בעוד חודש, כמדי ארבע שנים – ואולי אף יותר מבעבר, ישראל תיכנס לסחרור ג'ודו. 12 ג'ודוקא, המספר הגבוה ביותר אי-פעם, תשלח ישראל לאולימפיאדת טוקיו – מה שמבטיח שבכל אחד משמונת ימי התחרות תהיה נציגות ישראלית. אפילו בתחרות הקבוצתית שתיערך לראשונה באולימפיאדה – נבחרת ישראל תשתתף.
זו לא רק הכמות, אלא גם האיכות. הג'ודו מסתמן כענף שבו סיכויינו גבוהים לזכייה במדליה הנחשקת. אבל מה מצפה לג'ודוקא הישראלים בדרך הארוכה אל הפודיום? מי היריבים המסוכנים שיעמדו בינם לבין המדליה? איזה יריבים מוטב להם לא להגריל – ואת מי דווקא ישמחו לראות בסמוך לשמם בהגרלה?
15 צפייה בגלריה
מוקי, נלסון-לוי, ששון
מוקי, נלסון-לוי, ששון
מוקי, נלסון-לוי וששון. מי יחכה להם בטוקיו?
(צילום: אורן אהרוני)
זה עתה פרסמה התאחדות הג'ודו הבינלאומית את רשימת המשתתפים המלאה בטורניר האולימפי – וגם את שמונת המדורגים בכל משקל, הג'ודוקא שאמורים לכאורה ליהנות מהגרלה נוחה יחסית. זה הזמן לנתח את מאזני הכוחות ולנסות להבין איפה עומדים הספורטאים שלנו – ומה הסיכוי שלהם לחזור ארצה עם מדליה על הצוואר?
הערה חשובה: הפרשנות שלפניכם מבוססת על הדירוג העדכני שפרסמה התאחדות הג'ודו. פציעה או פרישה של אחד המדורגים בסמוך לאולימפיאדה – יכולה לשנות את התמונה ואת היריבים שהישראלים צפויים לפגוש.

גברים

ברוך שמאילוב (עד 66 ק"ג)

בקריירת הבוגרים של ברוך שמאילוב יש ניגוד בולט. מצד אחד הוא רושם הצלחה מרשימה בסבב העולמי ובמיוחד בטורניר המאסטרס היוקרתי בו זכה כבר בשלוש מדליות כולל שתיים מכסף, מאידך הוא הג'ודוקא היחיד בנבחרת הגברים לטוקיו שלא זכה מעולם במדליה באליפות אירופה או עולם.
שמאילוב שדווקא כיכב בתחרויות מטרה בגילים הצעירים (אלוף אירופה עד גיל 21 ועד גיל 23 ומקום שלישי בעולם עד גיל 21) – ינסה להוכיח באולימפיאדה שהוא מסוגל להסיר מעליו את הקוף הזה גם בקטגוריית הבוגרים.
15 צפייה בגלריה
שמאילוב בפעולה
שמאילוב בפעולה
שמאילוב. היחיד בנבחרת הגברים שלא זכה מעולם במדליה באליפות אירופה או עולם
(צילום: רויטרס)
הישגיו של שמאילוב בסבב יביאו אותו לטוקיו כמדורג שישי וזה משמעותי בכמה מובנים. ראשית, בתור מדורג הוא לא יכול לפגוש אף אחד מהמדורגים עד לרבע הגמר. מעבר לכך יש בדירוג הספציפי של שמאילוב כמה יתרונות נוספים. היריב החזק ביותר ללא עוררין בקטגוריה הזו הוא היפומי אבה היפני, המדורג רביעי. שמאילוב ואבה לא יוכלו להיפגש עד לגמר (או בקרב על ארד שספק גדול אם אבה ינשור אליו).
מי שצפוי להיות היריב של שמאילוב ברבע הגמר, אם לא יהיו מעידות בדרך הוא ואז'ה מרגוולשווילי הגיאורגי, המדורג שלישי בתחרות. מרגוולשווילי הוא אמנם ג'ודוקא מצוין ועתיר הישגים, אבל שמאילוב ניצח אותו רק השנה. על הנייר היריב המסתמן בחצי הגמר הוא אן באול הדרום-קוריאני, סגן אלוף אולימפי הנחשב לאחד מהחזקים ביותר בקטגוריה – אבל בכל מקרה עד אליו הדרך עוד ארוכה.
עד לרבע הגמר, ישנם מספר מוקשים, ג'ודוקא בלתי מדורגים שניתן להגריל בכל שלב, ששמאילוב יעדיף להימנע מהם. שניים כאלו הם דניס ויירו ממולדובה, אגוז קשה לפיצוח, אך כזה ששמאילוב כבר פיצח שלוש פעמים ובעיקר ירלאן סריקז'נוב הקזחי, סגן אלוף העולם ב-2018, שניצח את שמאילוב בכל שלושת המפגשים ביניהם.
15 צפייה בגלריה
אן באול
אן באול
אן באול. היריב המסתמן בחצי הגמר
(צילום: AP)

