המיילד

הגיל שבו סיני לקח אליפות
"שילוב הצעירים הוא דבר שאנחנו עובדים עליו הרבה זמן, קלינגר ואני... זו חבורה של צעירים רציניים וממושמעים. אנחנו צופים להם עתיד גדול" (משה סיני, נציג הבעלים בהפועל ת"א, אחרי הניצחון על מכבי חיפה).
"הכנו את הקבוצה ברמה הפיזית והכושר הגופני... לקחנו את הפרויקט הזה של הצעירים... אלה שיגיעו בעונה הבאה לא יהיו על חשבון הצעירים. מי שטוב צריך לשחק" (סיני, בתום הניצחון על בית"ר ירושלים).
"בשורה התחתונה שיחקנו עם חמישה ילדים מול מכבי ת"א הגדולה" (סיני, אחרי ההפסד בדרבי). ובכן, "ילדים", מצאו את ההבדלים. בניצחונות הם היו רק "צעירים", ואת הטפיחה על השכם עבור הכשרתם וקידומם נתן נציג הבעלים לעצמו ולמאמן. באותם ימים עליזים סיני אף רמז שלגיל אין משמעות מבחינתו. הוא גם קרא לעבודתו "פרויקט", משל היה עידן רייכל.
אבל אז הם הודחו מהגביע על ידי זאטוטי מכבי פ"ת, וזה נראה כמו פרויקט של ענבל אור. אחר כך ה"צעירים" הפסידו בדרבי והפכו ל"חמישה ילדים" שפגשו את "מכבי הגדולה", כלומר זאת שמפחידה ילדים. עדיף על "תינוקות", כי תינוקות נמצאים באחריות ההורים. ילדים שעשו במכנסיים זה כבר לא באשמתו, בטח כשה"ילד ענק" מתייבש על הספסל ועושה ברוגז.
8 צפייה בגלריה
סיני וניסנוב
סיני וניסנוב
מי שטוב, משחק?
(צילום: ראובן שוורץ)
סיני הוא פוליטיקאי וטפלון לא קטן, שהקריירה שלו כמאמן לא הצליחה להתרומם. כשנקרא לדגל במועדון בו גדל והמצב נראה מעורפל הוא מיהר להודיע: "אני לא מנהל מקצועי. כל מה שקשור לנושא המקצועי, זה בסמכות ניר". ואז באו כמה ניצחונות, והסמכות נהייתה משותפת: "הכנו את הקבוצה... לקחנו את הפרויקט של הצעירים".
לקרוא לבני 18, 19 ו-20 "ילדים" זו גניבת דעת, בטח כשמדובר בסיני. הוא שיחק בליגה הבכירה בגיל 17 וחצי ואפילו היה כבר אבא בגיל 18. בגיל 20 הוביל את הפועל ת"א לאליפות ונבחר לכדורגלן העונה. לצידו הבקיע בצרורות (כולל צמד בדרבי) שבתאי לוי בן ה-20. המאמן היה דוביד שווייצר ז"ל, שלא דיבר על "פרויקט", לא התייחס אליהם כ"ילדים" ובטח לא האדיר את היריבות.
8 צפייה בגלריה
קלינגר וסיני
קלינגר וסיני
כבר פחות מחויכים. קלינגר וסיני
(צילום: עוז מועלם)
מה שכן, דוביד היה האיש שטבע את המוטו של הכדורגל הישראלי: "כולם עובדים על כולם". ודווקא את העניין הזה, למרבה הצער, סיני בסופו של דבר הפנים.

