לא פעם הספורט מלמד אותנו שיעור חשוב על כוחה של נחישות. אתמול (א') קיבלנו שיעור מאלף בדיוק מהז'אנר הזה. בגיל 33, אחרי מספר שנים שהוא מתרוצץ בסבב המקצועני מבלי להשיג תוצאות, ג'ורדן בראון, עד לאחרונה שחקן סנוקר כמעט אלמוני מצפון אירלנד, זכה באליפות וויילס ועוד אחרי שניצח 8:9 בגמר את רוני אוסאליבן, שחקן הסנוקר המוכשר בהיסטוריה.
בראון הוא סיפור סינדרלה של ממש. לפני שלוש שנים כשראה שקריירת הסנוקר שלו לא ממריאה, הוא נאלץ להתפרנס כמתדלק בתחנת דלק. "הייתי קם בכל יום ב-5:30 ומשרת לקוחות", הוא סיפר. לאט לאט התוצאות התחילו להגיע, בעונה שעברה הוא כבר הראה ניצוצות כשהעפיל לראשונה להגרלה הראשית של אליפות העולם, לפני חודש הוא הגיע עד לרבע גמר המאסטרס הגרמני. למרות ההתקדמות, הוא הגיע לאליפות וויילס, הטורניר הראשון העונה שנערך מחוץ לאנגליה, כשהוא מדורג בסך הכול במקום ה-81 בעולם. אף אחד לא ראה בו כמועמד לזכות בתואר. יחס ההימורים עליו בתחילת האליפות עמד על 1 ל-750.
3 צפייה בגלריה
ג'ורדן בראון ורוני אוסאליבן
ג'ורדן בראון ורוני אוסאליבן
ג'ורדן בראון ורוני אוסאליבן אחרי הניצחון המפתיע
(צילום: Rigour\World Snooker Tour)
במשך כל האליפות בראון הציג עצבים מברזל, לראייה בחמישה משבעת הניצחונות שלו בדרך לתואר הוא ניצח במשחקון מכריע. ברבע הגמר בראון כבר חולל סנסציה של ממש כשניצח 4:5 את מארק סלבי, שלוש פעמים אלוף העולם. הוא דרס 1:6 את סטיבן מגווייר בחצי הגמר בדרך לגמר מול אוסאליבן.
חרף הלחץ שהיה עליו והפער העצום בין השניים בניסיון במעמדים מהסוג הזה, בראון פתח טוב יותר את הגמר ועלה ל-3:5 בתום הסשן הראשון. סשן הערב היה דרמטי, אוסאליבן השווה אבל במצב של 7:7, ברייק של 56 נקודות הספיק לבראון כדי לעלות ל-7:8 ולהציב את עצמו במרחק משחקון מהתואר הראשון בקריירה. אוסאליבן בקור רוח השווה ל-8:8 עם ברייק מצוין של 119 נקודות. המשחק הלך למשחקון אחרון ומכריע במהלכו אוסאליבן אמנם הכניס במזל כדור אדום, אך לאחר מכן החטיא כדור כחול ואיפשר לבראון לנקות את השולחן ולהבטיח לעצמו את הזכייה בתואר.
3 צפייה בגלריה
ג'ורדן בראון
ג'ורדן בראון
"אין לי מילים, אני המום". ג'ורדן בראון
(צילום: Rigour\World Snooker Tour)
בראון, שזכה ב-70 אלף פאונד על ההישג, הוא השחקן עם הדירוג הנמוך ביותר שזוכה בטורניר דירוג מאז 1993, אז דייב הרולד שדורג 91 בעולם זכה באליפות אסיה הפתוחה.
"אין לי מילים, אני המום", אמר בראון בסיום, "זה כבוד גדול לשחק נגד אוסאליבן בגמר, הוא השחקן הגדול בהיסטוריה. היו לי ימים שחורים בעבר, אבל תמיד האמנתי בעצמי. זה מה שחיזק אותי כשחקן וכאדם, לעולם לא להפסיק להאמין. אני מרגיש עכשיו שאני שייך לבמה הגדולה. הוכחתי השבוע שכל דבר אפשרי".
3 צפייה בגלריה
רוני אוסאליבן
רוני אוסאליבן
גם רוקט רוני לא ציפה לזה. אוסאליבן
(צילום: AP)
אוסאליבן הפגין ספורטיביות מרשימה כשפירגן מכל הלב למנצח: "נהניתי מכל דקה של הגמר הזה. בראון הוא שחקן פנטסטי ובחור נפלא. אני כל כך שמח עבורו. שיחקתי בסדר היום ואין הרבה שחקנים שמסוגלים לנצח אותי כשאני משחק בסדר, כך שהוא בהחלט שחקן ראוי".
בזכות ההופעה המצוינת שלו בוויילס, בראון הבטיח את השתתפותו גם באליפות השחקנים שתיפתח היום בהשתתפות 16 השחקנים הטובים ביותר העונה וגם בטורניר אלוף האלופים בעונה הבאה. בראון יפתח את הופעתו באליפות השחקנים במשחק מול עוד שחקן אגדי, ג'ון היגינס. אוסאליבן יפגוש בסיבוב הראשון את דינג ג'ונווי.
ולפינת הסטטיסטיקה הביזארית: בראון (חום בעברית) הוא השחקן הראשון עם שם של צבע של אחד מכדורי הסנוקר שאיננו ווייט (לבן) הזוכה בתואר דירוג. עד עתה השחקנים היחידים שזכו בתארי דירוג עם שם משפחה שהוא צבע של אחד הכדורים היו ג'ימי ווייט (עשרה תארים) ומייקל ווייט (שני תארים).