שנת 2010 לא הייתה עוד שנה רגילה בכדורגל העולמי. ברמת המועדונים, ברצלונה האגדית של גווארדיולה ומסי המשיכה בתצוגות הכדורגל מהעתיד, אך נכנעה בחצי הגמר האירופי לאינטר של מוריניו, בין היתר בעזרתו של הר געש איסלנדי שאילץ אותה לנסוע באוטובוס למשחק במילאנו בחצי גמר ליגת האלופות.
אך בעוד האיטלקים של המאמן הפורטוגלי שלטו ברמת המועדונים, השיא של 2010 היה המונדיאל, שלראשונה הגיע ליבשת אפריקה – גביע העולם 2010 בדרום אפריקה היה חגיגת כדורגל אדירה, עם סוף ידוע מראש: נבחרת ספרד של צ'אבי, אינייסטה, דויד וייה ואיקר קסיאס לא הייתה כובשת מצטיינת, אך שלטה בכדור בדרך לזכייה ראשונה בתואר החשוב מכולם. בשלבים האחרונים היא ניצחה את הולנד האנרגטית ואת נבחרת גרמניה החזקה, שדרסה בדרך לחצי הגמר את נבחרת אנגליה ואת ארגנטינה של מסי והמאמן דייגו מראדונה.

2 צפייה בגלריה
לואיס סוארס
לואיס סוארס
לואיס סוארס
(צילום: AFP)

במונדיאל 2010, שהציג לעולם גם את הוובוזלות הקולניות, כדור הג'ובולאני ואת פול התמנון, הייתה נבחרת מרעננת נוספת – אורוגוואי. הנבחרת הדרום אמריקאית הגיעה לשיאה בטורניר ועקפה את ברזיל וארגנטינה בסיבוב בדרך למקום בשלב חצי הגמר, לראשונה זה 40 שנים. ל"לה סלסטה" היה כוכב אחד בולט מעל לכל השאר: דייגו פורלאן, שהיה אחד מארבעה ראשי טבלת המבקיעים של הטורניר עם חמישה גולים. בגיל 31 הגיעה לשיאה קריירה מכובדת של אחד החלוצים הבולטים של העשור באירופה, שזכה פעמיים בנעל הזהב אבל לא הצליח להפוך לחלוץ בכיר בקבוצת ענק כפי שציפו ממנו. תקופות השיא של פורלאן היו בוויאריאל ובאתלטיקו מדריד, לצד ניסיונות השתלבות פחות מוצלחים במנצ'סטר יונייטד ובאינטר.
לצד פורלאן, לאורוגוואי היה כינור שני מאוד ברור בשנת 2010, בשם לואיס סוארס. חלוץ איאקס בן ה-23 סומן כהבטחה אדירה ובלט במשחקים בהם פורלאן לא כבש. אך הרגע הזכור מבחינתו הוא אותה הקרבה ברבע הגמר, כאשר נגיעת יד שלו מנעה שער ניצחון של גאנה ובסופו של דבר הובילה להעפלה לחצי הגמר בדו קרב פנדלים. הצלע השלישית בהתקפה של אורוגוואי היה חלוץ בשם אדינסון קבאני, צעיר מסוארס בשלושה שבועות ובאותה עת שחקנה של פאלרמו האיטלקית. קבאני שהבקיע שער אחד בטורניר היה שותף גם הוא להישג האדיר.
בעונה שלאחר מכן יגיע חילוף המשמרות בנבחרת – בטורניר הקופה אמריקה בקיץ 2011 סוארס כבר יהיה השחקן המרכזי והמצטיין בטורניר, בעוד פורלאן יבקיע שערים רק בגמר ויהפוך לגדול כובשי הנבחרת בכל הזמנים. בזכות ההישגים במונדיאל ובגביע היבשתי, החלוצים יחזירו את אורוגוואי להיות שליטת הכדורגל הדרום אמריקאי לראשונה זה שנים, אותה כשיאנית הזכיות בקופה אמריקה. חילופי המשמרות יתרחשו גם ברמת הקבוצות – אחרי המונדיאל פורלאן דעך באתלטיקו ובאינטר לפני שחזר לדרום אמריקה ופרש, כאשר מנגד סוארס עבר לליברפול כיורשו של פרננדו טורס וקבאני עבר בקיץ 2010 לנאפולי והוביל אותה להישג השיא בליגה מאז ימי מראדונה בשנת 90'.

