עונת 2007/8 נחשבת לאחת המשמעותיות ביותר בהיסטוריה של ברצלונה. זו הייתה העונה האחרונה של רונאלדיניו בקבוצה, העונה שבסיומה פרנק רייקארד פוטר, במקומו מונה פפ גווארדיולה הצעיר והלא מנוסה – ובארסה הגדולה בכל הזמנים נולדה.
זו הייתה עונה רעה ומאכזבת, אותה סיימה במקום השלישי בליגה וללא אף תואר. 12 שנה לאחר מכן, ההיסטוריה עלולה לחזור על עצמה. אחרי שאיבדה את האליפות לריאל מדריד והודחה מהגביע, כישלון גם בצ'מפיונס יותיר את הקטלונים ללא אף תואר, בפעם הראשונה מאז.
4 צפייה בגלריה
לא הפעם. מסי
לא הפעם. מסי
עונה ללא אליפות. לאו מסי
(צילום: AP)
בעוד 13 יום תתייצב בארסה למשחק הגומלין מול נאפולי בשמינית גמר ליגת האלופות, כשהיא רועדת מפחד. המשחק הראשון, אי־שם בפברואר, כשנגיף הקורונה עדיין לא שיבש את החיים על פני כדור הארץ, הסתיים ב־1:1. אז נראה היה שזו תוצאה טובה עבור ברצלונה, בעיקר בזכות שער החוץ שהבקיע אנטואן גריזמן, אבל מאז קרו כמה דברים שהפכו את הגומלין לבעייתי מאוד מבחינתה. העובדה שהמשחק ייערך ללא קהל מקטינה כמעט לאפס את יתרון הביתיות. מעבר לכך, נאפולי, שבאמצע העונה הייתה שבר כלי, התאוששה מאז, זכתה בגביע האיטלקי ונראית קבוצה בריאה ורעננה יותר מברצלונה. עד כדי כך שניצחון של נאפולי כבר לא ייחשב לסנסציה ענקית.
לאו מסי אמר זאת בעצמו בשבוע שעבר: "אם נמשיך לשחק כפי ששיחקנו בתקופה האחרונה יהיה קשה מאוד לזכות בליגת האלופות. אם אנחנו רוצים להיאבק על גביע האלופות נצטרך לשנות הרבה, כי אם לא - נפסיד גם נגד נאפולי". מסי, שנופש בימים אלו עם לואיס סוארס והמשפחות באיביזה, מתוסכל כבר תקופה ארוכה – לא רק מאיך שהקבוצה נראית על הדשא אלא לא פחות מהדרך בה המועדון מתנהל – ומרגיש שהוא מבזבז את השנים האחרונות שלו.

התלמיד של גווארדיולה

הבעיות של ברצלונה רבות, ניהוליות ומקצועיות, וכולן קשורות בסופו של דבר לאיש שעומד בראש המערכת, הנשיא ז'וזפ מריה ברתומאו. זה התחיל בקיץ 2017 עם המינוי של ארנסטו ואלוורדה חסר הכריזמה כמאמן במקומו של לואיס אנריקה. הוא שרד בקושי את ההדחה המבישה מול רומא ברבע גמר ליגת האלופות לפני שנתיים, ועד עכשיו לא ברור איך נשאר בתפקיד אחרי הפיאסקו אשתקד בחצי הגמר מול ליברפול: תבוסה 4:0 בגומלין אחרי ניצחון 0:3 במשחק הראשון.
4 צפייה בגלריה
ג'וזפ מריה ברתומאו
ג'וזפ מריה ברתומאו
ג'וזפ מריה ברתומאו. עומד בראש המערכת
(צילום: AP)
ברתומאו התעקש להשאיר את ואלוורדה בתפקיד – ואז נאלץ לפטר אותו באמצע העונה, אירוע שלא קרה במועדון מזה עידן ועידנים. במקומו הוא הנחית מאמן בינוני, קיקה סטיין, שרעד מהתרגשות בכל פעם שמסי עבר לידו. סטיין לא מתאים לברצלונה, אבל כפי שזה נראה כעת הוא יישאר המאמן גם בעונה הבאה. הסיבה? הבחירות לנשיאות המועדון יתקיימו רק ביוני 2021, עד אז ברתומאו יישאר הנשיא, והאיש לו מחכים האוהדים כמו למשיח, צ'אבי, ימתין עד אז בסבלנות בקטאר (בינתיים, אתמול הוא הודיע כי חלה בקורונה).
גם ברתומאו אומר שצ'אבי יהיה ביום מן הימים מאמן ברצלונה, רק שלצערו זה לא יהיה בקדנציה שלו. "החלום הגדול שלי הוא להיות מאמן ברצלונה", אמר צ'אבי לא מכבר. "אני איש המועדון, אבל אני אחזור בזמן הנכון כדי להתחיל את הפרויקט מאפס. זה יקרה רק כשאוכל לקבל החלטות מקצועיות. אני מקווה שאחרי הבחירות הכל יהיה מוכן".
צ'אבי בן ה־40 הוא תלמידו של גווארדיולה מבחינת פילוסופיית המשחק, והרבה אנשים בקטלוניה מאמינים שרק הוא יוכל לשחזר את מה שעשה פפ בקבוצה לפני עשור. הבעיה היא שכל זה יקרה בעוד שנה. וכשכולם יודעים לקרוא את המפה, מי המאמן הבכיר שיסכים לעבוד שנה אחת בלבד? זו הסיבה שיש סיכוי די גדול שסטיין יישאר בקבוצה, למרות שאף אחד לא מרוצה מהעבודה שלו.
4 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
צ'אבי. תלמידו של גווארדיולה מבחינת פילוסופיית המשחק
(צילום: AFP)

תלות מוחלטת במסי

הכישלון של ברתומאו אינו רק בגזרת המאמנים. הוא היה זה שלא הצליח להשאיר את ניימאר בקבוצה, ומרוב ייאוש התחיל לשפוך סכומי עתק על שחקנים שאמורים היו להוות תחליף לכוכב הברזילאי, ונכשלו בזה אחר זה. עוסמאן דמבלה נרכש בקיץ 2017 תמורת 105 מיליון יורו, פיליפה קוטיניו הגיע לפני שנתיים בעבור 120 מיליון, וגריזמן הגיע לקאמפ נואו בקיץ שעבר אחרי שנרכש מאתלטיקו מדריד ב־120 מיליון. דמבלה תרם בשלוש עונות 12 שערי ליגה, קוטיניו הבקיע 12 שערים בשנה וחצי לפני שהושאל לבאיירן מינכן, וגריזמן עבר עונת בכורה מאכזבת עם 9 שערי ליגה בלבד. לא פלא שב"מארקה" דווח בסוף השבוע כי אחרי העונה הזאת יימכרו לא פחות מ־12 שחקנים, בהם דמבלה, קוטיניו, איבן ראקיטיץ', ארטורו וידאל וסמואל אומטיטי.
למרות הירידה המסוימת ביכולות של מסי, בארסה עדיין תלויה בו באופן מוחלט. הוא כבש העונה 25 שערים ובישל עוד 21, כלומר הוא מעורב ב־46 מ־86 שערי הקבוצה, יותר מ־50 אחוז. התלות במסי רק גוברת משנה לשנה, וזה רע מאוד ובעיקר מעיד על סגל לא מאוזן. החשש הגדול הוא מה יקרה לבארסה אחרי שמסי יפרוש – והיום הזה כבר לא רחוק. לפי הדיווחים שהולכים ומתרבים באיטליה בזמן האחרון, אינטר תעשה הכל כדי להחתים אותו בקיץ הבא.