ביום הראשון של חודש אוגוסט שנת 1993 זכתה קבוצת קרבאך אגדם באליפות הראשונה שלה בליגת הכדורגל החדשה של אזרבייג'ן העצמאית. קרבאך ניצחה בגמר הפלייאוף, במגרש ניטרלי, והיה זה יום שמח, כמובן, לפחות ספורטיבית, אבל השחקנים, צוות האימון וגם חלק מהאוהדים לא יכלו לחזור הביתה, לעיר אגדם. שבוע קודם לכן פלש צבא ארמניה לעיר. אגדם, כפי שיתברר בהמשך, תהפוך לעיי חורבות.
קרבאך לא חזרה לעיר אותה היא מייצגת עד היום, והמילה אגדם היא אפילו לא חלק משמה הרשמי של הקבוצה כעת, אבל יריבת מכבי ת"א הערב בשלב הבתים של הליגה האירופית עדיין מייצגת את אותו אזור, את אותם אנשים, פליטים יש לומר, שנמלטו משם. לפני קרוב לחודש התחדשה הלחימה בין אזרבייג'ן לארמניה על אותו חבל ארץ, וסיפורה של קרבאך שוב נמצא במרכז.
6 צפייה בגלריה
גורבן גורבאנוב
גורבן גורבאנוב
נמצא במועדון כבר 12 שנים. גורבאנוב
(צילום: gettyimages)
מלחמת נגורנו קרבאך החלה לקראת פירוק בריה"מ בסוף שנות ה-80 ונמשכה עד שנת 1994. חבל הארץ המדובר נמצא בתוך שטח אזרבייג'ן המוסלמית, אבל רוב תושביו הם ארמנים-נוצריים שהחליטו באמצעות משאל עם לחבור לארמניה. לפחות 30 אלף אנשים נהרגו במלחמה, למעלה מ-70 אלף נפצעו, ויותר ממיליון ארמנים ואזרים נעקרו מבתיהם. שטח המריבה נחשב בעולם כחלק מאזרבייג'ן, אבל לאחר המלחמה הכריזו הארמנים על האזור כישות עצמאית – הרפובליקה של נגורנו קרבאך. הסכסוך נמשך, אבל המלחמה לפחות נעצרה. עד החודש שעבר.
העיר אגדם, ממנה מגיעה קבוצת הכדורגל של קרבאך, נמצאת באותו חבל ארץ, אבל בעיר, שבימים שקדמו למלחמה התגוררו בה כ-40 אלף תושבים, הפכה לעיר רפאים, כזו שאף אחד לא מתגורר בה. הארמנים הרסו את העיר כדי למנוע מהאזרים לחזור לשם. היום מכנים את אגדם "הירושימה של הקווקז". לקבוצת הכדורגל אין בית. כן, כבר 27 שנים שיריבת מכבי ת"א לא נמצאת בעיר המקור שלה אלא מתנהלת, מתאמנת ומארחת בבאקו, בירת אזרבייג'ן המרוחקת כ-360 ק"מ מאגדם.
"יש פה עניין פוליטי שהמועדון ירש", סיפר רובן סאלס, שהיה עוזר מאמן הקבוצה בעבר, לאחר שזו ומכבי הוגרלו לבית שכולל גם את ויאריאל וסיבאספור. "מדובר במועדון מהגרים שנמצא בגלות כבר 27 שנים. נשיא המועדון תמיד שם למטרה את הנושא הפוליטי, זה בלתי נמנע, הוא רוצה לעורר תודעה בכל העולם. זו תמיד הייתה אחת המטרות של קרבאך כמועדון. בסופו של דבר אתה כאיש מקצוע עושה את העבודה שלך כיוון שהמועדון נמצא עכשיו בבאקו, שם המתקנים שלו. זה נכון שבכל פעם שיש משהו לציין שקשור למלחמה או למצב הפוליטי המועדון דואג להזכיר זאת וגם סגל השחקנים נקרא לקחת חלק באירועים האלה, אבל רק בכל מה שקשור לימי זיכרון".
עיר הבית לא קיימת, אבל אוהדים בהחלט יש, ולא מעט. קרבאך מייצגת למעלה מחצי מיליון פליטים, ולכן היא אחת הקבוצות האהודות במדינה. אולי אין לה הכי הרבה "אוהדים שרופים", אבל היא נחשבת קבוצתן של הנייטרלים, והקבוצה השנייה של כמעט כל אוהד, סמל לגאווה לאומית של קבוצה שמעלה את הסכסוך לתודעת העולם באמצעות משחקים באירופה, כפי שיש להם היום בבלומפילד.
