ההורס

לוין עושה חצי עבודה
בתחילת השבוע, כשהנבחרת הבוגרת סיימה עוד קמפיין כושל בצ'כיה, חזרו כל הידענים והידעונים בכדורגל הישראלי לריטואל המקובל. שחקנים כושלים מתחו ביקורת על המערך, פרשנים חופרים הפילו את התיק על האוסטרי חסר המושג, ובוחשים אינטרסנטים המשיכו לדחוף למינוי הבא בתור. חיסון נגד חובבנות וקומבינות עדיין לא נראה באופק.
כך היה גם לפני ארבע שנים וחצי, עת התכנסה "הוועדה לבחירת המנהל הטכני של נבחרות ישראל הצעירות". בראשה עמד יו"ר ההתאחדות דאז עופר עיני, פוליטיקאי שבא לעשות סיבוב על ענף שבו לא הבין דבר, ועם חבריה נמנו משה דמאיו, צביקה רוזן ואיש העסקים והעסקנים חיים רביבו.
7 צפייה בגלריה
ניר לוין על הספסל
ניר לוין על הספסל
התוצאות מביכות. לוין
(צילום: ראובן שוורץ)
7 צפייה בגלריה
רביבו, לוין ועיני
רביבו, לוין ועיני
רביבו, לוין ועיני
(איור: אופיר בגון)
בפניהם הופיעו שלושה מועמדים בעלי שם עולמי - ניר לוין, מוטי איוניר ואיציק עובדיה - ולפי הדיווחים כל אחד מהם קיבל כחצי שעה כדי לשטוח את ה"אני מאמין" שלו. הוועדה הכי האמינה ללוין וקיבלה עוד החלטה עקרונית: מותר לו להמשיך לפרשן בטלוויזיה משחקים מחו"ל. איזה כיף. למה להתרוצץ בעוד כמה מגרשים נידחים בליגות הנוער והילדים, אם אפשר לשבת באולפן הממוזג ולהעביר שיעורים בטקטיקה למאמני הפרמייר־ליג והבונדסליגה?
באותם ימים, חשוב להזכיר, שלטה בספורט המקומי המיניסטרית מירי רגב, שמינתה "יועץ לשיפור הכדורגל הישראלי" - כוכב העבר הספרדי פרננדו היירו. "לוין יעבוד בחפיפה עם היירו", בישר לאומה רוזן מוועדת האיתור, אבל חפיפה, כיאה לחפיפניקים, לא הייתה. מאז, כל מחוללי ה"מהפכה" - כפי שכינתה זאת השרה - התאדו מהשטח. לוין נשאר, המשיך להשתכר עשרות אלפי שקלים בחודש, להרצות בזום למאמנים בארץ ולבקר בזום אאוט מאמנים בחו"ל.
ב־2018 שוב הייתה פה מהפכה. "פורום מקצועי" שכלל את אלי אוחנה, דרור קשטן, איציק בן־מלך ודודו אוואט – יו"ר קבוצה כושל, מאמן שפרש מזמן, "מנהל מדעי" שבא מהאתלטיקה וצייצן תורן – בחר בווילי רוטנשטיינר למנהל הטכני של כל הנבחרות. חצי שנה אחר כך מינה האחרון את לוין למאמן הנבחרת הצעירה, ובתום שלושה חודשים נוספים חווה האוסטרי בעצמו הסבה מקצועית – למאמן לאומי. הכל בשיטת שלוף לי ואשלוף לך.
7 צפייה בגלריה
הנבחרת הצעירה בתמונה למזכרת
הנבחרת הצעירה בתמונה למזכרת
הצליחה להפסיד גם לאיי פארו. הנבחרת הצעירה
(צילום: ראובן שוורץ)
התוצאות היו מביכות בכל החזיתות, והעתיד שוב נראה מפחיד. נבחרתו של לוין הצליחה להפסיד לאיי פארו ולקזחסטן וסיימה את הבית המוקדם במקום השלישי, 15 נקודות פחות מספרד ובפער של חמש נקודות מצפון־מקדוניה. שלשום, אחרי התבוסה 3:0 מול הספרדים, נשמע המאמן מרוצה: "במחצית הראשונה היינו שקולים ועמדנו בצורה טובה"... עמדנו זה נכון, ולמי לא מראים חצי עבודה כולם יודעים. רק חבל שלא החתימו אותו לחצי קמפיין, עם מחצית משכורת.

