"זה תמיד כיף, זה אף פעם לא מרגיש שזה ממצה את עצמו או שזה נמאס, זה פשוט לחזור הביתה למקום הטבעי שלנו". דני פדרמן, אחד הבעלים של מכבי תל אביב מדבר בזמן שהוא יושב במסעדת 206 עם סיגר ובירה ביד, חוגג את הזכייה של קבוצתו ביום חמישי האחרון בגמר גביע המדינה בפעם ה-45 בתולדות המועדון, ואחרי ארבע שנים בלי התואר הנחשק.
בראיון מיוחד הוא מספר על הקשיים בעונה וחצי האחרונות, המצב הכלכלי של הקבוצה לאור תקופת הקורונה ועל האכזבה מעונת היורוליג.
4 צפייה בגלריה
דני פדרמן
דני פדרמן
דני פדרמן
(צילום: ראובן שוורץ)
בתקופת הקורונה אחת מקבוצות היורוליג שנפגעה כלכלית הכי קשה הייתה מכבי ת"א בשל היעדר היכולת להכניס קהל, הכנסה שמניבה בכל עונה 40 מיליון שקלים למועדון ממכירת מינויים וכרטיסים, נתח עצום מתקציב המועדון.
באיזה מצב מכבי ת"א הייתה, ואיפה היא נמצאת כיום? "עברנו תקופה שלהגיד עליה מאתגרת זה אנדרסטייטמנט. אני חושב שכל העולם עבר משהו מטלטל. לפחות את אקורד הסיום של העונה שעברה סיימנו עם אליפות, אבל אז מהר מאוד נכנסנו לעונה חדשה בידיעה מראש שאנחנו מגיעיים למלחמה. לא היה סעיף בתפעול או בתקציב שלא היו עליהם סימני שאלה, זה היה אני לא רוצה להגיד מפחיד אבל מאוד מטריד להיכנס לעונה כזאת בדיוק שבועות בודדים אחרי שהארכנו את החוזים של סקוטי ווילבקין, אותלו האנטר ויאניס ספרופולוס. נכון, לקחנו על עצמנו התחייבויות מאוד גדולות בזמן שאנחנו מגיעים לעונה של חוסר ודאות מטורפת ולתוך משבר מתגלגל, ידענו שכל הזמן נצטרך להגיב תוך כדי תנועה, ואני חושב שבסה"כ עשינו את זה בהצלחה באופן יחסי בהתחשב בנסיבות, ואנחנו במידה רבה עדיין מלקקים את הפצעים".
4 צפייה בגלריה
ואי אפשר בלי כמה שוטים
ואי אפשר בלי כמה שוטים
ספרופולוס אחרי הזכייה
(צילום: עוז מועלם)
מה היה הכי קשה? "אף אחד לא מבין מה זה להטיס 25 אנשים ל-17 יעדים שונים באירופה, להביא לפה 17 משלחות בזמן לא טריוויאלי בכלל. אנשים לא מבינים מה זה היה לטוס בתקופה ההיא, יצא לי לטוס פעמיים-שלוש, זה היה סיוט ועינוי לעבור את כל מה שהשחקנים עברו ברמת הבדיקות, להגיע לשדה תעופה ריק לחלוטין, לנחות במדינות שאתה יוצא מהן משדה התעופה והכבישים ריקים, אפוקליפטי, אתה מגיע לבית מלון חשוך, אין אף אחד בצ'ק אין. לשחקנים באמת מגיע צל"ש על ההתמודדות עם עונת היורוליג הזאת. אולי מבחינה מקצועית לא עשינו את זה טוב כמו שהיינו רוצים אחרי עונה שעברה כ"כ מוצלחת, אבל בהתחשב בנסיבות אני חושב שעמדנו בזה בגבורה".
