ננו גינזבורג נמצא בשעות האחרונות על גג העולם. המאמן הישראלי בן ה-57 העפיל לפנות בוקר (בין ראשון לשני) עם נבחרת צ'כיה לראשונה בתולדותיה לאולימפיאדה, אחרי ניצחון ענק 72:97 בגמר הטורניר הקדם אולימפי בקנדה על נבחרת יוון.
"מטורף פה, השחקנים שותים בלי סוף, חגיגה אמיתית", מספר גינזבורג מהמלון של הנבחרת בקנדה.
4 צפייה בגלריה
הצ'כים חוגגים
הצ'כים חוגגים
גינזבורג והצ'כים חוגגים בחדר ההלבשה
(צילום: FIBA Photos)

"זאת הפתעה"

האמת, גם הוא לא האמין בכלל שהצ'כים יוכלו להעפיל לאולימפיאדה. "היו לנו רק ארבעה אימונים בסגל מלא לפני הטורניר. בהתחלה שום דבר לא התחבר, לא נראינו טוב, ובמשחק הראשון מול הטורקים חטפנו מכה (הובסו ב-17 הפרש). אבל פתאום לאט לאט הסתדרנו, נגד אורוגוואי נראינו יותר טוב (ניצחון 79:80). תוך כדי תנועה הבנתי שאנחנו יכולים לשחק עם כל מיני הרכבים מסוימים. מול הקנדים ראו את זה, אבל כמעט הפסדנו שם. אחרי שעברנו אותם ידענו שאנחנו יכולים לנצח כל נבחרת. בכל מקרה זאת הייתה הפתעה עבורנו".
גינזבורג ממשיך: "נבחרת צ'כיה היא לא כמו נבחרת ישראל שיש לה מבחר גדול של שחקנים. יש כאן 3-2 שחקנים מובילים, ואם אחד מהם נפצע אתה בבעיה. שני שחקנים חשובים מהשישייה-שביעייה ראשונה לא יכלו להגיע, תוסיף לזה שיאן וסלי ותומאס סטוראנסקי נחתו רק בקנדה ולא היו איתנו לפני כן. שיחקנו בטורניר הכנה בהמבורג עם המחליפים ונראינו זוועה. אמרנו שנגיע לקנדה, ננסה לעשות את המקסימום ונראה מה יהיה. המטרה שלנו בכלל הייתה להתכונן ליורובאסקט בקיץ הבא".
4 צפייה בגלריה
ננו גינזבורג
ננו גינזבורג
גינזבורג. "המטרה הייתה בכלל יורובאסקט 2022"
(צילום: FIBA Photos)
הגעתם לרבע גמר אליפות העולם וגם יורובאסקט עם אותו סגל פחות או יותר, מה קרה לכם בתחילת הטורניר? "חשבנו שהכימיה תהיה מאוד מהירה בגלל ההיסטוריה שלנו יחד, אבל זה לא קרה. במשחק הראשון היה קשה. במשחק השני התחלתי לשחק עם אונדריי באלבין בעמדה מספר חמש ויאן וסלי בעמדה מספר ארבע, והרגשתי שזה מתחיל להיתפס. ומשם כבר שיחקנו הרבה יותר טוב".

"אזכור את המשחק מול קנדה לכל החיים"

