אז מכבי ת"א ניצחה את מכבי חיפה 1:2 במשחק העונה. ביג דיל. אני חד משמעית חושב שזה רק משחק אחד, ובתמונה הגדולה היא לא תוכל להחזיק מעמד.
סגנון המשחק של מכבי ת"א, בצירוף סגל השחקנים שלה, לא יספיקו למרוץ הארוך לאליפות. במשחק מול חיפה התעלה שחקן אחד, מתן חוזז, מעל קבוצה שהייתה חלשה מיריבתה ברוב שלבי ההתמודדות, והביא ניצחון דחוק שלא שיקף את יחסי הכוחות.

2 צפייה בגלריה
דולב חזיזה מול מתן חוזז
דולב חזיזה מול מתן חוזז
דולב חזיזה מול מתן חוזז
(צילום: עוז מועלם)

אני גם מציע שלא להיתפס לאשליות אחרי הגול של ט.ב.ח בבאר שבע שהגיע מסיטואציה מקרית. ההתקפה המכבית לא הגיעה למספיק מצבים טובים לשער בטרנר, ואסור שזה יקרה לטוענת לאליפות. גם כאשר ב"ש שלחה ב-15 הדקות האחרונות הרבה שחקנים להתקפה והפקירה את ההגנה שעשתה טעויות מגוחכות, והעמידה 4 שחקני מכבי על 2 מגינים, נגמר המצב בפספוס להתקפת מכבי: בלבול ברגליים, חוסר פירגון ואי ניצול הזדמנויות. אלה היו מצבים שצריכים להיגמר בשער.
אבל הבעיה המרכזית היא בעיית הסגל. למכבי חיפה יש כמעט בכל עמדה יתרון של שחקן מול שחקן. אי אפשר להשוות את המשחק האופורטיוניסטי והבלתי אחראי של שכטר למשחק הקילרי של רוקאביצה. אין להשוות בין משחקו הנרפה של דן ביטון או המשחק האגואיסטי של יונתן כהן למשחק החכם והמתוחכם של צ'רי והמשחק האחראי של נטע לביא. בין המשחק נטול השליטה בכדור של פרץ או המשחק הסהרורי של גררו לבין המשחק המלהיב והמיוחד של חזיזה או וילדסחוט הסוחף.
שחקני חיפה ממוקדי מטרה, אחראיים וקבוצתיים, יוצרים לחץ על היריב בכך שהם מחליפים עמדות בכל התקפה, מצטרפים מהקישור לעמדות הבקעה, מייצרים מהלכים מתוחכמים ובעיקר מממשים את הכישרון הטבעי שמצוי ברגליהם ושבגללו הם נרכשו. מיותר לציין שמאמן טוב אחראי להרכבת התמונה הזאת. יש לצהובים שחקנים בודדים שמשתווים לשחקני חיפה, כמו גולסה, ז'ראלדש וטננבאום, אבל זה לא מספיק!
ולמה זה קורה? בית"ר ירושלים, הפועל ב"ש ומכבי חיפה מבצעות רכישות של מיטב הישראלים ושחקני חיזוק מחו"ל בכל טרום עונה ובחלונות. הספסלים שלהן מלאים בשחקנים שיכלו להיות שחקני הרכב במכבי ת"א: מיכאל אוחנה, ירדן שועה, וילדסחוט ועוד רבים אחרים. ומה מכבי עושה? ממשיכה להישען על גררו ואילון אלמוג. לא מזמן נכנסו לקופת הקבוצה 60 מיליון מהמפעלים האירופיים, שאפשר היה לנצל לחיזוק משמעותי. למה חיפה יכולה לעשות סקאוטינג ממוקד ולהביא שחקנים מוכשרים כמו שרי, חזיזה, פלאניץ', יובל אשכנזי, וילדסחוט ורוקאביצה והצהובים לא?

2 צפייה בגלריה
ואן לוון
ואן לוון
ואן לוון
(צילום: עוז מועלם)

הבעיה של בית"ר, באר שבע וחיפה בשנים בהן מכבי ת"א שלטה הייתה שלא ידעו להתאים מאמן לשחקנים המעולים שלהן. אבל ברגע שזה קורה, כמו במקרה בכר בחיפה, זה כבר לא כוחות. מה שהביא אליפויות למכבי בשנים האחרונות היה יותר סגנון משחק מאשר סגל מוכשר. כאוהד מכבי מאז נעוריי התנחמתי בחגיגות האליפות, אבל סלדתי מסגנון המשחק שהתמצה בהתשה של היריב, עד שבאירוע התקפה מקרי משיגים את ה-0:1. אוהד אמיתי לא יסתפק בקבוצה כזאת למרות המיקום בטבלה.
הסגנון שאיביץ' הנחיל למכבי גרם לפיטוריו מווטפורד האנגלית ארבעה חודשים בלבד מתחילת העונה הנוכחית ולמרות ההצלחה היחסית בליגה. האנגלים אמרו לו בפניו את מה שהיה צריך לשמוע כאן: סגנון משחק כזה - לא בבית ספרנו. אנחנו רוצים כדורגלף וכדורגל משמעו משחק שוטף בכיוון שער היריב. מכבי חיפה מתנהלת או משתדלת להתנהל בדיוק כך העונה. לזכותו של איביץ' יאמר שהוא הקנה גם תכונה טובה לקבוצה, התנפלות מיידית וממוקדת על שחקני היריב ברגע שהכדור עבר לשליטתם - וזאת גם הסיבה שהיריבים מתקשים לנהל משחק מסודר ומאורגן לפי תוכנית.
ועוד משהו לסיום: אני סבור שלמכבי מגיע מאמן בעל שיעור קומה גדול משל פטריק ואן לוון. ההולנדי אכן "הזיז קצת" את מכבי של יורגוס דוניס, אבל זה לא מספיק.
בשורה התחתונה, יש כסף, יש מתקן אימונים נהדר, ישנה הנהלה שנותנת שקט מקצועי ובעיקר יש מסורת ארוכה של מכבי ת"א כקבוצת צמרת ששואפת בכל שנה לאליפות. צריך להתבצע שידוד מערכות עמוק כדי שתיווצר קבוצה מפחידה עבור יריבותיה ומלהיבה עבור אוהדיה. זה אפשרי.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.