סיימתם את היורוליג במקום ה-13 בלבד, זה קרה רק בגלל הקורונה? "לקורונה הייתה השפעה מנטלית ומקצועית, זה פגע בצורה רוחבית, יכול להיות שיש שחקנים בתוך קבוצה מסוימת שזה פחות השפיע עליהם, לנו יש שחקנים שלא צריך לנקוב בשמות שלהם שהם מאוד אמוציונאליים וחיים על הקהל, זאת הייתה פגיעה מאוד קשה. זה לא סוד שגם יאניס חי את האנרגיות של הקהל ואני חושב שזה מאוד השפיע עליו. נכון שלפעמיים יאניס דיבר על זה במהלך העונה ואנשים היו מתייחסים לזה כתירוצים, אבל אנשים לא מבינים את זה, השחקנים פה משחקים שנתיים בלי הפסקה. בלי קשר לשחק שנתיים ברצף זה קשה, אז נוסיף לזה שאתה לא רואה את המשפחה שלך, לא יוצא מהבית, וגם כשהציבור כבר יכול היה לצאת החוצה אז לך אסור. השחקנים עברו פה טלטלה וזה בא לידי ביטוי גם בתוצאות".
4 צפייה בגלריה
שחקני מכבי תל אביב מאוכזבים
שחקני מכבי תל אביב מאוכזבים
שחקני מכבי תל אביב מאוכזבים
(צילום: getty images)
לא היה לזה צד מקצועי? "אני חושב שהסגל הזה בעולם נקי מקורונה היה עושה תוצאות יותר טובות, הרי 80 אחוז נשארו מהעונה הקודמת, ואם מסתכלים על ה-20 אחוז שהתחלפו, אז ברמה הסטטיסטית מבחינה תרומה לא רואים הבדל. אבל כתלכיד הקבוצה נפגעה ואני חושב שהפגיעה המשמעותית הייתה בעיקר מהקורונה, ברור שגם מקצועית כשנכנסים שחקנים חדשים אז הכול משתנה".
התחלתם למכור מינויים לעונה הבאה, אתה רואה את המצב מבפנים, יש חששות? ״אני לא יכול לומר שיש לנו ודאות מוחלטת, לפני חודש-חודשיים דמיינו את העונה הבאה בצורה אחרת לגמרי ממה שאנחנו רואים אותה עכשיו. בכל יום שעובר הערפל מתפזר, אבל עדיין העולם נמצא במצב מאוד קשה. אפשר להגיד שישראל נמצאת אחרי הקורונה אבל עדיין יש פה איזושהי עננה כזאת משמעותית. מאוד מקל שאפשר להכניס קהל, בעיקר מקל עלינו הבעלים כי זה עול שאנחנו צריכים לשאת בשביל להחזיק קבוצה תחרותית. יש גם כל מיני מגבלות שאנחנו צריכים להתמודד איתן, המדינה הטילה עלינו מגבלה של הורדת שכר גם על השנה הבאה כי לקבל את רשת הביטחון. גם העולם המסחרי נפגע כמו המפרסמים שלנו, גם בעלי מינויים שנפגעו כלכלית, אבל אין ספק בכלל שכשאתה יכול למכור 10 אלף מינויים אז אנחנו מדברים על משהו שיקל עלינו מאוד".
4 צפייה בגלריה
אוהדים בהיכל
אוהדים בהיכל
היכל מנורה. יהיה מלא בעונה הבאה?
(צילום: עוז מועלם)
בעונה הבאה יש לא מעט שחקנים שצפויים לעזוב את אירופה ולעבור ל-NBA. בנוסף, בליגה הטובה בעולם דחו את מועד ההעברות עד לאוגוסט, איך אתה רואה את זה משפיע על מפת הכדורסל האירופית ועל הקבוצה עצמה? "אנשים לא מבינים בכלל שכל שוק השחקנים קיבל זעזוע כי ה-NBA דחה את תחילת המשחקים לדצמבר, והשוק שאנחנו רגילים להיות בו הוא בכלל ביולי-אוגוסט. בזמנו היינו נותנים לשחקנים את האפשרות לשחק בליגת הקיץ שבוע-שבועיים ואז להחליט אם הם מגיעים אלינו, ופתאום הכול זז לדצמבר שזה אמצע הליגה אצלנו, אז שוק השחקנים נהיה מאוד קשה. אין ספק שיהיו לזה השלכות גם בקיץ הקרוב, יהיה קשה להביא שחקנים מה-NBA, ובטח כשכבר מדברים על לא מעט שחקנים שיעזבו את אירופה. אז אם השוק האירופי עבר קושי בשנה שעברה אז השנה הקושי יהיה אולי פחות קשה מהעובדה שזה כבר לא יהיה בדצמבר, אבל עדיין זה הולך מאוד להשפיע, ומן הסתם ישפיע גם עלינו".