אם תשאלו חובב NBA בארצות הברית מי זה ג'ורדן לויד, רוב הסיכויים שהוא יספק לכם את אחת משתי התשובות הבאות: "אין לי מושג" או "הבחור האקראי בחליפה", זכר לתמונה האייקונית בה הוא צולם עם פה פעור לצדו של קוואי לנארד, אחרי שכוכב טורונטו קלע את שלשת הניצחון מול פילדלפיה במשחק מספר 7 בגמר המזרח ב-2019.
לויד אמנם היה חתום בטורונטו, אך בפועל שיחק רק 12 משחקים וכלל לא שותף בפלייאוף. אבל את המזכרת שלו הוא השיג, ואף הדפיס חולצה עם הכינוי החדש שלו בעקבות אותה תמונה עם לנארד איתה חגג בתהלוכת הניצחון של הקנדים בעיר.
9 צפייה בגלריה
קוואי לנארד
קוואי לנארד
לויד לצדו של קוואי אחרי הסל האדיר
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
ג'ורדן לוי
ג'ורדן לוי
לויד. 12 משחקים בלבד בטורונטו
(צילום: AP)
בכדורסל האירופי, בטח בשנתיים האחרונות, הגארד בן ה-27 כבר הפך לדמות די מוכרת. את העונה הנוכחית הוא החל בכוכב האדום בלגרד, ועד כה הוא מוביל את טבלת מלך הסלים ביורוליג עם 22.6 נקודות. הוא ראשון גם במדד האיכות (21.2), ראשון בסחיטת עבירות (6.4), עדיין לא החטיא זריקת עונשין (33 מ-33), שני יחד עם טיילר דורסי בכמות הזריקות מחוץ לקשת (38), במקום הראשון נמצא סקוטי ווילבקין עם 55 זריקות, ועשירי בממוצע הדקות (29.1).

היי דרומה

את הקריירה האירופית שלו החל לויד בהפועל אילת הצנועה לפני שלוש שנים. מכיוון ששיחק באוניברסיטת אינדיאנפוליס, שנחשבת ללא ממש גדולה בכדורסל הקולג'ים, גם העובדה שסיים את עונת הסיניור שלו עם ממוצע מרשים של 20.9 נקודות, 6.3 ריבאונדים ו-2.5 אסיסטים, לא סייעה לו להיבחר בדראפט. הוא עוד העביר עונה אחת בליגת הפיתוח, אבל בקיץ 2017 מצא את עצמו בקבוצה הדרומית מישראל.
"שמעתי עליו לראשונה דרך סוכן, שנתן לי שמות ועקבתי אחריו", מספר מאיר טפירו, שהחתים אותו באילת. "התחלתי להסתכל על ההיסטוריה שלו ואהבתי את מה שהוא מביא למגרש ואת מה שביררתי עליו. אופי טוב, שחקן שבא מלמטה. שיש לו רעב להצליח. ומאוד מאוד כישרוני".
9 צפייה בגלריה
טפירו. "אהבתי את מה שהוא הביא"
טפירו. "אהבתי את מה שהוא הביא"
טפירו. "אהבתי את מה שהוא הביא"
(צילום: יאיר שגיא)
טפירו מספר על השיחה הראשונה ביניהם, שבדיעבד הייתה קריטית מאוד לקריירה של לויד: "רציתי להפוך אותו לרכז, ואמרתי לו שאם הוא יידע לשחק גם בעמדה הזאת, אז אני חושב שהוא יתקדם עוד יותר ויגיע ליורוליג. הוא לא כל כך אהב את העמדה, אבל נענה לאתגר. הוא אמר לי 'כל מה שהקבוצה רוצה אני אעשה'. ידעתי שהוא יגיע לרמות הגבוהות, הוא מאוד מיוחד. שחקן שכולם אוהבים ודוחף את כולם. הוא גם רוצה להשתפר כל הזמן".
ללויד לקחו כמה מחזורים עד שהוא התרגל לכדורסל הישראלי, כשבתווך מאיר טפירו פוטר ואת מקומו תפס שרון דרוקר. פחות או יותר מהמחזור השמיני הוא התייצב וסיים את העונה במקום השלישי בטבלת מלך הסלים עם 17.4 נקודות (40.1 אחוזים לשלוש), לצד 4.9 ריבאונדים, 3.3 אסיסטים ו-1.5 חטיפות. גם בפלייאוף הוא שיחק היטב, אך אילת הודחה ברבע הגמר על ידי הפועל חולון בסיומה של סדרה מותחת שהלכה לחמישה משחקים.
דרוקר נזכר באותה תקופה ונותן את חוות דעתו על הגארד: "כשהגעתי לקבוצה ידעתי שנצטרך לסדר אותה, ושג'ורדן יהיה חלק מרכזי בה. הוא שיחק נהדר ונתן פלייאוף מצוין. בחור מדהים על המגרש ומחוצה לו. תמיד חייכן, חברותי, לא היו איתו אף פעם בעיות. מבחינה מקצועית הוא יכול לשחק בשתי עמדות הגארד, שזה יתרון גדול, יש לו קליעה מצוינת, והוא מאוד מהיר".
9 צפייה בגלריה
בתקופה באילת. לויד
בתקופה באילת. לויד
בתקופה באילת. לויד
(צילום: יאיר שגיא)

