אלישע לוי (62) עבר לא מעט תחנות במהלך קריירת האימון שלו, מקבוצות קטנות כמו בית שאן עד למכבי חיפה איתה זכה באליפויות והגיע לליגת האלופות, הפועל באר שבע שהפכה בזכותו לקבוצת צמרת, ועד לאימון נבחרת ישראל.
אחרי שנה ללא קבוצה החליט לחזור לכדורגל והחליף את יוסי אבוקסיס בבני יהודה באמצע העונה הקודמת ודווקא בזמן שמחאת האוהדים מול ההנהלה החריפה. הקבוצה משכונת התקווה הציגה שיפור ניכר תחתיו וסיימה את הפלייאוף התחתון ללא הפסדים, על הדרך נהנתה משחקני בית צעירים שאמורים לקחת צעד קדימה בעונת 2020/21.
5 צפייה בגלריה
אלישע לוי על הקווים
אלישע לוי על הקווים
"הגעתי לקבוצה בסיטואציה לא פשוטה". אלישע לוי
(צילום: עוז מועלם)
"באתי לבני יהודה בסיטואציה לא פשוטה, אחרי עזיבתו יוסי אבוקסיס שהיה מאמן מוערך", הסביר לוי. "לקבוצה היו בעיות עם הקהל והיה לי חשוב לייצב אותה, לתת עונה טובה, ולטפח כמה שיותר שחקנים צעירים. שיחקנו כדורגל חיובי, הגענו לחצי גמר הגביע והפסדנו בפנדלים עם תשעה שחקנים, כך שאם נסתכל אחורה עשינו עונה יפה. בני יהודה זה מקום מיוחד ומשפחתי, ומצד שני מקצועי ומסודר שנותן את התנאים להצליח, אנחנו עובדים כצוות".
לא היה לך חשש להגיע באמצע העונה, אחרי שנה שלא אימנת? "אסור שפחד יניע מאמן כדורגל, בהיסטוריה שלי סיפקתי את הסחורה והצלחתי. אני לא רואה סיכונים - רק סיכויים, ברגע שמתחברים לי הדברים אני בפנים. במהלך שלושים שנה שאני מאמן לא היו לי הרבה הפסקות, המקצוע שלנו דינמי ותלוי בהרבה גורמים. במכבי פתח תקווה לא איפשרו לי לסיים את העבודה, והיו הצעות שלא התחברתי אליהן. הכדורגל הוא לא מובן מאליו בשבילי, ואני שמח שבגילי אני יכול לבחור איפה לאמן".
חשבת על פרישה? "ממש לא! שברתי כל תקרת זכוכית, מלאמן קבוצה קטנה הגעתי לנבחרת ישראל דרך קבוצות גדולות, זכיתי באליפויות והגעתי לליגת האלופות. כולם אמרו לי שאחרי נבחרת ישראל כבר אי אפשר להצליח, אבל אין מקום למחשבות לא טובות, תמיד בא האתגר הבא. אני אוהב את הקהל של בני יהודה ואת המועדון, אני נמצא ביחסים טובים עם הבעלים ברק אברמוב ואני שמח שלא טעיתי בהחלטה. יש לי כמה שנים טובות לעבוד ברמות הגבוהות, ואחר-כך הייתי רוצה להתמסר לעבוד עם צעירים".
5 צפייה בגלריה
ברק אברמוב ואלישע לוי
ברק אברמוב ואלישע לוי
"יחסים טובים". אלישע לוי עם הבעלים ברק אברמוב
(צילום: בני יהודה)

"מאמן נבחרת זה כמו ראש ממשלה"