2 צפייה בגלריה
אדינסון קבאני
אדינסון קבאני
אדינסון קבאני
(צילום: getty images)

את ההמשך אנחנו כבר מכירים – אחרי שהיה מלך שערי הליגה באיטליה אך לא זכה באליפות, קבאני עבר לפרויקט העשיר של פריז סן ז'רמן, בעיקר ככינור שני לכוכבים מתחלפים כמו זלאטן איברהימוביץ', ניימאר וקיליאן אמבאפה. סוארס, מצידו, הפך לחלוץ הטוב בליגה האנגלית והוביל את ליברפול חזרה לצמרת, אך פיספס את האליפות לפני שהצטרף למסי וניימאר בברצלונה בדרך לזכייה בליגת האלופות ובתארים רבים.
השניים הקפידו להבקיע שערים בשנים האלה: למרות אבק הכוכבים מסביבו, קבאני היה מניה בטוחה בהתקפה של פריז והפך למלך שערי הקבוצה בכל הזמנים. "אל מטאדור" היה פעמיים מלך שערי הליגה הצרפתית וזכה בשש אליפויות צרפת. מנגד, "לואיסיטו" הפך בעיני רבים לחלוץ הטוב בעולם, הבקיע בכמויות אדירות והיה ליחיד בין 2010 ל-2020 שגנב למסי ורונאלדו את תואר נעל הזהב האירופית. האחרון לפניו שניצח את השניים היה לא אחר מפורלאן ב-2009. אגב פורלאן, סוארס וקבאני השאירו אותו מאחור גם בנבחרת והפכו למבקיעים הגדולים בהיסטוריה של אורוגוואי.
גם הירידה מגדולה של השניים נעשתה בתיאום, ממש כמו שני קווים מקבילים. שני החלוצים שידועים בדם החם שלהם (סוארב ותקריות הנשיכה, קבאני וסכסוכים עם שחקני פ.ס.ז') חוו נסיגה בעונת 2019/20. מעמדו של קבאני ירד דווקא בעונה בה פריז הגיעה עד לגמר ליגת האלופות, בזמן שסוארס וברצלונה רשמו עונת שפל ולא זכו באף תואר, לראשונה מאז 2008. בקיץ האחרון פריז וקבאני נפרדו, בעוד ברצלונה והמאמן רונלד קומאן ביצעו מהפכה ובתחילתה סימנו את הדרך החוצה לאחד החלוצים הגדולים בתולדות המועדון. היה נראה ששנות ההצלחה של השניים חלפו ולא יחזרו.
ודווקא כשהיה נראה שהשיא מאחוריהם, בגיל 34 השניים המציאו את עצמם מחדש. קבאני עבר למנצ'סטר יונייטד וקיבל את מספר 7 היוקרתי, ששימש אגדות מועדון כמו בקהאם, קאנטונה וכריסטיאנו רונאלדו. עם שישה שערי ליגה ב-17 הופעות והרבה אופי מנצח, החלוץ הוא תוספת משמעותית בדרך לחזרה של יונייטד לצמרת הגבוהה אחרי שנים חלשות ולסיכוי של האדומים לאליפות ראשונה מאז 2013. אך בעוד יונייטד איבדה לאחרונה גובה מול סיטי, מי שמסתמן כמועמד לאליפות מפתיעה הוא סוארס, שמוביל עם אתלטיקו את הליגה הספרדית וכבש 16 שערים ב-21 משחקי ליגה. ברצלונה שוויתרה עליו מסתכלת מלמטה בחרטה.
וביום ראשון, בתיאום מושלם, סיפור הלידה מחדש של סוארס וקבאני מגיע לנקודת רתיחה – ממש במקביל מנצ'סטר יונייטד וקבאני מתארחים אצל מנצ'סטר סיטי לדרבי שיכול להכריע את גורל האליפות, בזמן שסוארס ואתלטיקו מארחים את ריאל מדריד לדרבי דרמטי וגורלי שבו ניצחון יקרב מאוד את אתלטיקו לאליפות כנגד כל הסיכויים. אל תתפלאו אם שני החלוצים הוותיקים מאורוגוואי יזכירו בפעם המי-יודע-כמה למי שזילזל בהם עד כמה הם ווינרים ויוכיחו שהיה מוקדם מדי להספיד אותם.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.