ביד אחת גביע בצורת כדור זהב, ביד השנייה סיגר. כך אמארה סטודמאייר, יהושפט בשבילכם, סוגר עונה – כמו מלך.
כשמכבי ת"א החתימה את הסנטר בסוף ינואר כדי למלא את החלל שהשאיר עומרי כספי, היא לא תיארה לעצמה שהוא יהיה האיש שיביא לה את האליפות השלישית ברציפות. השיקולים המרכזיים בצירופו היו לתת דקות מנוחה לגבוהים, לעבות את מצבת הישראלים, ואולי גם לתקוע אצבע בעין של היריבה הגדולה הפועל ירושלים, שבה עדיין החזיק במניות.
5 צפייה בגלריה
אמארה סטודמאייר
אמארה סטודמאייר
"הרגשתי שהקבוצה צריכה אותי". אמארה והצלחת
(צילום: עוז מועלם)
מאז שסטודמאייר עבר ללבוש את המדים הצהובים התרומה שלו הייתה די סולידית – עד שהוא ראה מאני־טיים מול העיניים. 18 נקודות, שבעה ריבאונדים והתעלות בדקות הסיום בגמר מול מכבי ראשל"צ העניקו לו את תואר ה־MVP של הפיינל־פור, אבל הרבה יותר חשוב מכך – את הצלחת. בגיל 37, הרבה אחרי השיא שלו ב־NBA, סטודמאייר נראה שלשום כמו רוקי שחיכה להזדמנות להוכיח את עצמו.

"כולם נראו כמו תינוקות לידו"

ברבע האחרון בגמר, הסנטר הציג דבר או שניים ממה שלמד בליגה הטובה בעולם. הוא ניטרל את הגבוהים של גיא גודס, סחט עבירה בכל פעולה עבירה והיה אחראי על רוב הנקודות בצבע. טיילר דורסי סיכם את זה הכי טוב: "נתנו לו את הכדור והוא ידע לסיים את המהלכים. הוא איש גדול, השאר נראו כמו תינוקות לידו".
אתמול בבוקר, אחרי לילה של חגיגות, התייצב יהושפט לראיון אליפות. עם הצניעות המאפיינת אותו הוא ביקש קודם כל לתת את הקרדיט לחברים ("כולם היו בפוקוס, שיחקנו ביחד ועשינו את זה"), אבל הודה: "הרגשתי שהקבוצה צריכה אותי ברבע האחרון, אז הייתי שם בשבילה".

למי ששכח, לא מדובר בעוד שחקן עם עבר ב־NBA. רוקי השנה ב־2003, בחירה לחמישיית העונה ב־2007, ארבע בחירות בחמישייה השנייה של העונה ושש הופעות באולסטאר – זה רק רק חלק מהרזומה.
לא מעט אנשים הופתעו לראות אותך ככה בגיל 37. מה הסוד? ״אני פשוט אוהב את הכדורסל כל כך. אני אוהב אתגרים. בכל משחק יש אתגר אחר, כל עונה היא אתגר אחר, וזה מה שמשאיר אותי עם מוטיבציה להישאר בכושר ולהמשיך".
כמה שנים עוד תשחק? ״אני לא יודע. הילדים שלי בארה"ב כבר מתחילים להתבגר ומתגעגעים לאבא שלהם, אבל עוד נראה".
5 צפייה בגלריה
אמארה סטודמאייר
אמארה סטודמאייר
"כולם נראו כמו תינוקות לידו"
(צילום: עוז מועלם)
בקיץ האחרון סטודמאייר רצה לחזור להפועל ירושלים, אך זה לא הסתדר, ובסופו של דבר חתם בפוג'יאן הסינית בחוזה שמוערך ביותר ממיליון דולר לעונה. למרות שהעמיד ממוצעים של 19.4 נקודות ו־8.8 ריבאונדים, הוא החליט לעזוב כבר בדצמבר ולוותר על רוב הכסף, מאחר שלא הצליח להשתלב במנטליות המקומית.
"לא משנה לי מול מי אני משחק בגמר", הודה סטודמאייר אחרי שנשאל אם היה מעדיף לפגוש את ירושלים. "הדבר היחיד שמשנה זה לזכות באליפות. להפועל ירושלים הייתה עונה טובה, הם שיחקו נהדר, אבל לא הצליחו להגיע לגמר ואנחנו פגשנו את ראשון".
5 צפייה בגלריה
אמרה סטודמאייר
אמרה סטודמאייר
הוא דווקא רצה לחזור לאדום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אחרי שחודשה העונה ונקבע כי השחקנים ייאלצו לשהות בבידוד של חודשיים, סטודמאייר נצפה פעמיים מחוץ לביתו ונקנס בסך 60 אלף שקל.
עד כמה היה לך קשה בבידוד? "לא היה קל. חוץ מהעובדה שאנחנו משחקים כדורסל, אנחנו גם רוצים ליהנות מהעיר היפה ת"א. פתאום לא יכולנו ללכת למסעדות ולא לפגוש חברים. אחרי כמה זמן אמרו שאפשר להתרחק עד מאה מטר מהבית, ואני גר במרחק של כמה מטרים מאזור הקניות שהייתי בו. הלכתי לקנות כמה דברים לשבת". בחודשים האחרונים הצוות המקצועי של מכבי התלבט אם להשאיר את סטודמאייר, אך אחרי ההצגה שלו בגמר ועזיבתו של ג'ייק כהן לליגה הספרדית הכל נפתח מחדש.

