ליגות הכדורגל והכדורסל כבר חזרו מפגרת הקורונה, אבל בהיעדר היורו והאולימפיאדה שנדחו וטורנירי הטניס הגדולים שלא ישובו לפני סוף אוגוסט - מה שעדיין חסר לנו הוא טורניר ספורט מרוכז. תקופה מצומצמת ומרוכזת של מאבקים עזים על תואר אחד נכסף. ליגת האלופות בפורמט המגפה אמורה לספק חוויה מסוג זה, אבל עוד קודם לכן אליפות העולם בסנוקר שתיפתח מחר (ו') ב-12:00 תעניק לנו שבועיים וחצי של קרבות ארוכים ודרמטיים על הגביע בענף האלגנטי מכולם.
כמו כל ענפי הספורט, גם עונת הסנוקר הושפעה עמוקות ממגפת הקורונה. היא יצאה לפגרה רשמית ב-15 במרץ עם סיומה של אליפות גיברלטר וחזרה בתחילת יוני. מאז חזרת הסבב נערכו בסך הכול שני טורנירים: הצ'מפיונשיפ ליג - טורניר מינורי יחסית של משחקים קצרים ואליפות הסבב - טורניר חשוב אמנם, אך סגור רק לשמונת השחקנים הטובים ביותר העונה. בגלל מיעוט האירועים לקראת אליפות העולם, יותר מתמיד קשה להעריך באיזה כושר יגיעו השחקנים לקרוסיבל, האולם בשפילד שמארח את האליפות מאז 1977.
11 צפייה בגלריה
ווילסון בפעולה
ווילסון בפעולה
מבטיח לכל יריב מלחמה מרה על השולח. ווילסון
(צילום: gettyimages)
לא מעט פרישות נרשמו מהאליפות השנה בגלל המגפה, רובן של שחקנים פחות מוכרים מהמזרח הרחוק. מבין השמות המוכרים יותר שהחליטו לוותר על ההשתתפות השנה אפשר למנות את מרקו פו (הונג קונג) וז'ואו יואולונג (סין).
בצעד מעורר מחלוקת, אישרה הממשלה הבריטית את אליפות העולם בסנוקר כאחד מאירועי הפיילוט בהם תתאפשר כניסת קהל. לא כולם התלהבו מהרעיון. הכוכב הגדול של הענף רוני אוסאליבן הבהיר כי לדעתו אסור לאפשר נוכחות של צופים במשחקים לפחות עד 2021. אוסאליבן אף איים בנקודה מסוימת להיעדר מהאליפות, אך בסופו של דבר החליט להשתתף בה כמתוכנן.
11 צפייה בגלריה
ייעדר מהאליפות. פו
ייעדר מהאליפות. פו
ייעדר מהאליפות. פו
(צילום: AFP)
האליפות עצמה תיערך בפורמט זהה לזה של השנים האחרונות. חמישה סיבובי נוקאאוט כשהמשחקים הולכים ומתארכים ככל שהשלבים מתקדמים: החל מהטוב מ-19 משחקונים בסיבוב הראשון ועד ל-הטוב מ-35 משחקונים בגמר.
אחד מהשחקנים שיקווה השנה להתעלות על הישג השיא שלו באליפות (חצי גמר) ולהעפיל לראשונה בחייו למעמד הגמר הוא קיירן ווילסון האנגלי (28). השנה האחרונה לא הייתה קלה עבור ווילסון. מבחינה הישגית הוא לא עמד בסטנדרטים שהוא התרגל אליהם – ואם זה לא מספיק הוא נאלץ לראות את הנמסיס שלו ג'אד טראמפ קורע את הסבב, מוכתר לאלוף העולם וזוכה בנוסף בכמעט בכל תואר אפשרי.
לפני תשע שנים כשהיה בן 21 בלבד טראמפ הדהים את הענף כשהעפיל לגמר אליפות העולם – וסחף אחריו עדת מעריצים שראתה בו ככוכב העל הבא של הענף. עברו יותר שנים מהמצופה עד שטראמפ באמת הפך למפלצת הסנוקר שכולם ציפו שיהיה, אבל גם בטרם הגיע לשיאו – הוא שמר על מעמדו כנציג הבולט של הדור הצעיר בענף. ווילסון איים לפחות לתקופה להפר את הסדר הזה – וזה כנראה מה שהדליק את היריבות בין השניים.