טוהר בוטבול (עד 73 ק"ג)

ספורט יכול להיות אכזרי לפעמים. במשך ארבע שנים אתה קורע את עצמך באימונים ובתחרויות, מקפיד להשתתף בכל הטורנירים החשובים בסבב כדי לא לפספס נקודות דירוג ובסוף מצליח להתברג בין שמונת הראשונים בעולם – רק כדי לקבל בסיבוב הראשון באולימפיאדה את אחד מהג'ודוקא הטובים בהיסטוריה.
זוהי בדיוק המציאות המרה של המדורגים במשקל עד 73 ק"ג. ביום ההגרלה בטוקיו, טוהר בוטבול ושבעת המדורגים האחרים יביטו במסך בחשש ויתפללו לדבר אחד: לא לראות ליד שמם את השם שוהיי אונו.
אונו היפני הוא רוצח בחליפת ג'ודו. ההפסד האחרון שלו היה אי שם ב-2014, מעולם הוא לא הפסיד ליריב מאירופה. הוא מטיל אימה על היריבים עם סגנונו המושלם ומסרב לחגוג ניצחונות – אפילו אחרי זכייה בזהב אולימפי. אונו ידוע כג'ודוקא שבורר את התחרויות שלו בפינצטה, התחרות האחרונה בה לקח חלק (וזכה בזהב כמובן) הייתה בפברואר 2020. ההיעדרויות הרבות שלו דרדרו אותו בדירוג העולמי עד למצב שלטוקיו הוא יגיע כלא מדורג, וזו כמובן צרה גדולה... לא עבורו, עבור מי שכן מדורג. מי מהמדורגים שיגריל את אונו לפני רבע הגמר – צפוי לסיים את החלום האולימפי מוקדם מהמתוכנן – נותר רק לקוות שזה לא יהיה בוטבול.
15 צפייה בגלריה
שוהיי אונו בפוזה אופיינית
שוהיי אונו בפוזה אופיינית
שוהיי אונו. אחד מהג'ודוקא הטובים בהיסטוריה
(צילום: AP)
בוטבול יגיע לטוקיו אחרי שנה לא רעה בכלל בה זכה בין השאר במדליית כסף באליפות אירופה. בטורניר האולימפי הוא ידורג שישי. אם הוא יצלח את הסיבובים המוקדמים עד לרבע הגמר, הוא צפוי לפגוש את צ'נגרים אן הקוריאני. מדובר במשוכה גבוהה מאוד. אן הוא ג'ודוקא מאוד אגרסיבי והתקפי, אלוף עולם לשעבר שנחשב לאחד מהחזקים בקטגוריה. בוטבול פגש אותו פעם אחת לפי שלוש שנים והפסיד.

