נסה את אירופה | אורי קופר

כששואלים כדורגלנים מה מניע אותם, מקבלים שלושה סוגי תשובות. הראשונה כוללת מילים כמו "כבוד" או "יוקרה", כי שחקנים רוצים להשאיר חותם. השנייה היא כסף, פשוט מאוד. השלישית היא משהו בסגנון "להראות שאני הכי טוב". ופה, בניגוד לאותו כבוד למשל, מדובר ברצון פנימי להוציא את המקסימום, לאו דווקא להכרה מבחוץ. זו גם המוטיבציה הכי הגיונית בנקודת הקריירה הנוכחית של הכובש הבלתי נלאה, ולכן היעד הבא שלו צריך להיות באירופה.
את הכבוד מאוהדי מכבי ת"א זהבי כבר מקבל בכמויות, ומעשים לריצוי אוהדים יריבים הוא כבר הראה שלא מעניין אותו לעשות. כסף יש, המון. זהבי תמיד היה שאפתן, ואם יש משהו לשאוף אליו זה לבחון את היכולת באחת הליגות הגדולות. שיהיה ברור, זהבי לא חייב "לנו" כלום. כל שחקן בוחר את הדרך שלו, אבל אחרי כמה שנים של כדורגל שנראה מתאים לקבוצה אירופית טובה, הוא אולי חייב את זה לעצמו. כלומר עלול להצטער אם לא ינסה.
6 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
הגיע הזמן לנסות באירופה. ערן זהבי
(צילום: ראובן שוורץ)
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
כבר היו שחקנים גדולים שחזרתם לארץ לא עשתה שירות טוב לזיכרון הקולקטיבי. האם זהבי יהיה השחקן הכי טוב בליגה שלנו במקרה שיחזור? כמעט בטוח שכן, אבל אותה תשובה יהיה אפשר לתת גם בעוד שנה או שנתיים. לעומת זאת, חזרה לארץ אומרת סוף פסוק לכל אתגר אחר.
בגילו, סביר להניח, כבר לא תהיה עוד הזדמנות. זה עכשיו או בכלל לא, וסיכוי גבוה שאם יבחר באופציה השנייה, הוא עוד ישאל את עצמו בעתיד "מה היה יכול לקרות אם?". כולנו נשאל.

תישאר בסין | משה מרקוס

בזמנים של אי-ודאות (ואנחנו נמצאים עכשיו בחתיכת עידן אי-ודאות גלובלי ענק), לפעמים ההחלטה הטובה ביותר היא לא לקבל החלטה. זאת אומרת, להיצמד לתוכניות ולהחלטות הקודמות, להוריד את הראש, לחכות שהגל הגדול יעבור, ואז להסתכל שוב על העולם ולבחון את הצעדים הבאים בהתאם למצב החדש.
6 צפייה בגלריה
ערן זהבי גוואנגז'ו ר.פ
ערן זהבי גוואנגז'ו ר.פ
אפשר לחכות עם החלטות גורליות. זהבי בגאוונגז'ו
(צילום: האתר הרשמי של גוואנגז'ו)
מבחינת זהבי זה אומר לא לחפש דווקא עכשיו הרפתקאות חדשות, אלא להישאר במקום המוכר והטוב. נכון, הליגה הסינית לא חזרה עדיין לפעילות, אבל הכסף (יותר מעשרה מיליון דולר בשנה) ממשיך לזרום לחשבון, והוא ימשיך להגיע לשם עד לסיום החוזה בגוואנגז'ו R&F בדצמבר.
מה יקרה אחר כך? זה בדיוק העניין, שאף אחד לא יודע כעת מה יהיה המצב בעוד חצי שנה. חלון ההעברות באירופה ייפתח שוב, וכך גם האופציות של זהבי. אז לא צריך לקבל החלטה עכשיו, אפשר להמתין בסבלנות. הדירה המפוארת במגדל היוקרתי בגוואנגז'ו ותנאי המחיה הטובים, הופכים את הייאוש להרבה יותר נוח.
אחרי הכל, מהן האופציות האחרות שעומדות בפניו? לחזור למכבי ת"א? כן, הוא יהיה שוב מלך הביצה, אבל ההתקדמות המקצועית הגדולה שלו הייתה דווקא כששיחק בסין. אני לא מדבר על ההפצצות בליגה המקומית נגד ההגנות המצחיקות (למרות שגם את זה צריך לדעת לעשות), אלא על מסע הכיבושים בנבחרת.
6 צפייה בגלריה
ההתקדמות המקצועית הייתה אחרי מכבי תל אביב
ההתקדמות המקצועית הייתה אחרי מכבי תל אביב
ההתקדמות המקצועית הייתה אחרי מכבי תל אביב
(צילום: ראובן שוורץ)
ואם כבר מזכירים את אירופה, אילו אופציות כבר מחכות לו שם? בעוד שלושה ימים ימלאו לסקורר 33, וזה לא הגיל שמושך הצעות מקבוצות צמרת. אלו מחפשות את הטאלנטים הצעירים שאפשר להשקיע בהם, או כוכבים ותיקים יותר עם רקורד מוכח ביבשת. וארה"ב? דונלד טראמפ אולי מתכחש לזה, אבל זו מדינת הקורונה הגדולה בעולם.