ה"מומחה"

שייע, אברי והפייק ניוז
יום המשחק של הנבחרת בצ'כיה, תוכנית הבוקר בערוץ הפתוח שישדר אותו. המגישים הם אברי גלעד וטלי מץ, ומתחתם השקופית: "הערב, מיד אחרי החדשות, משחק הכדורגל בין ישראל לצ'כיה. האם נבחרת ישראל תצליח להעפיל למונדיאל 2022 בקטאר?".
7 צפייה בגלריה
שייע פייגנבוים
שייע פייגנבוים
חירבש ובילבל. פייגנבוים
(צילום: עוז מועלם)
"אנחנו מארחים את חברנו הכדורגלן שייע פייגנבוים", הודיע גלעד. "למה אנחנו מצפים הערב? תן לנו תדרוך", שאלו וביקשו שני המנחים.
"הכדורגלן פייגנבוים" התראיין בסקייפ מביתו, ונראה כאילו הרגע העירו אותו באמצע חלום לא פשוט. "משחק רק על הכבוד שלנו", הוא הסביר. "אנחנו במקום השלישי. אין לנו מה לחפש בעצם מבחינת העלייה ליורו. סקוטלנד וצ'כיה בדרך לשם. אנחנו רוצים תמיד לשחק על הכבוד".
מץ התעקשה להכניס קצת עובדות: "בעצם לצ'כיה יש שש נקודות, נכון? זה נקודה אחת יותר ממה שיש לישראל", אך פייגנבוים התבצר בעמדתו: "כן, אבל אין לנו... מבחינתנו זה כבר סגור, נגמר. צ'כיה וסקוטלנד עלו כבר. זה משחקים, באמת, כמו שאני אומר, כל שחקן משחק על העתיד שלו בכדי להישאר שחקן נבחרת".
כשמראיינים "מומחה", הוא אמור להרחיב ולהסביר. שייע חירבש ובילבל. סקוטלנד וצ'כיה אכן יהיו ביורו, אבל זה יקרה בזכות מוקדמות אליפות אירופה וקמפיין ליגת האומות הקודם, שכבר הסתיימו. המשחק מול הצ'כים השבוע, שעל אודותיו התבקש לדבר, היה במסגרת טורניר ליגת האומות הנוכחי – שבינו לבין היורו אין שום קשר. המנצחת בבית הזה עשויה בהחלט להגיע למונדיאל, וכשפייגנבוים דיבר, נבחרת ישראל אפילו עדיין הייתה בתמונה.
7 צפייה בגלריה
סולומון בפעולה
סולומון בפעולה
נבחרת ישראל מול צ'כיה בראשון האחרון
(צילום: EPA)
כלומר הצופים, במיוחד אלה שאינם בקיאים בכדורגל וניסו להבין על מה בעצם משחקים, קיבלו שיעור ברשלנות על הבוקר, עם הסבר מופרך שרק בילבל אותם יותר. כמה ימים קודם, אגב, נזף גלעד במבזקן חדשות צעיר, שדיווח על הפייק ניוז שמפיץ דונלד טראמפ. הפעם, כמה חבל, לא גער המגיש הרגיש בעצמו, על ההבדל בין השקופית בתחתית המסך לבין ההסבר המופרך של המומחה שהביא. אולי בגלל שמדובר ב"חברנו הכדורגלן", שייע פייקנבוים.

