אנשים אוהבים דמויות גדולות מהחיים. זה לא משנה אם מדובר בעסקים, פוליטיקה או ספורט, באותם יחידי סגולה יש איזה אקס פקטור נסתר שמצליח למגנט אליהם ציבור ענק. אולי זה נובע מהחיפוש של רבים אחרי גיבורי-על בשר ודם, יכול להיות שזה סתם כיף להרגיש שאתה חלק ממשהו מצליח ויש מצב שזה סתם במקרה. זה לא משנה. בשורה התחתונה אנחנו מכורים לסיפורי אגדות ומנסים למצות אותם עד תום.
אבל בחיים כמו בחיים, ובמיוחד כשזה נוגע לספורט, אותם כוכבים לא נשארים לנצח בסביבה. בהיעדרם יש איזשהו ניסיון להיתלות בכמעט כל תחליף כזה או אחר שיעניק עוד כמה רגעים מהסיפור של אותה אגדה. תשאלו למשל את ג'ורדי קרויף, שחווה קריירה שלמה בצל של אביו.
5 צפייה בגלריה
הכוכבים לא נשארים לנצח בסביבה. מיכאל שומאכר
הכוכבים לא נשארים לנצח בסביבה. מיכאל שומאכר
הכוכבים לא נשארים לנצח בסביבה. מיכאל שומאכר
(צילום: גטי אימג'ס)
בסוף השבוע תצא לדרך עונת הפורמולה 1 ועם כל הכבוד ללואיס המילטון או לקאמבק של פרננדו אלונסו, הסיפור הגדול נמצא בחזרה למסלול של המותג הכי מוכר בעולם המרוצים ואחד המוכרים בספורט בכלל: המותג שומאכר. לא מדובר כמובן במיכאל שומאכר, שמנסה עדיין להשתקם מאותה תאונת סקי נוראה, אלא בבנו מיק, שיערוך את הבכורה המדוברת שלו בסבב המרוצים היוקרתי בעולם.
גם אם אתם לא חובבים גדולים של ספורט מוטורי, בוודאי שמעתם לפחות על חלק מעלילותיו של מיכאל שומאכר, שהצליח לעשות משהו שספורטאים בודדים בהיסטוריה הצליחו לעשות - להפוך לאייקון גלובלי שחורג מגבולות הספורט. שומי עשה זאת בזכות שילוב נדיר שכלל זלילת תארים, שבירת בערך כל שיא אפשרי, חיבור לקבוצה הנכונה – ובעיקר קסם אישי מיוחד.
ועכשיו, עם כל המטען הזה בבגאז' ייאלץ להתמודד בנו בן ה-22, שנכנס למשבצת טריקית במיוחד, שכוללת רף ציפיות שכמעט בלתי אפשרי לעמוד בהן. תשאלו את ברונו סנה, אחיינו של איירטון סנה האגדי ואת דייל ארנהרדט ג'וניור, בנו של אגדת הנאסקר דייל ארנהרדט, שניסו להמשיך את המורשת המשפחתית, אבל לא עמדו בציפיות.
5 צפייה בגלריה
מיק שומאכר
מיק שומאכר
מיק שומאכר. הייחוס מעורר ציפיות בכל העולם
(צילום: AP)

השתמש בשם משפחה אחר

במשפחת שומאכר הבינו כבר לפני שנים מה מצפה לבנם הצעיר וניסו לשכנע אותו לבחור בכיוון שלא כולל נהיגה במהירות מטורפת. זה כמובן לא הצליח להם. בניסיון בכל זאת להוריד ממנו את הפוקוס הנובע מהייחוס המחייב, את צעדיו הראשונים כנהג קרטינג בן 9 עשה תחת שם המשפחה בטש, שם הנעורים של אימו. "זה אפשר לי להיות מתחת לרדאר ופשוט להיות ילד שאוהב מרוצים", הסביר מיק.
ההתקדמות של שומאכר ג'וניור הייתה איטית ומדודה, כאשר מי שמפקחת כל הזמן מקרוב היא סבין קם, שהייתה המנהלת האישית של אביו. מיק סימן את וי על התחנות הנדרשות מנהג צעיר, החל לצבור ביטחון ותארים ובסופו של דבר גם עשה את הצעד האמיץ וחזר לשמו המקורי, דבר שמיד הקפיץ אותו לכותרות ונתן לו טעימה מהעתיד לבוא. בהמשך זכה באליפות אירופה של הפורמולה 3 ולאחר מכן קיבל את ההזדמנות הכמעט מתבקשת, כאחד הנהגים באקדמיית הנוער היוקרתית של פרארי, הקבוצה שבמדיה זכה אביו בחמש אליפויות מתוך השבע שלו.
התחנה האחרונה לפני הקפיצה למים העמוקים באמת הייתה בפורמולה 2, המהווה מעין ליגת פיתוח לבמה הגדולים (ובה מתחרה גם רוי ניסני הישראלי). ההתחלה שלו דווקא לא הייתה מרשימה ואת עונת הבכורה סיים במקום ה-12 בלבד, אבל בעונתו השנייה, כבר הרים הילוך והוא מגיע לליגה של הגדולים כאלוף המכהן של הסבב המשני.
5 צפייה בגלריה
מיק שומאכר
מיק שומאכר
מיק שומאכר. בתחילת הדרך העדיף להישאר מתחת לרדאר
(צילום: AP)
הקבוצה שסידרה לו את הכיסא המבוקש בפורמולה 1 הייתה האס האמריקאית, שהודיעה בקיץ על צירופו. ההכרזה לא הייתה מפתיעה במיוחד, משום שהאס נמצאת בקשרים הדוקים עם פרארי והמנוע במכוניות שלה הוא מנוע פרארי.
למרות זאת, לכל מי שמצפה לראות את השם שומאכר חוזר במהירות לקדמת הגריד כדאי להמתין, שכן הקבוצה מארה"ב צפויה להציג העונה את אחת המכוניות האיטיות בסבב ותעביר מה שנקרא עונה פיננסית בניסיון להגיע מוכנה לעונת 2022 שתכלול מהפכה במבנה המכוניות בסבב.
אם איכשהו שומאכר יצליח להגיע לפודיום כלשהו כבר העונה מדובר בהצלחה מסחררת. כרגע ברור שמצפות לו משהו כמו שתי עונות של התאקלמות, והפרס על הצטיינות בסופן הוא הכיסא האדום של פרארי, שתבחן מקרוב את ההתקדמות שלו.
5 צפייה בגלריה
ההאס של שומי ליד פרארי
ההאס של שומי ליד פרארי
ההאס של שומאכר ליד הפרארי של לקלר
(צילום: AFP)