תחזור למכבי ת"א | גיא לייבה

לפעמים בחיים לא צריך לחשוב יותר מדי. לרגעים נדירים ההחלטה הכי קלה נמצאת מול העיניים שלנו, וכל מה שצריך לעשות זה לקחת אותה. החלטה של זהבי לחזור למכבי ת"א היא אחת כזאת. קו המחשבה המתבקש וההגיוני ביותר.
במכבי ת"א זהבי יזכה בתארים, דבר שאין לו סיכוי להשיג בגוואנגז'ו R&F המביכה. גם באירופה לא נראה שקבוצות העל יתחרו על שירותיו. בצהוב־כחול תהיה לו הזדמנות להפוך לשחקן הכי גדול שדרך אי פעם במועדון, כזה שיש פסל שלו מחוץ לאצטדיון.
6 צפייה בגלריה
בוא הביתה. זהבי במכבי
בוא הביתה. זהבי במכבי
בוא הביתה. זהבי במכבי
(צילום: אורן אהרוני)
בעוד חודש הוא כבר יהיה בן 33, ועדיין בשיא כושרו בלי עין הרע. יש לו עוד שלוש-ארבע עונות לתת הכל, ומכבי ת"א היא הבמה המושלמת. עם ולדימיר איביץ' על הקווים לעוד עונה, הוא יקבל כל כך הרבה כדורים לרחבה, עד שיתעייף מלכבוש. הוא יהיה המייקל ג'ורדן של ליגת העל, ודי בטוח שישבור את השיא של עצמו.
הקבוצה שעימה חווה רגעים בלתי נשכחים גם באירופה, צריכה אותו כדי להצליח במפעלי היבשת, וזה גם מה שיסתום למבקרים את הפה. בעזרתו, הצהובים יגיעו לשלב הבתים בליגה האירופית, ואפילו ליגת האלופות תהיה בהישג יד. הצלחה עם מכבי באירופה תסדר לו גם את כרטיס הכניסה המיוחל לוויכוח: "מי הישראלי הכי טוב אי פעם?" לצד מוט'לה שפיגלר, חיים רביבו, ברקוביץ', בניון ואחרים. אז גם למורשת אין מה לדאוג.

סע לארה"ב | יאיר קטן

ההחלטה של ערן זהבי אמורה להיות פשוטה יחסית והיא נובעת מהעובדה שיש לנו עסק עם ווינר, שתמיד מחפש לדחוף את עצמו יותר מכולם, באימוני הכושר מחוץ למגרש וכמובן על הדשא. היא צריכה להתקבל אך ורק לפי הפרמטר הזה, והפעם בלי שיקול של גובה החוזה.
אין לזהבי מה להשיג יותר בסין, והוא יודע את זה. ההישגים שלו נחגגו בארץ בהתלהבות, אבל הוא הבין טוב מאוד מתי העולם מסובב באמת את הראש לעברו. זה קרה כשכיכב במוקדמות היורו. מכבי ת"א? שיסתכל על החזרה לארץ של איל ברקוביץ' ויוסי בניון, ויתכווץ מרוב פחד. אירופה? קבוצה גדולה לא תיקח מישהו בגילו, ובשלב הזה של הקריירה הוא לא צריך להיאבק על מקומו בהרכב.
6 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
ואולי דווקא ארה"ב?
(צילום: ראובן שוורץ)
ארה"ב היא המקום האידיאלי. עם הנטייה שלו לפתח עסקים לצד הקריירה, הוא ימצא שם הזדמנויות נהדרות. יגיע על תקן כוכב לליגה חזקה יותר בצורה ניכרת, ויצר הווינריות שלו יידלק כאשר התחרות תהיה משמעותית וקשה. זו ליגה שעדיין מחפשת את הזהות שלה, והרמה עוד לא אירופית, אבל האתגר בוודאי ישודרג.
אין מה לעשות, רוב האמריקאים רואים עדיין את הכדורגל כספורט נשים, אבל עם כל דור שעובר התפיסה משתנה. ב-MLS הבינו איך לטפל בבעיות, ופונים למהגרים המקסיקנים והקולומביאנים, לדוגמה. אלה נענים בהתלהבות לסופרסטארים שהם מעריצים, וחותמים בקבוצות שהם אוהדים. הרמה של הליגה רק תעלה בשנים הקרובות, בעיקר בזכות הצעדים הללו.
ובשורה התחתונה, זו ליגה שמחפשת בדיוק מישהו כמו זהבי: שואו-מן שיודע לחגוג בצורה מיוחדת את שעריו, והקהל יכול להתחבר אליו תוך זמן קצר מאוד ולהפוך אותו לסופרסטאר; שחקן עם דפוסי מקצוענות, שמשקיע בכל רגע נתון ויכול ללמד את החברים שלידו; וכמובן סקורר עם ניצוץ על המגרש, שיכול להיות בין אלו שלוקחים את הליגה צעד נוסף קדימה. אלו מטרות ששווה לחצות עבורן את העולם.