באיירן מינכן. פאריז סן ז'רמן. יובנטוס. מנצ'סטר סיטי. ברצלונה וגם ריאל מדריד. השנים האחרונות הציגו שליטה של הקבוצות האלו בליגות הגדולות באירופה. בשלוש העונות הקודמות אלו היו הקבוצות שזכו באליפות הליגה שלהן, למעט אותה זכייה חד פעמית של ליברפול בעונה שעברה.
בתחילת העונה היה נראה שהמצב הזה לא ישתנה – באיירן הייתה אלופת אירופה טרייה והקבוצה הטובה בעולם, סיטי התחמשה מחדש בזמן שליברפול חזרה מהקורונה לא בפוקוס וכאשר שאר הגדולות לא חדות מספיק, בספרד אף אחד לא היה מעז להמר נגד ברצלונה וריאל של קומאן וזידאן, יובנטוס של רונאלדו נראתה מוכנה לזכייה עשירית ברציפות ואם יש קבוצה שהייתה גדולה על הליגה שלה זו פריז האימתנית של אמבפה וניימאר. אז הייתה.
2 צפייה בגלריה
ראקיטיץ' מאוכזב
ראקיטיץ' מאוכזב
עונה מפתיעה של סביליה. ראקיטיץ' וסביליה
(צילום: AFP)
החודשים עברו והנה העונה מתקרבת לסיומה, כאשר בארבע מדינות האלופה מהעונה שעברה סכנה. בעוד בגרמניה באיירן מינכן הייתה גדולה על האיומים של לייפציג ושמרה על האליפות, בשאר הליגות מסתמנת חלופה. באנגליה רצף אדיר של סיטי בתחילת השנה האזרחית העניק לשחקנים של גווארדיולה פער גדול מהיריבות שאיכזבו. ליברפול התפרקה, צ'לסי התאוששה מאוחר מדי, טוטנהאם פתחה טוב וקרסה ורק יונייטד ניסתה לרדוף, אבל גם היא לא עמדה בקצב. האליפות תגיע בפעם השלישית בארבע שנים לכחולים ממנצ'סטר, אחרי נפילה חד פעמית אשתקד.
לעומת אנגליה וגרמניה, שלוש הליגות הגדולות האחרות סיפקו הפתעות גדולות. באיטליה שתי הקבוצות של מילאנו חוו רנסאנס, אחרי שנים של שליטה אדירה, חסרת תקדים, של יובנטוס. העונה של הגברת הזקנה, שסומנה כעונה בה היא תסתער לא רק על הליגה אלא גם על אירופה, הפכה לכישלון אדיר. ביובנטוס קיוו שהקפצתו של אנדראה פירלו מקבוצת משנה לעמדת המאמן הראשי תהיה מוצלחת כמו אצל גווארדיולה וזידאן, אך נראה שזה היה מוקדם מדי.
הגברת הזקנה איבדה את הליגה. בעוד מילאן של זלאטן נתנה מאבק, מי שבאמת חזרה בגדול היא אינטר, אחרי שנים של בנייה מחודשת. אנטוניו קונטה, מי שפתח את הרצף של יובה, מימש השקעה כלכלית גדולה והצליח להצעיד קבוצה נוספת לאליפות. אינטר ודאי הייתה הסיפור הגדול של העונה, אלמלא מה שמתרחש בצרפת ובספרד.
הליגות בצרפת ובספרד מגלות קווי דימיון אדירים. קבוצה חזקה אך מפתיעה היא זו שמובילה, אך בצמוד אליה נמצאות קבוצות הענק של הליגה, וכל זה מתרחש במאבק אליפות מרובע.
בצרפת, המאבק המרובע הוא בין ליל, פריז, מונאקו וליון. ליון היא זו שפגשה שתי יריבות ישירות לאחרונה. השבוע היא ניצחה את מונאקו, שבסגל שלה כוכבי עבר דוגמת ססק פברגאס וסטבאן יובטיץ', שלצידם החלצים קווין פולאנד וויסאם בן יידר.