השאלה האסורה

הפוקוס התקשרותי לו זוכה מיק שומאכר מחזיר לתודעה גם את אותה תאונת סקי ב-2013 שהובילה לפציעת הראש הקשה של אביו בעקבות פגיעה בסלע. המשפחה שומרת באדיקות על פרטיותו של אלוף העולם לשעבר וקשה לדעת באמת מהו מצבו כיום. הסוגיה רגישה במיוחד כשזה נוגע למיק, שהיה עם אביו על המדרון באלפים בזמן התאונה ושאלות על האירוע הן מחוץ לתחום מבחינתו גם כיום.
הנהג הצעיר לא מרבה לדבר בפומבי על חייו האישיים ויחסיו עם אביו, אבל לקראת השלב החדש והמרגש בקריירה, שיתף קצת באשר להכוונה שבכל זאת הספיק לקבל כילד: "הוא נתן לי טיפים והדריך אותי, למרות שבהתחלה לא כל כך הבנתי את זה. ברגע שהתחלתי להתחרות במכוניות פורמולה הכל הסתדר פתאום. היה לי את המורה הכי טוב שיש".
שומי ג'וניור גם סימן לעצמו יעד שיכול לאתגר לא מעט אנשים שנוגעים בתהילה: "תמיד הערצתי את היכולת שלו לשמור על צניעות למרות כל מה שקרה סביבו. זה בהחלט משהו שארצה לאמץ גם בקריירה שלי". הציטוט הזה יכול לחזק את הטענה של רבים כי בין השניים אין רק דמיון פיזי, אלא גם בהתנהלות ובאופי.
5 צפייה בגלריה
לא חזר לעצמו מאז התאונה. מיכאל שומאכר
לא חזר לעצמו מאז התאונה. מיכאל שומאכר
לא חזר לעצמו מאז התאונה. מיכאל שומאכר
(צילום: EPA)
"הוא מאוד מזכיר לי אותו", הודה קימי ראייקונן, שיהיה אחד מששת הנהגים שיזכו להתחרות לצד שני הדורות לבית שומאכר. "ברור שהייחוס המשפחתי עזר לו לאורך הדרך, אבל הוא לא נמצא בפורמולה 1 בגלל שם המשפחה שלו". שומי ג'וניור מצידו לא בורח מהנושא והצהיר בגאווה: "זאת זכות גדולה להחזיר את השם שומאכר לפורמולה 1".
מי שמבין חלק מהתחושות שעוברות על הנהג הטרי של האס, הוא ניקו רוזברג. בנו של קקה רוזברג שזכה באליפות העולם ב-1982 היה האחרון שהצליח לקחת אליפות מהמילטון עם זכייה דרמטית ב-2016. "זה לא פשוט להיות 'הבן של', הסביר רוזברג ג'וניור. "במקרה של מיק זה קשה פי 10, כי העידן של מיכאל לא היה כל כך מזמן והוא הצליח מאוד. אני מקווה שהוא יצליח לשים את כל זה בצד ולעשות את העבודה, כי אחרת זה ייקח ממנו הרבה מההנאה".
בין אם ישיג שבע אליפויות ו-91 ניצחונות בקריירה, כמו אבא שלו ובין אם לא, פרק חדש באגדה של משפחת שומאכר מתחיל וזה הדבר החשוב. לנו נותר להביט לכיוון המסלול בבחריין ביום ראשון, ליהנות מכך שראשי התיבות MSC יחזרו לוח התוצאות ולתת למיק שומאכר לעשות את שלו. ומה שיהיה יהיה. בהצלחה.