שר הספורט חילי טרופר ממליץ להעניק אזרחות ישראלית לשחקן הכדורגל דושאן מאטוביץ' ולבנו מילאן, טניסאי בן 12 הנחשב לכישרון מבטיח ומעוניין לייצג את המדינה. במכתב ששלח לשר הפנים אריה דרעי כתב טרופר כי מילאן "בעל פוטנציאל גדול מאוד להיות שחקן ברמות הבינלאומיות הגבוהות ביותר וצפוי להגיע לצמרת הטניס העולמי". לאחר קבלת ההמלצה, פנתה המשפחה לשר דרעי כדי שיאשר את הבקשה.
סיפורה של משפחת מאטוביץ' נחשף השבוע ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet וזכה להדים רבים. דושאן (37) משחק כאן כבר כמעט עשור. המגן השמאלי הסרבי הגיע לישראל ב-2011 והיה חלק מרכזי באליפות ההיסטורית של קריית-שמונה. אחר כך נדד בקבוצות אחרות, ביניהן בית"ר ירושלים (שבה היה קפטן), הפועל כפר-סבא ולאחרונה בבני-לוד. בינתיים אין לו קבוצה לעונה הבאה.
3 צפייה בגלריה
מאטוביץ' והבן
מאטוביץ' והבן
יקבל אזרחות? דושאן מאטוביץ' ובנו מילאן
(צילום: עוז מועלם)
כשמשפחת מאטוביץ' נחתה בישראל, מילאן היה רק בן שלוש. הוא דובר עברית, מרגיש ישראלי לכל דבר, ורוצה לשחק עבור המדינה. עם זאת, להוריו וכמובן גם לו אין אזרחות. ביום שבו אביו לא ימצא קבוצה בארץ, הם ייאלצו לעזוב את ישראל – והטניס המקומי יפסיד עוד כישרון.
"אני כאן מגיל שלוש ומרגיש ישראלי לכל דבר", אומר מילאן. "יש פה אווירה טובה, אני אוהב להיות במקום הזה, חונכתי בישראל ואני רוצה להצליח במקום היפה הזה. אני רוצה לייצג את ישראל בעולם, יהיה פספוס גדול אם לא אשאר פה. אני והמשפחה שלי ישראלים לכל דבר".
בכירים בטניס הישראלי משוכנעים שצריך לעשות הכל כדי להשאיר את מילאן בארץ. "שנים רבות לא נתקלתי בילד עם פוטנציאל כל כך גבוה. נכון להיום הוא הטוב ביותר לגילו בארץ ואף לגדולים בשנה", אומר סלע. "שיחקתי איתו והתרשמתי מילד שאוהב לעבוד קשה, לומד, קולט ומשתפר מהר מאוד. אני רואה את כשרונו יוצא הדופן לא רק מבחינה מקצועית אלא גם באישיותו. המשמעת העצמית והמוטיבציה שלו אינם אופייניים לילדים בגילו. עם הכוונה נכונה מילאן יכול להגיע לדירוג שיא לשחקן ישראלי".

3 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
שר הספורט חילי טרופר
(צילום: עוז מועלם)
בימים האחרונים אף נפוץ ברשתות החברתיות סרטון שבו דושאן ומילאן פונים לשר הפנים דרעי ומדברים על רצונם להישאר בארץ ולהשתקע בישראל. "בני מילאן רוצה לתרום לספורט הישראלי", אומר דושאן. "כל אנשי המקצוע אומרים שהוא יכול להיות אחד המובילים בעולם. מילאן רואה את עצמו כמו אזרח ישראלי ורוצה לייצג את ישראל. אנחנו רוצים להמשיך לתת כבוד למדינה. אני פונה אליך בבקשה: תקבל את בקשתנו לאזרחות ישראלית".
בשבוע שעבר פנתה המשפחה, באמצעות עו"ד תומר ורשה, לשר הספורט וביקשה כי ימליץ לשר הפנים להעניק לה אזרחות ישראלית. אתמול נעתר השר טרופר לבקשה. במכתב ההמלצה שכתב פירט מדוע יש לאשר את בקשת האזרחות: "דושאן הגיע לישראל עם משפחתו, כשחקן זר ומומחה לכדורגל ב-2011, שיחק כקפטן בקבוצות שונות עד 2018, עזב לשנה וחצי לשחק בבלארוס וחזר להתגורר בישראל. הוא הוביל קבוצות ישראליות להישגים ואף הביא את עירוני קריית-שמונה לאליפות. ביוני 2020 יחידת ההיתרים האריכה את שהותו בישראל בשנה נוספת כמומחה בתחום הספורט, בשל תרומתו לחברה בישראל בכלל ולספורט בישראל בפרט.
3 צפייה בגלריה
עו"ד תומר ורשה
עו"ד תומר ורשה
עו"ד תומר ורשה
(צילום: אנטון מיסלאבסקי)
"בנו מילאן, טניסאי עילוי לגילו, משחק מגיל 7 ומדורג במקום ה-14 בעולם לגילו. הוא נחשב עילוי בעולם הטניס, בעל פוטנציאל גדול מאוד להיות שחקן ברמות הבינלאומיות הגבוהות ביותר וצפוי להגיע לצמרת הטניס העולמי. מילאן זכה שלוש פעמים באליפות ישראל ומועמד לייצג את המדינה עם נבחרת ישראל בסבב העולמי בחודש ינואר 2021".
"משפחת מאטוביץ' מעורה בחברה הישראלית ובעלת קשר חם ליהדות. סבא רבא של טיאנה מאטוביץ', אשתו של דושאן, הסתכן וסיכן את משפחתו בכך שהסתיר יהודים מפני הנאצים בזמן מלחמת העולם השנייה ובשואה. משפחת מאטוביץ' מחזיקה בידיה המלצות חמות רבות על הבן מילאן ממנכ"ל איגוד הטניס אבי לחיאני, ממנהל נבחרת ישראל והמנהל המקצועי של כלל מרכזי הטניס רונן מורלי ומהשחקן דודי סלע, וכן ממאמנים מובילים מעולם הטניס המצטרפים לבקשת המשפחה להישאר בארץ. משפחת מאטוביץ' רואה בארץ את ביתם ומבקשת להמשיך לתרום מבחינה חברתית, תרבותית וספורטיבית. לאור זאת, הנני ממליץ להעניק לה אזרחות ישראלית", כך במכתב ההמלצה.