם לרבע גמר הפלייאוף. אז למה הצדדים לא המשיכו? תחושת מיצוי ואווירה רעה, ששררה לאורך כל עונת 2018/19.
לא סתם בהודעה על חזרתו של פרנקו למועדון סיפק יושב הראש רמי כהן את הציטוט הבא: "מקבלים בברכה את דני אחרי הרבה טלטלות בקדנציה הראשונה. ישבנו ארוכות ואנו בטוחים ששני הצדדים למדו והפיקו לקחים".
6 צפייה בגלריה
דני פרנקו מאוכזב
דני פרנקו מאוכזב
דני פרנקו
(צילום: אבי רוקח)
הנה מקבץ קטן של עימותים בין הצדדים בקדנציה הראשונה שלו בהיכל קבוצת שלמה.
1. פרנקו לא אהב בלשון המעטה החלטות רבות שלקחה ההנהלה בניגוד לדעתו, כמו למשל שחרורו של רפי מנקו, שנחשב לאחד השחקנים האהובים על המאמן. פרנקו הודה בתקשורת כי היא נלקחה ב"ניגוד לדעתו, והיא אינה מקצועית".
2. סאגת ג'ף אלן, שההנהלה לכאורה הנחיתה עליו, ומההתחלה המאמן לא באמת רצה אותו. פרנקו עשה הכל, כולל זובור בראיון שנתן, למרות שאחר כך הכחיש שידע שהוא מתראיין.
3. השיא היה ההתבטאות שלו אחרי אחד המשחקים די בתחילת העונה השנייה שלו במועדון, שאם היה יודע שזה הסגל שייבנה, לא בטוח שהוא היה ממשיך.
6 צפייה בגלריה
אלן. לא כוס התה של פרנקו
אלן. לא כוס התה של פרנקו
אלן. לא כוס התה של פרנקו
(צילום: עוז מועלם)
לכן מי שלא מכיר איך הדברים עובדים בהפועל תל אביב, יכול היה להיות מופתע אתמול (שישי) בבוקר כאשר החלו לצוץ הדיווחים על כך שפרנקו צפוי להחליף את יאניס קסטריטיס ולשוב לקדנציה שנייה, דיווחים שבסביבות 14:15 הפכו להודעה רשמית.

"האיש הבעייתי" הוזז

באופן כללי פרנקו לא אוהב שמתערבים לו בבניית סגלים בקבוצות. כך הוא היה מהרגע הראשון שהחל לאמן, עם השנים התמתן, אבל ברגע שהחל גם להביא קבלות עם זכיות בתארים, הוא מתקשה לאפשר לדמויות שאינן בעלות סמכות מקצועית להשיא לו עצה.
פרנקו ונציג הבעלים הפרטיים, ידידיה רפפורט, לא שידרו על אותו הגל מהיום הראשון של המאמן במועדון, וזה לא סוד. אמנם לא היו ביניהם באמת התנגשויות פרונטליות, אבל מאחורי הקלעים לא הייתה שם אהבה. אם זה היה תלוי ברפפורט, פרנקו היה מפוטר מהפועל ת"א כבר בתחילת העונה השנייה שלו אחרי אותה אמירה בנוגע לסגל שנבנה.
6 צפייה בגלריה
רפפורט. פרנקו והוא לא שידרו על אותו גל
רפפורט. פרנקו והוא לא שידרו על אותו גל
רפפורט. פרנקו והוא לא שידרו על אותו גל
(צילום: עוז מועלם)
אבל לאורך כל הדרך כהן "שמר" על פרנקו, ובעיקר רצה למנוע בלגן. עם הדחתו של רפפורט בעונה הקודמת מתפקיד משמעותי במועדון, לאחר מכן החלטתו לעזוב ולאחרונה אף לתבוע את האדומים בחמישה מיליון שקלים על כספים שלטענתו חייבים לו, נסללה דרכו העתידית של המאמן בחזרה לדרייב אין.
באופן כללי, כהן, ובכלל כל הנהלת הפועל ת"א, מנסים לעשות דברים באופן שונה לחלוטין מתקופת רפפורט, בין אם זה במשיכת זמן בשחרור זרים שלא פוגעים (וולטר למון ג'וניור, או ג'ון דיבלר שצפוי לעזוב) בניסיון לראות אולי משהו ישתנה, החתמה של זרים חדשים וכן פיטוריו של קסטריטיס, שבכלל הובא ע"י רפפורט. כהן עוד האמין עד להפסד לבני הרצליה, שהיווני עדיין יכול להוציא את העגלה מהבוץ.

