על רקע הסגר השני שהוטל על המדינה, המכון הלאומי למצוינות בספורט הישראלי פרסם היום (שלישי) סקר אשר בדק את השפעותיו של הסגר הראשון על ספורטאים.
מדובר בין היתר על הרגלי האימון, השינה והתזונה של הספורטאים המתאמנים במכון וינגייט. הסקר בוצע בקרב 171 ספורטאים וספורטאיות ע"י צוות המרכז לרפואת ספורט ולמחקר בהובלת פיזיולוגית המאמץ, רותם כסלו כהן והפיזיולוגים ברק גרשון ועידן חרט.
2 צפייה בגלריה
בריכת השחייה במכון וינגייט
בריכת השחייה במכון וינגייט
בריכת השחייה במכון וינגייט
(באדיבות איגוד השחייה)
מממצאי הסקר עולה כי בתקופת הסגר הראשונה חלה פגיעה בהרגלי האימון ובדפוסי השינה והתזונה בקרב ספורטאי ההישג הבוגרים והצעירים, זאת על אף שרובם המכריע (89 אחוז), שמרו על קשר עם גורמי מעטפת מקצועית.
הנתון המרכזי שעולה מהסקר הוא כי חלה ירידה משמעותית של 28 אחוז בסך שעות האימון בשבוע – ממוצע של 15.5 שעות אימון שבועיות בתקופת הסגר לעומת 21.6 בימים כתיקונם. 56.7 אחוז ממשתתפי הסקר טענו כי האימונים בתקופת הסגר היו קלים יותר מבדרך כלל.
עוד עולה מדיווחי הספורטאים כי בתקופת הסגר הראשון חלה עלייה במספר שעות השינה באמצע השבוע ובסופו, וכן דווח על שעות שינה וקימה מאוחרות יותר. מבצעי המחקר סבורים כי ייתכן וממצאים אלו משקפים את הפגיעה בשגרת האימונים.
2 צפייה בגלריה
תחרות ראשונה בדגם הפויל
תחרות ראשונה בדגם הפויל
לפי הסקר: פחות במים, יותר במיטה
(צילום: איגוד השייט)
באשר להרגלי התזונה, 45 אחוז מהמשיבים ציינו כי ניצלו את התקופה לשפר את הרגלי התזונה שלהם, אך שליש מהמשיבים ציינו כי לא שיפרו הרגלי תזונה או שלחילופין, חלה הרעה בהרגלי התזונה שלהם. 25 אחוז דיווחו כי אכלו יותר בתקופת הסגר, 38 אחוז דיווחו כי אכלו פחות ואילו 37 אחוז דיווחו כי אכלו באותה המידה. תוצאות אלו באות לידי ביטוי בממצאים הבאים לפיהם 23 אחוז עלו במשקל, 38 אחוז ירדו ואילו 33 אחוז דיווחו כי משקלם נותר ללא שינוי.
לדברי פיזיולוגית המאמץ, רותם כסלו כהן: "ניתן לנצל את תקופת סגר לטובת תהליכי שיקום מפציעות קיימות ובניית תשתית טובה לקראת האימונים העתידיים בעת החזרה לשגרה. אנו מקווים כי סקר זה יסייע לשפר את היערכות המעטפת המקצועית והספורטאים עצמם לתקופת הסגר. ייתכן כי דווקא תקופה זו בה אין תחרויות ועומס האימונים אינו גבוה, מתאימה להטמעתם של הרגלי שינה נכונים, לשילוב סדנאות הרפיה, לשיפור היגיינת שינה ולביצוע מעקב שינה לטובת אבחון בעיות שינה".
בסקר נטלו חלק 171 ספורטאים (מתוכם 64 ספורטאי האקדמיה למצוינות) בחלוקה מגדרית דומה מענפי ספורט אישיים (שייט, גלישת רוח וגלים, שחייה, טריאתלון, אופניים, קיאקים, סיף, הרמת משקולות ומעט מענפי הג'ודו והאתלטיקה) ומענפים קבוצתיים (כדורסל בנות, כדורגל בנות, כדורעף בנים ובנות, ראגבי, כדורעף חופים, כדוריד וכדורמים) בכל הגילאים.