תשכחו מכל מה שידעתם על ליגת האלופות. ברוכים הבאים למועדון קרב, רק שהחוק הראשון הוא לא שאסור להזכיר אותו, אלא שאסור לעצור את הנשימה. ממחר ובמשך פחות משבועיים, שמונה קבוצות ייכנסו לזירה ויילחמו עד שתישאר רק אחת.
אין קהל, אין ביתיות, אין גומלין, אבל יש גם דברים חיוביים שנולדו מהמצב: הסיכוי להפתעות גדל, המתח בכל מפגש יתנקז לערב אחד ולא יתפזר, ובלי כל הקישוטים מסביב, הכדורגל ידבר וישאיר את הקבוצות החזקות יותר בתמונה. אז מה מחכה לנו? רביעי, חמישי, שישי, שבת – ארבעה ערבים רצופים, שבכל אחד מהם יתקיים משחק רבע גמר. בשלישי ורביעי הבאים חצאי הגמר, וב-23 הגמר. ליסבון נבחרה לארח את כל הטורניר, שיתקיים בשני אצטדיונים, האור וז'וזה אלבלדה, ושם יתרכזו הקבוצות.
6 צפייה בגלריה
ליגת האלופות במתכונת קורונה
ליגת האלופות במתכונת קורונה
ליגת האלופות במתכונת קורונה
(איור: ליאו אטלמן)
6 צפייה בגלריה
סדר אירופי חדש. שער מוסף הספורט של ידיעות אחרונות
סדר אירופי חדש. שער מוסף הספורט של ידיעות אחרונות
סדר אירופי חדש. שער מוסף הספורט של ידיעות אחרונות
מדובר בסוג של בועה, כמו ב-NBA, רק שהיא לא מוגבלת למתחם אחד אלא לעיר כולה. בפורטוגל נרשמו יותר מ-50 אלף מקרי הדבקה, וכ-1,800 בני אדם מתו מקורונה, אך מספר המקרים החל לרדת בתקופה האחרונה אחרי שורת צעדים שננקטו במדינה: בגלל ההתפרצות בספרד, הפורטוגלים נערכו מראש למכה והכינו את בתי החולים, כ-90 אחוז מהנדבקים מחלימים בבית, הדיווחים מספרים על היענות אזרחית מופתית להנחיות, ובנוסף, במהלך יולי הוטל סגר על חלקים מליסבון בהם נרשמה תחלואה גבוהה כדי למנוע את ההתפשטות. בפורטוגל, שנפגעה קשה מאוד מירידה בכמות התיירים (במיוחד אלו שמגיעים בקביעות מבריטניה בחודשים האלה), מקווים שאירוח הטורניר ישכנע אנשים ברחבי העולם שהמדינה בטוחה וישפר במשהו את המצב.
לא שכל צעדי הבטיחות ברחובות אמורים לשנות משהו מבחינת הקבוצות. כל המועדונים יעברו בדיקות קורונה לפני הנסיעה לפורטוגל, והשחקנים ישהו במלון מאובטח שאליו תוגבל גישה חיצונית. הם יעבירו בו את כל זמנם, פרט לנסיעות לאימונים ולמשחקים שיהיו באחריות אופ"א, שתדאג לשמירה על ההיגיינה באצטדיונים ותקפיד על ריחוק חברתי. היא גם המליצה לקבוצות להזמין מלונות שלמים כדי למנוע חיכוך עם המקומיים, ותערוך בדיקות קורונה כדי לאתר ולטפל במהירות במקרים חדשים אם חס וחלילה יצוצו.
כמובן שאופ"א לא תוכל למנוע במאה אחוז הדבקה בתוך המחנה. אתלטיקו מדריד תשחק מחרתיים מול לייפציג, אבל בלי שימה ורסאליקו ואנחל קוראה שנדבקו בקורונה. השניים שוהים בבידוד בביתם, וכל שאר הבדיקות במועדון היו שליליות, אך מדובר בתזכורת לכך שהנגיף מסתובב בכל מקום ועלול לשבש את האירוע.
6 צפייה בגלריה
אצטדיון ז'וזה אלבלדה
אצטדיון ז'וזה אלבלדה
אצטדיון ז'וזה אלבלדה
(צילום: AP)