שגיא מוקי (עד 81 ק"ג)

לא בכדי שגיא מוקי נחשב לתקווה הגדולה של הג'ודו הישראלי בטוקיו. מעבר לקבלות הרבות שלו, מוקי הוא פשוט ספורטאי של מאני-טיים. לאולימפיאדה הקודמת הוא הגיע עם פציעה קשה בגב – ובכל זאת רשם יום הרואי והגיע עד לחצי הגמר. בסייקל האולימפי הנוכחי שבו עלה קטגוריית משקל, מוקי רשם עוד מספר הישגים מצוינים בתחרויות מטרה כמו הזכיות באליפות אירופה ב-2018 ובאליפות העולם ב-2019. הוא אמנם נראה פחות טוב בתחרויות האחרונות בהן השתתף, אבל ניסיון העבר מלמד כי הוא יודע להגיע בשיאו לרגע האמת.
קטגוריית המשקל הנוכחית של מוקי היא נוחה יותר מזו שבה התחרה בריו. כאן אין יפני דומיננטי כמו אונו שמסתכל על כל השאר מלמעלה. לעומת זאת, ישנם לפחות עשרה ג'ודוקא מעולים שיכולים לראות את עצמם כמועמדים למדליה. מוקי לא נופל מאף אחד במשקל הזה.
15 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
שגיא מוקי. ספורטאי של מאני-טיים
(צילום: אורן אהרוני)
מוקי יגיע לטוקיו כמדורג שני. שני ג'ודוקא בלתי מדורגים הוא יעדיף לא להגריל בסיבובים המוקדמים של התחרות. הראשון הוא דומיניק רסל, ג'ודוקא גרמני שמוקי לא ממש מסתדר איתו. רסל ניצח בכל שלושת הקרבות הישירים ביניהם. הג'ודוקא הלא מדורג השני שמוטב להימנע ממנו הוא טקאנורי נגאסה היפני, מדליסט הארד מאולימפיאדת ריו. נגאסה הוא ככל הנראה הג'ודוקא הגבר הכי חלש שיפן תשלח לאולימפיאדה ומוקי כבר ניצח אותו בעבר. למרות זאת, ג'ודוקא יפני ועוד אצלו בבית – הוא משוכה שתמיד עדיף שלא להיתקל בה.
אם מוקי יעפיל לרבע הגמר, הוא צפוי על הנייר לפגוש את שארופידין בולטבוייב האוזבקי. בולטבוייב הוא ג'ודוקא חזק שזכה השנה בזהב בגראנד סלאם תל-אביב אך מוקי טוב ממנו. המאזן בין השניים עומד על 1:2 לטובת מוקי.
אם מוקי יגיע לחצי הגמר הוא יוכל לפגוש את תחזיקו חזק, סעיד מולאי, הג'ודוקא שברח מאיראן בגלל שלא אפשרה לו להתחרות מול ישראלים. הפנטזיה הפרועה שעלתה על גמר אולימפי מרגש בין מוקי ומולאי בלתי אפשרית נוכח הדירוג של השניים – הם יוכלו להיפגש או בחצי הגמר או בבית הניחומים. למרות שהציבור הישראלי ייחל לבטח לקרב המסקרן בין מוקי ומולאי, בהתחשב ביחסי הכוחות – נראה כי הסיכוי הגבוה יותר שהיריב בחצי הגמר יהיה בכלל טאטו גריגלשווילי הגיאורגי. גריגלשווילי הוא מהכוחות העולים הבולטים במשקל, ג'ודוקא צעיר (21) שעשה השנה פריצה גדולה בסבב עם זכייה במאסטרס ובמדליית כסף באליפות העולם. הוא ומוקי לא נפגשו מעולם – ובהחלט מעניין יהיה לראות כיצד יתפתח קרב בין השניים.
15 צפייה בגלריה
מולאי
מולאי
מולאי. יוכל פגוש את מוקי בחצי הגמר
(צילום: אורן אהרוני)

לי קוכמן (עד 90 ק"ג)