ציציות וקאפעלוש

מה הסיכוי שתישאר? ״עוד נראה, אני לא יודע. רק עכשיו סיימנו לחגוג אליפות".
אתה מעדיף להישאר לשחק בישראל? "אני תמיד ארצה להישאר כאן. ישראל היא הבית שלי".
5 צפייה בגלריה
דני אבדיה חוטף מקלחת קרה
דני אבדיה חוטף מקלחת קרה
"אני אוהב אותו". אבדיה
(צילום: ספי מגריזו)
בחודשים האחרונים סטודמאייר התקרב עוד יותר לדת. הוא הולך לשיעורי תורה בישיבה בירושלים, לומד בזום אצל רב בארבע לפנות בוקר ובין לבין לומד לכתוב, לקרוא ולדבר בעברית. לאחרונה היה מגיע להיכל בלבוש חרדי כמעט מלא, כולל ציציות וקאפעלוש (כובע שחור עגול המשמש את חסידויות פולין). "התהליך הזה התחיל עוד כששיחקתי ב־NBA", חושף הסנטר. "כל החברים שלי בניקס ראו אותי לומד תורה, לומד על ההיסטוריה של ישראל. המעבר לא הפתיע אף אחד שקרוב אליי".
הגעת לישראל עם אחד מילדיך ואתה מגדל אותו לבד. איך זה להיות אב חד־הורי? "זה מאתגר, אבל נהדר בשבילי. הוא רואה מקרוב את התהליך שאני עובר ואיך שחקן כדורסל מקצועני עובד. הוא רואה את התוצאות, ואני מקווה שתואר ה־MVP שקיבלתי נתן לו דוגמה טובה".
5 צפייה בגלריה
סטודמאייר ביציע
סטודמאייר ביציע
אב חד הורי בישראל. סטודמאייר
(צילום: ראובן שוורץ)
דני אבדיה יטוס בקרוב לארה"ב. איזה עתיד אתה צופה לו? ״אני כל כך אוהב אותו כי הוא עובד קשה ויש לו מוטיבציה אדירה. אני צופה לו עתיד ורוד, חושב שהוא יכול להצליח ב־NBA".
מה הלאה? "אני מודה על הזכות שיש לי לשחק בישראל, עם כל האוהדים והאנשים בארץ. זה באמת תהליך יפה ואני מקווה שהוא יימשך".
מהו הביטוי האהוב עליך בעברית? "בעזרת השם'. כי אלוהים תמיד שם איתנו".