פנטזיה על קהל

עניין המשחקים עצמם הולך להיות מרתק במיוחד. אמנם נשיא אופ"א אלכנסדר צ'פרין אמר לאחרונה כי הוא אופטימי שניתן יהיה להכניס כמות אוהדים מסוימת למגרשים במהלך הטורניר, אבל רשויות הבריאות בפורטוגל הבהירו מראש, כבר במועד שבו הוחלט שליסבון תהיה מארחת הטורניר, כי מבחינת המדינה הדבר לא עומד על הפרק.
זו לא תהיה הפתעה אם באופ"א ילחצו להכניס כמה אלפי אנשים לגמר, אך בגלל הזמן הקצר והגבלות הנסיעה, סביר להניח שיהיה מדובר, אם בכלל, רק באוהדים מקומיים שלא ייתנו לאף אחת מהפיינליסטיות תחושת ביתיות.
זו הרגשה חשובה שלא תלויה אך ורק בקהל. ישנה משמעות גדולה מאוד עבור שחקן לעלות על הדשא שהוא מכיר, באצטדיון שהוא מכיר, גם אם הוא ריק. לכן מנצ'סטר סיטי נלחמה באופ"א כדי שתאפשר לה לארח את הגומלין מול ריאל מדריד ביום שישי האחרון, לאחר שעלו חששות כי יהיה צורך להעביר את המשחק למגרש נייטרלי בגלל הגבלות שונות. אם ריקון היציעים בגלל המגפה פגע במשהו באווירה של המשחק, המעבר להשלמת ליגת האלופות בעיר אחת שזרה לכל שמונה הקבוצות מבטל את היתרון היחסי האחרון שאינו קשור לכדורגל נטו.
6 צפייה בגלריה
אצטדיון האור
אצטדיון האור
אצטדיון האור
(צילום: AP)
כך שלמעשה זה מה שעומד בפנינו: קבוצה שתגיע עד לגמר תשהה עכשיו קרוב לשבועיים במלון אחד סגור, שבו המתח יבעבע והלחץ ידבר. השחקנים, שגם במחנות אימון רגילים ליותר חופש תנועה ואפשרות לנקות את הראש, לא יוכלו אפילו לחזור למשפחה אחרי המשחקים כדי להתאוורר. זו הכנה פסיכולוגית שונה לגמרי.

מבוא להפתעות

אז למה אפשר לצפות מבחינה מקצועית? שני היבטים. מצד אחד, האנדרדוגים הגדולים – בעיקר ליון ולייפציג – יגיעו מתוך ידיעה שהסיכוי שלהם להפתעה גדל בגלל שמדובר במשחק בודד. לא מן הנמנע שלמרות שזה לא הסגנון של הקבוצות האלה, הן ישחקו בצורה זהירה יותר עם מחשבה על אפשרות של הארכה ופנדלים.
מצד שני, תנאי המעבדה אמורים ליצור מצב בו הטוב ביותר מנצח. כלומר, כל היבט איכותי אמור לבלוט בצורה רצינית יותר – בין אם חוזקם של ה־11 הפותחים, עומק הספסל או כושר משחק נוכחי. דברים קטנטנים כמו העובדה שמנצ'סטר סיטי סיימה את הפרמייר-ליג מאוחר יותר מאשר באיירן מינכן וכמעט לא עשתה הפסקה, או העובדה שהליגה הצרפתית של ליון ופ.ס.ז' בוטלה במארס ומאז כמעט ולא שיחקו.
6 צפייה בגלריה
לאו מסי, רוברט לבנדובסקי
לאו מסי, רוברט לבנדובסקי
מסי ולבנדובסקי. ייפגשו בשישי
אף פעם לא ראיתם פיניש כזה לליגת האלופות, ועד כמה שהוא מרגש מבחינת האוהדים שלא יוכלו להוריד את העיניים מהמסך, הוא מטורף פי אלף עבור הקבוצות שמרגישות שמדובר בהזדמנות נדירה מבחינתן. שש מהשמונה, אגב, מעולם לא הוכתרו כאלופות אירופה. חוקים חדשים, אלופה טרייה? הכל אפשרי. שימו מסכה, הדקו את החגורות וצפו לבלתי צפוי.
פורסם לראשונה: 10:15, 11.08.20