חתך לדרושפאקה

דייויד בלאט אמנם כבר לא אימן את דרושפאקה בקיץ 2018, אבל הטורקים הבינו שהמאמן הישראלי עלה על משהו בתקופה שאימן את המועדון (הביא את וויל קלייבורן וג'יימס בל מהליגה הישראלית), והחליטו להחתים את לויד על חוזה לשנתיים. אלא שהאמריקאי השאיר לעצמו אופציית יציאה כשבמקביל הוא שיחק בליגות הקיץ של ה-NBA עם טורונטו ובוסטון. בסופו של דבר הרפטורס נתנו לו את הצ'אנס, הוא ביטל את ההסכם עם הטורקים וחתם על חוזה דו צדדי בטורונטו, שמאפשר לקבוצה להשתמש בו גם ב-NBA וגם בליגת הפיתוח במדי קבוצת הבת של המועדון.
כאמור, לויד לא שיחק יותר מדי בטורונטו, אבל כן לקח מהשנה שלו עם הקבוצה דברים להמשך. "זו הייתה חוויה נהדרת עבורי. הייתי בסביבה של שחקני היכל התהילה בעתיד, ומאמנים נהדרים. ניסיתי לספוג כמה שיותר מהם וללמוד. אני חושב שאימצתי מהם כמה הרגלים מאוד טובים", סיפר באחד הראיונות איתו לאחר שנחתך מהקבוצה.
9 צפייה בגלריה
שחקני טורונטו חוגיים
שחקני טורונטו חוגיים
שחקני טורונטו חוגגים את האליפות ב-2019
(צילום: רויטרס)
המוניטין הטוב שצבר לעצמו באילת, והעובדה שקבוצה כמו דרושפאקה החתימה אותו, גרמה להתעניינות מחודשת בו בקבוצות גדולות ביבשת. לבסוף הוא חתם בוולנסיה ולראשונה בקריירה שיחק ביורוליג. 11.1 נקודות (43 אחוזים ל-3) ב-21.4 דקות במפעל הבכיר ביבשת, 12.8 נקודות (40 אחוזים) ב-22.3 דקות בליגה הספרדית, היו הממוצעים שלו בחצי עונה בוולנסיה, לפני ששבר את רגלו הימנית והיה אמור להיעדר מהמגרשים חודשיים. רק שתקופה קצרה לאחר הפציעה נגיף הקורונה השתלט על חיי העולם, וכל ליגות הכדורסל נעצרו.
ללויד היה זמן להחלים מהפציעה, וברגע שהוחלט לחדש את העונה בספרד ביוני, היה לו ברור שהוא חוזר להשלים את המשימה. מהר מאוד הוא הראה שהפציעה מאחוריו - ועד לסיום הליגה תרם 13.3 נקודות, 2 ריבראונדים ו-2.5 אסיסטים ב-22.5 דקות.
"הג'נרל מנג'ר של ולנסיה בדק איתי עליו ואמרתי לו שייקח אותו ושזה עליי, כלומר הייתי בטוח שהוא יצליח", מספר דרוקר. "הסברתי לו שהוא פרויקט, אבל הסיכוי להצליח איתו הוא גדול. ג'ורדן אמנם היה פצוע במהלך העונה בספרד, אבל בסוף כולם ראו איזה שחקן הוא. הג'נרל מנג'ר שלח לי הודעה במהלך העונה ואמר שצדקתי כשאמרתי לו שהוא יצליח אצלם".
9 צפייה בגלריה
ג'ורדן לויד
ג'ורדן לויד
התגבר על שבר ברגל. לויד
(צילום: EPA)

