פחות מ-24 שעות אחרי ההעפלה של הפועל חולון לפיינל 8 בליגת האלופות, הטלפון של סטפנוס דדאס לא הפסיק לצלצל. כל כמה דקות במהלך הראיון הוא מקבל שיחה או הודעה. פעם מדייויד בלאט איתו עבד באריס סלוניקי, אחר כך מיורי זדובץ', שהיווני התחנך על ברכיו כעוזר במשך עשר שנים. "אין לי זמן לנשום. אחרי הניצחון הרמנו כוסית עם השחקנים במסעדה ולקחתי את העוזר שלי לבר ספורט בתל אביב. חזרתי הביתה ב-3:30 לפנות בוקר.
דדאס על גג העולם, ובצדק. הוא חתום על ההישג הגדול ביותר של חולון באירופה, מה שאף מאמן לפניו לא הצליח לעשות. רק לפני שנה וחצי הוא היה דמות אלמונית עבור הכדורסל הישראלי, אבל מסתבר שהוא הכיר אותנו לא רע בכלל.
9 צפייה בגלריה
סטפנוס דדאס
סטפנוס דדאס
דדאס. על גג העולם
(צילום: יובל חן)

תודה לספרופולוס

הוא החל לאמן בגיל 17. "גדלתי ליד הגבול עם צפון מקדוניה ושיחקתי בקבוצת הנוער והבוגרים של אחד המועדונים שם. במקביל גם אימנתי את קבוצת הנערים". שנתיים לאחר מכן הגיע לצפות באימונים של פאוק סלוניקי אותה הוא אוהד, נוצר קליק בינו לבין יאניס ספרופולוס שהיה עוזר המאמן ודדאס נכנס לצוות המקצועי כעוזר שני.
אחרי שלוש שנים המשיך הלאה והגיע להיראקליס כעוזרו של זדובץ'. בהמשך עבד באריס סלוניקי תחת בלאט ולאחר מכן עם שרון דרוקר אותו החליף בחולון. "הכרתי בגיל צעיר את הכדורסל שלכם והמנטליות בעקבות העבודה עם בלאט ודרוקר, וגם כעוזר בדינמו סנט פטרסבורג כשיותם הלפרין שיחק שם", מספר דדאס.
את תפקיד האימון הראשון קיבל בגזיינטפ הטורקית אחרי שהמורה הרוחני זדובץ' עזב. "הבעלים הסכים לשחרר אותו רק אם אני נשאר", מציין היווני. "משחק הבכורה היה מול 7,000 צופים ונגד אנאדולו אפס ודושקו איבנוביץ' שגדלתי עליו כמאמן אולימפיאקוס. הם הובילו בכמעט 20 הפרש, צחקו עלינו, אבל הצלחנו לחזור וניצחנו בהארכה. אז הבנתי שלפעמים מזל יכול לעזור יותר מניסיון, ושאתה תלוי לחלוטין בשחקנים".
9 צפייה בגלריה
יורי זדובץ'
יורי זדובץ'
זדובץ'. המורה הרוחני של דדאס
(צילום: AP)
אחרי תפקיד נוסף בטורקיה, דדאס מצא עצמו ללא עבודה בדצמבר 2019. ואז הגיע הטלפון מחולון שבדיוק חיפשה מאמן אחרי פיטורי דרוקר. "טסתי לישראל לפגישה עם ההנהלה. שלמה אייזיק ציין שלא זכיתי בתארים בטורקיה, אז הסברתי לו שאם הייתי זוכה כנראה שלא הייתי מועמד לחולון אלא לקבוצה יותר גדולה", נזכר דדאס בסיטואציה. "כל המועמדים רצו חוזה לשנתיים, ואני ביקשתי לכמה חודשים כדי להוכיח את עצמי. לא היה אכפת לי מהכסף כי קיבלתי הרבה בטורקיה. 20 ימים אחרי שהתחלתי לעבוד ההנהלה החתימה אותי על חוזה לעוד עונה".
עוד לפני שהספקת לחתום ראית מהיציע את הקבוצה חוטפת תבוסה בחיפה. "רק אז הבנתי לאיזה בלגן הגעתי. הדבר הראשון שעשיתי זה לתת לישראלים לשחק. בסוף להם אכפת הכי הרבה מהקבוצה וממה שאומרים עליהם כי הם קוראים מה כותבים והאוהדים בקשר איתם. לאמריקאים לא אכפת, היום הם בישראל מחר הם בטורקיה, יוון או איטליה".