לי קוכמן עבר קמפיין לא פשוט – שבו לצד זכייה נאה במדליית כסף באליפות אירופה, הוא חווה הדחות רבות בסיבובים מוקדמים וסבל לא פעם מהגרלות גרועות. בסופו של דבר הוא השיג בשיניים את הכרטיס האולימפיאדה דרך הכרטיסים העודפים שהוענקו ליבשת אירופה.
בהתחשב בכך שיגיע כלא מדורג, קוכמן יהיה תלוי מאוד בהגרלה שיקבל. אם יוגרל בסיבובים מוקדמים מול התותחים הכבדים של המשקל דוגמת ניקולוז שרזדשווילי, אלוף העולם מספרד או נמניה מיידוב הסרבי מול הוא מחזיק במאזן גרוע (5:0) הסיכויים שלו להגיע רחוק יפחתו משמעותית. מול יתר המדורגים קוכמן דווקא יותר מסתדר, הוא הצליח לנצח פעם אחת את נואל ואנט אנד ההולנדי, אלוף העולם ב-2019 והוא מסתדר גם עם קריסטיאן טות' ההונגרי המצוין אותו ניצח כבר שלוש פעמים.
מבין הלא מדורגים, מוטב לקוכמן להימנע מהגרלה עם נציג יפן שויצ'ירו מוקאי, לא מהג'ודוקא הדומיננטים במולדת הג'ודו, ועדיין יריב מסוכן מאוד. עוד שניים שעדיף שלא להגריל בשלב מוקדם הם אדוארד טריפל הגרמני ודונגהאן גוואק הדרום קוריאני.
15 צפייה בגלריה
קריסטיאן טות'
קריסטיאן טות'
קריסטיאן טות' (בלבן). קוכמן כבר ניצח אותו בעבר
(צילום: AP)

פיטר פלצ'יק (עד 100 ק"ג)

לצד מוקי פיטר פלצ'יק נחשב כבעל הסיכויים הטובים ביותר בנבחרת הג'ודו לזכייה במדליה. קמפיין טוקיו של פלצ'יק היה נהדר. הוא ביסס את עצמו בצמרת העליונה של המשקל תוך זכייה בטורנירים חשובים כמו אליפות אירופה בשנה שעברה וגראנד סלאם פריז, שנחשב ליוקרתי ביותר מבין טורנירי הגראנד סלאם.
פלצ'יק יגיע לטוקיו כמדורג רביעי והמשמעות על הנייר היא מפגש ברבע הגמר מול נציג יפן ארון וולף (אביו אמריקאי ומכאן השם המערבי). למרות ההילה שעוטפת ג'ודוקא המגיעים מיפן, דווקא במקרה הזה אין צורך להרים ידיים. וולף הוא ג'ודוקא חזק ואלוף עולם לשעבר, אבל יחסית ליפני הוא פגיע למדי ונוטה לבצע טעויות. פלצ'יק ביום טוב מסוגל לנצח את וולף, גם במגרש הביתי שלו.
15 צפייה בגלריה
ארון וולף
ארון וולף
ארון וולף (מימין). יחסית ליפני הוא פגיע למדי
(צילום: AP)
אם פלצ'יק יחלוף על פני המשוכה היפנית הוא צפוי לפגוש בחצי הגמר את אחד מהשניים ורלאם ליפרטליאני הגיאורגי או שיידי אל נאחאס הקנדי. שניהם ג'ודוקא מצוינים ואת שניהם פלצ'יק מסוגל לנצח. פלצ'יק וליפרטליאני מכירים זה את זה מצוין. הם נפגשו כבר שש פעמים לקרבות שהתעלו לרמה גבוהה מאוד, פלצ'יק ניצח פעמיים. את אל נאחאס לעומת זאת הוא פגש רק פעמיים והמאזן ביניהם הוא 1:1.
ג'ודוקא לא מדורג שמוטב להימנע ממנו בהגרלה הוא תומא ניקיפורוב הבלגי, שזכה באליפות אירופה בתל אביב.

