כמעט כל ילד קטן יודע מה הוא רוצה להיות כשיגדל. לא משנה אילו קלפים החיים מחלקים לך, כמעט אי אפשר לשבור את האמונה של אדם צעיר עם חלומות גדולים. אדוארד מנדי, השוער החדש של צ'לסי, תמיד ידע טוב יותר. מסלול החיים של השוער היה תלול וגרם לו לספקות גדולות ביכולות שלו להפוך למקצוען. בגיל 22, אחרי הרבה נפילות, הוא נאלץ להתמודד עם הבחירה שתמיד דחה – הסוכן שלו עזב אותו. מנדי סיים חוזה בקבוצה ועתיד תעסוקתי בתחום לא נראה באופק. הצרפתי הצעיר הקשיב לקול הפנימי שלו והחליט שהוא ימשיך להילחם לא משנה מה, דווקא בזמן הקריטי שהוא עומד להפוך לאבא.
כבר מגיל ילדות מזלו של מנדי לא שפר עליו. הוא הצליח ללמוד את יסודות השוערות באחת האקדמיות הטובות ביותר בצרפת, זו של לה האבר, אבל שני לכל שוער ולכן שוחרר. הילד לא אמר נואש ועבר לשחק בליגה חובבנית, עד ששרבורג מהליגה השלישית החליטה להמר על בן ה-19. ההתנהגות המקסימה של הצעיר כבשה את המועדון, וגם לאחר שהמסע בקבוצה נגמר, הוא שמר על קשר קרוב עם הנהלת הקבוצה שהאמינה בו לאורך כל הדרך.

1 צפייה בגלריה
אדוארד מנדי
אדוארד מנדי
אדוארד מנדי
(צילום: AP)

שוער תמיד צריך לסמוך על האינסטינקטים שלו. מנדי אמנם הצליח לשמור על קור רוח על הדשא, אך הקול בראש לא הפסיק, הספק כירסם בו, אך למזלו המשפחה עמדה לצידו ולא נתנה לו לפרוש מהמשחק האהוב עליו גם כשהיה בצומת דרכים – הוא היה מובטל. הפעם, הסביבה שלו לא ויתרה על חלומו, הם עודדו אותו להתאמן ולשחק עונה שלמה ללא שכר. הסבלנות השתלמה, והחברים מהעבר עזרו לו שוב. מארסיי פנתה להנהלה בשרבורג בחיפוש אחר שוער מחליף, ושם המליצו לקבוצת הפאר הצרפתית על הכדורגלן ששבה את ליבם.
החלום איחר להגיע פעם נוספת. למארסיי היה שוער מבטיח ושוב מנדי היה במקום השני, אלא שהוא ידע ליהנות מכל רגע – מתקני האימון, הצוות והיכולת להתפתח במועדון שכזה היו שווים כל רגע שהוא היה על הספסל או בקבוצת המילואים. הוא שיחק 10 משחקים מתוך 30, אך כך יכל לעלות מדרגה. למרות טעות גורלית במשחק גדול, השוער ידע כבר לסמוך על עצמו ולראות את הצד הטוב ברגע מר: "אני לא מבין למה האנשים חושבים שהמעבר לא עבד, הפכתי משוער מובטל לשחקן מארסיי".
ריימס מהליגה השנייה הייתה הבאה בתור. בשרבורג הבטיחו לה שהוא יהיה שוער ראשון, וכך היה. המעבר לליגה הבכירה בצרפת לקח שנתיים, אבל גם הוא הגיע. השוער כבר בן 27 והוא לא יכל לדמיין את הצעד הבא – לאחר שהצטיין בריימס בליגה הראשונה (הקבוצה שממנה פטר צ'ך הגיע לבלוז), והפך לשוער הראשון של נבחרת סנגל בזכות שורשיו, צ'לסי התחילה לגשש. קפה אריסבלאגה עבר עונה שדומה לחלום בלהות, בלשון המעטה. השוער היקר בעולם נכשל תחת הלחץ, בעוד צ'לסי מצאה את עצמה אובדת עצות. במועדון החליטו לא להוציא שוב סכום הקרוב ל-80 מיליון אירו עבור שוער. למפארד והצוות החליטו להביא שוער שיתחרה איתו על המקום, ואדוארד מנדי, כבר בן 28, קיבל את ההזדמנות שחיכה לה כל חייו – לשחק בקבוצה מהדרגים הראשונים באירופה ובעולם.
הרבה אנשים לא בטוחים שמנדי הוא הבחירה הנכונה. יש לו יכולות גבוהות בתור שוער – כיאה לשחקן בגובה של כמעט שני מטרים, הוא מצטיין בתפיסת כדורים בגובה. לעומת השוער הספרדי המיואש של צ'לסי, אך גם בהשוואה לאליסון, השוער של אלופת אנגליה ליברפול (הצלחה של 10.2% של מנדי לעומת 8.2% של אליסון), הוא טוב מאוד בעצירת כדורים. נכון, יש לו חולשה גדולה - הוא מסיט את הכדור לאזורים מסוכנים ברחבת החמש, וגם אם הוא הודף כדור, שחקן של הקבוצה היריבה יכול להבקיע בקלות מריבאונד. הצרפתי מזכיר את השוערים של פעם – הוא מתקשה לקרוא את המשחק נכון, דבר שגורם לטעויות רבות, בעיקר ביציאות לא נכונות מהשער . כמו כן, גם במשחק הרגל הוא לוקה בחסר. אם כך, למה מועדון בסדר גודל של צ'לסי בחר בו? לא רק בגלל היכולות שהוא צפוי להביא בסטמפורד ברידג', אלא בגלל שדווקא השחקן עם הכי פחות הכנה וניסיון יכול להביא משהו אחר לבלוז.
התלמיד הכי מתקשה יכול ללמד את התלמידים המוצלחים איך לקום מכישלונות, איך להתמודד עם בעיות ואיך להסתכל על הצד החיובי בכל דבר. למרות שהוא נותן תחרות רצינית לקפה, אופיו מראה שהוא יכול להיות גם חברו של הספרדי הנואש. בתקופה של 6 שנים בלבד, מנדי עבר מאבא מפוחד שלא יודע איך לפרנס את משפחתו לשוער צ'לסי. היום, כשהוא חכם יותר וחזק יותר, הוא יכול לשים את הספק הגדול מאחוריו וללמד את חבריו לקבוצה איך להתמודד עם הקול בראש. בין אם יצליח ובין אם ייכשל, דבר אחד הוא בטוח – אדוארד מנדי לעולם לא יוותר.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.