הנה הגל מתקרב. לא הגל השני של הנגיף, חלילה, הוא עלול דווקא למנוע מאיתנו כדורגל, אלא הגל הראשון של חזרת הענף. בהנחה שלא תהיה התפרצות פתאומית או אירועים דרמטיים אחרים, אנחנו הולכים לקבל מהשבוע את המפץ הגדול בדרך לשגרה. עוד ועוד ליגות באירופה ששבות לפעילות, בתקווה לנורמליות
זה החל כבר אתמול. מעבר להודעה על חזרת הליגה הספרדית במהלך יוני, כבר היו משחקים ראשונים במדינות נוספות - הונגריה, צ'כיה וארמניה, ובשבוע הקרוב אמורות להיות לפחות ארבע מדינות נוספות שיחוו ליגה מחדש - דנמרק, סרביה, פולין וכמובן ישראל. בשבוע שאחרי יהיו שבע ליגות נוספות, אולי אפילו יותר, שישובו לפעילות, ואז כאמור גם ה"לה ליגה". הימים של זרקור על כדורגל בלארוסי אמורים להישכח.
5 צפייה בגלריה
מסי חוגג
מסי חוגג
ברוך הבא מסי, שלום ולא להתראות ליגה בלארוסית
(צילום: AP)
55 חברות יש באופ"א, 54 "ליגות ראשונות" (בליכטנשטיין אין ליגה), מתוכן כרגע שבע פעילות. גרמניה היא הבולטת, ובפער גדול. מהצד האחר אפשר למצוא תשע ליגות שהכריזו על סיום העונה, בראשן צרפת והולנד.
5 צפייה בגלריה
אינפו קופר
אינפו קופר
מי חוזר ומי לא: הגדילו וצפו במפת הקאמבק המלאה
(צילומים: AP ועוז מועלם)

קיץ לוהט

בחלק מהמדינות הלכו על המודל ההולנדי - כלומר אין אלופה, יורדות ועולות, ובחלק הלכו על הצרפתי, שם קיבלה פ.ס.ז' את התואר. סלטיק וקלאב ברוז' הן דוגמאות נוספות לקבוצות שהוכתרו לאחרונה. בעוד שלושה ימים הייתה אמורה להיות ישיבה וירטואלית של ראשי אופ"א עם כל ההתאחדויות במטרה לקבל החלטות. היא נדחתה ל־17 ביוני, כך שכל אלה בהן המצב עדיין לא ברור מקבלות יותר זמן להודיע מה התוכניות שלהן.
הרצון באופ"א הוא לסיים את ליגת האלופות והליגה האירופית במרתון משחקים באוגוסט. הליגות המקומיות יצטרכו להיגמר עד אז, כיוון שהקבוצות הגדולות לא יוכלו, פיזית, להיות חלק משתי ליגות במקביל.
5 צפייה בגלריה
ניימאר וקיליאן אמבאפה
ניימאר וקיליאן אמבאפה
הם כבר אלופים. ניימאר ואמבאפה
(צילום: AFP)
הדחייה הכרחית, כיוון שיש יותר מדי ליגות חשובות הנמצאות בסימן שאלה. גרמניה, כאמור, חזרה, והעונה בצרפת הסתיימה, אבל שלוש הליגות הפופולריות ביותר - האנגלית, הספרדית והאיטלקית - נמצאות במצב של בין־לבין. שימו לב למפה המצורפת המראה את המצב בכל אירופה: חמש הליגות הבכירות ביבשת סומנו בצבעים שונים מאחר שבכל אחת מהן המצב שונה.

ספרד בלילה

ספרד קיבלה, כאמור, אתמול את האישור המיוחל, וניתן לשחק שם כדורגל החל מהשבוע של ה־8 ביוני. בתוכנית המקורית שהוצגה לממשלה נכתב שתאריך המשחק הראשון יהיה ב־12 ביוני, וסביר להניח שכך אכן יקרה. לה ליגה, למי ששכח, צמודה העונה, כשברצלונה מובילה בשתי נקודות בלבד על ריאל מדריד. התוכנית כוללת משחקים בכל יום בשבוע ובשעות מאוחרות, חצות שעון ישראל, בגלל מזג האוויר.
5 צפייה בגלריה
קרוס בפעולה
קרוס בפעולה
קרוס ו-וידאל. בארסה וריאל צמודות-צמודות
(צילום: AFP)
גם באיטליה יש תוכנית חזרה מסודרת, אבל עדיין ללא אישור ממשלתי. ברחבי היבשת ישנן תשע ליגות במצב דומה עם כוונת חזרה בחצי הראשון של יוני, אבל בכפוף לחותמת המדינה. בסרייה A, שם יובנטוס מובילה על לאציו בנקודה, חזרו לפני כשבוע לאימונים מלאים, אבל עדיין יש מחלוקת על הפרוטוקול במקרה שבו יידבק שחקן. בשיחת וידיאו של ראשי 20 הקבוצות הוחלט על שובה של הליגה ב־13 ביוני. שוב - בכפוף לאישור הממשלה.

אנגליה על הולד

Restart project - כך קוראים באנגליה לתוכנית חזרת הכדורגל במדינה. גם הם אופטימיים, ואתמול אמר מנכ"ל הפרמייר־ליג, ריצ'רד מאסטרס, שיש לכולם ביטחון גבוה בכך שיהיה אפשר לשחק ביוני - אבל בניגוד לספרד ולאיטליה אין עדיין תוכנית מסודרת, והליגה לא פירסמה תאריך רשמי. זה המצב בכרבע ממדינות אירופה - רוצים לשחק, אבל לא בטוח מתי המצב יאפשר זאת.
5 צפייה בגלריה
יורגן קלופ
יורגן קלופ
באנגליה רוצים לשחק, אבל לא יודעים מתי זה יקרה. קלופ
(צילום: AP)
"יש איזה מומנטום ואנחנו עושים את הצעד הראשון", הסביר מאסטרס. המנכ"ל הוסיף שתאריך החזרה גמיש, אבל בתקווה שזה יקרה במהלך יוני, וכן שבאנגליה לומדים ממה שקורה עכשיו בגרמניה ונעזרים בכך כדי לקבל את האישור.
באנגליה, כמו בכל מקום כמעט, הכדורגל יהיה ללא אוהדים בשלב ההתחלתי. רגע, כמעט? כלומר יש כדורגל עם אוהדים איפשהו באירופה? מתברר שכן. הליגה הפולנית, שתחודש בסוף השבוע הקרוב, תצא לדרך כשעד אלף צופים יורשו להיות באצטדיון. זה גם המספר שנקבע בליגה האסטונית הקטנטנה, שם כבר חזרו.
גם בישראל דובר על אפשרות שאוהדים ייכנסו למשחקים מתישהו בפלייאוף. יכול להיות שזה יקרה, אבל בהדרגה, במהלך של ניסוי וטעייה. בעצם כמו כל דבר בתקופת הקורונה, זו שלקחה מאיתנו את הכדורגל, אותו אנחנו מתחילים לקבל בחזרה.