הפרחח

איוניר מתחרע וממשיך לפרשן
פחות מחצי שעה לסיום המשחק הביתי מול הפועל עפולה הוליכה הפועל אשקלון 2:4. על הקו התרוצץ מאמנה מוטי איוניר, שנותן טיפים בטלוויזיה לגדולי השחקנים מאיטליה ומאנגליה, אך נראה אובד עצות מול נועלת הליגה השנייה.
בדקה ה־90 כבר היה 4:4, ובתוספת הזמן שני שחקנים התנגשו בראשיהם והשופט איתן שמואלביץ עצר מיד את המשחק כמתחייב. בעוד החלוץ שלו נאנק מכאבים ומקבל טיפול על הדשא, איוניר נראה היסטרי. "זה השופט הכי גרוע בתולדות הכדורגל הישראלי", צעק לעבר מישהו ביציע. "כבר עדיף היו שולחים לנו שופטים מליגה ב'. לא הייתי נותן לו לשפוט עיוורים. חתיכת אפס... באמצע התקפה שלנו הוא עוצר את המשחק על פגיעת ראש".
8 צפייה בגלריה
מוטי איווניר
מוטי איווניר
איפה הקלאס? מוטי איווניר
(צילום: אבי רוקח)
כן, במקום לנצל את ההפוגה להרגעת ולתדרוך שחקניו, ה"פרשן" של אירופה הקלאסית התנהג כמו ערסוואת בלבנט וחיפש אשמים בקריסתו. כשחודש המשחק אשקלון איבדה את הראש, כמו מאמנה, וספגה את החמישי.
ואז הגיע שיא הבושה. המאמן המנצח שלומי דורה ניגש ללחוץ את ידו, איוניר התעלם, ולפתע הניף אצבע מאיימת ביד המקועקעת והסתער עליו בפוזה של "תחזיקו אותי". בדיעבד טען ששמע קללה. בכל זאת, אנחנו בעולם התחתון של הליגה הלאומית.
זו לא הפעם הראשונה שמומחה הכדורגל העולמי מאשים את כל העולם בכישלונותיו ומאיים. ב-2011 דיווח אותו שמואלביץ: "בדקה ה-61 הרחקתי את מאמן מכבי ת"א מוטי איוניר לאחר שמחה בקולניות ובתנועות ידיים לעברי ולעבר עוזריי עם הערות כמו 'שיילך לשפוט בעכו ולא בבלומפילד... ביזיון של שיפוט – הכי גדול בתולדות הכדורגל הישראלי'. לאחר שהרחקתי אותו, רץ לעברי ואמר לי 'אם זה תלוי בי זה הדרבי האחרון שלך!'"
8 צפייה בגלריה
תהיה פעם שלישית? שמואלביץ
תהיה פעם שלישית? שמואלביץ
תהיה פעם שלישית? שמואלביץ
(צילום: אבי רוקח)
עוד לפני שמואלביץ א' ושמואלביץ ב', איוניר הטיח פעם בקוון שמואל שטייף: "אפס, כל החיים שלך תהיה קוון", תוך שהוא נכנס למגרש ודוחף את השופט הרביעי. אבל אלה רק חלק מעלילות אבו־עלי, שמתזז כבר שנים בין פוזת הפרשן שהכל יודע לעמדת המאמן הכושל והמתחרע. בנובמבר 2003 אילצו אותו בערוץ 2 להתנצל בשידור, לאחר שתועד אוחז במבושיו ומתגרה באוהדי הפועל כפר־סבא.
מעט לאחר מכן הרחיק אותו גם השופט ערן פרוסט, שציין כי "מהדקה הראשונה העיר איוניר עשרות הערות לעברי ולעבר הקוונים", לרבות קללות חמורות שאינן ראויות לפרסום. המאמן הורחק לחודשיים, מעסיקיו בערוץ 2 הבינו שאין מקום לפרשנות, והשעו אותו.
8 צפייה בגלריה
ממשיך לפרשן, למרות הכל
ממשיך לפרשן, למרות הכל
ממשיך לפרשן, למרות הכל
(צילום: אורן אהרוני)
היום, הכל עובר חביבי. הפרחח המאיים ממשיך לאמן ולפרשן, ואולי זה בגלל שהוא משדר למעסיקיו "תחזיקו אותי!"

