שימו לב להרכבי הקבוצות במשחק בו ניצחה מנצ'סטר סיטי 1:3 את צ'לסי בפרמייר-ליג ביום ראשון האחרון. 17 מבין 22 השחקנים שעלו לכר הדשא אינם בריטים ולא מן הנמנע שבעתיד לא נראה יותר מחזה שכזה. זאת מכיוון שהכדורגל האנגלי ישתנה במידה ניכרת לאחר שממשלת בריטניה הכריזה רשמית על הברקזיט, פרישתה מהאיחוד האירופי.
משמעות ההודעה של הממשלה הינה מרחיקת לכת עבור אזרחי המדינה. בניגוד למה שהיה עד כה, החל מה-1 בינואר זקוק כל בריטי לאשרת עבודה במקרה שברצונו להתגורר ולעבוד באחת ממדינות האיחוד האירופי, ואותו הדבר יתרחש גם במקרה ההפוך. כמובן שאותה המדיניות חלה גם על הכדורגלנים.
11 צפייה בגלריה
כפורטוגלי ייחשב ברנרדו סילבה לזר
כפורטוגלי ייחשב ברנרדו סילבה לזר
גם ברנרדו סילבה ייחשב זר
(צילום: AP)
אין פירוש הדבר שהליגה האנגלית תחזור לשנות ה-90 ולתקופה שלפני חוק בוסמן, אבל יחולו בה לא מעט מגבלות שישנו את פני התמונה. הענף הפך לבינלאומי ב-25 השנים האחרונות וקשה כיום למצוא מועדון באירופה שהסגל שלו מבוסס בעיקר על שחקנים מקומיים.
כדורגלנים גרמנים שמשחקים במועדון אנגלי ומאומנים על ידי צוותי אימון מפורטוגל או צרפת הפכו לעניין שבשגרה, כעת הברקזיט ישנה את כל זה לא מעט.
כל קבוצה רשאית אמנם לשתף זרים כמעט ללא הגבלה, אבל החל מעתה לא תוכל לצרף כלל כדורגלנים לא בריטים מתחת לגיל 18 ועד 6 שחקנים כאלה מתחת לגיל 21. כלומר, כל קבוצה שנהגה לרכוש שחקנים צעירים מחו"ל וקיוותה למכור אותם בעתיד בסכום גבוה תיאלץ לשנות ממנהגה.
11 צפייה בגלריה
מהאחרונים שנהנו מהמדינויות הקודמת. טימו ורנר
מהאחרונים שנהנו מהמדינויות הקודמת. טימו ורנר
מהאחרונים שנהנו מהמדיניות הקודמת. טימו ורנר
(צילום: AP)
כלומר, השחקנים שיגיעו ממדינות כמו צרפת או גרמניה, כמו למשל טימו ורנר שנרכש על ידי צ'לסי בקיץ האחרון, יהיו זקוקים לקבלת רשיון עבודה בבריטניה, ממש כפי שנעשה עד כה עם שחקנים ממדינות שמחוץ לאירופה, ויהיו בעלי אותו מעמד כמוהם, כלומר ייחשבו לזרים.
לחוקים החדשים יהיו השלכות מיידיות, אבל יש לציין ששחקנים שמתגוררים כבר חמש שנים ויותר באנגליה, כמו קווין דה בריינה הבלגי ממנצ'סטר סיטי, נחשבים לבעלי אותו מעמד כמו המקומיים, ממש כמו עובדים מן השורה שהגיעו לעבוד בבריטניה אחרי שקיבלו הצעות עבודה.
ההחלטה של הממשלה יצרה בלבול גדול וחוסר ודאות בקרב המועדונים. ההתאחדות האנגלית, הנהלת הפרמייר-ליג והצ'מפיונשיפ הודיעו לקבוצות שיינתן להן חודש אחד בלבד על מנת ללמוד את החוקים החדשים ולפעול על פיהם. האכיפה לגביהם תחל כבר בחלון ההעברות הנוכחי ותיעשה בצורה חמורה וקפדנית יותר לקראת הקיץ הקרוב.
11 צפייה בגלריה
קווין דה בריינה
קווין דה בריינה
לקווין דה בריינה לא תהיה בעיה
(צילום: EPA)

