מעבר לנושאים המקצועיים הגנריים כמו הפייבוריטיות לאליפות או המועמדות לירידת ליגה, השאלה שמעסיקה את הכדורגל הישראלי היא איך תיראה עונת 2020/21 בצל שגרת הקורונה, שלא מתכוונת לעזוב אותנו בשנה הקרובה.
אחרי ההנחיות הנוקשות שהוטלו על השחקנים בעונה שעברה, שבמרכזן חובת בידוד מתחילת האימונים ועד לסיום הפלייאוף, בסוף השבוע (הלאומית תיפתח ביום חמישי) תצא לדרך עונה חדשה בשתי הליגות המקצועניות תחת הגבלות מרוככות.
5 צפייה בגלריה
סבג מול גלזר
סבג מול גלזר
הגבלות מרוככות. גלזר מול סבג
(צילום: עוז מועלם)
המתווה סוכם בין משרדי הספורט לבריאות, ברמת השרים חילי טרופר ויולי אדלשטיין, ובמעורבות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' גרוטו, והמסמך אמור להיחתם היום בעקבות עיכוב שנובע מעניינים פוליטיים.
מינהלת הליגות שלחה למועדונים לקראת משחקי גביע הטוטו את הנוהל הישן, אולם בפועל אף אחד לא יישם אותו, לכן ישנה ביקורת על כך שימים בודדים לפני פתיחת העונה עדיין לא התקבלו ההנחיות החדשות, שמפורטות כאן לראשונה.

יוצאים מהבידוד

עם חידוש אימוני המגע לקראת הפלייאוף העליון במאי האחרון, נאלצו השחקנים להיכנס לבידוד עד לסיום תקופת הליגה - מסלול קבוע שנמשך כחודשיים וכלל יציאה לאימונים ולמשחקים בלבד. טרופר וגרוטו הבינו שההנחיה הזו אינה ריאלית לעונה שלמה (עשרה חודשים), ולכן החליטו לבטלה. המשמעות היא שהליגות הנמוכות יחזרו לפעול, והשחקנים בהן יוכלו להמשיך לעבוד במקביל לכדורגל. מצד שני יוטלו הגבלות כגון איסור על השתתפות באירועים עם פוטנציאל הדבקה נפיץ, התגודדויות והתקהלויות כמו חתונות, מסיבות ואפילו מסעדות. בילוי בחוף הים יתאפשר בשל נתוני ההדבקה הנמוכים.
גם השחקנים שמשרתים בצה"ל יזכו להקלות, כחלק ממגמה בצבא. בדיוק כמו חבריהם לקבוצה, הם יהיו פטורים מבידוד, אך הההמלצה היא שיעבדו בקפסולות בעת שהותם בבסיס, ויהיו כמה שפחות במגע עם חיילים אחרים.
5 צפייה בגלריה
חוף הים בהרצליה
חוף הים בהרצליה
ים מותר
(צילום: יאיר שגיא)

הדבקה בקבוצה

על פי המתווה הקודם הוחלט כי במקרה שבו שחקן או איש צוות יתגלה כנשא קורונה, כל מי שהיה איתו במגע בשבועיים שקדמו לבדיקה ייכנס מיד לבידוד. מעתה, במקרה של הדבקה בודדת, לא כל המועדון יידרש בהכרח בבידוד, אלא יתקיימו מספר פעולות: בדיקות לכלל הקבוצה, בדיקה חוזרת למי שנדבק וחקירה אפידמיולוגית.
בתקופה האחרונה התרחשו שני מקרי הדבקות, בסכנין ובמכבי נתניה, שלא נגמרו בהשבתה קבוצתית. במקרה של סכנין בוצעה חקירה אפידמיולוגית שמצאה כי איקוום אוטין התאמן בצד לבדו. בנתניה, אחרי שהתברר שיונס מלדה וכארם ג'אבר נדבקו, בוצעו בדיקות לכל אנשי המועדון, וכולם נמצאו שליליים. בכל מקרה של הדבקה תתבצע חקירה אפידמיולוגית על מנת לבחון את המקור שלה, ובהתאם לתוצאות יוחלט על הצעדים. כל מקרה ייבדק לגופו. כמובן שבמקרה של הדבקה משמעותית, כפי שקרה במארסיי, עם ארבעה שחקנים שנמצאו חיוביים - לא יהיה מנוס מביטול משחקים.
5 צפייה בגלריה
אימון הבכורה של אוראל דגני בבית"ר
אימון הבכורה של אוראל דגני בבית"ר
הדבקה לא בהכרח תגרום לבידוד של כל הקבוצה. שחקני בית"ר
(צילום: בית"ר ירושלים)

