מלבד אנשי הקבוצה המזערית מארין מהליגה האנגלית השמינית, שזכו לארח שלשום (ראשון) במגרשם הצנוע במרסיסייד את הענקית טוטנהאם, יש עוד אחד שלא ישכח לעולם את הערב הזה - אלפי דיוויין. מי, אתם שואלים?
מעבר לכך שהוא השחקן הצעיר ביותר שאי פעם שותף במדי טוטנהאם, דיוויין כבש את השער החמישי בניצחון 0:5 של קבוצתו והפך בכך לשחקן הצעיר ביותר שמבקיע בתולדות הגביע האנגלי אי פעם, בגיל 16 ו-138 ימים. מכיוון שאין עדיין שום דבר להגיד עליו - הוא פשוט עוד לא עשה כלום בחיים - זו הזדמנות טובה לחזור אל כמה מהצעירים בספורט העולמי ששברו שיא ממש בתחילת הקריירה.
6 צפייה בגלריה
דיוויין הצעיר (מימין) חוגג
דיוויין הצעיר (מימין) חוגג
דיוויין הצעיר (מימין) חוגג
(צילום: AFP)

חואנמי | כדורגל

נתחיל בקטן, מהמקביל של דיוויין בספרד. לפני יותר מעשור חואנמי קבע שיא שאף אחד לא שבר עד היום כשהפך לשחקן הצעיר ביותר שכובש שער בתולדות הגביע הספרדי. הוא עשה את זה בגיל 16, שבעה חודשים ו-24 ימים. הציפייה הייתה שהילד יהיה ענק, אבל בשנים שחלפו מאז, הקיצוני הימני לא הצליח להצדיק את הבאזז, שהיה מוקדם מדי כנראה: אחרי שהושאל למיודעתנו ראסינג סנטאנדר והעביר עוד תקופה כושלת בסאות'המפטון האנגלית, הוא הגיע לסוסיאדד, שבמדיה רשם את עונת השיא שלו בקריירה עם 11 שערי ליגה. אבל שם זה נגמר: אחרי עונה חלשה נוספת הוא עבר לבטיס שבה הוא ממעט לשחק העונה, בעיקר בגלל פציעות.
6 צפייה בגלריה
חואנמי מחייך במדי סוסיאדד. העונה הטובה בקריירה
חואנמי מחייך במדי סוסיאדד. העונה הטובה בקריירה
חואנמי מחייך במדי סוסיאדד. העונה הטובה בקריירה
(צילום: EPA)

פלה | כדורגל

ומקטן אל מי שנחשב בעיני רבים לגדול מכולם. אחרי שזומן למונדיאל בשבדיה בשנת 1958, בגיל 17 ו-249 ימים, הוא הפך לשחקן הצעיר ביותר אי פעם נכון לאותו יום ששיחק בגביע העולם. השיא הזה החזיק למשך 24 שנים עד שנשבר ב-1982 (על ידי הבא בתור ברשימה), אבל שיא אחד של פלה מהמונדיאל ההוא עדיין מחזיק מעמד גם היום: המבקיע הצעיר ביותר בתולדות גמר המונדיאל. שישה שערים הוא הבקיע בטורניר ההוא, אותו התחיל בכלל פצוע, כולל צמד בניצחון בגמר מול המארחת. אחד השערים הגיע אחרי מהלך וירטואוזי של הקפצה מעל שחקן ובעיטה מהאוויר. שנים אחר כך הוא סיפר כי בכלל לא האמין לאביו שסיפר לו ששמע ברדיו על הזימון שלו: "רק כשהגעתי לאימון סנטוס הבנתי שזה נכון".
6 צפייה בגלריה
כוכב נולד. פלה במונדיאל שבדיה
כוכב נולד. פלה במונדיאל שבדיה
כוכב נולד. פלה במונדיאל שבדיה
(צילום: AP)