שיטה מיוחדת

תחת דדאס חולון משחקת כדורסל מיוחד. אם רוב הקבוצות מאמינות בפיק-אנד-רול, חולון משחקת עם חמישה שחקנים מחוץ לקשת, כדורסל של ריווחים והמון שלשות. "אני מאמין שגארדים מכריעים משחקים. אז כדי שיהיה להם קל הם צריכים ריווח. בשביל זה אתה צריך גבוהים שקולעים מבחוץ. אני יודע שהשיטה שלי שונה, אבל קשה להתכונן אלינו ככה. השחקנים מספרים לי על יריבים שמדברים על השיטה שלנו וכמה נראה שכיף לשחק בה".
9 צפייה בגלריה
דה זאו והחברים מודים לקהל
דה זאו והחברים מודים לקהל
שחקני חולון. סגנון מלהיב
(צילום: ראובן שוורץ)
לדדאס חשוב להגיד שמאמן לא נמדד רק במשחקים, ויש עוד שני פרמטרים חשובים: "האווירה שאתה משרה על המועדון קריטית, ואת זה למדתי מבלאט. להיות נחמד לא עולה כסף. להגיד לעוזר או למנהל קבוצה בוא נלך לקפה, להתייעץ עם יושב הראש בנוגע לשחקנים. אתה משתף את כולם והם מרגישים שייכות. מה יעזור לי אם אהיה שחצן או לא נחמד?".
הפרמטר השני הוא בניית קבוצה: "בחירת הסגל קריטית, כמו שאפשר לראות העונה בחולון. גם במשחקים שאנחנו בפיגור דו ספרתי כולם יודעים שאנחנו יכולים לחזור בעקבות האיכות שלנו, אבל גם בעקבות האופי".
בקיץ, כשחולון ביצעה החתמות, הופתעו לראות את טיירוס מגי וסי.ג'יי האריס שהגיעו להישגים במועדונים גדולים וגם הרוויחו הרבה מאוד כסף. "אחד היתרונות של מאמן שעבד בהרבה מדינות זה שהוא מכיר את שוק השחקנים טוב יותר ויש לו קשרים", טוען היווני. "אני מכיר את הליגה האדריאטית כי עבדתי בסלובניה, מכיר את ה-VTB כי אימנתי ברוסיה, יוון וטורקיה אותו דבר. ככה הכרתי את טיירוס וסי.ג'יי".
9 צפייה בגלריה
האריס בדרך לעוד שתי נקודות קלות
האריס בדרך לעוד שתי נקודות קלות
האריס. ההגעה שלו לחולון הייתה מפתיעה
(צילום: אורן אהרוני)
9 צפייה בגלריה
סטפנוס דדאס
סטפנוס דדאס
דדאס. מכיר את שוק השחקנים מצוין
(צילום: יובל חן)
מה אמרת להם בשיחה? "קודם כל שאין לי הרבה כסף להציע להם, אבל שהם יהיו שחקנים מרכזיים ובעיקר ישתפרו ויעשו את קפיצת המדרגה לשוב ולקבל משכורות גבוהות. בנוסף, אני נותן דוגמאות של שחקנים שקידמתי כמו קורי היגינס שהגיע מגזיינטפ לצסק"א. גם הפרופיל של חולון עוזר. שחקנים רואים שמות כמו בראיינט דאנסטון, וויל קלייבורן ופי.ג'יי טאקר ששיחקו כאן ועשו קפיצה ומבינים שזה לא שקר".
גם בנוגע לשינויים תוך כדי עונה דדאס טוען שלניסיון יש השפעה: "אתה רואה בכל הקבוצות הישראליות שנמצאות בבעיה, כולן מחתימות רק שחקנים זרים שכבר שיחקו כאן כי זה מה שהן מכירות. לי יש את היתרון שאני מכיר יותר טוב את השוק. ככה הבאנו את מקסים דה זאו".