"קרבאך היא כמו מכבי ת"א כדורסל בשנים היפות שלה", אומר הבלם עידן ויצמן, ששיחק שנתיים בליגה האזרית. "קרבאך היא הקבוצה של המדינה. כשאתה הולך למשחק ליגה מגיע לשם לפעמים פחות קהל מקבוצות אצל קבוצות תחתית. נגיד בסימורק, איפה שאני שיחקתי היו מגיעים 2,000 אוהדים וכשהיינו משחקים שם אז היו 200 אוהדים. היא הקבוצה של המדינה כי רוב האוהדים הם כאלה שהתאהבו עם הזמן בקבוצה הטובה ביותר וזה בא לידי ביטוי במשחקים באירופה. אוהדים של קבוצות אחרות אוהבים לראות יריבות אירופאיות מגיעות לבאקו, זה עושה טוב למדינה, מספק גאווה, אז במשחקים האלה רואים 20 או 30 אלף".
6 צפייה בגלריה
ארמניה אזרבייג'ן הרס ב טרטר עיירה אזרית מלחמה נגורנו קרבאך
ארמניה אזרבייג'ן הרס ב טרטר עיירה אזרית מלחמה נגורנו קרבאך
אגדם הפכה לעיר רפאים. והתמונות עוד לא מספרות הכל
(צילום: MCT)
לאחר ימים טראגיים, כולל מותו במלחמה של אלאוורדי בגירוב, שהיה שחקן ומאמן המועדון, ונפילה כלכלית קשה, החלה קרבאך להתאושש. המועדון נרכש על-ידי קונצרן אזרסון, ספק המזון הגדול במדינה. המאמן גורבן גורבאנוב, שנמצא במועדון כבר 12 שנים, הכניס סגנון כדורגל איכותי של החזקה בכדור ומסירות קצרות. זו השנה השביעית ברציפות שקרבאך מופיעה בשלב בתים אירופי (שנה אחת הייתה בליגת האלופות), הישג שקבוצה ישראלית יכולה רק לחלום עליו.
רק שפתאום חודשה הלחימה. לפני שלושה וחצי שבועות פרץ שוב העימות בכל הכוח. חילופי אש, טנקים שרופים, מסוקים מופלים. אלפים נהרגו בינתיים, כשקשה לתת הערכות מדויקות כיוון שכל צד טוען משהו אחר. לפני 4 ימים בלבד נכנסה לתוקפה הפסקת אש, אבל זו החזיקה מעמד שעות ספורות בלבד. גם הכדורגל הושפע, בשתי המדינות. וראזדט חארויאן, קפטן נבחרת ארמניה, היה אמור לעבור ללאריסה היוונית, אבל לפני כשלושה שבועות שלח סוכנו הודעה לנשיא המועדון וסיפר שהחתימה לא תצא אל הפועל כיוון שחארויאן גוייס למלחמה. "הוא כבר בחזית", הוסיף הסוכן.
6 צפייה בגלריה
דגל אזרבייג'ן ב הפגנה ב ברלין מלחמה נגורנו קרבאך ארמניה
דגל אזרבייג'ן ב הפגנה ב ברלין מלחמה נגורנו קרבאך ארמניה
כדורגל? באזרבייג'ן עסוקים בכלל במשהו אחר
(צילום: EPA)
ברוב הזמן בין המלחמה הגדולה לבין זו שהחלה לא מזמן לא היו הרבה אירועים אלימים, אבל וייצמן, שעדיין נמצא בקשר עם חברים באזרבייג'ן, מספר שעכשיו הלך הרוח שונה לגמרי. "כששיחקתי שם הנושא לא היה ממש על סדר היום", הוא מספר, "אבל עכשיו דיברתי עם מישהו שעובד במועדון והוא טוען שחוזר הבלגאן של פעם, ואולי נראה משהו גדול יותר מפעם. הארמנים אפילו נכנסים לעיר גנג'ה, שהיא השנייה בגודלה באזרבייג'ן, ומבחינת האזרים יש פה אמירה ברורה וחריפה מהצד הארמני".
ומה ההשפעה על קבוצת הכדורגל של קרבאך? בכל מקרה מדובר בפליטת מלחמה נצחית, כיוון שהיא מארחת את משחקיה בבאקו, אבל שלשום בלילה הודיעה אופ"א שעליה למצוא מגרש חלופי כיוון שהארגון לא מתכוון לאפשר קיום משחקי כדורגל בכל אזרבייג'ן. טורקיה, שנחשבת לגב של אזרבייג'ן בסכסוך מול ארמניה, תהיה כנראה המדינה בה תארח קרבאך את משחקיה בליגה האירופית, אבל עד לגומלין יש זמן. בינתיים אחת הקבוצות המרתקות באירופה, הקבוצה ללא בבית, תנסה לנצח הערב בבלומפילד.