זו הייתה פצצה אמיתית. מעטים האמינו שזה אפשרי, אבל אחרי חמש שנים וחצי של נתק מוחלט, מאמן נבחרת צרפת דידייה דשאן החליט להחזיר את קארים בנזמה לסגל, שלושה שבועות בלבד לפני פתיחת אליפות אירופה.
ההחלטה של דשאן להחזיר את החלוץ לא הייתה פשוטה, שכן במהלך התקופה שהיה מחוץ לנבחרת הצטברו לא מעט משקעים אצל כל המעורבים: נאמרו אמירות קשות, הוטחו האשמות ולמרות שרוב הציבור הצרפתי וגם מרבית השחקנים בנבחרת שמחים על חזרתו של השחקן, עדיין לא כולם מרוצים מהצעד שננקט.
8 צפייה בגלריה
קארים בנזמה
קארים בנזמה
קארים בנזמה
(צילום: AFP)
לכולם ברור שמבחינה ספורטיבית לא הייתה שום סיבה לכך שאחד החלוצים הטובים בעולם לא יהיה חלק מנבחרת הטריקולור בשנים האחרונות. המספרים שלו במדי ריאל מדריד אומרים הכל. מדובר בשחקן שב-12 השנים שלו בבלאנקוס הבקיע 278 שערים, כולל 29 העונה. הוא זכה במדי ריאל ב-18 תארים, כולל ארבע זכיות בליגת האלופות, והוא מדורג חמישי בטבלת המבקיעים של המועדון בכל הזמנים. הערב (שבת, 19:00) הוא גם ינסה להוביל את קבוצתו לאליפות שנייה ברציפות. ריאל תעשה זאת רק אם תנצח את ויאריאל בביואתלטיקו מדריד לא תנצח את ויאדוליד בחוץ.
אבל ההיעדרות הכל כך ארוכה שלו מהנבחרת, שבין היתר מנעה ממנו להיות אלוף עולם ב-2018, לא קשורה כלל לביצועים שלו על המגרש – אלא לדברים שקרו מחוצה לו. הסיפור התחיל ב-4 בנובמבר 2015 כאשר בנזמה נעצר ע"י משטרת צרפת והואשם בכך שהיה שותף בניסיון הסחיטה של מתייה ולבואנה, חברו לנבחרת. הסתבר שכמה מחברי הילדות של בנזמה, איתם גדל באחת משכונות המהגרים העניות של ליון, השיגו סרטון וידאו של ולבואנה מקיים יחסי מין. הם נעזרו בחלוץ כדי לנסות ולסחוט את שחקנה דאז של מארסיי - שדיווח על כך למשטרה.
הפרשה עוררה סערה עצומה בצרפת. הזעם הציבורי כנגד בנזמה היה עצום. אף אחד לא הצליח להבין כיצד הוא הסכים להיות שותף לעבירה פלילית, ועוד כנגד אחד מחבריו בנבחרת הלאומית. ראש ממשלת צרפת, מנואל ואלס, אמר אז: "ספורטאי העל חייבים לשמש דוגמה. ואם לא, הוא לא יכול לשחק בנבחרת הלאומית של צרפת".
8 צפייה בגלריה
בנזמה עם ולבואנה בנבחרת לפני התפוצצות הפרשה
בנזמה עם ולבואנה בנבחרת לפני התפוצצות הפרשה
בנזמה עם ולבואנה בנבחרת לפני התפוצצות הפרשה
(צילום: AFP)
דשאן היה בהלם, במיוחד לאור העובדה שהיה מקורב מאוד לבנזמה אליו התייחס בתחילת דרכו בנבחרת כאילו היה בנו. מאמן הנבחרת הרגיש נבגד. היה לו ברור מה חשים יתר שחקני הנבחרת כלפי בנזמה, אחרי שהיה שותף למעשה נבזי שכזה כלפי אחד מחבריהם. לכולם היה ברור שבמצב הנוכחי בנזמה לא יכול להיות עוד חלק מסגל הנבחרת, גם אם לא הוכחה אשמתו מבחינה משפטית.מעבר לפגיעה האישית שלו, לתחושת הבגידה, דשאן הבין מיד שאם הוא רוצה ל שמור על חדר הלבשה בריא, אסור לבנזמה להישאר חלק מהנבחרת, גם אם הוא השחקן הטוב ביותר שעומד לרשותו.
לנבחרת צרפת יש היסטוריה ארוכה של סכסוכים פנימיים שפגעו בה והרסו אותה. השיא היה כמובן המרד של כמה מהשחקנים, בראשות ניקולה אנלקה ופטריס אברה, במהלך מונדיאל 2010 בדרום אפריקה כנגד המאמן ריימונד דומנק.