11 צפייה בגלריה
ג'אד טראמפ
ג'אד טראמפ
הנמסיס של ווילסון. טראמפ
(צילום: AP)
ווילסון העפיל לראשונה לסבב הסנוקר המקצועני ב-2010 כשהיה בן 18. הוא לא התבלט מהרגע הראשון ונשר מהסבב כעבור זמן קצר יחסית. "לא הבנתי אז עד כמה אני אוהב את העבודה שלי, את המשחק הזה, עד כמה אני בר מזל להרוויח כסף מהמשחק הזה ולבקר במדינות שאני מבקר בהן", הוא נזכר. במשך שנתיים ווילסון נאלץ לעבוד כברמן במועדון הסנוקר בו התאמן כדי להתפרנס – הזמן הזה עזר לו להבין עד כמה הוא מתגעגע לחייו כשחקן מקצועני.
הסיבוב השני בסבב כבר היה הרבה יותר מוצלח. ב-2015 ווילסון עשה את הפריצה הגדולה שלו כשזכה בטורניר מאסטרס שנגחאי אחרי ניצחון דרמטי 9:10 בגמר על... טראמפ.
מאז היריבות בין ווילסון וטראמפ גלשה גם מחוץ לשולחן. השניים לא התאמצו להסתיר שהם פשוט לא מחבבים זה את זה. כך למשל אחרי שווילסון הביס את טראמפ 1:6 בטורניר אלוף האלופים ב-2018 הוא עקץ את טראמפ על שלא התייצב בהפסקה לעבוד על המשחק שלו בשולחן האימונים. "הייתי בהלם להיכנס לחדר האימונים ולראות את טראמפ יושב ונח. כשהוא שולח את המסרים הקטנים האלה, זה גורם לי לחשוב שאני פשוט רוצה לנצח יותר ממנו".
11 צפייה בגלריה
קיירן ווילסון
קיירן ווילסון
היריבות עם טראמפ גלשה גם מחוץ לשולחן
(צילום: getty images)
טראמפ לא נשאר חייב והגיב: "עם איך שהוא מכה בכדור הלבן, הוא ככל הנראה זקוק ליותר אימונים ממני. אנשים אומרים שווילסון הוא הכוכב העולה, אבל הוא קרוב לגילי ולא קרוב לזכות בכמות התארים שאני זכיתי".
טראמפ צודק. מבחינה הישגית השניים לא ברי השוואה. ווילסון זכה עד כה בקריירה בשלושה תארי דירוג, בעוד טראמפ זכה ב-17. עם זאת, מאזן המפגשים הפנימיים בין השניים הרבה יותר צמוד – 7:8 בלבד לטובת טראמפ. ווילסון לא עושה לבן דורו חיים קלים כמעט אף פעם ובאליפות העולם הקרובה השניים יכולים להיפגש כבר ברבע הגמר – למה שעשוי להיות אחד מהמשחקים המסקרנים באליפות.
גם אם ווילסון עוד רחוק מאוד מההישגים של טראמפ, הוא עדיין יכול להתגאות בהיותו אחד מהשחקנים הצעירים הבודדים שהצליחו לנפץ את תקרת הזכוכית – ולבסס את מעמדם כחלק בלתי נפרד מחבורת הצמרת של הענף. ווילסון הגיע לאן שהגיע מבלי להנות מכישרון טבעי נדיר כמו זה של טראמפ או אפילו של רוברטסון. בכמה אספקטים של המשחק הוא בהחלט לוקה בחסר ביחס ליריביו – אחד מהם למשל הוא השליטה בכדור הלבן. על הנחיתות האיכותית מהכוכבים הגדולים, ווילסון מכפר באמצעות אופי יוצא דופן. הוא נהנה מחוסן מנטלי, עמידה בלחץ ויכולת יציאה מבורות עמוקים שהקנו לו בסבב את הכינוי המתבקש "הלוחם". במשחקים שיכולים להימשך לעיתים שעות ארוכות – ולהגיע להכרעות מורטות עצבים, יציבות מנטלית היא לא פחות חשובה מהיכולת להטביע כדורים מרחוק.
בצעירותו ווילסון מספר שהוא דווקא היה מתפרק בקלות. כנער הוא נהג לזרוק מקלות בעצבים כשהיה מחמיץ באימון. פעם אחת הוא שבר מקל שאביו קנה לו במיטב כספו – ונאלץ לשקר לו שהחליק עליו כדי שלא יכעס. "לשמחתי היו לצדי האנשים הנכונים שעבדו איתי על הצד המנטלי. אני חושב שרגשות חזקים הן דבר חיוני, אבל צריך לדעת ללמוד לשלוט באש שבבטן שלך ובאגרסיביות – וזה משהו שהצלחתי לעשות".