ליון של ממפיס דפאיי אמנם ניצחה את מונאקו ופגעה במאבק האליפות שלה, אך עוד בשבוע שעבר היא נפגעה בעצמה במשחק מול ליל. ליל הפכה פיגור לניצחון 2:3. התוצאות האלו משאירות את מונאקו וליון מעט מאחור, שלושה משחקים לסיום העונה. ליל, בעונה אדירה, היא זו שמובילה בנקודה. בסגל שלה יש איזון אדיר בין ותיקים, דוגמת החלוץ בוראק אילמאז והבלם ז'וז'ה פונטה, אלוף אירופה עם פורטוגל, לבין צעירים דוגמת ג'ונתן דוד הקנדי שנחשב לפוטנציאל אדיר, יוסוף יאזיג'י הטורקי הבולט ואפילו רנאטו סאנצ'ס, שנחשב לכישרון מבוזבז, אך מסתבר שהוא רק בן 23.
2 צפייה בגלריה
בוראק יילמאז
בוראק יילמאז
בוראק יילמאז וליל חוגגים
(צילום: AFP)
כישרון נוסף הוא טימוטי וואה, בנו של ג'ורג' וואה, מגדולי הכדורגלנים האפריקאים בעבר ונשיא ליבריה כיום. אגב, למרות היותו של האב הנשיא, הבן בחר לייצג דווקא את ארה"ב. בליל מפנטזים על אליפות ראשונה מאז שנת 2011, עת שיחקו במדיה אדן הזאר, מוסא סו וג'רביניו. שלושה משחקים לאליפות, הם יודעים שכל מעידה יכולה להביא אותם לפספס את התואר, שכן פריז סן ז'רמן ממתינה בפינה במקביל למאבקיה בליגת האלופות. האלופה לא מתכננת לאבד את האליפות, דבר שקרה מאז 2012 רק פעם אחת, אז הפסידה למונאקו של הכדורגלן הצעיר קיליאן אמבפה.
בספרד, לעומת זאת, כל ארבע הראשונות צמודות מאוד. אתלטיקו מדריד, בתואם לליל, היא זו שמחזיקה ביתרון השברירי. בדומה לליל, גם בקבוצה של צ'ולו סימאונה יש איזון בין ותיקים ושחקנים בעונת פריצה. לואיס סוארס הגיע מברצלונה ומעניק מניסיונו, ז'ואאו פליקס הכישרוני מראה ניצוצות ויאן אובלק מצוין בשער כהרגלו. מי שבולט העונה במיוחד ומתגלה כשחקן מעולה הוא מרקוס יורנטה, שייתכן ויהיה גם מניית זהב לנבחרת ספרד ביורו בקיץ. אתלטיקו, שהובילה בבטחה לאורך רוב העונה, תרגיש פספוס אדיר אם תאבד את האליפות.
מאחורי אתלטיקו, במרחק 2 נקודות, נמצאות ברצלונה וריאל. ברצלונה פתחה את העונה בצורה רעה, אך בהמשך חזרה לעצמה וכרגיל עשתה זו באמצעות ליאו מסי, שנמצא בכושר מפחיד מאז תחילת 2021. בארסה, שזכתה בגביע לאחרונה, תהיה מאושרת להשלים דאבל בעונה שהתחילה כסיוט. לעומתה, ריאל של זידאן היא ווינרית מוכחת. בנזמה המצוין בחוד, קורטואה בשער והקישור האגדי והמפחיד הם מתכון לאליפות בכל עונה. ריאל, שהגיעה גם לחצי הגמר באירופה, מסוגלת להוציא גם מעונה כזו דאבל גדול.
סביליה הרביעית נראתה בכושר הטוב לאחרונה והיא היחידה שניצחה את כל משחקיה בחודש אפריל. האנדלוסים אפילו החלו לפנטז על אליפות ראשונה מאז 1946, אלא שאחרי שהיו נקודה אחת מאחורי ברצלונה וריאל הם הפסידו השבוע לבילבאו. אך ייתכן שבדומה לליון, סביליה תפיל איתה קבוצה נוספת במחזור הקרוב.
אז מה יקרה הפעם? רצה הגורל ובמחזור הקרוב נקבל מאבק כפול ענקי: ריאל נגד סביליה, ברצלונה מול אתלטיקו, ארבעה משחקים לסיום העונה. מי שינצחו במשחקי הענק יצברו יתרון משמעותי לקראת הסיום. אל תופתעו אם העונה הזו תוכרע על משחקי הראש בראש. כזכור, בספרד המאבקים הישירים הם אלו שקובעים כאשר יש שוויון נקודות. כאן היתרון לריאל, שניצחה את יריבותיה במפגשים ביניהן במהלך העונה. סיכוי לא רע שזה מה שיכריע את מאבק האליפות העונה.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.
פורסם לראשונה: 11:33, 07.05.21