הכדורגל הישראלי נמצא בימים אלו בסערה שאינה מתנהלת על כר הדשא, אלא בחדרי חקירות וברשתות החברתיות סביב פרשת הכדורגלנים והקטינות. בימים האחרונים החלו להישמע בנושא גם קולותיהן של הנשים שחיות לצד הגברים בענף, והם היו שונים ממה שאפשר היה לצפות.
פוסטים שהעלו מאי גולסה ומאי ורד בתגובה לפרשה ניסו לתת גב לכדורגלנים המעורבים. גולסה כתבה: "אותן 'צעירות' שנראות כמו 'ילדות' מטרידות את הגברים שלנו ללא הפסקה, והעולם שותק. להן מותר לדבר איך שבא להן ולהתנהג איך שבא להן, נכון? כי לאישה מותר ולגבר אסור, נכון? למה? כי זה גבר והם תמיד אשמים". ורד כתבה: "היום נערה בת 15 - לא מתלבשת, לא מדברת, לא מתנהגת ולא נראית בת 15. על פי השיחות שרצות ברשת - הן לגמרי היו מודעות למעשיהן ואף התגאו בדבר".
"למחצית מהציבור יש משהו מעוות בתפיסת העולם". דנה לוזון עם שני ילדיה
מי שלא אהבה את הדברים, בלשון המעטה, הייתה דנה לוזון, אשתו של מאמן מכבי פ"ת גיא לוזון. בפוסט שפירסמה באינסטגרם היא כתבה: "התגובות שאני קוראת ברשת ובתקשורת לפרשת הקטינות גורמות לי להבין בדיוק למה זה קרה. זה מסביר למה לפחות למחצית מהציבור יש עדיין משהו מעוות בתפיסת העולם. אני קוראת והבטן שלי מתכווצת".
בשיחה עם ynet, לוזון חידדה את הדברים: "מה שכתבו נשות הכדורגלנים שמאשימות את הבנות הוא פשוט הזוי ופסול בעיניי", היא אומרת. "אני לא חיה בצל של כדורגלן שיש לו מעריצות. אני אישה עצמאית וחזקה. אני לא חיה במציאות כזאת ומי שכן - שתתעורר".

"יש דינמיקה שיכולה להגיע למקומות לא טובים"

אישה אחרת שמכירה מקרוב את עולם הכדורגל הישראלי היא סינדי חיימוב, אשתו של השוער גיא חיימוב. בשיחה איתה היא ביקשה להימנע מלשפוט את האחרות: "הנשים של ורד וגולסה דיברו מרחשי ליבן", היא אומרת, אך מוסיפה בנוגע לאירוע עצמו: "יכול להיות שבתור גברים מבוגרים הכדורגלנים המעורבים היו צריכים להתנהג אחרת. אלו סיטואציות שהופכות לבעייתיות".
איך זה לחיות לצד כדורגלן, עם כל המעריצות מסביב?
"אני אישית לקחתי את התפקיד 'אשת כדורגלן', שהוא לא דבר קל, ברוח טובה. יש מחיר לתהילה. יש דברים פחות טובים אבל יש גם דברים טובים. אתה עובר קשיים וזה בא לתוך הבית".
2 צפייה בגלריה
סינדי חיימוב
סינדי חיימוב
"יש מחיר לתהילה". סינדי חיימוב
(צילום: פרטי)
תסבירי?
"זה מכלול גדול. כולם רואים את הכסף ואת 'הסוכריות הקופצות' אבל בשטח הדברים אחרים. לא כולם מרוויחים סכומי עתק כמו שזה נראה. השאלה איך לוקחים את הדברים. גיא קיבל ממני הכל על מנת שיממש את מלוא הפוטנציאל שלו".
והמעריצות ומה שמסביב?
"זה מחיר התהילה. נכון שלפעמים באמצע ארוחת ערב גיא שולף את הטלפון ועושה ברכת יום הולדת אבל זה בקטנה, וזה משמח אנשים, אז בכיף. בנוגע למעריצות, כואב ומכעיס שלבנות לפעמים אין קווים אדומים. הן יודעות שאתה נשוי עם ילדים וזה פשוט לא מעניין אותן והן ממשיכות. היום עם כל הרשתות, אם היא עושה לך לייק על תמונה ואם אתה בעניין אז אתה מחזיר לה וככה מתחילה הדינמיקה שיכולה להגיע לדברים לא טובים. הכל תלוי במי שנמצא לידך, אם זה מעניין אותו אז זו אחלה פלטפורמה לזרום ולהתקדם".
ואיך זה אצלכם?
"אני חיה עם גבר שבסופו של דבר הוא גם גבר, אבל מערכת היחסים שלנו מושתתת על כבוד ואמון ואנחנו מדברים על הכול בצורה פתוחה וכנה, וזה מה שהכי חשוב לדעתי במערכת זוגית".
ויש גם נשים שנשואות לכדורגלנים שטוענות שדברים יכולים להיראות אחרת. "אין לבעלי מעריצות ולכן אני לא מתמודדת עם הדברים האלה", טוענת לירון שהר, אשתו של בן שהר.
ורד מזרחי, גרושתו של חלוץ העבר אלון מזרחי, אומרת: "ראשית, ההצלחה של האיש שהיה לצדי בחיים ככוכב כדורגל הייתה גם הצלחה אישית שלי, כי איפשרתי לו את המקום הזה יחד עם הקמת משפחה לתפארת ושימור של התא המשפחתי".
ולעניין המעריצות?
"או שיש אמון בין בני זוג או שלא. לא צריך להיות כוכב בשביל זה".
הדור של היום שונה?
"בתקופה שלי לא היה את עניין המדיה, את הנגישות דרך הרשתות החברתיות כמו שיש היום".