11 צפייה בגלריה
מכוון גבוה. ווילסון
מכוון גבוה. ווילסון
מכוון גבוה. ווילסון
(צילום: gettyimages)
בניגוד ליריבו טראמפ שפגרת הקורונה עצרה לו מומנטום, עבור ווילסון ההפסקה דווקא הגיעה בזמן טוב יחסית אחרי פתיחת עונה פושרת. את הזמן הרב בבית הוא ניצל כדי להיות לצד שני ילדיו איתם הוא לא מבלה מספיק בתקופות הארוכות מחוץ לבית במהלך העונה. "הקורונה הייתה זמן טוב עבורי לראות את שני הילדים הקטנים שלי גדלים כפי שלא יכולתי לראות בעבר. אני חושב שלפני הסגר התייחסתי לסנוקר כאל מובן מאליו, אבל כשלוקחים ממך משהו זה גורם לך לרצות אותו יותר. בדיעבד התקופה הזו הייתה מבורכת עבורי".
ווילסון מכוון גבוה מאוד. הוא לא רוצה שיזכרו אותו רק כאחד שנלחם באומץ על השולחן – אלא כמי שזכה בתארים החשובים ביותר. "כשאפרוש מהענף אני רוצה להגיד לילדים שלי שהייתי אחד מהשחקנים הטובים בהיסטוריה", הוא סימן לעצמו מטרה. גם הוא יודע היטב שהדרך היחידה אל דברי הימים של הענף - עוברת בתיאטרון הקרוסיבל. בעוד שבועיים וחצי "הלוחם" מקווה שהכינוי שלו יתחלף ל"האלוף".

ומה לגבי יתר המועמדים?

ג'אד טראמפ (אנגליה): מעל הקרוסיבל מרחפת קללה, כך לפחות אומרים. הקללה הזו מונעת משחקן שזכה באליפות העולם בפעם הראשונה לזכות בתואר פעם נוספת בשנה שלאחריה. מאז שאליפות העולם נערכת בקרוסיבל, אף אחד לא הצליח לעשות זאת.
עם זאת, ספק אם מעולם היה מועמד כה ראוי להסיר את הקללה כמו טראמפ. מאז שהוריד את הקוף העצום מהגב שלו בשנה שעברה – וזכה סוף סוף באליפות העולם אחרי שנים של הבטחות שהסתיימו באכזבות, טראמפ פשוט מרסק את סבב הסנוקר. טראמפ שבר העונה את שיא כל הזמנים כשזכה בשישה תארי דירוג בעונה אחת תוך שהוא מציג סנוקר קרוב למושלם וביטחון עצמי שנוגע בשמיים. גם אם זה לקח לו יותר זמן ממה שהפרשנים חזו, טראמפ נראה מוכן להתחיל במורשת סנוקר ארוכה ומפוארת שבסופה הוא עשוי להיזכר כאחד מגדולי השחקנים בהיסטוריה.
11 צפייה בגלריה
ג'אד טראמפ
ג'אד טראמפ
מעולם היה מועמד כה ראוי להסיר את הקללה. טראמפ
(צילום: getty images)
הדבר היחיד שמשחק לרעתו כרגע הוא משבר הקורונה שעצר את המומנטום. טראמפ לא זכה בשני הטורנירים שנערכו מאז חזרת הסבב, אבל גם כך הוא מסתמן כפייבוריט המובהק לזכייה באליפות העולם השנה.
ניל רוברטסון (אוסטרליה): אלוף העולם ב-2010 הולך וממצב את עצמו כיריב העיקרי של טראמפ בסבב. בשנה שעברה הוא נראה כמי שדוהר אל עבר הגמר האולטימטיבי מול טראמפ, אבל נעצר בסופו של דבר ברבע הגמר מול ג'ון היגינס, מהאגוזים הקשים ביותר לפיצוח בסבב. העונה הנוכחית לא נפתחה טוב עבור רוברטסון, אבל השתפרה מאוד בהמשך עם זכייה בשלושה תארים – וניצחון יוקרתי 9:10 על טראמפ בגמר אלוף האלופים. לרוברטסון יש מאזן לא מחמיא של הפסדים רבים מדי בשלבים המוקדמים של האליפות. אם הפעם הוא ישמור על ריכוז ויצלח אותם, הוא יוכל לפגוש בחצי הגמר את רוני אוסאליבן – ובגמר את טראמפ, לשני המפגשים הללו יש פוטנציאל להפוך לקלאסיקות אמיתיות בהיסטוריה של הקרוסיבל.