אחת ההפתעות הגדולות בנבחרת הצ'כית הוא המתאזרח בלייק שילב בן ה-37, שכלל לא שיחק כדורסל בעונה האחרונה והיה נראה שפרש מכדורסל, אבל בניצחון הענק על קנדה (101:103 לאחר הארכה) הפגיז 31 נקודות (7 מ-12 לשלוש). "קודם כל חשוב שיידעו, אי אפשר לתת דרכונים בצ'כיה סתם ככה לעומת מדינות אחרות באירופה. בלייק פשוט שיחק במדינה בעבר, התחתן עם אישה מקומית ויש לו ארבעה ילדים צ'כים, אז הוא קיבל דרכון", מספר המאמן הישראלי. "ביקשתי מהאיגוד שנחזיר אותו לקבוצה קטנה בליגה הצ'כית לחודשיים האחרונים של העונה, שמאמן הכושר יעבוד איתו כדי להכניס אותו לעניינים. כשהוא ירד מהמטוס לא הבנתי מי זה כי הוא השמין מאוד. בליגה הוא היה בסדר, אבל באימונים בנבחרת זה לא היה זה. המשחק מול קנדה היה אמור להיות האחרון שלו בקריירה, ופתאום הוא נתן הצגה אדירה. אני חושב שהוא הגיע כי הוא אוהב את החבר'ה, האווירה והתגעגע לכדורסל".
מה הרגע שהכי תזכור מהטורניר? "ללא ספק את המשחק מול הקנדים. כשהם התחילו לקלוע את השלשות במאני טיים וחזרו מפיגור גדול הייתי בהלם. אלו היו שלשות של NBA עם שומר על הפנים. זה משחק שאזכור לכל החיים".
4 צפייה בגלריה
גינזבורג עם שילב
גינזבורג עם שילב
גינזבורג עם שילב
(צילום: FIba Photos)
רצה הגורל וצ'כיה שובצה לבית 1 עם נבחרת ארצות הברית שמגיעה בסגל אדיר, צרפת החזקה ואיראן: "כמובן שאלחץ ידיים לאיראנים. הם נפלו לבית ציוני איתנו ועם ארה"ב. לא יודע איך הם יגיבו לכל הסיפור הזה".
איך אתה מעריך את הסיכויים שלכם באולימפיאדה? "אנחנו מגיעים עדיין בהרכב חסר, וגם נפלנו לבית לא סימפטי. שתיים עולות ורק שתי הנבחרות עם המאזן הטוב ביותר במקום השלישי בבתים יעלו שלב. אם נקבל מכה מארה"ב ולא ננצח את הצרפתים נהיה בבעיה. קודם כל צריך להתחיל בזה שננצח את האיראנים שהם לא פראיירים בכלל".

זכה באליפות מבלי לאמן בגמר

לראשונה אחרי ארבע שנים גינזבורג גם אימן קבוצה העונה. באפריל האחרון מונה למאמנה של פרמיטי קמיאנסק מהליגה האוקראינית. אל תרגישו מוזר אם אתם לא מכירים את השם, גם הוא לא שמע על המועדון לפני. "המיליארדר היהודי ולדימיר דובינסקי הוא הבעלים ופנה אליי. זה מועדון חדש שקיים שנתיים. בהתחלה הייתי מאוד סקפטי, אבל אחרי שהם הוכיחו רצינות, ואחרי שגם הגעתי לביקור והבנתי שהבעלים מכוון גבוה ורוצה להגיע ליורוקאפ בשנתיים הקרובות ולא היה אכפת לו להחתים אותי עד סוף העונה עם חוזה לעונה הבאה, הלכתי על זה. בסוף יצא לו טוב כי לקחנו אליפות. בונים שם אולמות, וזה נראה מאוד רציני. הכדורסל באוקראינה מתחיל לחזור למה שהיה לפני 15-10 שנים כשהיו כמה קבוצות חזקות מאוד".
4 צפייה בגלריה
דוראנט ומדליית הזהב מריו 2016
דוראנט ומדליית הזהב מריו 2016
דוראנט. מפגש יוקרתי נגד ארה"ב
(צילום: gettyimages)
גינזבורג הודיע מראש שהוא עוזב ב-4 ביוני לנבחרת צ'כיה, וזה היה מסוכם גם בחוזה שלו. ספק אם הוא האמין שקבוצתו תגיע לגמר הפלייאוף ותזכה בתואר, אבל זה מה שקרה. "בגמר הם שיחקו בלעדיי. הבאתי איתי עוזר מאמן שידעתי שאני משאיר את הקבוצה בידיים טובות".
ומה בנוגע לעתיד שלך בנבחרת צ'כיה? "יש לי חוזה עד אחרי יורובאסקט 2022, ואנחנו מארחים בו גם בית, ובין השאר את ישראל, ככה שאני בטוח נשאר. נראה לי שאחרי זה יהיה זמן טוב לסיים, אבל מי יודע. מאמני כדורסל יכולים לתכנן תוכניות מפה ועד הודעה חדשה, ובסוף הכל קורה הפוך".