אורי ששון (מעל 100 ק"ג)

קמפיין לא קל עבר על המדליסט האולימפי אורי ששון. אם בריו, ששון בלט בקטגוריית המשקל הכבדה כג'ודוקא זריז מאוד עם אחוז שומן נמוך, מאז ג'ודוקא בכירים אחרים כמו האלוף האולימפי לוקאס קרפאלק או הג'ודוקא ההולנדי המעוטר הנק חרול חיקו את המהלך שלו – ועשו את המעבר מקטגוריית עד 100 ק"ג למעל 100 ק"ג. המשקל הכבד הפך לאיכותי בהרבה מבעבר – והחיים של ששון הפכו לקשים הרבה יותר.
התוצאות של ששון לאורך חמש השנים האחרונות היו לא יציבות. לצד שתי זכיות בגראנד פרי תל אביב ומקום שני בגראנד סלאם יקטרינבורג, היו גם לא מעט תחרויות בהן הודח בסיבובים מוקדמים. בכל זאת, הנקודות שצבר הספיקו לששון להגיע לטוקיו כמדורג שמיני.
15 צפייה בגלריה
אורי ששון
אורי ששון
אורי ששון. המשקל הכבד הפך לאיכותי בהרבה
(צילום: אורן אהרוני)
בדומה לקטגוריית עד 73 ק"ג, גם במשקל הכבד – מצפה למדורגים מוקש גדול, והפעם אנחנו מדברים על מוקש בגובה של 2.04 מ', 130 ק"ג ו-100% שרירים. טדי רינר, מגדולי הג'ודוקא בהיסטוריה, יגיע לטוקיו עם מטרה אחת מוצהרת: להפוך לאדם השני בהיסטוריה של הג'ודו שזוכה בשלוש מדליות זהב אולימפיות ברציפות – וכל זאת שלוש שנים לפני האולימפיאדה הביתית בפריז בה אולי ינסה לשבור את השיא.
רינר, למי שטרם נתקל בתופעה המטורפת הזו, הוא השליט הכל-יכול של המשקל הכבד. הוא מחזיק בשלוש מדליות אולימפיות (בשתי האולימפיאדות האחרונות זכה בזהב), עשר אליפויות עולם, ועד לשנה שעברה אז ספג הפסד סנסציוני לקוקורו קאגורה היפני, הוא גם החזיק ברצף בלתי נתפס של 154 ניצחונות.
רינר כמעט ולא מתחרה בסבב – ולכן יגיע לטוקיו כלא מדורג, אבל כפייבוריט מובהק לזכייה במדליית זהב. ששון ויתר המדורגים יחזיקו אצבעות לא להגריל את הענק הצרפתי בשלבים המוקדמים.
אם ששון ימצא את דרכו לרבע הגמר, הוא אמור על הנייר לפגוש את נציג יפן היסאיושי הרסוואה, מדליסט הכסף מריו. מדובר ביריב קשה מאוד, ג'ודוקא יציב שכמעט תמיד מוצא את דרכו לשלבי הגמר של התחרויות הגדולות (ומפסיד בהם לרינר...).
15 צפייה בגלריה
טדי רינר
טדי רינר
טדי רינר. מחפש זהב שלישי ברציפות
(צילום: AFP)

נשים

שירה ראשוני (עד 48 ק"ג)