לוי, שאימן את הנבחרת במוקדמות מונדיאל 2018 וסיים במקום הרביעי בבית, ספג לא מעט ביקורות על ניהול הקמפיין. "מאמן נבחרת זה כמו ראש ממשלה, ככל שאתה יותר למעלה הרוחות יותר חזקות. שנתיים בקמפיין גביע עולם זה לא פשוט. כמו שקיבלתי מחמאות, מאמן כדורגל צריך לדעת גם לספוג ביקורות. אמרתי בזמנו ששנתיים זה לא מספיק, כי לכל מאמן יש פלוסים ומינוסים, ולוקח זמן להתחבר. אין לי טענות, אני גאה שהייתה לי הזכות לאמן את הנבחרת, עכשיו זה הזמן של אחרים".
מה לדעתך הבעיה של נבחרת ישראל? "הבעיה היא לא של מאמן כזה או אחר, היא מאוד שורשית. אם חמישים שנה לא הגענו לטורניר צריך לחשוב לעומק, לעבוד מלמטה ובעיקר להיות סבלנים. לבנות תוכנית ארוכה ולהיצמד אליה, ואז אני בטוח שאנחנו נצליח. יש לנו מאמנים טובים בארץ, אבל זה תמיד יותר סקסי שמביאים מבחוץ. אפשר להביא בעלי מקצוע מבחוץ, אבל מי שמאמן נבחרת לאומית במקומות אחרים זה מקומיים. אני מכיר את וילי רוטנשטיינר, הוא איש הגון עם כריזמה, וכולם צריכים להירתם כדי לתמוך בנבחרת".
5 צפייה בגלריה
לא הצליח בקמפיין המונדיאל. לוי באימון הנבחרת
לא הצליח בקמפיין המונדיאל. לוי באימון הנבחרת
לא הצליח בקמפיין המונדיאל. לוי באימון הנבחרת
(צילום: עוז מועלם)
במבט לאחור, מה הפספוס הכי גדול בקריירה שלך? "בעונת הקיזוז במכבי חיפה, באנו למשחק האחרון נגד בני יהודה והיינו קרובים לאליפות שנייה ברציפות, אבל הפסדנו בחצי דקה האחרונה, זה דבר שלא נשכח. בשנה השנייה שלי במכבי חיפה הייתי צריך להגיע שוב לליגה אלופות והפסדנו בפנדלים לגנק, הייתה לי זכות לעבוד בחיפה ארבע שנים, אני האחרון שלקח אליפות שם (2010/11).
מה אתה חושב על התדמית של הכדורגלן הישראלי? "אי אפשר לבוא ולדבר על השחקנים הישראלים, עובדה שיש כאלה שהצליחו בחו"ל ואני לא מסכים עם הסטיגמות. ברור שיש לנו מה ללמוד בכל מה שקשור להקרבה, ולניסיון לשפר את היכולות הפיזיות. העולם הולך קדימה, זכיתי לאמן כמה דורות של שחקנים, אני עובד עם צעירים ויודע איך הם מתנהלים וחושבים. הקידמה זה לא מינוס, צריך לדעת לשלב בין הדברים, החשיפה הגדולה לא אמורה לפגוע, צריך למצוא את האיזון הנכון".
מה אתה חושב על פרשת מיכה ואצילי? "מאוד מצער שהם נקלעו לסיטואציה כזאת, יש את הצד המוסרי ואת המשפטי, צריך לראות אם יוגש נגדם כתב אישום ואיך יסתיים העניין הזה".
5 צפייה בגלריה
עומר אצילי ודור מיכה
עומר אצילי ודור מיכה
עומר אצילי ודור מיכה
(צילום: עוז מועלם)

בונה על הצעירים

בני יהודה המחודשת של לוי סיימה את העונה האחרונה במקום השביעי וכאמור ללא הפסדים בפלייאוף התחתון. "חלק מהדברים שעשינו טוב בעונה הקודמת, זה לקדם שחקנים צעירים כמו איי קגאני סילבה ורועי בן שמעון, ולהגדיל את הבסיס של שחקני הבית", סיפר לוי, "הם עשו צעדים ראשונים והם ימשיכו לשחק, ברור שצריך איזון אבל בני יהודה זה מועדון שנותן הזדמנויות". הכתומים יפתחו את העונה באופן רשמי ביום שבת, כשיארחו את בית"ר ירושלים במחזור הראשון בגביע הטוטו.
איזה בני יהודה אנחנו הולכים לראות בעונה הקרובה? "הבאנו כמה שחקנים זרים צעירים ברוח המועדון, סתיו פיניש חזר הביתה, ניב זריהן חתם וזה תוספת לשחקנים שמהווים את הבסיס ויכולים להוביל אותנו לעונה טובה יותר. אני מתכוון להתחזק בעוד שניים-שלושה שחקנים שישדרגו את הבסיס הקיים, ונכון לעכשיו עומר ניראון צפוי לקבל את המושכות כשוער ראשון".
ומה לגבי דרישת האוהדים לחזור למגרש בשכונת התקווה? "כיף שהמגרש בשכונה הוא הבית שלנו, ויש לנו איפה להתאמן, זו קרקע מאוד חשובה להצלחה. מצד שני אין מה לעשות, המגרש לא עומד בתקן. אנחנו עושים הכל כדי שתהיה לנו קבוצה טובה יותר משנה שעברה, שתשחק כדורגל חיובי ושהקהל ירצה לתמוך בה. באתי ממקום מאוד נקי, לנטרל כל רעשי רקע. אוהדי בני יהודה מגיעים אליי ויש שיח טוב ומכובד, ואני מקווה שזה יישמר. השאיפה שלי היא שברק אברמוב יגיע למגרש וייהנה, אני מקווה שנהיה קבוצה טובה ושיהיה פיוס".
5 צפייה בגלריה
אלישע לוי
אלישע לוי
רומן. אלישע לוי מודה לאוהדים
(צילום: אלעד גרשגורן)
איך אתם מתמודדים עם ההשלכות של משבר הקורונה? "זו רוח התקופה, הרבה שחקנים לקחו אחריות וקיצצו ואנחנו רואים את זה בכל הקבוצות. למדנו להיכנס לזה תוך כדי תנועה ופחד שאולי אנשים יידבקו. אני חושב שלקחו החלטות אמיצות ונכונות, צריך ללמוד לחיות בצל זה ולקוות שהקהל יחזור למגרשים".
לסיכום, מה המטרות שלכם לעונת 20/21? "בני יהודה צריכה להיות תמיד בליגת העל ויש לה את הייחודיות שלה, זו קבוצה לגיטימית שמביאה הישגים. היא זכתה בשני גביעים בארבע השנים האחרונות והגיעה לחצי הגמר בעונה הקודמת, זה לא מובן מאליו. אף פעם לא פחדתי לכוון גבוה, אבל זה לא יקרה בדיבורים. לכוון למקומות מסוימים בטבלה זה מאוד יומרני, אבל בכדורגל כל דבר אפשרי".