משל החבר בלי הכסף

במשחקים דדאס משתולל על הקווים ונראה כמו אחרון האוהדים. "חולון מתאימה לי כי הדי.אן.איי של המועדון מחביא את החולשות שלי ומבליט את היתרונות. זה כמו שאם אין לך כסף לצאת עם חברה שלך למקומות יקרים אתה צריך לחפות על זה עם חוש הומור או חוכמה".
9 צפייה בגלריה
סטפנוס דדאס מורחק
סטפנוס דדאס מורחק
דדאס מורחק במשחק מול הפועל חיפה
(צילום: ראובן שוורץ)
לא מעט פעמים אתה מגזים בתגובות שלך. "זה לא מצטלם טוב, אבל ככה אני מהרגע שנולדתי. בילדות כשפאוק הייתה מפסידה לא הייתי הולך לבית ספר כדי שאוהדי אריס לא יצחקו עליי. אני לא מישהו שיכול לעמוד על הקווים בשילוב ידיים ולמחוא כפיים. זאת עסקת חבילה, אתה לא יכול לקחת ממני את האמוציות אבל להשאיר את הדברים הטובים".
ההתנהגות הזאת מוזרה גם לשחקנים? "לוקח זמן לעכל אותי, יש עליות וירידות. אני לא הכי נעים. אתה יודע מתי הם מבינים? חצי שנה אחרי שהם עוזבים את הקבוצה שלי ומתחילים לשלוח לי הודעות שלא טוב להם ושאחזיר אותם".
דדאס חי לבד בישראל והשאיר את אשתו ושלושת ילדיו הקטנים ביוון. "רציתי שיבואו, אבל בתי הספר הבינלאומיים פה מאוד יקרים. רוצים ממך 120 אלף שקל לילד, בכסף הזה אני קונה בית ביוון. אני חושב בעונה הבאה להעביר אותם לקפריסין כי היא ממש כמו יוון מבחינת השפה והמנטליות, ויש 4-3 טיסות לישראל כל יום".
9 צפייה בגלריה
פניני מופתע
פניני מופתע
פניני. "לשחקנים לוקח זמן לעכל אותי"
(צילום: אורן אהרוני)
לא קשה לך לבד? "אשתי מאוד תומכת בי. אנחנו ביחד עוד מהתקופה שאימנתי בליגה השנייה ביוון. היא יודעת שהעבודה קודמת לכל כי זה מכניס לנו כסף וככה למשפחה יש חיים טובים. הבעיה הגדולה מבחינתי זה שאני לא רואה את הילד הקטן, ובכל פעם שהם מגיעים לביקור אני בקושי מזהה אותו כי הוא גדל".

"ישראל לא רוצה לקדם את השחקן המקומי"

למרות שנותרו עוד חודשיים עד סיום העונה, בחולון כבר מתכננים את 2021/22. דדאס נשאר והתחיל להחתים שחקנים: "אמרתי להנהלה שאם רוצים לנצח את מכבי ת"א בעונה הבאה חייבים להשאיר כמה שיותר מהסגל. לא יעזור לי לקבל עוד מיליון שקל לשחקנים חדשים, אני צריך את אלה שפה כדי שימשיכו את מה שבנינו. הראשון שהחתמנו הוא כריס ג'ונסון כי הוא מיוחד. לאייזאה מיילס יש אופציה בחוזה להמשיך, כבר התחלתי לדבר עם האריס וגם עם דה זאו. לדעתי יהיה קשה להשאיר את מגי כי הוא יהיה יקר. לגיא פניני אמרתי שאף קבוצה חוץ מחולון לא תיקח אותו בצורה שבה הוא משחק. הוא מושלם לפילוסופיה שלי".
לדדאס ביקורת קשה על המדינה בכל מה שקשור לשחקן המקומי: "אני אוהב שחקנים ישראלים, אבל המס שמשלמים עליהם לא הגיוני. שחקן שמרוויח 120 אלף דולר עולה למועדון 250, לעומת מתאזרח או זר שאתה משלם עליהם 120 וזהו. ישראל זה המקום היחיד שהמדינה פוגעת בשחקנים שלה במקום לקדם אותם".
9 צפייה בגלריה
דדאס עם משפחתו
דדאס עם משפחתו
דדאס עם משפחתו
(צילום: פרטי)
9 צפייה בגלריה
כריס ג'ונסון
כריס ג'ונסון
ג'ונסון. כבר חתום לעונה הבאה
(צילום: אורן אהרוני)
דדאס לא יישאר בחולון לנצח, ואם ימשיך להצליח כנראה שיקפוץ כיתה. בחודשים האחרונים היו דיווחים על פנאתינייקוס לפני שהחתימה את עודד קטש. "הם רצו שאהיה עוזר בקיץ האחרון. כדי להיות מאמן ראשי בפאו אתה צריך שתהיה מקובל על פני שני מיליון אוהדים. אבל מי זה דדאס עבורם אחרי שז'ליקו אוברדוביץ' אימן אותם 13 שנה?", הוא מספר.
אז אתה לא מכוון ליורוליג? "לצערי יש סוג של פרוטוקול לא כתוב מי יכול לאמן ביורוליג, וכרגע אני לא עומד בו. לא הייתי שחקן גדול ולא צמחתי בתוך מועדון יורוליג. יש סטיגמה שהמאמנים הכי טובים הם אלה עם החליפות היפות, המגולחים, עם הג'ל בשיער ומשקפי הראייה. אני מתכנן אחרי התקופה שלי בחולון להפוך לעוזר בקבוצת יורוליג, שמקבלי ההחלטות יראו אותי בטלוויזיה ויגידו 'אה, זה דדאס שעובד בפאו או במכבי ת"א, יש לו כבר ניסיון כי עבד גם חולון ובגזיינטפ, ואז אולי ייקחו אותי בעתיד להיות מאמן ראשי".