החוזים החתומים יישארו בתוקף

עם השחקנים שחתומים על חוזים, כמו למשל הספרדי תיאגו אלקנטרה, שחוזהו בליברפול יסתיים בקיץ 2024, עשויה להיווצר בעיה משפטית במקרה של ניסיון לבטל אותם, ובשל כך צפויים החוקים החדשים להיאכף רק בעת חתימה על חוזים חדשים.
ההחלטה כאמור לא תגרום לכך שהליגה האנגלית תפסיק לצרף כוכבים נוצצים ללא הגבלה, מכיוון שההתאחדות והפרמייר-ליג לא יעמדו בדרכם של כדורגלנים שהרזומה שלהם מרשים.
לא רק ללאו מסי לא תהיה בעיה לחתום במנצ'סטר סיטי אם יגיע איתה להסכם. כל כדורגלן צמרת מעל גיל 21 ששיחק לפחות ב-70 אחוז ממשחקי נבחרתו בשנה האחרונה, שמגיע מאחת הליגות הבכירות באירופה (הבונדסליגה, הליגה האיטלקית, הספרדית והצרפתית) או שהמדינה ממנה הוא מגיע מדורגת בין 50 הנבחרות הבכירות של פיפ"א, יקבל אוטומטית רישיון עבודה.
11 צפייה בגלריה
תיאגו אלקנטרה
תיאגו אלקנטרה
נחשב למקומי כל עוד החוזה הקיים בתוקף. תיאגו אלקנטרה
(צילום: רויטרס)
העבודה הרבה שמצפה לעורכי הדין, לסוכנים, לעסקנים ולסקאוטים תהיה קשורה בשחקנים האחרים, בעיקר הצעירים שהקבוצות האנגליות נהגו לרכוש ולהעביר בהשאלה.
נבחרת יוון למשל מדורגת כיום במקום ה-53 בדירוג פיפ"א והליגה שלה לא נחשבת לאחת הבכירות. בשל כך, כדורגלן יווני צעיר, גם אם נחשב לכישרון גדול, עשוי להיתקל בקשיים בעת ניסיון לקבל רישיון עבודה. זאת אחרי שעד כה לא הייתה שום מגבלה על הכדורגלנים היוונים שמדינתם חברה באיחוד האירופי בטרם פרשו ממנו הבריטים. המגן השמאלי שחתם בקיץ בליברפול, קוסטאס צימיקאס, הוא דוגמה טובה לכך. מעכשיו שחקנים כמוהו יתקשו לקבל אישור.
11 צפייה בגלריה
ההודעה של ג'ונסון תשנה את הכדורגל
ההודעה של ג'ונסון תשנה את הכדורגל
ההודעה של בוריס ג'ונסון תשנה את הכדורגל
(צילום: AP)