החושני

לחמן מדרדר, מחלטר ומחרטט
פרשן זה הג'וב האולטימטיבי למאמנים כושלים. תשאלו את אייל לחמן, שהוחתם בהפועל רעננה עם תחילת הפלייאוף, וסחף אותה לחמישה הפסדים ומאה אחוזי כישלון. בשלב מסוים הוא נשאל אם ימשיך בקבוצה גם בלאומית, וענה: "אני מאוד רוצה לחזור לערוץ. המטרה שלי היא לחזור להיות פרשן". ברור, משם אין לאן לרדת.
כשהובטחה הירידה, גניבת הדעת עלתה. "התשוקה שלנו לא נגמרת ולא נגמרה", הצהיר המאמן החושני אחרי הפסד לנס-ציונה, ועל התרוצצותו לאורך הקו הוסיף: "יש שחקנים צעירים וצריך להדביק אותם בתשוקה הזאת". המפוטר והנכשל הסדרתי שהתחפש לד"ר רות וסטהיימר קבר עוד קבוצה. רות, סוף.
8 צפייה בגלריה
הפועל רעננה עירוני קריית שמונה
הפועל רעננה עירוני קריית שמונה
מה הלאה? לחמן
(צילום: אורן אהרוני)
אבל לחמן לא עוצר. בעמוד הפייסבוק שלו הוא מפרסם בימים האחרונים מודעה המיועדת לשחקני ליגות א' ו-ב', וכותרתה: "מקומות אחרונים למחנה האימון לקראת העונה הקרובה". במקומות אחרונים הוא דווקא מבין. ממש מתחת מופיע גם פירוט של חומר הלימוד: "טכניקה, אתלטיקה, 1x1 הגנתי/התקפי, התקפות מתפרצות, משחקונים, שיחות אישיות, פיתוח עוצמה ומנהיגות". תשוקה, משום מה, לא הופיעה בסילבוס.
תאריכי המחנה: 29.6 עד 10.7, כלומר 12 יום ברוטו, ומעניין אם האחד על אחד זה באישור פרופ' גרוטו. למה לחמן מעדיף לעבוד עם שחקנים מליגות א'-ב', אך לא לאמן בלאומית? אולי בגלל שתעודת הסיום של המחנה היא לא בצורה של טבלה.

הכלבויניק

נימני מתזז מאנגליה לספרד
יום שישי, שעה 20.00, ליגה אנגלית, נוריץ' מול סאות'המפטון. הפרשן: אבי נימני. מלבד, "פעולה גדולה" ו"פעולה מצוינת" הוא נתן גם את הניתוח הבא: "הבעיה של נוריץ' שהיא נמצאת במקום האחרון לא בגלל שהרביעייה האחורית שלה והשוער הם ביכולת טובה העונה. בגלל שהרביעייה האחורית שלה היא רביעייה אחורית חלשה מאוד". גאוני.
"איזה יופי של בעיטה, חצי מלא חצי פנים", הוא הסביר בגול הראשון של סאות'המפטון, וב-22.00 המשחק הסתיים. ב-23.00 סופר-נימני כבר ישב בערוץ אחר, הליגה הספרדית, סביליה נגד ברצלונה. לא ברור אם זה בגלל מחסור חמור בפרשנים, אבל איך היינו מבינים את ה-0:0 בלי תובנות כמו: "ברצלונה לא הצליחה לתרגם את יתרונה האיכותי לשערים". פרשנות איכותית.
8 צפייה בגלריה
איך היינו מסתדרים בלעדיך? נימני
איך היינו מסתדרים בלעדיך? נימני
איך היינו מסתדרים בלעדיך? נימני
(צילום: עוז מועלם)
ועדיין, עדיף נימני אחד בשני אולפנים על שגיא כהן, בוני גינצבורג, עמרי אפק ואורי אוזן. לא בגלל שהרביעייה הטרחנית הזו תורמת משהו עם ניתוחים פלצניים ושיטות משחק. בגלל שהרביעייה הטרחנית הזו מנפחת את המוח.

מילה זו מילה

"לא מתאים אחרי משחק כזה טעון לבוא ללחוץ את היד. אתה לא באנגליה". הפרשן אלון מזרחי נוזף בשלומי דורה, ומסביר מדוע הוא לא עובד בסקיי ספורטס.