רוני אוסאליבן (אנגליה): שחקן הסנוקר המוכשר בהיסטוריה הוא אחד שתמיד צריך לקחת בחשבון כשמדברים על מועמדים לזכייה באליפות העולם, עם זאת נראה שהשנה סיכוייו נמוכים יותר מבשנים קודמות. העונה האחרונה הייתה פושרת מאוד במושגים של אוסאליבן, הוא הסתפק בתואר אחד בטורניר שאיננו טורניר דירוג. מעת לעת, "רוקט רוני" הציג ניצוצות מהסנוקר הגאוני שהפך אותו לאגדה שהוא – אבל הוא גם סבל מחוסר יציבות משווע ויותר מדי פעמים נראה לא מרוכז במיוחד במתרחש על השולחן.
11 צפייה בגלריה
רוני אוסאליבן
רוני אוסאליבן
נראה לכם שהוא לא יגיע? אוסאליבן
(צילום: Getty Images)
אצל אוסאליבן תמיד קשה לחזות כיצד דברים יתפתחו. אם העונה הקודמת שהייתה אדירה מבחינתו הסתיימה בהפסד סנסציוני לג'יימס קייהיל, החובבן דאז, בסיבוב הראשון – אז אולי דווקא עונה בינונית יכול להסתיים עם זכייה שישית בתואר החשוב מכולם.
מארק סלבי (אנגליה): הסנוקר הטקטי והמחושב של סלבי היה למספר שנים הנשק העוצמתי ביותר בענף, כזה שהקנה לו בין 2014 ל-2017 שלוש אליפויות עולם. עם זאת, ולמרות שזכה במספר תארים מאז – סלבי הוא כבר לא השחקן המאיים של אותם ימים.
העונה האחרונה דווקא הייתה לא רעה עבורו – והוא זכה בשני תארים. סגנון המשחק של סלבי, קור הרוח והחוסן המנטלי מושלמים לפורמט המשחקים הארוכים של אליפות העולם – וגם כיום הוא עדיין יריב מסוכן שבהחלט יכול למצוא את עצמו בשלבים המאוחרים מאוד של האליפות.
11 צפייה בגלריה
כבר לא השחקן המאיים. סלבי
כבר לא השחקן המאיים. סלבי
כבר לא השחקן המאיים. סלבי
(צילום: gettyimages)
ג'ון היגינס (סקוטלנד): היגינס, ארבע פעמים אלוף העולם, הוא סלע של יציבות באליפות העולם בשנים האחרונות – שלוש פעמים ברציפות הוא העפיל למעמד הגמר, אך הפסיד בכל ההזדמנויות. העונה האחרונה של היגינס לא הייתה מוצלחת במיוחד, הוא אמנם נחשב ובצדק לאחד מהשחקנים הגדולים בהיסטוריה – אך מתקשה בגיל 45 להגיע ליכולת השיא שלו באופן עקבי. כך או כך, היגינס כאחד מהשחקנים החזקים ביותר מנטלית בענף – עומד להעביר שבעה מדורי גיהנום כל שחקן שינסה לחלוף על פניו באליפות העולם.
דינג ג'ונווי (סין): דינג הוא אחד השחקנים המוכשרים ביותר בסבב – אבל חוסר היציבות שלו מנע ממנו עד כה לממש את מלוא הפוטנציאל הענק שלו. השנה ישנו סימן שאלה גדול סביב כושרו הנוכחי. דינג העדיף לדחות את החזרה שלו מסין לאנגליה בגלל החשש ממגפת הקורונה – ויערוך את הבכורה הרשמית שלו מאז הפגרה באליפות העולם עצמה.
11 צפייה בגלריה
דינג ג'ונווי
דינג ג'ונווי
חסר יציבות. ג'ונווי
(צילום: AP)

עוד כמה שחקנים ששווה לשים לב אליהם

מארק אלן (צפון אירלנד): שחקן מעולה וחבר קבוע בחבורת הצמרת של הענף. עם זאת, אנדר אצ'יבר כשזה מגיע לאליפות העולם. הגיע לחצי הגמר רק פעם אחת, לפני 11 שנים. ינסה השנה לשפר את המאזן הלא מחמיא שלו בקרוסיבל.
מארק וויליאמס (ווילס): מאז זכייתו השלישית המדהימה באליפות העולם לפני שנתיים, הוא לא ממש לוקח את הענף ברצינות ומרגיש כמי שעדיין נמצא בהנגאובר משיכרון הניצחון ההוא. הפוטנציאל האדיר נמצא שם כמובן, אבל יזדקק ליותר רצינות כדי להגיע רחוק.