דשאן עצמו מכיר מקרוב איך זה נראה ואיך זה מרגיש כשיש אווירה טובה בחדר ההלבשה. הוא הרי היה הקפטן של הנבחרת שזכתה במונדיאל 1998, הרבה בזכות הלכידות הפנימית שהייתה בה. זו הייתה הנבחרת של ה"שחורים, לבנים וערבים". הנבחרת שזינדין זידאן אמר עליה: "זה לא היה עניין של דת או צבע עור, כל זה לא עניין אותנו. פשוט היינו קבוצה של חברים שנהנו ממה שהם עושים". ומבחינתו של דשאן, הסוד להצלחה הוא קודם כל יחסים טובים וחבריים בין השחקנים, ורק לאחר מכן היכולות האישיות שלהם.
8 צפייה בגלריה
דידייה דשאן
דידייה דשאן
דידייה דשאן
(צילום: רויטרס)
משחקו האחרון של בנזמה במדי הנבחרת היה באוקטובר 2015, בניצחון 0:4 על ארמניה שבו הבקיע צמד והעלה את מאזנו ל-27 שערים ב-81 משחקים. כשהפרשה התפוצצה הודיע נשיא ההתאחדות הצרפתית, נואל לה גרה, שבנזמה מושעה מהנבחרת "עד להודעה חדשה".
כמה חודשים לאחר מכן הודיע דשאן את מה שהיה צפוי, שבנזמה לא יהיה בסגל ליורו 2016, הטורניר אותו אירחה צרפת ושבו היא הייתה הפייבוריטית הגדולה. בנזמה הגיב בזעם ותקף את המאמן הלאומי באופן ישיר. בראיון ל"מארקה" הספרדי הוא ירה: "דשאן התקפל בשל לחץ מצד הגזענים בחברה הצרפתית". הוא התכוון לכך שההחלטה לא הייתה בשל הפרשה, אלא תירוץ בלבד בשל העובדה שהוא מוסלמי מאמין שהתעקש לא לשיר את ההמנון הצרפתי.
דשאן הזועם הכחיש מכל וכל, והסביר כי הוא לא מעוניין לכלול בסגל שחקן שנחשד בבגידה בחברו לנבחרת, וכי למוצא של בנזמה אין שום קשר להחלטה. לראייה הוא הדגיש שבנבחרת נמצאים לא מעט מוסלמים, כמו פול פוגבה למשל.
8 צפייה בגלריה
בנזמה במונדיאל 2014. התגעגע למדי הנבחרת
בנזמה במונדיאל 2014. התגעגע למדי הנבחרת
בנזמה במונדיאל 2014. התגעגע למדי הנבחרת
(צילום: gettyimages)
אחרי הדברים הללו התחושה הייתה שכל עוד דשאן מאמן את הנבחרת, הדלת עבור בנזמה תהיה חסומה. החלוץ האדיר המשיך להבקיע במדי ריאל מדריד, המשיך לזלול תארים – אבל פרק הנבחרת, כך זה היה נראה, הסתיים עבורו.

בן המהגרים העני שהרבה להסתבך

קארים מוסטפה בנזמה נולד בברון, אחד מפרברי העוני של ליון. משפחתו היגרה לצרפת מאלג'יריה. הוא היה אחד משמונה ילדים שגדלו בתנאים קשים, והצטרף לאקדמיה של ליון בגיל תשע, שם שיתף פעולה עם נער ישראלי מוכשר, מאור בוזגלו – אבל לרגע לא התנתק מחבריו מהשכונה. אותם חברים שיסבכו אותו שנים רבות לאחר מכן.
8 צפייה בגלריה
אוהדי נבחרת צרפת
אוהדי נבחרת צרפת
אוהדי נבחרת צרפת לא זכו לראות את בנזמה בשנים האחרונות
(צילום: AFP)
ההסתבכות הראשונה שלו עם רשויות החוק הייתה ב-2010, כאשר הואשם יחד עם חבריו לנבחרת צרפת, פרנק ריברי, סידני גובו וחאתם בן ארפה, בקיום יחסי מין עם נערות ליווי קטינות. כמעט ארבע שנים ארך ההליך המשפטי בסופו הכדורגלנים זוכו משום שלא היו הוכחות שהם ידעו על גילן של הנערות.
במשך השנים בנזמה לא תמיד ניהל חיים ספורטיביים והיה ידוע כבליין לא קטן. הוא מעולם לא התחתן ויצא עם בנות זוג רבות. לפני כמה שנים ניהל רומן קצר ומאוד מתוקשר עם הזמרת האמריקנית ריהאנה. אבל כל זה שייך לעבר.
כיום מנהל בנזמה חיי משפחה שלווים עם הדוגמנית קורה גוטייה, בת הזוג שלו בשנים האחרונות ואימו של הבן איברהים (4). לבנזמה יש גם בת, מליה (7), שנולדה לו בתקופה בה יצא עם קלואי דה לונה.
