העולם סוער בעקבות הגילויים אודות ההתעללות בעצורים באיראן אשר השתתפו בהפגנות נגד המשטר בנובמבר האחרון, בעקבות גל המחאה שפקד את המדינה. כעת עלה לכותרות גם מקרה מזעזע הקשור באחד הספורטאים האיראנים הבולטים.
ארגון זכויות האדם באיראן פרסם הודעה לפיה המתאבק המקצועי נביד אפקרי (27) יוצא להורג בגלל שהשתתף לכאורה במחאה על המדיניות הכלכלית של הממשלה ב-2018. בית המשפט העליון של הרפובליקה האסלאמית האיראנית בעיר שיראז אישר את הדיווח.
5 צפייה בגלריה
 עונש מוות. נביד אפקרי
 עונש מוות. נביד אפקרי
עונש מוות. נביד אפקרי
(מתוך הטוויטר)
אפקארי ושני אחיו הואשמו כל אחד ביותר מ-20 פשעים שונים, ביניהם "השתתפות בהתקהלות בלתי חוקית, השתתפות באסיפה וקשירת קשר לביצוע פשעים נגד הביטחון הלאומי והעלבת המנהיג העליון".
כל שלושת הגברים נמצאו אשמים, אך נביד הוא היחיד שנידון למוות על הפשעים אותם ביצע לכאורה. הוא נידון לשני עונשי מוות נפרדים, אחד בבית המשפט הפלילי באיראן והשני בבית הדין של המהפכה.

5 צפייה בגלריה
(מתוך הטוויטר)
אפקרי ייצג את איראן במספר תחרויות בינלאומיות וזכה במדליות. אחיו נידונו לעונשי מאסר ממושכים וכל אחד מהם נידון בנוסף לקבל 74 מלקות. גם נביד יספוג 74 מלקות לפני שיוצא להורג.

"דיון לא צודק בבית משפט מלא שקרים"

גזר דינו של אפקרי עורר זעם וגל של מחאה נגד המשטר האיראני ברחבי העולם. המקרה פורסם בכלי תקשורת מובילים וארגוני זכויות אדם הביעו את מחאתם וקראו לרחם עליו. אימם של האחים אפקרי פרסמה סרטון וידאו בו גינתה את המשפט וטענה: "זה היה דיון לא צודק בבית משפט מלא שקרים. לבנים שלי לא נתנו שום אפשרות להתגונן".

5 צפייה בגלריה
 מחאה ברשת
 מחאה ברשת
מחאה ברשת
(מתוך הטוויטר)
פעילי זכויות האדם ברחבי העולם זועמים בימים האחרונים בעקבות הגילוי של ארגון אמנסטי, אשר חשף את ההתעללות שעברו האיראנים שנעצרו בגל המחאה שפקד את המדינה בנובמבר 2019. מפגינים טופלו במכות חשמל, אולצו להודות בפשעים ונידונו למוות בגין "שנאה לאלוהים" - הכל בגיבוי מערכת המשפט.
כוחות המודיעין והביטחון האיראניים ביצעו מעצרים שרירותיים, היעלמויות כפויות, עינויים ותקיפות מיניות כלפי העצורים. הדו"ח של אמנסטי, שמבוסס על מאות עדויות, מתאר כיצד פעלו השלטונות האיראניים נגד כ-7,000 מפגינים - בהם גם נשים וילדים מגיל 10 - שנעצרו תוך ימים ספורים במהלך הדיכוי האכזרי של המחאות.
כך למשל, רבים מהעצורים אולצו "להתוודות" על מעשים לא חוקיים שביצעו באמצעות עינויים קשים, לאחר שנעלמו למשך תקופה ארוכה או הוחזקו במעצר תחת צו איסור פרסום.
5 צפייה בגלריה
נביד אפקרי
נביד אפקרי
נביד אפקרי
(מתוך טוויטר)
הקורבנות של המשטר האיראני כוללים גם עיתונאים, אנשים שהשתתפו בטקסים להנצחת ההרוגים בהפגנות, עוברי אורח שנפצעו מירי וקיבלו טיפול בבתי החולים ועוד. לפי הדו"ח, "מאות נשפטו למאסר ולהלקאות, וחלקם אף נידונו לעונש מוות במשפטים לא הוגנים בעליל, שניהלו שופטים מוטים בדלתיים סגורות. משפטים אלה נמשכו לעיתים קרובות פחות משעה, והסתמכו באופן שיטתי על 'הודאות' שהושגו בעינויים".

הדיון של סעיד מולאי נקבע ל-16 בספטמבר

אפקרי, כידוע, אינו הספורטאי הראשון שהשלטונות האיראנים מתנכלים אליו. הג'ודוקא סעיד מולאי אמנם לא נידון למוות, אבל נאלץ כזכור להימלט מארצו אחרי שקיבל הוראה לא להתמודד מול הישראלי שגיא מוקי באליפות העולם. לאחר שנמלט לגרמניה קיבל מולאי מעמד של פליט. לאחר מכן קיבל אזרחות מונגולית ואמור לייצג את מדינתו החדשה. האיראנים טענו שהמעבר בין המדינות לא היה חוקי ודרשו ממנו לשוב מידית לאיראן ולייצג אותה. הם אף פנו לבית הדין הבינלאומי לבוררות בספורט (CAS) בדרישה לדון בנושא ולהעניש את איגוד הג'ודו העולמי (IJF).
5 צפייה בגלריה
סעיד מולאי
סעיד מולאי
סעיד מולאי. ברח מאיראן
(צילום: רויטרס)
בית הדין קבע היום (ד') כי הדיון בעניינו של מולאי יתקיים ב-16 בספטמבר. בתקשורת האיראנית דווח כי מולאי ומאמנו ספגו איומים על חייהם והתבקשו לא להעיד.