די עם השקר הזה. מכבי חיפה לא יותר טובה ממכבי תל אביב. היא אפילו לא שווה לה. אומרים שככל שחוזרים על דברים שאין להם זיקה למציאות, אט אט הם הופכים לסוג של אמת. מכבי חיפה עשתה התקדמות עצומה, אין ספק, היא צמודה למכבי תל אביב ומסתכלת לה בלבן של העיניים במאבק המותח על האליפות השנה. נטע לביא שיפר את יכולתו, ההגנה השתדרגה ולמרות שההתקפה מעט נחלשה מעונה שעברה, עדיין היא נותנת מספרים יפים.
אבל כשמשווים למכבי תל אביב, האמת המרה (לאוהדים הירוקים) היא שאין ממש מה להשוות. וכאן צריך לאמר די לשקר הזה. הרבה נוהגים לומר שמכבי תל אביב חזקה מנטלית ומנוסה יותר ולכן היא מובילה את הליגה. זה נכון, אבל יש בזה גם הרבה הנמכה. נכון, יש קראשים רומנטים של שדרי הספורט ושל הפאנליסטים (אפילו מחוץ לאיזור החיוג 04) שעוסקים יותר בהנדסת תודעה ופחות בניתוח אמיתי של כדורגל. הם מציגים את חיפה כמינימום ברצלונה בשיאה ונותנים לה הנחות כאשר דברים לא הולכים, שזה רק מחסום פסיכולוגי. זה לא. הם פשוט פחות טובים.
1 צפייה בגלריה
דור פרץ מול נטע לביא
דור פרץ מול נטע לביא
דור פרץ מול נטע לביא
(צילום: עוז מועלם)
מכבי תל אביב יצאה לקיץ קשה. אחרי 2 אליפויות, הגיעה פרשת עומר אצילי ודור מיכה שלא הוסיפה לקבוצה שאיבדה את המאמן הטוב בתולדותיה, ולדימיר איביץ', ונאלצה להתמודד עם פתיחת עונה רוויות פציעות ומאמן חדש שהגיע באיחור גדול.
למרות הכל, דוניס הצליח לרתום את הקבוצה לריצה מרשימה בליגה האירופית, אבל הקטר הצהוב זייף בליגה, שם הסגל העייף ומוכה הפציעות פשוט לא הצליח להראות מוטיבציה ונחישות לפרק את הליגה. אבל רגע, מכבי חיפה הובילה כל העונה, הבקיעה יותר שערים וספגה פחות, זה לא מצביע על עליונות?
התשובה הפשוטה היא – לא. מכבי חיפה פתחה פער בטבלה (שהגיעה בשיאו במשחק העונה הקודם ל-11 נקודות הפרש) בעיקר בגלל שמכבי תל אביב לא הצליחה לחלק את כוחותיה בין אירופה לליגה. להזכירכם איביץ' נכשל באירופה וגם הוא לא הצליח לעשות חלוקת כוחות, כאשר בזמנו הוא פשוט נתן עדיפות לליגה. בתקופה הזו מכבי חיפה חגגה על קבוצות הליגה החלשה והצליחה לשייט ברוב המשחקים ולנצח בהפרשים גדולים. הכל כמובן לזכותה. היא קבוצה טובה.
כאשר ואן לוון הגיע ועשה את המהפך המתבקש בקבוצה בחזרה למורשת האיביצ'ית – הוא שט לאחוזי הצלחה חסרי תקדים, כולל ניצחון משכנע על מכבי חיפה, שהקטין את הפער בצמרת. מכבי תל אביב חזרה להציג הגנת ברזל ושימוש נכון ומושכל ברוטציה בסגל – הובילה את הקבוצה למקום הראשון ובצדק. שימו לב איך השחקנים של חיפה, שלא נהנים מרוטציה כמו במכבי תל אביב, נפלו מהרגליים במחצית השנייה של משחק העונה. השחקנים הצהובים פשוט בכושר טוב יותר והם חלק מסגל רחב ואיכותי הרבה יותר.
"על מה אתה מדבר?!?! תראה את המספרים של חזיזה ורוקאביצה? איפה יש את זה במכבי תל אביב?" אז זהו שיש. פשוט הכוכבים של מכבי ת"א סובלים משנה של פציעות. תחשבו אם יונתן כהן היה משחק את כל המשחקים? היו לו מספר דו ספרתי של שערים ובישולים ללא ספק. שלא לדבר על שחקן כמו פשיץ', שהגיע מאוחר לעונה וגם סובל מפציעות וקורונה. נוסיף לרשימה את שחקן העונה שעברה, דן גלזר, שכמעט ולא משחק העונה. נסו לדמיין את העונה של חיפה בלי נטע לביא, שרי ורוקאביצה (הימור פרוע – רחוקים למעלה מעשרים נקודות מהפסגה). המספרים במכבי ת"א מתחלקים על סגל רחב ומוכשר הרבה יותר מהירוקים בכרמל. תחשבו רגע על המגינים של הצהובים, סבוריט וג'ראלדש, הם מהמגינים הטובים בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. להשוות אותם למאבוקה וסאן מנחם זה קצת לא במקום. איתן טיבי הוא הבלם הישראלי הטוב ביותר ולצידו הרננדס, שלמרות פתיחה מהורהרת, מציג משחק הגנה קרוב לשלמות. עוד לא ראיתי אותו בסיטואציה שבה שחקן יריב מסבסב אותו בדרך לפנדל בדקה ה־95 כמו שחוזז עשה לפלאניץ'.
הקישור של חיפה הוא טוב, אבל הוא בטל בשישים כאשר הוא עומד מול משולש גלזר-גולסה-פרץ, וגם כשהם פצועים שחקנים כמו ייני, קארצב וריקן מראים עליונות על עמיתיהם בירוק, ואת זה ראינו בבירור במשחק האחרון. וכמו שאמרתי תנו למשולש יונתן כהן-פשיץ'-חוזז/בן חיים לרוץ עונה שלמה בלי פציעות והם משיגים מספרים לא פחות טובים מההתקפה הירוקה.
אה ויש שוערים. באיזה יקום ג'וש כהן נחשב לטוב מטננבאום? לא ראיתי שכהן נתן עונה היסטורית של ספיגת שערים. אבל נוח לתקשורת המגויסת להחליט בלי שום סיבה שהוא עדיף על דניאל טננבאום. כי בעידן של פייק ניוז למי אכפת מנתונים ומספרים.
אני מזכיר שוב מדובר בקבוצה שרצה כבר 9 שנים לאליפות, יש לה באמת תעצומות נפש ונראה תמיד שאוהדיה לחוצים, השחקנים שלה תמיד רגועים ומתפקדים בצורה הטובה ביותר. יכול להיות שבאמת מכבי חיפה תזכה באליפות. בכל זאת זה כדורגל ויכול להיות שהחסרונות של גולסה, גלזר וכהן יכריעו את מכבי ת"א. הכל יכול להיות. אבל אם משווים הישגים ברגע זה (להזכיר שוב מה קרה ב־30 המשחקים האחרונים בין הקבוצות? אין צורך נראה לי...) מכבי תל אביב מראה עליונות ברורה. נשאר רק לדמיין מה יהיה בשנה הבאה, כשהגבלת הפייר פליי תפסיק להפריע למיץ' גולדהאר לבנות קבוצה עוצמתית עם שחקני בית (בלתי נגמרים) ועם רכש איכותי במקומות הנכונים.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.