14 חודשים לקח לפרנסיס אנגאנו (34), אלוף ה-UFC החדש במשקל כבד, לצעוד לבדו מקמרון לאירופה – מסע שאותו הוא מתאר כ"גיהינום". הוא נתפס ליד חופי ספרד ונשלח לחודשיים בכלא באשמת הגירה בלתי חוקית, וזה רק חלק קטן מסיפורו המדהים ומעורר ההשראה של הקמרוני שהביס השבוע בנוקאאוט אדיר את האלוף האגדי מארה"ב, סטיפה מיוצ'יץ', הישג שהפך אותו רשמית לאיש המפחיד בעולם, לפחות בקרבות הזירה. לא רע בשביל מי שהיה הומלס, והפך למקצוען רק בגיל 26.
אנגאנו נולד וגדל בבאטי, עיר בת עשרת אלפים תושבים במערב קמרון. בגיל שש התגרשו הוריו, ופרנסיס עבר לגור עם דודתו, ארבע שנים לאחר מכן כבר החל לעבוד במחצבה כדי לפרנס את משפחתו. הכסף שהרוויח לא ממש הספיק, והוא נאלץ להתקיים מארוחה אחת ביום.
5 צפייה בגלריה
אנגאנו בועט במיוצ'יץ'
אנגאנו בועט במיוצ'יץ'
סיפור חיים מטורף. אנגאנו בועט במיוצ'יץ'
(צילום: רויטרס)
למרות הקשיים סירב אנגאנו להצטרף לכנופיות בסביבתו והעדיף ללכת בעקבות אביו, שנחשב ללוחם רחוב בעל מוניטין. בגיל 22 התנסה לראשונה באימוני איגרוף, וחלם לעבור לפריז ולהפוך למקצוען, אך חלה ונאלץ לדחות את תוכניותיו. כשהחליט להוציאן לפועל, נתפס ונכלא כאמור בספרד, ולאחר שחרורו הגיע כמובן לצרפת, שם מצא עצמו ללא בית ובלי עבודה.
ב-2018 תיאר אנגאנו בפוסט באינסטגרם את אירועי אותה תקופה, והודה אז לאיש שהציל אותו: "הגעתי לפריז לפני חמש שנים, נכנסתי למכון איגרוף ופגשתי את המאמן דידייה קרמון. הוא נתן לי כסף, בגדים ומגורים, ואיפשר לי להתאמן בחינם, אחרי ששיכנעתי אותו שיש בי משהו מיוחד".
5 צפייה בגלריה
אנגאנו חוגג עם החגורה
אנגאנו חוגג עם החגורה
אנגאנו חוגג עם החגורה
(צילום: gettyimages)
למרות שהעריץ בילדותו את מייק טייסון, שוכנע אנגאנו לעבור ל-MMA (אמנויות לחימה משולבות), ולאחר שלושה חודשים בלבד החל בדרכו המקצוענית. זו הייתה התחלה מזהירה, ומהר מאוד הגיע ל-UFC – הארגון הבכיר בעולם.

"נלחם בשביל הילדים בקמרון"