אחרי שבאולימפיאדה הקודמת הודחה באופן מוזר יחסית אחרי שתפסה ברגל של היריבה ונענשה, שירה ראשוני תקווה להשיג בטוקיו את הניצחון האולימפי הראשון שלה. הסיכויים לכך תלויים מאוד בהגרלה שתקבל.
ראשוני תגיע לטוקיו אחרי שנה סבירה שבה זכתה במדליית ארד אחת בגראנד סלאם אנטליה. בנוסף לכך היא רשמה הופעה יפה בגראנד סלאם קאזאן בו העפילה לחצי הגמר וסיימה חמישית בסופו של דבר, אך אכזבה באליפות העולם והודחה כבר בסיבוב השני.
ראשוני תגיע לאולימפיאדה כלא-מדורגת ויכולה לפגוש את כל אחת משמונה המדורגות כבר בשלב מוקדם. כדי לשמור על סיכויים להתקדם רחוק, היא צריכה לקוות להיות מוגרלת כמה שיותר רחוק מהג'ודוקא הבאות: דריה בילודיד בת ה-20, פעמיים אלופת עולם והפייבוריטית לזהב בטוקיו, ג'ודוקא גבוהה מאוד יחסית למשקל (1.72 מ') שכמעט ולא מפסידה, פונה טונאקי, ג'ודוקא יפנית מעולה שלא מסתדרת עם בילודיד – אבל מסתדרת מצוין עם כל אחת אחרת ודיסטריה קריסניצ'י הקוסוברית, אלופת אירופה ואלופת המאסטרס המכהנת. גם אורנסטנג מונחבאט, ג'ודוקא מעוטרת ממונגוליה, היא אופציה גרועה עבור ראשוני שמחזיקה במאזן פנימי רע מולה.
15 צפייה בגלריה
שירה ראשוני
שירה ראשוני
שירה ראשוני. תגיע לטוקיו אחרי שנה סבירה
(צילום: אורן אהרוני)
אז איזה מדורגות עדיף לראשוני להגריל? ראשית צריך לזכור כי המדורגות לא נמצאות שם במקרה, מדובר בג'ודוקא שהצטיינו בסבב והתברגו בין שמונה הראשונות ביושר. כל אחת מהן היא ג'ודוקא מעולה שלפחות על הנייר נחשבת לפייבוריטית מול ראשוני. באופן שיישמע אבסורדי, מבין המדורגות עדיף לראשוני לפגוש דווקא את האלופה האולימפית המכהנת פאולה פארטו שאמנם תגיע לטוקיו עם תווית הגב המוזהבת – השמורה לאלופים אולימפיים, אבל בגיל 35 נמצאת הרבה מעבר לשיאה. ראשוני כבר ניצחה אותה בעבר – והיא יריבה שהיא מסוגלת ביום נתון להפתיע. גם ג'וליה פיגוארה הספרדייה תיחשב כיריבה יחסית נוחה עבור ראשוני מבין המדורגות.

גילי כהן (עד 52 ק"ג)

גילי כהן שהשיגה את הכרטיס לאולימפיאדה אחרי קאמבק מרשים כשהתאוששה מפציעה לא פשוטה, מגיעה לטוקיו עם נקודת פתיחה דומה לזו של ראשוני. גם עבורה זו אולימפיאדה שנייה, גם היא מחפשת ניצחון אולימפי ראשון וגם היא לא-מדורגת.
לפיכך בדומה לראשוני, סיכויי ההתקדמות של כהן תלויים מאוד גם בהגרלה. יריבות מדורגות שכהן תקווה מאוד להתרחק מהן ככל האפשר עד לשלבים המאוחרים הן אוטה אבה, סנסציה יפנית צעירה (20) שהפסידה בפעם האחרונה ב-2019, מאילינדה קלמנדי, ג'ודוקא פיזית מאוד עם חיבה עזה להטלות עוצמתיות באיפון, ששמה בריו את קוסובו על המפה כשהעניקה לה את מדליית הזהב האולימפית הראשונה שלה, אמנדין בושאר הצרפתייה, אלופת אירופה המכהנת, שמסיימת על הפודיום כמעט בכל תחרות ואודטה ג'יופרידה, ג'ודוקא איטלקייה מצויינת שזכתה במדליית כסף בריו. מול הארבע הללו היחידה שכהן מחזיקה מולה במאזן סביר היא ג'יופרידה (5:4), אך מאידך הניצחון האחרון של כהן היה ב-2015.
15 צפייה בגלריה
חיבה עזה להטלות עוצמתיות באיפון. קלמנדי
חיבה עזה להטלות עוצמתיות באיפון. קלמנדי
חיבה עזה להטלות עוצמתיות באיפון. קלמנדי
(צילום: AFP)
לכהן יש ג'ודוקא אחת מהמדורגות שהיא תשמח מאוד להגריל, אנה פרס בוקס הספרדייה. כהן מחזיקה במאזן מושלם נגדה (0:3) והיא בהחלט יכולה לנצח אותה גם בטוקיו. עוד אופציות סבירות הן שרלין ואן סניק הבלגית, ג'ודוקא בלגית חזקה אמנם אך מעבר לשיא, וצ'לסי ג'ילס, ג'ודוקא בריטית שאמנם ניצחה את כהן השנה בגמר גראנד סלאם ת"א אך גם הפסידה לה בעבר.

