בפעם הראשונה בהיסטוריה של ה-NBA, שני יריבים קלעו 50 נקודות לפחות. זה היה דו קרב מרתק בין דונובן מיצ'ל מיוטה (51) לג'מאל מארי מדנבר (50), ונגמר בניצחון 127:129 לג'אז. לצערם העולם התעסק בסל הניצחון של לוקה דונצ'יץ' מאותו לילה, ואיכשהו ההיסטוריה הזאת נדחקה הצידה.
והנה עוד נתון מטורף לא פחות: דונובן מיצ'ל הפך לשחקן הראשון מאז אלן אייברסון ב-2001 שקולע פעמיים יותר מ-50 נקודות באותה סדרה, מייקל ג'ורדן עשה זאת ב-1988, ו-ווילט צ'מברליין עשה זאת ב-1960. רשימה מכובדת ביותר.
4 צפייה בגלריה
דונובן מיצ'ל
דונובן מיצ'ל
מי קרא לי אוברייטד?
(צילום: AFP)
זאת העונה השלישית של מיצ'ל בן ה-23 בליגה, הוא נבחר במקום ה-13 של דראפט 2017 והיה, אגב, גם בקהל בתוכנית "ההחלטה" המפורסמת של לברון ג'יימס, בה הודיע שהוא עובר למיאמי. למרות שהוא מראה שיפור ביכולתו מעונה לעונה, ואף נבחר לאולסטאר של 2020, עד הפלייאוף הנוכחי הוא נחשב לאוברייטד, שחקן אנוכי שלא מצליח להוביל את הקבוצה וחושב קודם כל על עצמו ועל המספרים שלו.
אנשי הסטטיסטיקה לא אוהבים את מיצ'ל, והם רודפים אותו בערך מהיום הראשון שלו בליגה. הטענות חוזרות על עצמן. הוא אכן קולע הרבה, אבל הוא לא יעיל. "להגן עליו זה לאהוב כדורסל מיושן", נכתב באתר "בוקס סקור גיקס", לפי השם אפשר להבין מה האתר מקדש: את המספרים הקטנים. אלה שמיצ'ל נופל בהם. אחרי ההדחה המשפילה בפלייאוף בעונה שעברה (הפסד 4:1 בסיבוב הראשון ליוסטון). המבקרים חגגו: "לא משנה כמה חסרונות יש לך, כמו שהראינו, אם תקלע מספיק עדיין יאהבו אותך. הוא בטח גם יקבל את חוזה המקסימום שהוא שואף אליו וימשיך למכור נעליים. החשיבה הזאת צריכה להשתנות".
"הרינגר" כתבו עליו, ממש לפני תחילת הפלייאוף: "כן, הוא שחקן טוב. כן, הוא קולע 24 נקודות למשחק. אבל הוא לא יעיל. רודי גובר הוא השחקן המוביל של יוטה ג'אז". הם הראו כי כאשר מיצ'ל לא על המגרש וגובר כן, היריבה קולעת 5.6 נקודות פחות. "כמה מיצ'ל יכול להשפיע בפלייאוף? זאת שאלה פתוחה".
4 צפייה בגלריה
דונובן מיצ'ל
דונובן מיצ'ל
בדרך לעוד סל
(צילום: AP)