שיטת הניקוד: כך מקבלים רשיון עבודה

לצורך קבלת רישיון, כל שחקן זוכה לניקוד על פי דירוג הליגה ממנה הוא מגיע, הישגיו הקודמים בקבוצות בהן שיחק, מספר ההופעות ודקות המשחק שלו בליגה ובמפעלים היבשתיים ודירוג הנבחרת שלו. על מנת לקבל את הרישיון הוא זקוק לציון מספק, וברור שספרדי שעבר באחד המועדונים הגדולים במולדתו מקדים בהרבה נורבגי מרוזנבורג למשל.
הדבר ישפיע גם על הישראלים שנוהגים לעשות מאמץ להשיג דרכון אירופי במטרה לשחק במדינות האיחוד כמקומיים. מעתה, גם אם ישראלי ישיג דרכון צרפתי הוא לא יוכל לקבל רישיון עבודה באנגליה ולשחק כמקומי בצ'מפיונשיפ למשל, וסיכוייו לקבל רישיון עבודה כזר שואפים לאפס במקרה שיגיע ישירות מליגת העל החלשה שלנו, גם אם הוא משחק באופן קבוע בנבחרת ישראל המדורגת במקום ה-87 בעולם.
אם המטרה של בריטניה בברקזיט הייתה להיות תלויה בעצמה ולא במדינות האיחוד האירופי, הרי שמטרת ראשי הכדורגל היא לפתח את הכישרונות הצעירים האנגלים על ידי הגבלת רכישות של כדורגלנים זרים מהדרגים המשניים.
11 צפייה בגלריה
יונייטד חוגגים
יונייטד חוגגים
לכוכב כמו ברונו פרננדש אין בעיה לקבל רישיון עבודה
(צילום: רויטרס)
באנגליה מאמינים שהמדיניות החדשה תקטין בצורה ניכרת את רכישות הזרים ותאפשר לפתח בצורה טובה יותר כדורגלנים אנגלים שהוזנחו עד כה. הדבר עשוי להביא לשיפור ביכולת של נבחרת אנגליה בעתיד, שגם כך חווה פריחה גדולה בשנים האחרונות.
ההוראות החדשות יורגשו היטב בעיקר בקבוצות התחתית בפרמייר-ליג ועוד יותר בצ'מפיונשיפ. שחקן כמו בראיין אמבומו, חלוץ הנבחרת הצעירה של צרפת המשחק כיום בברנטפורד ואשר הגיע לקבוצתו הנוכחית לפני שנתיים, לא היה מקבל את רשיון העבודה על פי ההוראות החדשות. גם טימו פוקי (30), אחד מכוכבי נבחרת פינלנד, לא היה מקבל רישיון לחתום בנוריץ' אילו החוקים החדשים היו קיימים לפני שנתיים. זאת מכיוון שלפני כן הוא שיחק בברונדבי מהליגה הדנית שאינה אחת הבכירות, ומגיע מנבחרת שכיום מדורגת במקום ה-54 בעולם.
גם כדורגלנים אנגלים שירצו לעבור לקבוצות מהאיחוד האירופי יוכלו לעשות זאת רק כזרים. כך למשל, מגן אתלטיקו מדריד קירן טריפייר ייחשב לזר בספרד (שם קיימת הגבלה של עד 6 זרים מחוץ לאיחוד האירופי) אם ירצה להאריך את חוזהו במועדון המסתיים בקיץ 2022. עד אז הוא יוכל לשחק כמקומי מאחר שחוזהו הנוכחי נחתם לפני ה-1 בינואר 2021. כנ"ל לגבי ג'יידון סאנצ'ו וג'וד בלינגהאם מבורוסיה דורטמונד.
11 צפייה בגלריה
היה מתקשה לקבל כיום רישיון. טימו פוקי מנוריץ'
היה מתקשה לקבל כיום רישיון. טימו פוקי מנוריץ'
היה מתקשה לקבל כיום רישיון. טימו פוקי מנוריץ'
(צילום: getty images)
11 צפייה בגלריה
קיירן טריפייר. האנגלים גם לא יעברו בצורה חופשית לליגות הבכירות באירופה
קיירן טריפייר. האנגלים גם לא יעברו בצורה חופשית לליגות הבכירות באירופה
קירן טריפייר. האנגלים יעדיפו להישאר באנגליה
(צילום: AP)