תמנע נלסון לוי (עד 57 ק"ג)

תמנע נלסון לוי תגיע לאולימפיאדה הראשונה שלה אחרי קמפיין מעולה שבו זכתה במדליית זהב בגראנד סלאם תל-אביב, שתי מדליות זהב מטורנירי גראנד פרי ועוד שלל מדליות בצבעים אחרים מטורנירים בסבב. עם זאת, התחרויות האחרונות שלה לקראת האולימפיאדה היו פחות מוצלחות.
ההישגים היפים של נלסון לוי לאורך הקמפיין הקנו לה מקום כמדורגת שביעית, מה שאומר שעד לשלב רבע הגמר היא לא תוכל לפגוש אף אחת מהמדורגות האחרות בתחרות. בסיבובים המוקדמים ישנם מספר מוקשים מבין היריבות הלא מדורגות שנלסון לוי תעדיף להימנע מהן. סומייה דורסג'ורן, ג'ודוקא מסוכנת מאוד ממונגוליה שזכתה במדליית כסף באולימפיאדת בריו ובמדליית זהב באליפות העולם ב-2017, היא כזו שמוטב שלא להגריל בשלב מוקדם. עם זאת, נלסון לוי ניצחה אותה השנה. עוד אופציה פחות מומלצת היא הדוויג קראקס, ג'ודוקא הונגרייה שניצחה את הישראלית בשני המפגשים האחרונים ביניהן.
15 צפייה בגלריה
סומייה דורסג'ורן
סומייה דורסג'ורן
סומייה דורסג'ורן (בלבן). זכתה במדליית הכסף בריו
(צילום: AP)
אם נלסון לוי לא תמעד מול הבלתי מדורגות, היא צפויה לפגוש ברבע הגמר את צוקאסה יושידה היפנית, ג'ודוקא מעולה שאת הפסדיה המעטים שומרת לרוב לשלבים המאוד מאוחרים של התחרויות. יושידה ניצחה את נלסון בכל שלושת הקרבות הישירים ביניהן. תוסיפו לכך את יתרון הביתיות מול קהל יפני בלבד שיעודד את נציגתו בכל הכוח ותקבלו על פניו משוכה כמעט בלתי עבירה. לפחות על הנייר, נראה שהסיכויים הטובים ביותר של נלסון לוי להצליח בתחרות יהיו דרך בית הניחומים.

גילי שריר (עד 63 ק"ג)