מחנך אוהדים בטוויטר

מיצ'ל, למרות חוסר יעילותו לכאורה, נבחר כאמור לאולסטאר האחרון. הוא שחקן אהוב שלא פוחד לבקר גם את אוהדי קבוצתו כשהם חוטאים בגזענות.
בתחילת יולי אוהד של יוטה צייץ בטוויטר: "אם יהיה כתוב על הפרקט BLM (חיי שחורים חשובים). אתם תאבדו אותי כאוהד. לעולם לא אצפה בכם, אפילו לא בטלוויזיה". מיצ'ל ענה לו: "ביי". לאחר מכן הגארד אמר לתקשורת: "יש סטיגמה על אוהדי יוטה, והתגובה הזאת לא עוזרת. כספורטאי, אסור לי לעמוד מהצד ולשתוק כשדברים כאלה קורים. האוהדים הגזענים בטוויטר אינם פרופילים פיקטיביים כפי שנהוג לחשוב, זה מרגיז אותי שמדובר באנשים אמיתיים שבאים למגרשים. קשה לי לקרוא ציוצים כאלה. לאנשים קשה להבין מה זה להיות שחור בארה"ב ואיזה חוויות אנחנו עוברים, אני מקווה שיום אחד הם יבינו. טוב שב-NBA נותנים לנו להתבטא נגד גזענות".
הציוץ של מיצ'ל, האוהד הספיק למחוק את הציוץ שלו
פגרת הקורונה באה למיצ'ל בזמן טוב. הוא הסתגר בבית אימו בקונטיקט וצפה שוב ושוב במהלכים הכושלים שלו בפלייאוף בעונה שעברה מול יוסטון. "אי אפשר היה לצאת לשום מקום", סיפר. "אז הייתי בחדר שלי ופשוט צפיתי במשחקים שעות על גבי שעות כדי ללמוד להשתפר. אין לי מתכון סודי לשיפור חוץ מעבודה קשה ואמונה בעצמך".
היה לו את כל כל הזמן שבעולם לקרוא ביקורות על המשחק שלו, ולחשוב איך הוא עונה על המגרש. "אני אוהב לקרוא ביקורות עליי, זה נותן לי מוטיבציה", סיפר הגארד אחרי שקלע 51 נקודות, "אני מודע לכל מה שאומרים על חוסר היעילות שלי, ועל כך שאני אנוכי. אני גאה במי שאני. אומרים שאני אנוכי? אני יותר שמח מזה שיש לי שבעה אסיסטים מאשר 50 נקודות".
מאמנו קווין סניידר לא יכול להיות יותר מאושר מהשחקן הכמעט חדש שהוא קיבל: "הוא תמיד עושה את המהלכים הנכונים. הוא יודע מתי לזרוק ומתי לתקוף את הסל. זה נראה שהוא עבד קשה מאוד במהלך הפגרה וחשב איך הוא יכול לשפר אלמנטים במשחק שלו. קשה מאוד להגן עליו".
4 צפייה בגלריה
קווין סניידר
קווין סניידר
קווין סניידר. מבסוט מהשינוי של מיצ'ל
(צילום: AFP)

העתיד סגול

הפלייאוף הזה הוא היפוך מושלם מפלייאוף 2019. במשחק החמישי מול יוסטון מיצ'ל היה מזעזע עם 4 מ-22 מהשדה, ו-0 מ-9 מהשלוש. בפלייאוף עד כה הוא מוביל בנקודות עם 37.6 למשחק, מספרים של מייקל ג'ורדן ואלן אייברסון.
בניגוד למה שמבקריו אולי חושבים, מיצ'ל לא מסתנוור מכך. "זה לא סוד גדול שבפלייאוף הקודם לא הייתי במיטבי. עוד לא עשיתי כלום, בסך הכל עזרתי לקבוצה לנצח במשחק", אמר בסוף משחק 4 מול דנבר. "זה כבוד גדול בשבילי להיות באותה קטגוריה עם ג'ורדן ואייברסון, אבל אני צריך לעבור עוד הרבה כדי להשתוות אליהם. הדבר הכי חשוב הוא לנצח בסדרה". אמנם הלילה הנאגטס הצליחו להחיות את הסדרה ולצמק ל-3:2, אבל תהיו בטוחים שמיצ'ל עדיין לא אמר את המילה האחרונה.
והעתיד? אוהדי יוטה יכולים להיות רגועים. בתום העונה מיצ'ל יהפוך לשחקן חופשי מוגבל, אבל הוא בהחלט רוצה להישאר בקבוצה. למרות שבניו יורק ניקס מפנטזים עליו, הנה מה שהוא חושב על מעבר לקבוצות משווקים גדולים יותר: "גם קבוצות משווקים קטנים יכולות לקחת אליפות, הכל תלוי במה שיש בחדר ההלבשה. אני חושב שלשחק בקבוצה קטנה זה יותר מיוחד".