משרד המשפטים מפיץ תקנות על מנת שהחוק ייתן מענה הולם למניעת וטיפול בהטרדות מיניות גם בארגוני ספורט וליגות מקצועיות. 22 שנה אחרי שנחקק החוק למניעת הטרדה מינית שצמצם מאוד התעלמות ואי טיפול בתופעות בממשלה, בצבא ובגופי הביטחון, מוצעות תקנות מיוחדות לטיפול בתופעה גם בענפי הספורט.
עוד לפני התקנת התקנות ערכה מחלקת יעוץ וחקיקה בראשות המשנה רז נזרי הליך שיתוף הציבור, ונלמדו מחקרים בעולם על התופעה. הממצאים העלו שענף הספורט "רווי פרקטיקות של הטרדה מינית והתנכלות". הצוות מצא מגוון רחב של סיבות ומאפיינים למצב זה, ביניהם קושי אינהרנטי בזיהוי והגדרת הטרדה מינית בספורט, הנעוץ במאפייניו הייחודיים של הענף הכולל עיסוק בגוף ומחייב לעיתים מגע גופני, מערכת חברתית הדוקה בין ספורטאים, מאמנים, מדריכים ומטפלים ויחסי מאמן-ספורטאי קרובים, העולים לעיתים כדי תלות רגשית, אישית ומקצועית. כל אלה, הופכים את ענפי הספורט למועדים במיוחד לפגיעה מינית.
3 צפייה בגלריה
הקושי העיקרי - זיהוי מאפיינים להטרדה בספורט
הקושי העיקרי - זיהוי מאפיינים להטרדה בספורט
הקושי העיקרי - זיהוי מאפיינים להטרדה בספורט
(צילום: gettyimages)
שר המשפטים אבי ניסנקורן אימץ את המלצת הצוות בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי, המבקש להעלות מדרגה במאבק למיגור התופעה, להעלאת המודעות בקרב ספורטאים, מדריכים ומאמנים בענפי הספורט השונים, וכן ליצירת מענים ופתרונות שיאפשרו סביבת אימונים מכבדת, שיוויונית ובטוחה יותר עבור מתעמלים ומתעמלות בענפי הספורט השונים. "פרשת הכדורגלנים" האירה זרקור על התופעה ודחפה את התקנת התקנות.
הצוות קובע שאין להשאיר את המצב על כנו כיון שהוא "מהווה השלמה עם מצב נורמטיבי שאינו שאינו נותן מענה לתופעה קשה ובלתי רצויה, ואינו מתייחס לייחודיות של תופעה זו בענף הספורט. ה'עלות' של המצב הקיים מבחינת חוסר הפעילות למניעת הטרדה מינית, היא גבוהה במיוחד וקשורה עם ההיבטים הרגישים והחשובים ביותר בחייהם וברווחתם של העוסקים בתחום".
מעתה תוחל חובת דיווח שנתית של אגודות הספורט הממוסדות לרשות לקידום מעמד האישה ולוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת וכן למשרד הספורט, על ביצוע אכיפה ופיקוח על קיום הוראות התקנות החדשות. אי-יישום של ההוראות יהווה הפרת חוק על כל המשתמע מכך, הן מבחינת סעדים כנגד גוף שאינו מקיים את חובותיו על פי דין, הן לעניין פיצוי בהעדר הוכחת נזק, שניתן לתבוע על פי החוק.
3 צפייה בגלריה
איגרוף אילוסטרציה
איגרוף אילוסטרציה
יחסים בין ספורטאי למדריך מצריכים קווים אדומים
(צילום: עוז מועלם)
בדו"ח המסכם נאמר: "אמנם, בשנה האחרונה עלה מקרה בודד אחד של ספורטאים אשר הטרידו מינית קטינות, אלא שהסקירה שנערכה מביאה אותנו למסקנה כי המקרה ה'בודד' של הטרדה ותקיפה מינית בענף הספורט אינו בודד בפועל. הוא מצטרף למקרים נוספים והעדר טיפול בהם מנציח את המצב הקיים. צא ולמד, כי המקרה הבודד של הטרדה מינית בענף הספורט עשוי להיות תוצאה של המקרה שבא לפניו, היעדר הכשרה לשחקנים ולמאמנים ואלה יחד ולחוד גורמים למקרה שיבוא אחריהם".
הקושי והמצוקה מתעצמים במיוחד אצל חלק הארי של הספורטאים, שהם קטינים, אשר עלולים להתקשות בזיהוי מצבים מסוכנים, מתקשים להתנגד להתנהגות פוגענית ובהגשת תלונות בהיותם בעמדה מוחלשת אל מול המאמנים או המטפלים הבוגרים ובעלי הכוח.
3 צפייה בגלריה
כדורסל
כדורסל
מעתה, חובת הדרכות בכל הענפים
(צילום: getttyimages)
משרד המשפטים קובע הכי ההסדר הקיים בחוק ובתקנות למניעת הטרדה מינית אמנם חל כבר היום על גופי ספורט כמעסיקים, אלא שבשל חומרת התופעה, היקפה ומורכבותה בכל הנוגע לבריאות הנפשית של הקורבנות שבחלקם הגדול קטינים, ועל מנת לפעול למיגור תופעת ההטרדה המינית בענף הספורט - הוחלט על התקנת תקנות אלה אשר יטילו חובות מוגברות על גופי הספורט, לקיים הכשרות והדרכות, למאמנים, מטפלים ונותני שירותים, בין אם הם מועסקים על ידם ובין אם לא, ובמקביל לדאוג לסביבת פעילות בטוחה בהעדר תמונות מבזות או משפילות.
בנוסף הוחלט להעמיק את ההכשרות של האחראים על מניעת הטרדה מינית בגופי ספורט, ולחייב את הספורטאים בהדרכות, שיסייעו להם בזיהוי מצבים מסוכנים, ושיחשפו אותם להוראות הדין ופרטי הגורם שניתן לפנות אליו במקרה של פגיעה. מטרת התקנות היא גם לאפשר את הגברת המודעות והחשיבות אצל ספורטאים, "להתנהג ולהתבטא בדרך שאינה משפילה, מבזה או פוגעת באחר, כדי למנוע מצבים של ניצול מעמד ספורטאי אל מול מעריצים או אוהדים או פגיעה בספורטאי אחר".