אין קהל באופק

כרגע אין צפי של משרד הבריאות לאפשר אפילו כניסה חלקית של קהל. רק אחרי שיתקבלו וינותחו מודלים ממדינות כמו אנגליה, גרמניה או איטליה, וכמובן בהתאם למצב התחלואה, תיבחן האפשרות לאכלס בהדרגה את היציעים. באירופה ישנם תקדימים במדינות מסוימות, אך במשרד הבריאות עוקבים רק אחר ההתפתחויות בליגות הבכירות.
ישראל לא רוצה להיות אחת מהחלוצות בהחזרת הקהל למגרשים, גם בשל הסיכונים הכרוכים בכך וגם משום שצעד כזה לא יעבור ציבורית. בדיוק כמו בחתונות ובאירועי תרבות, ראשי הכדורגל הישראלי הגישו מתווה, הכולל בין היתר אכלוס של שליש מתכולת האצטדיון ומרחק של שלושה כיסאות בין אוהד לאוהד, אך מאחר שכאן לא מדובר בקהל של קונצרטים, אלא באווירה יותר דינמית ואמוציונלית שכוללת מגע, הנושא אפילו לא נידון עד כה.
5 צפייה בגלריה
סמי עופר בעלטה
סמי עופר בעלטה
אוהדים? בינתיים לא
(צילום: ראובן כהן)

משחקים בינלאומיים

פרופ' גרוטו לא מאמין במתווה אופ"א, שעל פיו מתנהלות הנציגות הישראליות בחו"ל. על פי המתווה הקיים, הקבוצה או הנבחרת חייבות לעבור שתי בדיקות – עשרה ימים ושלושה ימים לפני משחק בינלאומי. מאחר שישראל היא מדינה אדומה, קבוצות או נבחרות יוכלו לדרוש לקיים את המשחק במדינה ניטרלית. בנוסף, ממשלות זרות רשאיות לקבוע כי הישראליות לא יורשו להיכנס למדינות שלהן. במקרים שבהם יתקיימו המשחקים במדינה שלישית (קפריסין, יוון, פולין או הונגריה), על הקבוצות והנבחרות לחכור מטוס, לעבור בטרמינל מבודד, וכמובן ייאסר עליהן לצאת מהמלון למעט למגרש ובחזרה.

ההקלות על הזרים

בשל הקורונה חלון ההעברות ייסגר רק בעוד חודשיים, מה שיקל על קבוצות שעדיין לא השלימו את מכסת הזרים שלהן. משרד הבריאות העניק אישור חריג המאפשר לשחקנים או למאמנים לצאת במהלך הבידוד המחויב (14 ימים) לאימונים ברכבם הפרטי. השחקנים יתאמנו בתקופה זו בנפרד מחבריהם, בזמנים ובמגרשים שונים. מאמן זר יחויב בעטיית מסכה בעת האימונים ולא יוכל לעמוד על הקווים עד תום תקופת הבידוד.
5 צפייה בגלריה
יורגוס דוניס
יורגוס דוניס
מאמנים זרים מחויבים במסכה כל תקופת הבידוד. יורגוס דוניס
(צילום: אורן אהרוני)

התו הסגול

הכדורגל הישראלי ייחשב כמקום עבודה לכל דבר ויפעל תחת הגבלות התו הסגול. ניתן יהיה להגיע למשחקים באוטובוס הקבוצתי בהתאם להנחיות, ובכל כניסה למתחם האימונים או למשחקים יעברו כל השחקנים ואנשי הצוות מדידת חום וסטורציה, ויידרשו למלא הצהרת בריאות. במתחם האימונים יהיו נוכחים אך ורק שחקני הקבוצה והצוות המקצועי והמינהלתי, תוך הקפדה על סביבה היגיינית, לרבות חיטוי הכדורים והמתקנים אחת ליום. כל קבוצה תידרש לבחור ממונה שיהיה אחראי על יישום ההנחיות.