החלטה של קריירה

בקיץ האחרון בנה פרנקו סגל לא רע בנהריה, בטח בכל מה שקשור לזרים עם קיילן לוקאס, דומיניק ווטרס ודבון סקוט, שלישייה אמריקנית מוכחת בכדורסל הישראלי, ומתאזרח בדמותו של ג'ו אלכסנדר. אבל שאר הסגל הישראלי שלו היה בינוני בלשון המעטה, וכשביקש להתחזק, בין השאר גם בחואקין שוכמן מהפועל ת"א, נאמר לו שאין כסף. בדומה לעונה השנייה שלו בקדנציה הראשונה בהפועל ת"א, גם בעין שרה הקארמה הייתה רעה בעונתו השנייה, והמאמן החליט להתפטר.
6 צפייה בגלריה
דני פרנקו
דני פרנקו
פרנקו בתקופתו בנהריה. התפטר
(צילום: גיל נחותשן)
אם רצה, פרנקו יכול היה לשבת עכשיו רגל על רגל בבית, אולי אפילו לחזור לעמדת הפרשן שכל כך אהובה עליו, אבל אחרי שיחה עם כהן ומחשבה של 24 שעות על הדברים, החליט לקחת את הג'וב בהפועל ת"א עם כל הסיכונים הכרוכים בכך. בסיטואציה מסוימת, בסיום עונת 2020/21, פרנקו עשוי להיות חתום בצורה כזאת או אחרת על ירידה של שתי קבוצות לליגה הלאומית (נהריה והפועל ת"א), לא משהו שנמחק כל כך מהר מהרזומה שלך, גם אם זכית בעבר באליפות וגביע.
אבל כנראה שהאהבה למועדון בו החל לאמן כבר כשהיה נער, והרצון להוכיח שהעונה השנייה בקדנציה הראשונה הייתה סטיית תקן, גרמו לו לחשוב יותר מהלב, כשגם הקטע הכלכלי עם חוזה לעונה וחצי שיחק תפקיד.

עבודה מרובה

מבין כל קבוצות התחתית, הפועל ת"א נמצאת במומנטום השלילי ביותר, בטח אחרי הניצחון המפתיע של נהריה בחוץ על מכבי ראשון לציון. שני ההפסדים הקשים בדרבי למכבי ת"א וב"משחק העונה" להרצליה, לצד פציעתו של ג'יי פי טוקוטו, אולי השחקן הכי חשוב בסגל של האדומים, יכולים להכניס את הקבוצה לסחרחורת ממנה יהיה לה קשה מאוד לצאת.
6 צפייה בגלריה
טוקוטו מול מיצ'ל
טוקוטו מול מיצ'ל
טוקוטו. חסרון שיכול לעלות לקבוצה בירידת ליגה
(צילום: ראובן שוורץ)
הדבר הראשון שפרנקו יצטרך לעשות זה איכשהו להחזיר לשחקנים את האמון שבמצב הקיים עם הסגל הזה הם יכולים לנצח משחקים, וזה ממש לא יהיה פשוט. החסרונות של הפועל ת"א בלי טוקוטו זועקים לשמיים, והמאמן יצטרך להחביא אותם עד כמה שניתן כבר בעוד יומיים בבכורה שלו ברוממה נגד הפועל חיפה.
בנוסף, פרנקו יצטרך לראות איך הוא מחזיר את טייריק ג'ונס לעניינים. הסנטר החל את דרכו בהפועל ת"א בצורה נהדרת עם כמה הצגות, אבל בשני המשחקים האחרונים נעלם לחלוטין ונראה משוטט על הפרקט.
המשימות הבאות, והלא פחות דחופות שלו, יהיו להביא מחליף לטוקוטו, כי הפועל ת"א חייבת עוד איכות בצבע, בעיקר בפן ההגנתי. עם העזיבה הצפויה של ג'ון דיבלר ולאור האכזבה מיכולותיו של גייב יורק, הפועל ת"א רוצה גם לצרף קומבו גארד זר, שיסייע לים מדר, שנראה שלפעמים הוא נשאר לבדו במערכה.
6 צפייה בגלריה
ים מדר מאוכזב
ים מדר מאוכזב
מדר. חייב לקבל עזרה
(צילום: עוז מועלם)
אז כמו שהבנתם משימה קשה מאוד עומדת בפני פרנקו, ואחרי שבכל זאת החליט לקחת את הג'וב, מהרגע הזה כל האחריות היא עליו. אם יצליח להשאיר את הפועל ת"א בליגה - הוא את שלו עשה, אם יירד איתה ליגה - קשה יהיה למחוק את הכתם הזה.