השפוט

הנפילה והצביעות של לוי

דקתיים לסיום התבוסה 3:0 מול הפועל ת"א ביצע מאמן בית"ר ירושלים חילוף: רוי דוגה, שיחגוג בקרוב 18, במקום פרדי פלומן. מה ההיגיון להכניס צעיר ששותף עד כה בליגה רק פעם אחת בתוספת הזמן? אז זהו, שאצל רוני לוי יש תמיד סיבה ומסובב. יותר נכון מערבב.
"יש לנו לפחות עשרה שחקנים שהם צעירים ומתחילים. אני לא מתלונן, אני אומר שזו הסיטואציה". טען המאמן באחד הראיונות הנרחבים במהלך פגרת הקורונה, וזו לא הייתה הפעם הראשונה שהוא מתאר סיטואציות. "משחקים אצלנו הרבה מאוד צעירים. גם אם לא הייתי רוצה, זה מה שיש לנו ואני לא מתלונן", ציין לוי אחרי ההפסד 3:1 למכבי חיפה בנובמבר. ברור, לא מתלונן, רק מקטר.
6 צפייה בגלריה
אוחנה, בניון ולוי
אוחנה, בניון ולוי
(איור: אופיר בגון)
השחקן הצעיר ביותר שפתח שלשום בהרכב בית"ר מול ילדי הפועל ת"א היה לוי גרסיה, בן 22 וחצי, שהספיק לשחק בליגה ההולנדית ובליגה האירופית. בהמשך הכניס המאמן את עידן ורד בן ה־31, שהוא בהחלט צעיר יחסית לחילוף השני = טל בן־חיים בן ה־38. אז על אילו "מתחילים" לוי דיבר? מי הצעירים לעזאזל? כנראה דוגה, שקיבל כמה שניות בגארבג'־טיים.
העונה של בית"ר, למרות הכסף ששפך משה חוגג, היא כישלון מהדהד. האליפות לא רלוונטית כבר מזמן, ומהגביע הדיחה אותה מכבי פ"ת מהליגה השנייה, עם שחקני נוער. "כל קבוצה שהיא מקום ראשון בליגה שלה, גם בנוער, היא קבוצה טובה מאוד", התפתל המאמן בתום הבושה. כלומר לגיל פתאום אין משמעות. גם לא לליגה.
6 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
למרות הכסף שלו, העונה היא כישלון מהדהד. חוגג
(צילום: ראובן שוורץ)
האדרת היריבה שנועדה להקטין את הכישלון היא טקטיקה ידועה במסגרת גניבת הדעת. כך היה גם במוצ"ש, אחרי ה־1:1 הביתי שחילץ מהפועל באר־שבע. "שיחקה נגדנו קבוצה מאוד חזקה ואיכותית. לטעמי עם סגל של אליפות", סיכם מאמן בית"ר. "אני מתפלא שהם רק במקום הזה. כנראה עבר עליהם המון דברים השנה"... כנראה??? לוי ניזון כנראה משמועות, ורק על הנפילות של עצמו הוא לא מתפלא.
"אני לא מבין איך אשדוד לא בפלייאוף העליון", הוא אמר אחרי קרב חפירות מול קבוצת התחתית. "מצפה לנו משחק נגד יריבה טובה שמשחקת כדורגל התקפי וחיובי", הודיע לפני המפגש עם כפר־סבא. "ראינו את נס־ציונה בגביע הטוטו ואני מכיר את עמיר תורג’מן, הוא משחק התקפי וחיובי", התבטא טרם ההתמודדות המאמן השלילי וההגנתי. היריבות תמיד אימתניות, ואין קטנה כמו בית"ר.
6 צפייה בגלריה
רוני לוי
רוני לוי
אין שום בעיה להתרפס. רוני לוי
(צילום: שלו שלום)
והוא גם סומך על זיכרונם הקצר של האוהדים. "בעונה שעברה, אם אני זוכר נכון, בית”ר נלחמה נגד הירידה עד הרגע האחרון", טען לא מזמן המאמן הכושל. "יש אפילו סוג של צחוק בירושלים, שאם הכדור לא היה פוגע לדוד קלטינס בראש, בית"ר הייתה יורדת ליגה. אז גם בנס הם נשארו". של מי הבדיחה הוא לא גילה, אך הכוונה לניצחון 1:2 על הפועל ת"א לפני שנה, בתוספת הזמן. על קלטינס שנגח את שער הניצחון אפשר ללגלג, כי הוא כבר עזב, ולומר שבית"ר ניצלה ברגע האחרון זו עלילה. היא סיימה במקום הראשון בפלייאוף התחתון.
אז מה עושים עכשיו, כשהתוצאות עלובות ורוצים להאריך חוזה? מחניפים למממן ("מושיקו הוא בעל בית עם הרבה מוטיבציה, המון תשוקה ורצון לעשייה), ולממנה ("יוסי בניון זה אופציה נהדרת להיות מנהל מקצועי של הנבחרת, אותי כמאמן הוא מאוד מרשים"). שמתם לב? כשמדובר במעסיקיו, למאמן הוותיק אין שום בעיה להתרפס. למרות ששניהם צעירים, מתחילים וחסרי ניסיון.