עצם ההעפלה של גילי שריר לאולימפיאדה בגיל 21 היא הישג יפה מאוד – ולפחות על הנייר היא לא מסומנת כמי שאמורה להעפיל לשלבים המאוחרים. שריר תגיע כלא מדורגת והשם שהכי פחות תרצה לראות בהגרלה שלה הוא קלריס אגבגננו הזכורה לנו מהקרבות האימתניים מול חברתה הטובה ירדן ג'רבי. אגבגננו רק הלכה והתחזקה מאז ריו, נחשבת כיום לאחת מהג'ודוקא החזקות בעולם בכל המשקלים ולפייבוריטית המובהקת לזכייה בזהב במשקל שלה בריו. מפגש שלה מול שריר לפני רבע הגמר יביא קרוב לוודאי לסיום מוקדם של התחרות עבור הישראלית.
המדורגת הכי נוחה עבור שריר היא מיילין דל טורו קרבחאל הקובנית. שריר ניצחה בקרב היחיד ביניהן באליפות העולם לפני שנתיים. גם מבין הלא מדורגות, שריר יכולה להגריל יריבות חזקות מאוד כמו לוסי רנשול הבריטית, דריה דוידובה הרוסייה, גנחיאך בולד המונגולית ואחרות.
15 צפייה בגלריה
הג'ודוקא הצרפתייה קלריס אגבננו
הג'ודוקא הצרפתייה קלריס אגבננו
קלריס אגבננו. זכורה מהקרבות האימתניים מול ירדן ג'רבי
(צילום: AP)

ענבר לניר (עד 78 ק"ג)

ענבר לניר הצעירה (21) היא אחת מההפתעות הנעימות של קמפיין טוקיו בענף הג'ודו. למרות שנכנסה למרוץ מאוחר, היא הצליחה להשיג את הכרטיס לטוקיו תוך הצגה של ג'ודו התקפי ואטרקטיבי עם המון חוצפה חיובית.
לניר יכולה להיות כבשה שחורה בקטגוריית המשקל שלה, אך צריך לזכור כי חרף כל המחמאות היא מגיעה לטוקיו כלא מדורגת ויכולה להגריל יריבות חזקות מאוד בשלב מוקדם. הגרלות גרועות במיוחד יכולות להיות אנה מריה וגנר הגרמנייה, אלופת העולם המכהנת, סגניתה והמדורגת ראשונה בעולם מדליין מלונגה הצרפתייה או שורי המאדה היפנית.
איזה מהמדורגות ייחשבו כהגרלות סבירות עבור לניר? לוריאנה קוקה הקוסוברית שלניר ניצחה השנה בטיביליסי וקליימה אנטורמצ'י הקובנית שהפסידה ללניר ממש לאחרונה באליפות העולם.
15 צפייה בגלריה
אנה מריה וגנר
אנה מריה וגנר
אנה מריה וגנר. אלופת העולם המכהנת
(צילום: AP)

רז הרשקו (מעל 78 ק"ג)

רז הרשקו השיגה את הכרטיס לטוקיו בזכות מדליית זהב מרשימה בגראנד סלאם אנטליה – וכעת תקווה להמשיך במומנטום ולהשיג לפחות ניצחון אחד גם בטוקיו.
כמו רבות מחברותיה לנבחרת, סיכויי ההצלחה של הרשקו תלויים במידה רבה בהגרלה שתקבל. הרשקו תגיע לטוקיו כלא-מדורגת ותקווה מאוד להימנע מקרב מוקדם מול הג'ודוקא הבאות: אידיאליס אורטיס הקובנית, ג'ודוקא סופר-מנוסה ומעוטרת שזכתה במדליות בשלוש האולימפיאדות האחרונות – כולל אחת מזהב בלונדון 2012, אקירה סונה, נציגת יפן, אלופת עולם לשעבר ואחת הפייבוריטיות לזהב בטוקיו, קיירה סהיט, אלופת אירופה המכהנת מטורקיה שניצחה אותה בכל ארבעת המפגשים ביניהם, ומריה אלטמן הברזילאית, ג'ודוקא מעולה שכבר גברה עליה פעמיים.
הרשקו צריכה לקוות להגריל לפחות בסיבובים המוקדמים יריבה בלתי מדורגת מהפחות חזקות – ובהמשך לקבל את אחת המדורגות הפחות מאיימות. אופציה נוחה יחסית עבורה תהיה מרינה סלוצקייה הבלארוסית, שאמנם מחזיקה במאזנה זכייה באליפות אירופה לפני שנתיים, אך גם הפסידה להרשקו בקרב ישיר ביניהן השנה בטביליסי.