8 צפייה בגלריה
ריהאנה
ריהאנה
ניהלה רומן מתוקשר עם בנזמה. ריהאנה
(צילום: AFP)

דשאן: "ההחלטה התקבלה כבר מזמן"

בחקירת פרשת "הקלטת הלוהטת" התברר כי בנזמה שיתף פעולה עם חמישה חברי ילדות, חברי נפש שנמצאים כל הזמן סביבו. על פי מה שהתפרסם, החברים יזמו את הסחיטה ואת ההקלטה ונעזרו בבנזמה כדי שיצור את הקשר עם ולבואנה.
לאחר מכן התברר שהמשטרה נעזרה בשוטר סמוי, יאן בסאט, שזכה לכינוי "לוקאס". על פי טענות פרקליטיו של בנזמה, שידל "לוקאס" את חמשת החברים לבצע את הסחיטה. אם יוכח שכך אכן היה, כנראה שבנזמה ייצא נקי, אבל זה ממש לא בטוח. לפני חודש וחצי הודיעה הפרקליטות כי בנזמה יעמוד למשפט בחודש אוקטובר הקרוב. תגובתו באינסטגרם הייתה: "כן, סוף סוף, קדימה. בואו נסיים את הקרקס הזה לתמיד".
ובכל זאת, ולמרות שתיאורטית בעוד פחות מחצי שנה בנזמה עשוי להישלח לכלא, דשאן החליט למחול לו ולשים בצד את כל משקעי העבר. "כל אחד יכול לעשות טעויות", אמר המאמן אחרי שהטיל את הפצצה והודיע על זימונו החוזר של החלוץ. "היו לי בעבר יחסים בעייתיים עם כמה שחקנים, אבל חולצת הנבחרת עומדת מעל כל זה. לקחתי את הזמן כדי לחשוב, לנתח את הרגשות שלי. העבודה שלי היא לא להפתיע. מעולם לא אמרתי שלא אזמן את קארים לנבחרת. אנחנו לא יכולים לחזור לעבר. הדבר החשוב ביותר היה שנפגשנו ושוחחנו. אני הייתי זקוק לכך, וגם הוא".
8 צפייה בגלריה
נסחט על ידי חבריו של בנזמה. מתייה ולבואנה
נסחט על ידי חבריו של בנזמה. מתייה ולבואנה
נסחט על ידי חבריו של בנזמה. מתייה ולבואנה
(צילום: EPA)
"בראש שלי, ההחלטה הזו התקבלה כבר מזמן", המשיך דשאן בהסבר. "מאז היו הרבה דיונים. שקלנו את היתרונות והחסרונות. עשינו הכל באופן מאוד דיסקרטי, אבל זה היה רק ביני לבין קארים".
ועדיין, הדיווחים בתקשורת הצרפתית סיפרו על כך שלפני ההחלטה דשאן התייעץ עם השחקנים הבולטים בנבחרת, כולל הוותיקים המעטים שזכו לשתף פעולה עם בנזמה בעבר: השוער והקפטן הוגו לוריס, פול פוגבה, אנטואן גריזמן ורפאל וראן. כולם הביעו את שמחתם על המהלך.
מי שעשוי להיות בבעיה הוא החלוץ אוליבייה ז'ירו, שבנזמה מאיים על מקומו בהרכב. כולם גם זוכרים את מה שבנזמה אמר על ז'ירו לא מכבר: "אתה לא משווה מכונית פורמולה 1 עם קארטינג, ואני עוד עדין".
8 צפייה בגלריה
אוליבייה ז'ירו מאוכזב
אוליבייה ז'ירו מאוכזב
צפוי מאבק בינו לבין בנזמה על מקום בהרכב. אוליבייה ז'ירו
(צילום: getty images)
ז'ירו בן ה-34 כמעט ולא משחק במדי צ'לסי, אבל מדובר במי שהבקיע 44 שערים במדי הנבחרת. יהיה מעניין לראות במשחקי ההכנה של צרפת ליורו מי מבין השניים יפתח בהרכב. על הנייר ובהתאם ליכולת בנזמה אמור להיות מועדף, אבל דשאן נתן לו את החולצה מספר 19, בעוד שז'ירו נשאר עם המספר 9.
כשדשאן נשאל על הסוגיה הוא ענה: "הם כבר שיחקו בעבר ביחד. הם לא משחקים באותו תפקיד". ובאשר לשאלה מה גרם לדשאן לסלוח לבנזמה, את זה כנראה נגלה בעתיד. דבר אחד בטוח, מדובר באחד הקאמבקים המפתיעים והמסקרנים ביותר בתולדות הכדורגל הבינלאומי, ואין ספק שזה גם יהיה אחד הסיפורים הגדולים של יורו 2021.