הגבלות גם על המאמנים

הגבלות יחולו בנוסף על מינוי מאמנים. אלו שעבדו במשך 24 החודשים האחרונים באופן רצוף באחת מחמש הליגות הבכירות באירופה, או שעבדו 36 חודשים בסך הכל בחמש השנים האחרונות יענו על הקריטריונים.
בנוסף, הם יהיו חייבים להחזיק בתעודת פרו ולהוכיח שהשליטה שלהם בשפה האנגלית טובה מספיק על מנת להדריך קבוצה. כלומר, ז'וזה מוריניו ופפ גווארדיולה יוכלו להמשיך לעבוד. לעומת זאת, צ'יסקו מוניוס, הספרדי שהחליף לאחרונה את ולדימיר איביץ' בווטפורד, לא היה עונה על הקריטריונים לפני כמה שבועות מכיוון שאימן קודם לכן את דינמו טיביליסי הגיאורגית הצנועה.
11 צפייה בגלריה
החליף את איביץ' בזמן מבחינתו. צ'יסקו מוניוס
החליף את איביץ' בזמן מבחינתו. צ'יסקו מוניוס
החליף את איביץ' בזמן מבחינתו. צ'יסקו מוניוס
(צילום: getty images)
החוקים החדשים עשויים לחולל תוהו ובוהו לקראת סגירת חלון ההעברות הנוכחי ועוד יותר באלו שיבואו אחריו, כאשר הקבוצות שינסו להחתים שחקנים ומאמנים לא יוכלו להיות בטוחות שהן רשאיות לבצע את העסקאות. עד אז צפויים להתקיים דיונים ומו"מ בנושא בין הנציגים המשפטיים של הקבוצות והליגות. במקביל צפוי לעלות בשוק ערכו של הכדורגלן האנגלי שיקבל מספר רב יותר של הזדמנויות בהרכב.
בקיצור, באנגליה עברו הימים בהם קבוצה אנגלית הייתה רוכשת שחקנים אלמוניים מחו"ל על סמך צפייה ביוטיוב ומעתה כל עסקה תהיה קשה הרבה יותר לביצוע אלא אם מדובר בכוכבים מהליגות הגדולות. כריסטופר בלייר, הבעלים של סוכנות המתמחה בהעברת כדורגלנים מברזיל, מרגיש דווקא מעודד: "ייווצר ואקום, מכיוון שלא תגיע אותה הכמות העצומה של השחקנים האירופים כפי שהיה עד עכשיו. זה ישאיר מקום לשחקנים אחרים ויפתח את הדלת בפני הדרום אמריקאים".
11 צפייה בגלריה
רוברטו פירמינו חוגג
רוברטו פירמינו חוגג
רוברטו פירמינו. הסוכנים בדרום אמריקה דווקא מרוצים
(צילום: EPA)
בעיה נוספת איתה יצטרכו להתמודד המשפטנים בכדורגל הבריטי היא נושא ההעברות בחינם. על פי חוק בוסמן, כל שחקן שמסיים חוזה רשאי לעבור בצורה חופשית למועדון אחר. הפסיקה הזו התקבלה בשעתו על ידי בית משפט של האיחוד האירופי, וכעת יצטרכו להחליט בכדורגל האנגלי אם לאשר העברות בחינם של כדורגלנים שסיימו חוזה באחת ממדינות האיחוד האירופי או שקבוצה תוכל לדרוש כסף תמורת אותם שחקנים. זאת מכיוון שכעת אין בתי המשפט באנגליה מחויבים למלא פסקי דין של האיחוד האירופי.

חוסר ודאות גם בסקוטלנד

בסקוטלנד השכנה, שגם בה יהיו מגבלות, חוסר הוודאות גדול עוד יותר לנוכח העובדה שהמועדונים שם, אפילו הגדולים כמו ריינג'רס וסלטיק, יתקשו לצרף שחקני צמרת ברמה הקיימת בפרמייר-ליג והקריטריונים לקבלת רישיון עבודה בליגה האנגלית נראים חסרי היגיון כשמדובר במועדונים הצנועים מצפון האי הבריטי.
משום כך, לא ברור עדיין איזו מדיניות תינקט בסקוטלנד וכיצד היא תיושם. ההנחה היא שהליגה הסקוטית תהיה מעתה מוצפת בשחקנים אנגלים מהדרג המשני, שיוכלו לשחק בה כמקומיים. ישראלים למשל, כמו גם דרום אמריקאים, לא יוכלו יותר להשתמש בדרכון צרפתי או ספרדי אותו ישיגו במקרה שירצו לשחק בה כמקומיים ומספר הזרים בליגה זו צפוי לרדת בצורה ניכרת. ניר ביטון ואופיר מרציאנו, שמשחקים כבר שנים רבות בסקוטלנד וקיבלו מעמד של מקומיים, לא יתקלו בבעיות בהן עשויים להיתקל ישראלים שינסו להגיע לשם בעתיד.
11 צפייה בגלריה
ניר ביטון
ניר ביטון
ניר ביטון. משחק מספיק שנים כדי להיחשב למקומי
(צילום: EPA)
מנג'ר סלטיק, ניל לנון, התייחס לכך: "נצטרך כנראה להתרכז יותר בשוק הבריטי, כי יהיה קשה לצרף שחקנים מאירופה כפי שעשינו עד עכשיו".