מרביתנו תוהים מדוע הכל נראה כ"כ איטי, משעמם וחסר חדוות חיים כשאנו צופים במשחקי כדורגל בארץ. כל מיני פרשנים, מאמני ושחקני עבר, מדברים על הכל חוץ מהמשחק עצמו. איל ברקוביץ נשאל פעם מדוע המשחק אצלנו כ"כ לעומת אירופה, והתשובה שלו הייתה מוזרה ולא מקצועית בעליל: בגלל החום בארץ קשה לשחקנים לרוץ יותר מהר.
האמת היא שהתשובה די פשוטה, וניתן לראות זאת בקלות מצפייה במשחקים בליגות ברחבי אירופה: אם שמים לב, המרחקים בין קווי ההגנה לקישור ולהתקפה נעים בין 7 ל-10 מטרים, וכל הקבוצה נעה בתיאום מלא כמו שתזמורת מנגנת. אצלנו הפערים בין הקווים הם בין 20 ל-30 מטר. לפיכך, בכל התקפה אנו תמיד רואים ש-8-7 שחקנים מצטרפים ונמצאים קרוב לרחבת היריב. כך גם לגבי ההגנה - במקרה של איבוד כדור 8-7 שחקנים חוזרים אחורה, ובמקביל לוחצים על השחקן עם הכדור ומנסים לסגור לו את קווי המסירה. בתצורה הזו, השחקנים לא צריכים לרוץ יותר ממה שהם רצים כיום (הפער במרחק שעושה שחקן ישראלי אל מול אירופי נע סביב 10-5 אחוזים). הם רק צריכים לדעת להשתלט על הכדור היטב, למסור מהר, לנוע לשטח ולהניע את הכדור לצדדים ולא דרך האמצע הצפוף.

1 צפייה בגלריה
(צילום: getty images)

כמובן שהדבר מצריך אימון ותרגול יומיומיים, ופה נכנס לתמונה המאמן, שאמור לנצח על התזמורת. המאמן חייב לתרגל במהלך השבוע את התנועה של השחקנים, ולהנחות אותם לשחרר כדור מהר ולכדרר רק באזור רחבת היריב.
אז נשאלת השאלה: אם זה כל כך פשוט וקל ליישום, מדוע לא עושים זאת בישראל? גם התשובה לכך פשוטה. המאמנים באים ברובם מאותה אסכולה ועושים קופי-פייסט. האימון מתמקד ברובו מתמקד במשחקוני "כביכול" לחץ על שטחים קטנים, ותרגולים של 5 או 4 על 2 בסגנון קטרגל. המגרש הוא בגודל 100 מטר אורך על 60 רוחב- איך בדיוק התרגול הזה רלוונטי למשחק? האימון חייב לדמות משחק, אחרת לא יחול כאן שינוי. אם אדם רגיל לעשות משהו בצורה מסוימת, אין סיכוי שישנה זאת במאני טיים של המשחק.
ממה שנראה, הקבוצה היחידה בישראל שנראה שאכן מיישמת זאת (הביצוע לא ברמה אירופית) היא מכבי ת"א. הסיבה? צוות מקצועי זר. לא משנה מי משחק, אלא איך משחקים ועובדה שזה יחסית עובד היטב בעידן גולדהאר. לגבי הטענה של המאמנים שאין שחקנים איכותיים בארץ - זה כמו שמורה יגיד שכל התלמידים גרועים. אז מה בדיוק תפקיד המאמן?
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.