"העולם הדיגיטלי מסוכן מאוד"

אם מישהו חשב שבקרב נשות המגזר הדברים שונים בהרבה, נכונה לו הפתעה. "אין הבדל עצום בין ההתנהלות בהקשר הזה בין המגזרים", טוענת נור ראדי, אשתו של מהראן, ומסבירה: "אצלנו במגזר הבנות יותר מתחבאות מאחורי המסכים וזה מתנהל פחות בגלוי, אבל, מבחינת מעריצות זה כמעט אותו הדבר".
אז אפשר להגיד שזאת תופעה שמתפשטת גם במגזר?
"העולם משתנה במהירות עצומה והדברים הולכים ומקצינים. הנערות היום חשופות לדברים רבים ברשת וחלק גדול מהדברים שליליים ללא בקרה. לצערי הם מנסות להתחיל עם כדורגלנים ומתגאות בזה".
כולל עם בעלך?
"חוויתי את זה. שולחים למהראן הרבה תגובות ומחמאות, שזה משהו טבעי וכן, אבל לצערי יש גם הודעות שהן מעבר לרגיל, של בחורות שעוברות את הגבול. יש אצלנו מערכת יחסית בריאה וטובה שמתבססת על אמונה, כבוד וערכים, לכן הדברים הולכים הרבה יותר קל. את לא יכולה לחנך כל אחד אבל אם את סומכת על הגבר שלך ויש לך ביטחון ואמון, אז אין מה לדאוג. אין לי מקום לדאגה, יש לנו עוגן ואנחנו סומכים אחד על השני בכל עת. זה מקל על ההתמודדות בכל רגע מחדש. אם הבסיס חזק אין מה לדאוג. גם לדת יש משקל בדברים האלה".
2 צפייה בגלריה
נור ומהראן ראדי
נור ומהראן ראדי
"אם הבסיס חזק, אין מה לדאוג". נור ומהראן ראדי
(צילום: פרטי)
תסבירי.
"אם הגבר מאמין באלוהים והולך לפי הערכים הדתיים הוא ידע את הגבול, למרות שיש כאלה שמאמינים ועושים דברים אחרים. אצלנו בדת הדברים ברורים ואם הולכים לפיהם לא טועים. זה יותר מכוון אותך לדעת מה מותר ומה אסור וכך אתה מתנהל בכל ההקשרים".
קשה להתמודד מול זה?
"ידעתי לאן אני נכנסת. נכון, הרבה מעריצות, הרבה מתחילות עם שחקנים בגלל הפרסום והתהילה סביבם ולא בזכות האדם עצמו שהן מנסות להתקרב אליו. גם זה אומר הרבה".
זה חלק מהחבילה בלהיות אשתו של כדורגל מפורסם.
"מעולם לא הסתכלתי על זה שאני אשתו של מפורסם אלא על הבן אדם שהוא. לפני שמתחתנים יודעים לאם נכנסים. צריכה להיבנות מערכת יחסית בריאה וטובה וזה יקל על הזוגיות וכל מה שקשור סביב הכדורגל".
מסר נוסף שהיית רוצה להעביר לאותן בחורות?
"המסר צריך להיות קודם כל להורים שלהן שצריכים להיות יותר בעניינים ולפקח טוב. ילדות ונערות בגיל ההתבגרות הן לא מעוצבות ויציבות עדיין. חינוך טוב יכול למנוע את הדברים האלה. העולם הדיגיטלי מאוד מסוכן, אין ביקורת ופיקוח, מה שיכול מהר מאוד לדרדר את ההתנהלות הזו לדברים לא טובים".
דברים דומים אומרת גם מארם קבהא, רעייתו של מרואן. "זאת גאווה גדולה שבעלי הוא שחקן כדורגל מוכר", היא אומרת בהתרגשות.
ויש לזה מחיר?
"אני מאוד גאה במרואן ולצד זה אני גם יודעת שחלק מהקריירה של שחקן כדורגל היא עם מעריצים ומעריצות, אבל זה לא אמור להפריע לי".
"לפעמים יש בנות ששולחות הודעות לא במקום". מארם ומרואן קבהא
מאיפה את שואבת את הביטחון הזה?
"כי אני סומכת על בעלי שיודע איך להתנהל עם כל הנושא הזה. לאישה של כדורגלן יש מצד אחד את החיים היפים והמפנקים ומצד שני קשים בגלל האורח חיים הבעייתי".
נתקלת פעם בהערצה מאישה שהפריעה לך?
"כן. לפעמים יש בחורות ששולחות הודעות שהן לא במקום, אבל מרואן יודע איך להתנהל. אני סומכת עליו, הוא משתף אותי בהכל".