ה"תרבותי"

דורה דוגל בערכים (כשהם לצידו)
בתחנת הרכבת של הפועל עפולה עסקים כרגיל, גם בתקופת הקורונה. הפעם החליטו ראשי המועדון מתחתית הליגה הלאומית לפטר את המאמן שלומי דורה, שצבר שלוש נקודות מ־24 אפשריות. עד כדי כך היו במועדון לחוצים להיפטר ממנו, שהם העדיפו להציב במקומו זמנית את מאמן הנוער רומן זולו. כמה רומנטי.
"לצערנו, זו הדרך וזו תרבות הכדורגל בישראל, כשהאצבע על ההדק קלה", אמר דורה המאוכזב בניתוח פורנזי שמחייב לחזור שנה לאחור. גם אז פתחה עפולה את העונה בצורה קטסטרופלית, המאמן פליקס נעים פוטר כעבור ארבעה מחזורים, ואחרי חודש נוסף הוחלט לזרוק גם את מחליפו עידן בראון. האחרון טען שהמהלך לא חוקי, אבל כבר בשלב זה דורה הנרגש היה על הקו וסיפר לתקשורת כי "ישמח לאמן את הקבוצה". כשהמינוי הפך רשמי, הוא הוסיף: "אני מודה להנהלה ולראש העיר על האמון שנתנו בי להוביל ולהנהיג את המועדון".
7 צפייה בגלריה
שלומי דורה
שלומי דורה
היד קלה על ההדק. דורה
(צילום: ראובן שוורץ)
והלקח כל כך ברור ואופייני לכדורגל בלבנט: כשזורקים אותך, לצערנו, היד קלה על ההדק ואין תרבות. כשמעיפים בשבילך מאמן אחר – התרבות משגשגת, ראש העירייה הוא פיגורה מקצועית נערצת, וכשהוא מוריד את היד מההדק אפשר להחניף לו ולשכוח מהקולגה. כלאחר יד.

המוקיון

ש' כהן פוסל במומו
תקציר המשחק בין קרואטיה לפורטוגל בליגת האומות. האורחים כובשים מבישול של דיוגו ז'וטה, לאחר שהכדור נוגע בבירור בידו. השופט שניצב מאחור אינו מבחין, גם לא הקוון. ומכיוון שאין VAR השער אושר. הזדמנות מעולה לשגיא כהן, שכבר ראה כמה הילוכים חוזרים, לעשות רושם.
"כשראיתי את השופט הזה, ידעתי שהולכת להיות פה קטסטרופה", קיטר ה"פרשן" הנרגן. "הוא לא מסוגל לשפוט. כמה משחקים עוד ייתנו לשופט הכי גרוע בעולם להרוס?! זה טיילור נכון?"
"זה אוליבר. מייקל אוליבר", תיקן אותו אבי מלר.
"אוליבר, סליחה, הוא לא מסוגל לשפוט", חזר וחרץ השופט העליון.
7 צפייה בגלריה
פפ גווארדיולה מסתכל על השופט מייקל אוליבר
פפ גווארדיולה מסתכל על השופט מייקל אוליבר
מסוגל לשפוט או לא? אוליבר
(צילום: Getty Images)
כן, לפעמים קשה להאמין שזה אמיתי. פלספן שצופה במהלך מכל הזוויות במוניטור, יורד על שופט שלא הבחין בו במגרש, ועוד מתבלבל בינו לבין שופט אחר.
מארק הלסי הוא שופט עבר אנגלי בכיר וידוע, שמשמש כפרשן באחד מערוצי הטלוויזיה. לפני כחודשיים, לקראת פתיחת העונה, ביקש ממנו "הסאן" לדרג את שופטי הפרמייר־ליג. הלסי בחר רק 17 שמות וחילק אותם לארבע קטגוריות – "טופ קלאס", "טובים מאוד", "טובים" ו"בינוניים". את היתר הוא לא דירג, ולא בטוח שעשה עימם חסד.
ב"טופ קלאס" נכללו אצלו ארבעה: מרטין אטקינסון, שנבחר כ"מספר 1", ומיד אחריו אוליבר. כלומר אחד משני השופטים הכי טובים, לדעתו, בליגה הטובה ואולי גם הקשה בעולם.
מצד שני, כשראיתי את הפרשן הזה, ידעתי שהולכת להיות פה קטסטרופה. כמה משחקים עוד ייתנו לפרשן הכי גרוע בעולם להרוס?!