הגניבה של הכוכב האדום

בוולנסיה היו שמחים להשאירו, אבל להנהלת הכוכב האדום בלגרד היו תוכניות אחרות. עוד בזמן שהיה פצוע הסרבים הגישו לו הצעה לחוזה. לויד העריך מאוד את האמונה בו וסיכם בשורות המועדון. בעקבות המספרים הנהדרים שלו ב"עונת הקורונה" בספרד הוא זכה להתעניינות מקבוצות קצת יותר גדולות ביורוליג וגם בכסף גדול יותר, אבל הוא נתן את המילה שלו לכוכב האדום, ולא הייתה בכוונתו לשבור אותה.
בינתיים מדובר ברומן מוצלח מאוד. לויד כבר הספיק להיבחר ל-MVP של המחזור השני ביורוליג אחרי שקלע 30 נקודות (5 מ-8 לשלוש) בניצחון הענק 73:90 על באסקוניה, והוסיף 31 נקודות, כולל סל ניצחון בהארכה (84:86) על צסק"א הגדולה. "היה ברור מהרגע הראשון שהוא בא להיות השחקן המוביל. הוא סקורר קטלני. ג'ורדן גם שומר טוב בהגנה, משהו שהמאמן סשה אוברדוביץ' מעריך מאוד ושואף לקבל מכל שחקן שלו", מספר עליו העיתונאי הסרבי איגור אוברדוביץ' מהאתר eurobasket.com.
אחת השאלות המעניינות ביותר היו כיצד באמת לויד יסתדר עם מאמן הכוכב האדום, שידוע במזג החם שלו והפתיל הקצר כלפי שחקנים שלא מקשיבים לו. "אוברדוביץ' הוא מאמן שדורש המון מהשחקנים שלו, ואני לא מאשים אותו. הוא יודע איך המועדון הזה מתנהל, הוא שיחק בו. הוא מכיר את האוהדים ויודע עד כמה המועדון חשוב להם. אני יודע שהוא מעביד את השחקנים קשה באימונים. מצד שני, בלי עבודה קשה אתה לא יכול לעשות דברים יפים בכדורסל האירופי", מוסיף העיתונאי הסרבי.
9 צפייה בגלריה
ג'ורדן לויד
ג'ורדן לויד
"סקורר קטלני". לויד
(צילום: gettyimages)
9 צפייה בגלריה
סשה אוברדוביץ', ג'ורדן לויד
סשה אוברדוביץ', ג'ורדן לויד
מסתדרים. אוברדוביץ' ולויד
(צילום: gettyimages)
לצערו של לויד הוא לא יכול לחוות, לפחות כרגע, את האוהדים הפנאטיים של הכוכב האדום בעקבות כאוס הקורונה. אבל זה לא אומר שגם מרחוק הם לא מעריצים אותו. "אני פעיל בטוויטר ורואה מה האוהדים חושבים עליו - הם מאוהבים בו. הם מעריכים בעיקר את העבודה הקשה שלו על המגרש, בהתקפה ובהגנה. עבורו זה לא משנה אם זה משחק יורוליג או ליגה האדריאטית, הוא תמיד ייתן 100 אחוז ויהיה מרוכז. הם מקווים כבר שיוכלו לצפות בו באולם", מספר אוברדוביץ'.
ומה בנוגע לעתיד? לכולם ברור שרוב הסיכויים שאחרי העונה הנוכחית בכוכב האדום, הוא יתקדם למקומות קצת יותר גדולים. "הוא שייך לרמות באמת גבוהות", טוען דרוקר, ואוברדוביץ' מוסיף: "הלוואי שהוא יישאר בכוכב האדום, אבל זה לא נראה כמו אופציה הגיונית, במיוחד אם הוא ימשיך בכושר הנוכחי שלו. הוא יכול להצליח ללא ספק בקבוצת טופ יורוליג, ולמה לא גם ב-NBA? הוא צריך למצוא את הקבוצה והסיטואציה שיהיו נכונות עבורו".