11 צפייה בגלריה
מארק וויליאמס מאושר
מארק וויליאמס מאושר
לא ממש לוקח את הענף ברצינות. וויליאמס
(צילום: gettyimges)
סטיבן מגווייר (סקוטלנד): הדהים את הענף כשזכה לאחרונה באליפות הסבב למרות שנכנס אליה כמחליף בעקבות פרישתו של דינג ג'ונווי. סבל בעבר מנטייה להתרסקויות במשחקים החשובים, אבל אחרי שהוכיח את עצמו בטורניר עם התותחים הכבדים של הענף – יקווה להצלחה גם בבמה החשובה מכולן.
שון מרפי (אנגליה): אלוף העולם ב-2005 נמצא במגמת שיפור אחרי תקופה איומה בקריירה. יצטרך להתמודד עם הגרלה לא פשוטה שסידרה לו ככל הנראה מפגש עם סלבי כבר בשמינית הגמר ועם רוברטסון ברבע הגמר.
11 צפייה בגלריה
אלוף העולם מ-2005. מרפי
אלוף העולם מ-2005. מרפי
אלוף העולם מ-2005. מרפי
(צילום: GettyImages)
סטיוארט בינגהאם (אנגליה): חמש שנים אחרי שהדהים עם זכייה סנסציוניות באליפות העולם, בינגהאם הוכיח השנה שזו לא הייתה הצלחה חד פעמית והוסיף לארון הגביעים שלו גם את תואר המאסטרס היוקרתי. מסוגל לעשות צרות גדולות לכל יריב.
דייויד גילברט (אנגליה): אחד השחקנים המשתפרים של הסבב. בשנה שעברה היה מרחק נגיעה מהעפלה לגמר אליפות העולם בניגוד לכל התחזיות. העונה הוא המשיך בכושר הנאה ורשם מספר הופעות בשלבים מאוחרים של טורנירים.

הימור ynet ספורט על האליפות

רבע גמר:
ג'אד טראמפ – קיירן ווילסון
ג'ון היגינס – מארק אלן
סטיוארט בינגהאם – דינג ג'ונווי
מארק סלבי – ניל רוברטסון
חצי גמר:
ג'אד טראמפ – ג'ון היגינס
סטיוארט בינגהאם – ניל רוברטסון
גמר:
ג'אד טראמפ – ניל רוברטסון
אלוף העולם 2020:
ג'אד טראמפ
הגרלת הסיבוב הראשון:
במוקד הסיבוב הראשון יעמוד המשחק בין רוני אוסאליבן וטפצ'יה און נו התאילנדי. מדובר בשני השחקנים המהירים ביותר בסבב, כך שלצופים צפויה חוויה מסחררת. לג'אד טראמפ לא צפויים קלים מול טום פורד. מארק וויליאמס ואלן מקמנוס ייפגשו למשחק שבו הגיל הממוצע יהיה 47. המשחקים ייערכו בשיטת הטוב מ-19 משחקונים.
כל משחקי הסיבוב הראשון:
ג'אד טראמפ – טום פורד (שישי – 12:00 ו-21:00)
סטיוארט בינגהאם – אשלי קארטי (שישי – 12:00 ושבת ב-12:00)
קיירן ווילסון – אנתוני המילטון (שישי - 16:30 ושבת ב-21:00)
דינג ג'ונווי – מארק קינג (שישי – 16:30 ושבת ב-16:30)
מארק וויליאמס – אלן מקמנוס (שישי – 21:00 ושבת ב-21:00)
דייויד גילברט – קורט מאפלין (שבת - 12:00 וראשון ב-21:00)
ג'ון היגינס – מת'יו סטיבנס (שבת -16:30 וראשון ב-16:30)
יאן בינגטאו – אליוט סלסור (ראשון – 12:00 ושני ב-16:30)
ניל רוברטסון – ליאנג וונבו (ראשון – 12:00 ו-21:00)
רוני אוסאליבן – טפצ'יה און-נו (ראשון – 16:30 ושני ב-12:00)
ג'ק ליסווסקי – אנתוני מקגיל (שני – 12:00 ו-21:00)
שון מרפי – נופון סאנגקהאם (שני – 16:30 ושלישי ב-12:00)
מארק סלבי – ג'ורדן בראון (שני – 21:00 ושלישי ב-16:30)
מארק אלן – ג'יימי קלארק (שלישי – 12:00 ו-21:00)
סטיבן מגווייר – מרטין גולד (שלישי – 16:30 ורביעי ב-21:00)
בארי הוקינס – אלכסנדר אורסנבאצ'ר (שלישי – 21:00 ורביעי ב-15:00)