החוצפן

בלבול מוכר פסיכולוגיה בגרוש

והיה עוד פרופסור לגיל הרך שניסה להפיל תיקים על השחקנים שהוא בעצמו בחר. "יש פה הרבה שחקנים צעירים שלא רגילים למאבקי אליפות, וכל משחק כזה ייתן להם עוד ניסיון במאבקי צמרת", ניתח מרקו בלבול את ההפסד המביך של מכבי חיפה להפועל ת"א, שמשופעת כידוע בשחקנים עתירי ניסיון. וזה אחרי שקנו לו זרים יקרים כבקשתו, ופירקו בשבילו את בני־יהודה, כולל נבחרת מנטורים לאחד הטאלנטים.
6 צפייה בגלריה
בלבול
בלבול
לא רגיל למאבק אליפות. בלבול
(צילום: עוז מועלם)
זה למעלה מעשור יש במכבי חיפה שחקנים צעירים שלא רגילים למאבק אליפות, מה שאומר שהבעיה אחרת לגמרי: הרבה מאמנים שלא רגילים למאבקי אליפות.
הטקטיקן
לחמן מזעיק את ברקוביץ'

אייל לחמן אינו רק פרשן שמתמחה בליגות הנמוכות, אלא גם מרצה מוביל באיגוד המאמנים. יכול להיות שזו הסיבה לרמתם ולמעמדם, וכנראה גם לחוסר הקולגיאליות שלהם. בשבוע שעבר, כשלחמן מונה למאמן הפועל רעננה, קודמו בתפקיד גל כהן שמע על זה דרך התקשורת.
שלשום, בערך 90 שניות לתום תוספת הזמן באשדוד וקצת אחרי שהמארחת עלתה ל־2:3, לחמן ערך חילוף. הוא הוציא את אור דסה והכניס את ליאור ברקוביץ'. זו הייתה הפעם הראשונה שהחלוץ בן ה־22, שלא שיחק בליגת בוגרים אפילו דקה, קיבל פתאום דקה וחצי!
6 צפייה בגלריה
הפועל רעננה
הפועל רעננה
בשם האב. לחמן
(צילום: אבי רוקח)
אביו של המחליף הוא לגמרי במקרה איל ברקוביץ', שלפני עשור הורשע במסגרת הסדר טיעון כי תקף ואיים על המאמן דני עציוני, שבקושי שיתף את בנו בקבוצת הילדים של מכבי הרצליה. אבא'לה שילם פיצויים וקיבל עבודות שירות. מאז נדד הצאצא בין עירוני נשר, מכבי חיפה, הפועל חיפה, הפועל ראשל"צ ועכשיו רעננה.
האם זהו הסקורר שאמור היה להציל את המולדת ב־90 שניות? אולי היה פה שיקול של שלח לחמנך על פני המים? את התשובות נקבל אולי באחת התוכניות הקרובות בערוץ שבו מפטפטים שניהם. אבל על דבר אחד אין ויכוח: לחמן שלף שפן, וייתכן שזה הוא בעצמו.

הילדותי

יום כיף לטרופר בג'ודו

אוי, כמה שזה היה מביך. פחות משבועיים אחרי מינויו לשר התרבות והספורט, הגיע חילי טרופר הנרגש לאימון נבחרת הג'ודו בווינגייט, ואיזו הפתעה הכינו לו שם! יום כיף עם האלופים שלנו, ואפילו קרב שבו הרשו לו להפיל את אורי ששון ושגיא מוקי. חילי החמוד נראה מאושר כמו ילד בן חמש.
6 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(צילום: אבי שי, מכון ווינגייט)
יו"ר האיגוד והמאמן הלאומי כבר מכירים את הנוסחה מקודמתו בתפקיד: תנו לשרה להתחכך ולהרגיש גדולה, והיא כבר תפנק אתכם בתקציב. אז משה פונטי סידר את הפוזיציה, אורן סמדג'ה הסביר לטרופר היכן למשוך, ששון זינק בשמחה על המזרן וכל החנפנים מסביב הריעו. טקס החניכה הוכתר בהצלחה.
עכשיו נצטרך לחכות שנבחרות הכדורגל והכדורסל ישובו לפעילות, המיניסטר יוזמן לתקוע גול לאופיר מרציאנו, ודני אבדיה ירים אותו לסל כדי שיטביע. בכאילו. כמו שבכחול־לבן אוהבים.

החידון

עוד שאלות לוועד האולימפי

האולימפיאדה נדחתה, אבל בוועד האולימפי שלנו המשחקים נמשכים. בעמוד הפייסבוק שלהם הם מעלים מדי יום חידון שכותרתו: "מי אני?". מתחתיה מופיעה צללית של ספורטאי/ת, עם רמזים, כמו הענף שבו הם עוסקים, המודל לחיקוי שלהם והשיר האהוב עליהם. הציבור אמור לנחש במי מדובר.
שלשום, למשל, הוצגה שם צללית גברית, ולצידה נכתב שמדובר בשחקן בדמינטון. דמות לחיקוי: "אמא שלי", מוזיקה אהובה: "היפ־הופ" – והפתרון המתבקש: מישה זילברמן. זה נחמד, אבל לאור ההיסטוריה האולימפית שלנו, כדאי לשלב גם חידות לא פחות מעניינות, עם רמזים אחרים.
כמו לדוגמה: "אצן שהתייצב לרבע הגמר ה־400 מטר בלונדון 2012 וטען 'גנבו לי את הנעליים'... שחיינית שקפצה לבריכה באתונה 2004 והתלוננה: 'המשקפת נקרעה לי'... ובעיקר: האיש הכי חזק בוועד ששתי עיתונאיות סיפרו כי הטריד אותן בהצעה מגונה. לבוש סקסי אהוב: חלוק משי. מי אני?