ששת ניצחונותיו באותה מסגרת, מהם חמישה בנוקאאוט ואחד בהכנעה, הקנו לו הזדמנות של פעם בחיים – קרב על התואר ב-2018 מול האלוף מיוצ'יץ'. אלא שגם הנסיקה הכל כך חדה בקריירה לא הכינה אותו לאור הזרקורים – והוא הפסיד. "עדיין לא מצאתי את המקום שלי בחיים", הסביר הקמרוני. "הרגשתי כאילו אני מרחף באוויר ואין לי איפה לנחות".
אחרי שני הפסדים רצופים, הראשונים שלו ב-UFC, החליט אנגאנו לקחת עצמו בידיים. הוא הבין שכדי להפוך לאלוף יש צורך במסגרת אימונים מתאימה, עבר ללאס-וגאס, שם מצא סוכן והקיף עצמו בצוות שכלל מנהל מדיה, פסיכולוג ואיש שיווק. התוצאות? מפחידות. את ארבעת הקרבות הבאים שלו הכריע בנוקאאוטים מטלטלים בסיבוב הראשון, שלושה מהם בפחות מ-45 שניות. זהו נתון בהחלט מטורף. רק לשם ההשוואה, בשני ההפסדים שנחל לפני כן בילה אנגאנו 40 דקות מצטברות על המזרן.
5 צפייה בגלריה
קיין ולאסקז פרנסיס אנגאנו
קיין ולאסקז פרנסיס אנגאנו
מתעלל ביריביו. אנגאנו לאחר עוד נוקאאוט אכזרי
(צילום: רויטרס)
היכולת האדירה הנ"ל סידרה לו מפגש חוזר עם מיוצ'יץ', והפעם אנגאנו אפילו הגיע כפייבוריט בזכות רצף ניצחונותיו המשכנע. "בין אם אני אוהב את זה או לא, אני לא נלחם רק בשבילי", אמר לפני הקרב. "אני כבר יכול לדמיין את עצמי חוזר לקמרון אחרי שאנצח, האנשים יראו את החגורה של אלוף העולם, וזה ייתן להם תקווה. הם מכירים את הסיפור שלי ויידעו שלא מדובר באגדה".
אנגאנו לא חיכה להכתרתו כאלוף כדי להחזיר לקהילה שלו. כבר ב-2018 הקים קרן על שמו ופתח במקום הולדתו מכון איגרוף. "התלבטתי לגבי המקום שבו אציג את החגורה במקרה שאזכה, וחשבתי על המכון, אבל אז הבנתי שעדיף מקום ציבורי בקמרון, שבו יוכלו ילדים להסתכל עליי ולפנטז", הוסיף הלוחם שלא שוכח לרגע את ילדותו הקשה, אך לא אוהב לדבר עליה.
"זאת הייתה תקופה עצובה", הוא אומר. "כשאנשים מדברים על הילדות שלהם, עולים להם זיכרונות כמו חברים, משחקים ופעילויות תרבותיות. אלו חלקים שהיו חסרים לי בחיים, ולא חשוב מה אעשה, אף פעם לא אוכל למלא את החסר".

סגר חשבון עם מיוצ'יץ'

בקרב החוזר מול האלוף מיוצ'יץ', למרות שלקח לו יותר מסיבוב אחד (הסתפק בשניים), אנגאנו השיג את החגורה עליה חלם. סרטוני השמחה המרגשים בעיר הולדתו אחרי הניצחון הגדול הפכו ויראליים, לא רק בקמרון שחגגה אלוף ראשון ב-UFC, אלא ביבשת אפריקה כולה – ששלושה מבניה מחזיקים בחגורה במשקלים השונים בארגון.
עכשיו יתפנה אנגאנו כדי לנסות להשיג "משימה בלתי אפשרית" נוספת – ניצחון על ג'ון ג'ונס, הנחשב ללוחם ה-MMA הטוב בכל הזמנים ומעולם לא הובס בזירה. האמריקאי, שצמח במוקד העולמי של הענף, נלחם במשך כל הקריירה בקטגוריית משקל נמוכה יותר (93 ק"ג), ורק לאחרונה עשה את המעבר למשקל כבד, בו עדיין לא התחרה.
5 צפייה בגלריה
אנגאנו שולח אגרוף לפניו של מיוצ'יץ'
אנגאנו שולח אגרוף לפניו של מיוצ'יץ'
אנגאנו שולח אגרוף לפניו של מיוצ'יץ'
(צילום: gettyimages)
שלושת האלופים מאפריקה (אנגאנו מימין)
דיינה ווייט, הנשיא והאיש החזק ב-UFC, כבר צחק על העניין והציע לג'ונס "לברוח" למשקל נמוך יותר, כדי שלא יצטרך לפגוש את אנגאנו המפחיד. הקמרוני נותר צנוע: "לפי דעתי ג'ונס הוא הלוחם הגדול בכל הזמנים, וקרב מולו יהיה מאתגר. למרות זאת, אני האלוף והוא זה שמחפש אותי, אני מוכן". בכל מקרה, אחרי כל התלאות שעבר בחיים, קשה להאמין שאנגאנו לא ישאיר גם את המכשול הזה מאחוריו.
5 צפייה בגלריה
ג'ון ג'ונס
ג'ון ג'ונס
נחשב לטוב בכל הזמנים. ג'ון ג'ונס
(צילום: AP)
פורסם לראשונה: 13:12, 30.03.21