אנדרו ביינום | כדורסל

הסנטר לשעבר של הלייקרס הוא השחקן הצעיר ביותר ששיחק אי פעם ב-NBA, ועשה זאת בגיל 18 ושישה ימים, ב-2 בנובמבר, 2005 מול דנבר. ביינום (2.13 מטר), שבר אז את שיאו של ג'רמיין אוניל שהיה מבוגר ממנו ב-12 יום כשערך את הבכורה שלו בליגה. הלייקרס מינו אז את אגדת העבר קארים עבדול ג'אבאר למעין ספונסר שלו שאמור היה לסייע לו להיקלט בליגה, אבל הסיפור הזה לא המריא. כבר בעונת הרוקי ההיא הוא הראה סימנים של עצבנות כשהתעמת באגרסיביות עם שאקיל אוניל. הוא אמנם זכה פעמיים באליפות עם הלייקרס אבל עשה זאת על כתפיו הענקיות של קובי בראיינט. ב-2012 נבחר למשחק האולסטאר. היום הוא בן 33 בלבד, אבל לא שיחק מאז 2014, אז שחררה אותו אינדיאנה. פציעת ברך ממנה לא הצליח להתאושש גמרה לו למעשה את הסיפור אחרי תשע עונות בלבד בליגה, גם אם באופן רשמי הוא עדיין לא פרש וב-2018 עדיין ניסה לחזור לשחק כדורסל.

יוסטה יוסיטה | כדורסל

הגרסה הליטאית, הנשית והכדורסלנית של הבלש העברי הראשון אברהם אברהם, יוסטה יוסיטה, ילידת ארה"ב, הפכה בגיל 13 לצעירה ביותר אי פעם שמשחק בנבחרת בוגרת כשהייתה רק בת 13, ועשתה זאת רק כמה חודשים אחרי שהובילה את נבחרת הקדטיות של ארצה לסגנות אליפות אירופה כמלכת הסלים של הטורניר. בעונה שלאחר מכן היא הפכה לצעירה ביותר שמשתתפת במשחק יורוליג כשעשתה זאת במדי וילרבאן מול דינאמו קייב.
6 צפייה בגלריה
יוסטה יוסיטה
יוסטה יוסיטה
השיאנית הליטאית
(צילום: FIBA.COM)

קלי סלייטר | גלישת גלים

אלוף העולם הצעיר ביותר בגלישת גלים. ב-1992 סלייטר, שחבריו (מימי הזוהר שעדיין לא ממש חלפו עבורו) דיברו עליו במונחים של פריק מבחינה גופנית, הפך בגיל 20 לאלוף העולם הצעיר ביותר אי פעם בגלישת גלים. הזכייה שלו הייתה תקדימית ביותר ממובן אחד, מפני שהיא גם סימנה שינוי מגמה מבחינת השליטה בענף: עד אז, הגולשים האוסטרלים שמרו על הגמוניה מוחלטת והאמריקאים רק חלמו לדגדג אותם, אבל סלייטר, יליד פלורידה ונציג "דור המומנטום" של גולשי הגלים הגבוהים בהוואי, ניפץ את תקרת המים הזו עם הזכייה שלו. אלא שסלייטר הוא יוצא דופן גם מהצד השני: ב-2011, כשהיה כבר בן 39, הוא זכה בפעם ה-11 והאחרונה באליפות העולם, והפך בכך לגולש המבוגר ביותר אי פעם שעושה זאת.
6 צפייה בגלריה
הצעיר ביותר, והמבוגר ביותר. סלייטר
הצעיר ביותר, והמבוגר ביותר. סלייטר
הצעיר ביותר, והמבוגר ביותר. סלייטר
(צילום: EPA)

גרי קספרוב | שחמט

קספרוב הוא עד היום הזוכה הצעיר ביותר אי פעם באליפות העולם בשחמט. הוא זכה לראשונה ב-1985, בגיל 22. יליד באקו, ניצח כבר כשהיה בן 12 באליפות ברית המועצות לנוער, ועשה זאת שוב בשנה שלאחר מכן. בתחרות הבוגרים הראשונה שלו זכה בגיל 14, והגדיר אותה כאירוע ששינה את חייו וגרם לו להתחייב ולבחור בקריירת שחמט. ב-1996 קספרוב, שכל מתחרה שפגש בו תיאר אותו כרמה אחרת מהשאר, הפסיד לתוכנת המחשב של IBM "כחול עמוק", במה שרואים כתחילת עידן ניצחון המכונות על האדם. זו הייתה הפעם הראשונה שאלוף עולם מכהן נוצח על ידי המחשב, אף שקספרוב טען להתערבות אנושית מאחורי הקלעים, שהוכחה בהמשך כנכונה. הפרישה שלו משח ב-2005 הגיעה כחלק מרצונו, כפי שצוטט, "להפיל את הרודן פוטין". אולי הכישלון במשימה הוא מה שגרם לו לחזור לשח תחרותי ב-2017. בתחרות השיבה שלו, כשהוא בן 54, הוא סיים במקום השמיני.
6 צפייה בגלריה
השם הגדול של השחמט. קספרוב
השם הגדול של השחמט. קספרוב
השם הגדול של השחמט. קספרוב
(צילום: getty images)